A pénzügyi stabilitás 7 sarkalatos pontja egy kisvállalkozásban

A pénzügyi stabilitás azért fontos, hogy a vállalkozásod nem kártyavárként omoljon össze.

A pénzügyi stabilitás egy szépen hangzó fogalom, és lehet is vele találkozni – főleg, ha az ember fia/lánya multinál vagy más nagyobb cégnél dolgozik. Talán még középvállalkozások is szokták emlegetni. De mi van akkor, ha kisvállalkozó vagy? Hogyan lehet elérni a pénzügyi stabilitást egy kis cégnél? Jó hírem van: megvan a módja.

 

 

Pénzügyi stabilitás – egy kisvállalkozásban sem lehetetlen küldetés

 

A pénzügyi stabilitás sok kiscég számára vágyálom. Pedig egyáltalán nem kell, hogy az legyen. Ráadásul ha jól átgondolt, megtervezett a vállalkozásod, és a folyamataid, akkor egyáltalán nem lehetetlen, hogy akár már az indulástól kezdve stabilnak mondhasd a céged pénzügyi szempontból.

Következzen most a vállalkozások pénzügyi stabilitásának 7 sarkalatos pontja. Ha ezekre kellő figyelmet fordítasz, akkor a céged olyan szilárd lábakon áll pénzügyileg, hogy nem lesz az a pénzügyi vihar, ami ledönthetné a lábáról.

 

1. Folyamatos és elegendő bevétel

 

Tudom, ezt könnyebb mondani, mint megcsinálni. Viszont gondolj bele: milyen pénzügyi stabilitás az az állapot, amikor nincsen befolyó pénz?

A folyamatos és elegendő bevételhez két területnek kell nagyot futnia: a marketingnek és az értékesítésnek. A marketing hozza a lehetséges vevőjelölteket, a sales (leánykori nevén: értékesítés) pedig szépen le is zárja az ügyletet, vagyis eljuttatja a komoly érdeklődőket abba az állapotba, hogy meg is vegyék a terméket, szolgáltatást.

Tévedés ne essék, a pénzügynek is van ezzel dolga: a bevételi célszámokat ugyanis pénzügyi vonalon kell meghatározni. (Alapvető cél az, hogy mennyit akarsz keresni. Te, személyesen, mint tulajdonos. Ha ez megvan, akkor pénzügyi alapon már kiszámolhatod, hogy ehhez a cégnek mit kell teljesíteni – milyen nyereséget kell hozni, és ez milyen költségekkel, kiadásokkal, adókkal jár.)

Egy biztos: ha egy cégnek csak kiadásai vannak, bevételei viszont nincsenek, vagy jóval kevesebb, mint a kiadások, az még csak egy irányba vitt – a csődbe.

 

A kreatív kontroller (köz)beszól: 

Induló vállalkozások esetén a pénzügyi stabilitást még biztosan nem a nagy tömegben befolyó bevételek fogják biztosítani. Ezért is érdemes minimum hat havi tartalékkal nekivágni a vállalkozásnak. (Erről anno a CsaládiNet Családi vállalkozások rovatában írtam.)

Persze lehet kívülről is tőkét bevonni, pl. lehet hitelt felvenni, pályázni, társat bevonni, befektetőt keresni. A hitel azonban nem induló vállalkozásnak való. Ezzel ugyanis a még fel sem pörgött cégedet máris megterheled. Hitelből céget indítani vagy nagy bátorságra, vagy nagyon tuti üzleti modellre, tervre, vevőkörre utal.

Befektetőt sem mindegy, hogy milyet találsz. Erről már írtam korábban, itt elolvashatod, hogy egy kezdő vállalkozónak a fehér lovagok tesznek a legjobbat. 

 

A pénzügyi stabilitás azért fontos, hogy a vállalkozásod nem kártyavárként omoljon össze.
fotó: pixabay.com/max-i-m

2. Szoros kiadáskontroll

 

Ha a bevételek a pénzügyi stabilitás alapját képezik, akkor a szoros kiadáskontroll az egyensúlyt adják.

A kiadások ellenőrzött kezelése ugyanis azt jelenti, hogy

  • csak indokolható kiadásaid vannak
  • ezek a kiadások csakis a bevételek megszerzése érdekében merülnek fel (ideértve az innovációt is)
  • arra törekszel, hogy a verejtékkel megkeresett pénzből minél többet meg is akarsz tartani.

 

A kreatív kontroller (köz)beszól: 

És ha már a bevételeknél szóba kerültek a hitelek, akkor essen szó róluk a kiadásoknál is. Merthogy a hitel átmeneti tétel, ráadásul nagyobb kiadással jár, mint bevétellel. A kiadások szoros emberfogásban megvalósított kontrollja különösen a hitellel terhelt vállalkozásoknál életbe vágóak. A hitel is egy kiadás, de pluszkiadás. Hogy előteremthesd a törlesztésrevalót, fontos, hogy ezen kívül csak arra költs, amire nagyon muszáj, és csak annyit, amennyit feltétlenül szükséges. Különben a hitel törlesztése mellett nem fogod tudni biztosítani a céged fejlődését. (Sok hitelt felvevő cégnél a sima működés is problémás – éppen a költségek nem megfelelő követése miatt.) 

 

A megfelelő kiadáskontrollhoz remek eszköz a cashflow, amiről itt olvashatsz többet. 

 

3. Egyértelműen meghatározott szervezet

 

Ez nemcsak akkor fontos, ha már van szervezete a cégednek, azaz vannak alkalmazottaid. Akkor is, ha még totál egyedül dolgozol a cégedben. A feladatköröket ugyanis már ekkor is érdemes jól körülhatárolni és elkülöníteni.

Ennek pénzügyi szempontból két haszna is van:

  • pontosan tudni fogod, hogy melyik kiadás milyen költség is pontosan, mihez kapcsolódik, hol merült fel – ez segít a kiadáskontroll megvalósításában is, de akár az árazásban is.
  • jobban meg tudod fogni, hol folyhat el a pénz, hol érdemes átcsoportosítani.

Bár ha egyedül dolgozol, mindent te csinálsz, beszállítóid akkor is vannak, akik bizonyos cégterületeket visznek, vagy besegítenek azok működtetésében. (Pl. a pénzügyi területen a könyvelőd is szolgáltató.) Már csak ezért is érdemes végiggondolni, milyen folyamatok, és milyen ezekhez tartozó feladatkörök vannak a cégedben. Hiszen így sokkal pontosabb leírást tudsz adni a beszállítóidnak is arról, hogy mit vársz el tőlük a szolgáltatásnyújtás során – és ezt pontosan szerződésbe is tudjátok ezután foglalni.

Azzal, hogy mindenki pontosan tudja a dolgát, jelentősen meg tudod növelni a céged hatékonyságát – márpedig a hatékonyság nagyon fontos eredménynövelő tényező.

 

4. Ellenőrzés

 

Már a kiadáskontroll is egyfajta ellenőrzés volt, de itt inkább a folyamatok, tevékenységek ellenőrzésére gondolok elsősorban. Ha már ugyanis megvannak a folyamataid, a feladatkörök a szervezeted működtetéséhez, akkor ezekbe a folyamatokba mindenképpen be kell építened az ellenőrzést is.

Ez nem bizalmi kérdés, ahogyan azt sokan hiszik. Ez a cég működésének folyamatos javításáról szól, nem a bizalomról. Ellenőrzés nélkül ugyanis nem létezik hatékony működés, hatékony működés nélkül pedig növekvő bevételek nincsenek.

 

5. Javíts!

 

Na, ezért kell az ellenőrzés. Ha valahol hiba van, akkor az így fedezhető fel (ez a feed back, leánykori nevén visszacsatolás), és aztán így javítható ki (csúnyán mondva ez a folyamat a korrekció). Mivel a javítás is egy fontos lépés, így az ellenőrzés és a visszacsatolás mellett ennek is be kell épülnie a folyamataidba. Pénzügyi téren az ellenőrzésre való eszközök lehetnek pl. az analitikák, a visszacsatolás az ezekből készített kimutatások, riportok, a korrekció pedig a folyamatok átalakítása, pl. az üzleti terv újratervezése.

 

6. Kintlevőségek kezelése

 

Na, ez az, ami egy kisvállalkozónak rémálom is lehet. Alapvető jótanács, hogy a kintlévőséget sokkal egyszerűbb megelőzni, mint kezelni. Hogy ne is legyen kintlévőséged, azt azzal lehet kiküszöbölni, ha megválogatod a vevőidet. Ehhez elsősorban jó marketing kell. Hiszen ha jó a marketingrendszered, és jól célzod a hirdetéseidet, jól építed fel a termékpiramisodat és jól árazol, akkor csak azokat az ügyfeleket szerzed meg, akik bármikor örömmel vásárolnak tőled – és ezért fizetni is hajlandóak.

Ha azonban mégis belefutsz egy-egy nemfizető ügyfélbe, akkor nem árt megtanulni, hogyan lehet behajtani tőlük a követelést. (Később még erről is fogok írni.)

A behajtással párhuzamosan azonban még egy dolgot érdemes megtenned: indítani egy olyan kampányt, amelynek bevételéből helyre billenthető a pénzügyi stabilitás. Így, ha valamiért mégsem lenne behajtható a jogos követelésed, akkor is biztosítani tudod a megfelelő anyagi hátteret a céged működéséhez.

 

7. Likviditás

 

Minden cégnek érdemes meghatároznia a saját likviditási mutatóit. Az általánosan elfogadott számítás szerint a forgóeszközöket (vagyis a rövid időn belül forgó, cserélődő eszközöket, azaz a készleteket, a vevőtartozásokat, a pénzeszközöket, és a likvid értékpapírokat) arányosítjuk a rövid lejáratú kötelezettségekkel, vagyis a mi viszonylag gyorsan teljesítendő tartozásainkkal.

Vagyis így kellene, hogy kinézzen a számítás:

 

Készletek + vevőtartozások + pénzeszközök + likvid értékpapírok (ha vannak)

Rövid lejáratú kötelezettségek

 

Ha elvégzed ezt az osztást, és az érték 1 alatt van, akkor gyakorlatilag fizetésképtelen vagy.

Na, ezt kell mindenképpen elkerülni.

És éppen ezért kell arra is figyelned, hogy

  1. nem elég azt figyelni a likviditáshoz, hogy mennyi pénz van a bankszámládon és a kasszádban,
  2. a kintlévőségeidet kezelned kell (vevőtartozások), különben elúszol
  3. a készleteid ne szálljanak el
  4. a te rövid lejáratú kötelezettségeid se legyenek az egekben – ezek a rövid lejáratú kölcsönök, hitelek, vevői előlegek, szállítói tartozások, váltótartozások és egyéb rövid lejáratú kötelezettségek lehetnek.

Szóval itt van a pillanat, hogy elgondolkodj arról, amit az ellenőrzésről, a kintlévőségkezelésről és a kiadások szoros kontrolljáról írtam. Mert ezért fontosak. A céged rövidtávú fizetőképességét teheted tönkre azzal, ha ezekre nem figyelsz. Márpedig az a cég, amelyik nem képes fizetni, a partnerei szemében biztosan nem lesz a pénzügyi stabilitás mintaképe.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást kívánok! 

 

fotó: pixabay.com/max-i-m

Posted on: 2017-03-02, by : Himer Csilla

2 thoughts on “A pénzügyi stabilitás 7 sarkalatos pontja egy kisvállalkozásban

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás