Termékéletciklus – avagy mikor mennyit ér a terméked?

Termékéletciklus - akár a holdciklusok

Termékpénzügyek – ha nem hallottad még ezt a szót, semmi gáz, nem a te hibád. A szót ugyanis én találtam ki. Viszont jó okkal. Azt szerettem volna, ha van egy olyan kifejezés, ami tükrözi azt, hogy  termékedhez, szolgáltatásodhoz kötődően változnak a pénzügyek – többek között attól is függően, hogy a termékéletciklus melyik pontján tart a terméked. Vagyis a termékpénzügyek azt jelenti, hogy a termékéletciklus során hogyan változnak a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatos pénzügyi sajátosságok, teendők. Érdekel?

 

 

Ebben a cikkben

Termékéletciklus – na, az meg mi?

 

Másnéven termékéletgörbének is nevezik. Tulajdonképpen azt jelenti, hogy a termékednek, szolgáltatásodnak élete során hogyan alakul a menőségi indexe.

Merthogy minden terméknek, szolgáltatásnak van élete. Születik, fejlődik, él, aztán elmúlik. Ezt szaknyelven úgy mondják, hogy

  1. bevezetés
  2. növekedés
  3. érettség
  4. hanyatlás.

 

 

A kreatív kontroller (köz)beszól:

 

Figyelem!

Ez itt a hivatalos termékéletciklus, de én személy szerint bevezetnék egy 0. és egy +1. pontot is. A 0. pont  az innováció, a “nagy ötlet” és a fejlesztés időszaka. De nevezhetnénk akár befektetési időszaknak is, hiszen ekkor nem csinálsz mást, csak ölöd a terméked, szolgáltatásod fejlesztésébe mindened, amid van: a pénzed, az időd, a munkád, a tudásod. 

A +1. pont pedig a kivezetés, illetve a tanulságok levonásának ideje. (Igen, még ebben a szakaszban is van vele költséged. Ha más nem, hát az az emberóraköltség – jellemzően munkabérben kifizetve -, amit arra áldozol, hogy elemezd a terméked, szolgáltatásod élete során nyert információkat.) 

A hivatalos termékéletciklus ugyanis csakis a terméked, szolgáltatásod piacon eltöltött idejét vizsgálja – nem pedig azt az időt, amíg te és a céged ténylegesen időt, forrásokat és munkát öltök bele. Márpedig pénzügyi szempontból ezek az időszakok sem mellékesek.

 

Termékéletciklus – hogy lásd, miről beszélünk…

 

Íme itt egy képecske, amit bármelyik közgazdasági tankönyvben megtalálhatsz:

 

Termékéletciklus - ahogyan azt az egyetemen tanítják.
fotó: agr.unideb.hu – Köszönet a Debreceni Egyetemnek!

 

Eszerint a terméked, szolgáltatásod életében eltelt időben a terméked, szolgáltatásod iránti piaci igény (más megközelítések szerint: forgalom) alapján jól láthatóan elkülöníthetőek az életszakaszok.

A bevezetés idején a forgalom kicsi, de növekvő tendenciát mutat. Ekkor jellenzően még arra hajtasz, hogy elérd a fedezeti pontot (vagyis a bevételeid elérjék azt a szintet, ahol legalább nullára fut az eredményed, mert a bevételek fedezik a költségeidet).

A növekedés szinte egy száguldás. Ilyenkor gyakorlatilag úgy rallizik a cuccod, mint egy frissen a tőzsdére bevezetett, menő startup papírja. A költségeid (fajlagosan legalábbis) csökkennek az eladott darabszámok növekedésével, hiszen az fix költségeid összege nem változik, cserébe egyre több terméken terül szét, így a profitodis nő.

Az érettség szakasza a termékéletciklus mannája. Ekkor a legnagyobb a forgalom, vagyis ekkor lehet a legköltséghatékonyabban előállítani a terméket – és eladni. Ezt az időszakot igyekszik minden cég a lehető legtovább elnyújtani – és ebben pl. a marketingnek nagy szerepe van. (Meg persze egyéb technikáknak is, de erről bővebben majd az árazási workshopon beszélek. Jössz? Akkor itt jelentkezz!›››) Ez a lefölözés időszaka, amikor minden pénzt ki lehet pumpálni a termékből, amit csak a piac tolerál.

A hanyatlás (egyes szakértők szerint egyesen a “halál”) pedig a termék piaci kifutásának időszaka. Ekkor a költségek újra megnőnek – holott a folyamatok már bejáratottak. Ez jellemzően a fix költségek miatt van így, hiszen az értékesített mennyiség csökkenésével újra kevesebb termék kénytelen kitermelni ezek összegét is. Ez az az időszak, amikor minden törekvés arra irányul, hogy az utolsó csepp hasznot is ki lehessen nyerni a termék piaci jelenlétéből. Mint amikor az utolsó csepp vizet is próbálod kicsavarni a mosott ruhából.

Termékéletciklus - akár a holdciklusok
fotó: pixabay.com

 

Termékéletciklus – hogy is van az árakkal? 

 

Ha mindezt pénzügyi szempontból nézed, nem nehéz rájönni, hogy másféle gazdálkodási szempontok fognak érvényesülni a cégedben a terméked, szolgáltatásod életének különböző szakaszaiban. Ráadásul nemcsak a pénzügyi gazdálkodás más ilyenkor, hanem az árazás is változik. (Ahogyan azt már a múlt heti posztomban is írtam, a dinamikus árazás szép példája, amikor ugyanazt a terméket más áron adod – a termékéletciklusban elfoglalt helye szerint.)

Hogy a termékéletciklus melyik szakaszában hogyan alakul az árképzés, milyen árstratégiákkal lehet a legtöbbet kihozni még egy kisvállalkozásnak is egy-egy életszakaszból, hogyan lehet elnyújtani a legzsírosabb szakaszt, arról az árazási workshopon lesz szó. Érdekel? Akkor nézd meg, miről lesz szó, és jelentkezz most! ›››

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást kívánok! 

🙂 Csilla 🙂

 

Fotó: pixabay.com/Unplash

Posted on: 2017-03-20, by :

1 thought on “Termékéletciklus – avagy mikor mennyit ér a terméked?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .