Miért fontos az üzleti modell? Doina Ciobanu megmutatja!

Üzleti modell, ami más - egy jó példa

Üzleti modell – tapasztalatom szerint a legtöbb kisvállalkozó számára ez valami olyan szintű hókuszpókuszt jelent, mint a mugliknak az aururok bűbájai a Harry Potter-sorozatban. Pedig jó tudni, hogy üzleti modellje minden vállalkozásnak van – még akkor is, ha a vállalkozó nem is töltött vele egy percet sem, hogy megtervezze. Hogy milyen az az üzleti modell, belesimul-e vele a vállalkozás a nagy átlagban, vagy éppen messze kiemeli onnan, az már egy másik kérdés. Most mutatok Neked egy jó példát, hogy hogyan lehet ezt jól csinálni. Nem divatblogbejegyzés következik!

 

 

Üzleti modell – van-e Neked olyanod?

 

Röviden: van hát!

 

Hosszabban: naná, hogy van, különben egy kanyi vasnyi bevételed sem lenne. Az üzleti modell ugyanis azt a működésmódot írja le, amely megmutatja, hogy a cég működése során hol vannak a bevételi és kiadási pontok, illetve hogy ezeket a rendszereket milyen más rendszerek kötik még össze egymással, hogy a tervezett bevételi pontokon realizálódjon is a bevétel. Ez egy több összetevős rendszer, amelynek elemei közül lehet csak egy hangsúlyos, vagy akár kettő-három is egyszerre – és ez adja az egyediségét, amivel kiemelkedik a többi szereplő közül a piacon, és ez biztosítja, hogy a bevételi pontokon valóban képződjön is bevétel (lehetőleg minél nagyobb tömegben), és a kiadási pontokon optimális legyen a pénzkiáramlás (vagyis nem több a kelleténél).

 

Én is voltam alkalmazott, és akkor a Bosch autóipari elektronikai üzletágában dolgoztam. A Bosch egész üzleti modellje arra épült, hogy folyamatosan, és szó szerint ipari méretekben innovál. A konszern világszinten évente tízezres(!) nagyságrendben jegyeztet be szabadalmakat. Ennek a fajta innovációs potenciálnak nehéz is lenne egy olyan innovációvezérelt iparágban ellenállni, mint az autóipar. Nekik ez jött be.

 

Most pedig mutatok egy egyszemélyes céget, amelynek tulajdonosa gyerekfejjel aratta első sikereit – azzal, hogy bivalyerős szakmai személyes márkát épített már ennyi idősen.

 

Üzleti modell – ami más

 

Sok működő üzleti modell van. Némelyik elég gyakori. Például sok cég van, amelyik a termékei, szolgáltatásai jó minőségére alapoz, megtalálja a megfelelő csatornákat, amelyeken keresztül ezt eljuttathatja a célcsoportjának (pl. bolthálózat, vagy épen webshop), és szép eredményei vannak. Világra szóló sikert azonban csak akkor lehet elérni, ha olyan üzleti modellben gondolkodsz, amelynek minden eleme ráerősít a másikra – de van legalább egy elem, amelyik húzza maga után a többit.

 

Ilyen üzleti modellt talált ki, és lett vele már 17(!) évesen sikeres egy moldáv lány, Doina Ciobanu (ejtsd: dojna csobanu). Ráadásul mindezt egyedül, önerőből, egy olyan iparban, mint a divat.

 

Üzleti modell, ami más - egy jó példa
fotó: thegoldendiamonds.com

 

Miben kiugró Doina üzleti modellje? 

 

Lövésem sincs, mennyire volt tudatos tiniként az üzleti modell felépítése, de az biztos, hogy Doina minden megmozdulásából süt, hogy azzal gazdálkodik, ami van – viszont abból kihozza a maximumot. És ez volt az, ami igazából még akkor is képes volt a világhír felé katapultálni, ha ő egy egyszerű moldáv lányként indult.

 

Mije volt ennek a lánynak gyerekként, az induláskor, amiből építkezhetett?

 

  • olthatatlan tudásvágya – rettentő sokat tanult. A divatról is, de ez nem csoda, mert ez érdekelte. Viszont tanult ő mást is – menet közben is, pl. az önmarketingről, mert ezzel sokakat jól meg is lepett. (Én éppen a meglepődésre kaptam fel a fejem.)
  • jó angoltudása – ennek különös jelentősége volt abban, hogy ne csak egy moldáv blogger maradjon a sok közül.
  • csalhatatlan és egyedi ízlése – na, ez már kiemelhetné a sokaságból, de önmagában még kevés lenne.
  • jól ír – élvezetes a stílusa
  • szeret utazni – na, ez is olyan pont volt, ami sokat lendített az ügyén, mert belegyúrta a koncepciójába.

 

Milyen üzleti modellt húzott erre Doina? 

 

Olyat, ami szó szerint rá épült. Vagyis arra, hogy ő egy márka.

 

Hogyan csinálta ezt?

 

  • Elsősorban szakértőként pozicionálta magát – nem egy megmondó divatblogger akart lenni, hanem az akart lenni a divatbloggerek között, ami a divatlapok szerkesztői között Anna Wintour, a Vouge mindenható főszerkesztője. (Róla mintázták Az ördög Pradat visel című film főnöknőjét.)
  • Saját maga lett saját maga modellje – megfizetni sem nagyon tudott volna egy profi modellt, a ruhákat viszont be kellett mutatni a blogon. Az, hogy más lapok képeit használja, jogi és pénzügyi okokból nem volt járható út, ezért magát fényképezte. Ezzel azonban nemcsak spórolt (időt, pénzt és jogvitát), hanem hitelessé is tette azt, amiről írt. És a hitelesség egy szakértő legnagyobb erőssége! Mára elérte azt is, hogy nem csak divatbloggerként tekintenek rá, hanem komoly divatcégek kérik fel modellnek is.
  • Csavart egyet a dolgon – nem csak simán a divatról írt. Képbe hozta utazási szenvedélyét is, így a divat kontextusba került. (Ezzel megintcsak sikerült egyedivé tennie magát.) Olyan divatblogger lett, aki életstílusról ír, amihez hozzátartozik a megjelenés, a smink, a ruhák, cipők, no és az, hogy éppen merre jársz.
  • Angolul írt – mert kezdettől tudta, hogy ha komolyan akar ezzel foglalkozni (márpedig ezzel akart, mert ez a szenvedélye), akkor nem zárhatja be magát a meglehetősen pici moldáv piacra. De még a románra sem, mert az ugyan nagyobb, de azt a fajta életstílust, amit ő akart képviselni, megjeleníteni, nem engedhetik meg maguknak annyian, hogy a nagy márkák érdeklődését is felkeltse. És különben is, a világóceánban mindig több a hal, mint az otthoni tóban. Ha már tudott angolul, akkor ezt ki is használta.

 

Mindebből már kirajzolódik egy szép, fiatal, tehetséges, okos, jó ízlésű divat- és életsítlusszakértő. Ki ne követné őt örömmel, aki csak egy kicsit is vágyik egy olyan életre, amilyet ő mutat meg? És melyik divatcég ne látná örömmel, hogy egy ekkora és válogatott követőtábornak reklámozza Doina a termékeit?

 

Honnan jön a pénz ebben az üzleti modellben? 

 

Ha már pénzügyi blog vagyok, akkor most nyugodtan mondhatom, hogy ez itt a lényeg, hogy hol cseng a kassza.

Itt:

  • elsősorban a reklámokból – nézd meg pl. ezt a blogbejegyzést! A cím után nem a blogbejegyzés szövege kezdődik, hanem ott van minden egyes darab árakkal, amelyről az adott bejegyzés szól, mert éppen az volt Doinán.
  • reklámokból 2. – merthogy Doina nemcsak a divat kapcsán keres pénzt, hanem az életstílus kapcsán is. Hová érdemes utazni, mit érdemes megnézni, hol érdemes jót enni – ezek mind olyan lehetőségek, amelyeket Doina ismertet. Jó pénzért persze. Egy szóval Doina nemcsak divatkritikus és modell, hanem étteremkritikus és utazási szakértő is.
  • jutalékból – most már ezt is megengedheti magának Doina, hogy a rajta keresztül a weben eladott cuccok után jutalék fizetését kösse ki a reklámszerződésben. 🙂
  • modellkedésből – ez volt a végső cél, csak közben azt is bebizonyította, hogy akár stylistként is megállná a helyét.
  • stylist tevékenységből – nemcsak hogy meg tudná állni ezzel az ízléssel a helyét stylistként, hanem meg is állja.

 

És nagyjából még ezer más lehetősége arra, hogy pénzt keressen. A saját divat- és illatszerkollekciót is beleértve.

 

Milyen az üzleti modellje? 

 

Az egy dolog, hogy alapvetően a saját márkájára épít. Meg hogy honnan jön a pénz.

 

A másik nagyon fontos dolog, hogy Doina hihetetlenül tudatosan használja a csatornákat, amelyeken keresztül akár az üzeneteit, akár magát el tudja juttatni azokhoz, akiket érdekelhet.

 

Milyen csatornákat épített ki az üzleti modellben Doina? 

 

  • minden közösségi csatornát használ, amit a célcsoportja is – mivel tökéletesen ismeri a célcsoportját (nemcsak az olvasóit, hanem a divatcégeket is! – hiszen neki ők is célcsoportja), ezért az olyan alapvető médiumokat magától értetődően használja, mint az Instagram, a Facebook, a YouTube vagy éppen a Pinterest. Ezek az ő esetében nemcsak azért obligátak, mert adja magát, hogy ha már divat, akkor képekkel kell kommunikálni, hanem azért is, mert az a korosztály, amelyiknek ő kommunikál, szintén ott van – nagy tömegben. A Tumblr viszont nálunk inkább szűk, értelmiségi közösségnek számít, Doina mégis használja – éppen ezért alakította ki azt a kifinomult kommunikációs kontextust, amelyet használ. Ezért nem egy divatblogger, meg megmondóember, hanem életstílusszakértő. (A Bloglovin’ már csak ráadás – ez egy Pinteresthez hasonló oldal, csak több szöveget enged a fotókhoz, sokkal inkább blogok megjelenítésére alkalmas. A Pinterest kifejezetten képeknek van kitalálva.)
  • weboldal – pont olyan igényes kiállítású, mint amilyen életstílust hirdet. Saját magán kívül ez a legfőbb reklámfelülete.
  • személyes alkalmak – ez nagyon fontos. Doina tudja, hogy csak akkor lehet igazán “bálvány”, ha nem teljesen elérhetetlen. Ezért is írja meg, mikor merre jár, hol készíti el a legújabb blogbejegyzéshez a felvételeket. És ebbe a sorba illik bele az is, hogy megvalósíthatta másik álmát, és modell lett. Hiszen a kifutó egy újabb lehetőség, hogy élőben is lássák a rajongók.
  • hírlevelek – Doina ezt nemcsak egyirányú közlésre használja, hanem kapcsolattartásra. Mindig ott  feeling, hogy én vagyok a lány a szomszédból, akinek sikerült, miért ne sikerülhetne Neked is?
  • reklámok – ez is egy felület, hangozzék bármilyen furán. Egyre több olyan cucc van, amit Doina nevével adnak el – viszont nagyon megválogatja, hogy mihez adja a nevét. (Ezzel erősíti a márkáját.)
  • sajtó – na, hát sajtója az van dögivel! A Vouge-tól kezdve a Vanity Fair-en át a Harper’s Bazaar-on keresztül az Elle-ig bezárólag csak 2016-ban eddig több, mint 130 sajtómegjelenése volt. Mármint a nemzetközi szinten is jegyzett divat- és stílusmagazinokban. Az olyan apróságokat, mint a fentebb már belinkelt Velvet képriportot, már nem is számolja… 🙂

 

Webshopja még nincs ugyan Doinának, de szerintem ez csak idő kérdése. Ahogy valamilyen szalonszerű üzlet is.

 

Neked milyen üzleti modelled van? 

 

Olyan, mi kiemel a tömegből, vagy olyan, amivel nem tudod csúcsra járatni a cégedet? Olyan, amely úgy működik, mint az óramű, vagy olyan, amelynek különböző elemei nincsenek feltétlenül mindig összhangban egymással?

Ha stratégiailag is meg akarod alapozni a céged működését, akkor tudod, hol találsz. ›››

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást kívánok! 

🙂 Csilla 🙂 

 

fotó: thegoldendiamonds.com

Posted on: 2016-12-08, by : Himer Csilla

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás