Meghatározza-e az árazást a konkurencia?

Árazás és a versenytársak - mi közük egymáshoz?

Az árazás körül mindig örökzöld téma, hogy mennyire vegyük figyelembe az áraink meghatározásánál a konkurenseink árait. Különösen kezdő vállalkozók ragadnak bele abba, hogy konkurenciaelemzés címén főként a versenytársak áraira cuppannak rá. Innentől pedig már nem nehéz eljutni addig, hogy “a piacon ezek az árak mennek, akkor én valahová középre lövöm be a saját áraimat”. Pedig ez sokszor akkora öngól, hogy már induláskor kódolod vele a céged bukását.

 

 

Versenytársak és árazás – ahol a legtöbben elrontják

 

A tankönyvek nagy hangsúlyt helyeznek a konkurencia elemzésére. Ez rendben is van. Valóban szükség van azokra az információkra, hogy ki milyen terméket, szolgáltatást milyen áron nyújt. Van-e hozzá valamilyen kiegészítő termék, szolgáltatás, csomagban árulja-e, összehasolítható-e egyáltalán az ajánlat, nagyjából milyen árréssel, haszonkulccsal dolgozhat.

Az a nem mindegy, hogy mihez kezdünk az így nyert információval.

Különösen kezdő vállalkozóknál gyakori, hogy ezen információk összegereblyézése után a kapott adatok közül főként az árra koncentrálnak. A sok versenytárs árai kirajzolnak egy ársávot, és ez lesz a vállalkozás árazásának alapja. Sokan gondolkodnak úgy, hogy ezen a sávon belül maradnak – többnyire középen, mert akkor nem lógnak ki, ezt már megszokta a célpiac.

Éppen ezért, és még néhány más dologért azonban ez egy roppant veszélyes árazás lehet.

 

Árazás és a versenytársak - mi közük egymáshoz?
fotó: pixabay.com/morzaszum

 

Versenytársak és árazás – miért veszélyes az, ha így csinálod?

 

Sorolom:

 

  1. Az árazás pozicionálást is jelent – az, hogy milyen áron adod a terméked vagy a szolgáltatásod, nem csak a piacod fizetőképességét lövi be, hanem a céged “árát” is. Ha az árakkal is pont középre pozicionálod magad, akkor az azt mondja a célpiacodnak, hogy tökéletesen átlagos vagy. Te is, és a terméked is. Utána már hiába bizonygatod, hogy a te cuccod milyen hiperszuper, ellentmondasz annak, akit az áraiddal kommunikálsz magadról és az árudról. Olyan ez, mint amikor arról beszélsz, mennyire boldog vagy, de közben nem őszinte a mosolyod. Kilóg a lóláb. Szóval ha nem akarsz tucatáru lenni a célpiac szemében, akkor ne akarj feltétlenül középre besorolni az áraiddal. Különösen nem akkor, ha a terméked, szolgáltatásod valóban az átlag feletti színvonalat képviselik.
  2. Az árazás a nyereségtermelés első lépése – nem véletlen, hogy az árkalkuláció során olyan tételek fordulnak elő, ami kicsiben modellezi az eredménykimutatást, csak fordított sorrendben. Itt is vannak költségek, itt is van nyereség (haszon) – legalábbis jó esetben, és van egy ár, ami az eredménykimutatásban a bevétellel állítható párhuzamba. Ezt azért kell így végigzongorázni, mert ha csak simán középre sorolsz a versenytársak által kijelölt ársávban, könnyen lehet, hogy az így képzett árad még a költségeidre sem ad majd fedezetet. Az, amikor a konkurencia ársávjában  középre sorolod az áraidat, semmivel sem különb árazás, mint amikor a hasadra ütsz, vagy amikor azt mondod, hogy “beszerzési ár/előállítási költség X 2 = értékesítési ár”. Csak a jószerencsén múlik ilyenkor, hogy keresel-e így pénzt vagy már abban a percben bebuktattad a céged, amikor még egy darab cuccot sem adtál el. Ekkor ugyanis semmi sem garantálja azt, hogy az így képzett árak fedezetet nyújtanak akár csak a költségeidre, vagy legalább a fedezeti pontot elérik.
  3. Az árazás során a saját költségeidre kell fedezetet teremtened – márpedig a versenytársaid a saját költségeikkel kalkulálnak, amikor a saját áraikat szabják meg. Miből gondolod, hogy egy multi, amelyik sorozatgyártásban termel, ugyanolyan költséggel állít elő egy hasonló terméket, mint te, a kisvállalkozó? Vagy miért hiszed, hogy az a kisvállalkozó is ugyanannyiért “állítja elő”, fejleszti ki a hasonló szolgáltatását, aki társas vállalkozásában alkalmazottakkal dolgoztat, mint te, aki egyedül dolgozol egyéni vállalkozóként? Ezért kell minden cégnek a saját árazást csinálnia – más cégre szabott árazással minimális az esélye, hogy valós nyereséget produkálj. (Lehetséges, de ahhoz minimum neked kell a szerencse fiának/lányának lenned, hogy így meggazdagodj a cégedből.)

 

A kreatív kontroller (köz)beszól: 

Ha már szóba került a fedezeti pont… Most nem nyújtanám a dolgot, csak röviden a lényeg: a fedezeti pont az a bevételi pont, ahol a bevételeid éppen fedezik a költségeidet. Vagyis még nem vagy nyereséges, de már veszteséges sem, mert éppen nullára fut ki a tevékenységed. (Annyi jön be, amennyi kiment.) 

 

Versenytársak és árazás – mire jó akkor mégis? 

 

Merthogy ez tényleg jó. Csak nem erre.

Hanem arra, hogy információkat nyerj a versenytársaid piaci jelenlétéről.

Ezzel megtudhatod, vagy legalábbis megbecsülheted, hogy

  • milyen árakhoz szokott a célpiacod azzal a bizonyos termékkel kapcsolatban?
  • ezeken az árakon ezek a színvonalú termékek milyen forgalmat bonyolítanak le (mennyien vásárolják őket)?
  • ezekkel az árakkal milyen minőségűnek pozicionálják a vásárlók a termékeket?
  • és hová pozicionálják ezáltal a versenytársaidat?

A lényeg: a versenytársaid árainak vizsgálata markeringszempontból fontos. A saját áraid pontos megállapítása pedig nemcsak marketingszempontok miatt lényeges, hanem pénzügyi okokból is.

 

Figyelmeztető lövés! 

Nemsokára elkészítem az árazási checklistát, amelynek segítségével te is be tudod majd árazni bármilyen termékedet, szolgáltatásodat. Ha nem akarsz róla lemaradni, akkor kérd a rendszeres leveleimet! ››› 

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást kívánok! 

🙂 Csilla 🙂 

 

Fotó: pixabay.com/morzaszum

Posted on: 2017-01-26, by : Himer Csilla

One thought on “Meghatározza-e az árazást a konkurencia?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás