Rockefeller és a kontrolling – vezetés egyénre szabott számokkal

Kontrolling és vezetés mutatószámokkal

Múlt héten a kontrolling szépségeit ecseteltem – Rockefeller-módra. Ő ugyanis nagy hangsúlyt fektetett a célok megvalósításának irányába vivő mutatószámrendszerre a cégei vezetésében. Ami miatt aztán rögtön meg is kaptam a kérdést…

Kontrolling és mutatószám – szép, de hol fogja ez érdekelni az én munkavállalómat?

 

Ott, hogy az a mutatószám az övé lesz!

A kontrolling mindenkié! Mert a célok is mindenkié…

Ha a kontrollingot valóban vezetői eszközként akarod használni, és valóban úgy akarsz vezetni másokat, hogy a te céljaidat valósítsák meg, akkor csak egyet tehetsz:

a célokat le kell vinned mindenki szintjére.

Mégpedig külön-külön. Egyenként. Személyre szabottan.

A vezetéstudományban ezt a vezetői módszert nevezik Management by Objectives-nek, azaz célok általi vezetésnek. A kontrolling pedig az ezt megtámogató eszköz.

Kontrolling + célok = mutatószámrendszer

 

Kontrolling és vezetés mutatószámokkal
fotó: pinterest.com – Így néz ki egy mutatószámrendszer vizualizálva. Tisztára, mint egy pilótafülke műszerfala!

 

A Rockefeller-módszer szerint a kontrolling egyik fontos funkciója ugyanis az, hogy a stratégiában meghatározott célok felé mozdítsa a céget. Ezt pedig csak úgy lehet megtenni, ha az adott időszakra kiválasztunk maximum három olyan fontos mutatószámot, ami az aktuális célok elérését méri.

Hogy pontosan értsük egymást, írok egy példát.

Tegyük fel, hogy a stratégiai cél az, hogy a léggömbhámozó gépsorokat gyártó céged a világ léggömbhámozó gépei között a Forma 1 kategóriát képviselje. Tehát semmi széria, semmi rally, semmi sportautó, még akkor sem, ha Aston Martin, csakis a Forma 1. Ez egy távlati cél, amit el is lehet érni pár év alatt, tegyük fel, hogy te ezt kb. 15 éven belül akarod elérni.

Ehhez elkezded visszabontogatni a nagy, 15 évre szóló célt. Vagyis ennek mentén már tudod, hol kell tartanod 10, 5 vagy éppen 1 év múlva. Mondjuk, hogy 1 év múlva az a cél, hogy minden otthonba kerüljön asztali léggömbhámozó gép.

A következő lépés azt meghatározni, hogy milyen főbb feladatokat kell ehhez elvégezni, és ezeket hogyan tudod mérhetővé tenni. Ebben az esetben biztos, hogy az egyik fontos mutatószám az éves értékesítés számai lesznek.

Ez nagyon szép, de hogyan lesz ebből olyan cél, amit a magáénak érez majd a munkavállalód is?

Fordítsd le az ő munkájára a teljesítendő feladatot!

Ha vannak értékesítőid, akkor sem mindegy, hogy melyiküknek milyen mérhető célt adsz! Egy rutinos rókának lehet, hogy jobb, ha a pénzben mért forgalom növelését tűzöd ki számára elérendő célként, egy kezdő kollégának viszont lehet, hogy az egy havi üzletkötések száma lesz az ösztönző mérőszám (hiszen neki még ki kell építenie az ügyfélkörét).

A gépet gyártók számára jó cél lehet valamilyen hatékonysági mutató – tehát egységnyi idő alatt a lehető legtöbb elvégzett munkafolyamattal, elkészített géppel – és persze valamilyen minőségi mutatóval kombinálva.

A marketingeseknek jó mérőszám lehet az asztali léggömbhámozók lehetséges vásárlói mint célcsoport adatainak gyűjtése – pontosabban az, ha ezekből minél több kvalifikált vásárlót tudnak csinálni. Meg kell érteniük, hogy ők azok, akik előkészítik a terepet az értékesítőknek. Tehát jó, ha megnézitek az összegyűjtött adatbázis nagyságát és minőségét (azok az adatok vannak-e benne, amikre szükségetek van), és összehasonlítjátok azoknak a számával, akikből egy év alatt az értékesítők tényleges vevőt tudtak konvertálni. Mert nekik az a dolgk, hogy minőségi adatbázist építsenek, és olyan adatokat szerezzenek a célcsoportról, amelyeknek segítségével a vevők igényeit kielégítő léggömbhámozó gépeket tudtok gyártani.

És így tovább, mindenkire személy szerint le lehet bontani a cég nagy célját – személyes célokká, amelyek a kontrolling eszköztárával mérhetőek is.

A kontrolling egyik fegyvere – a mutatószámrendszer

 

Mire mindennek a végére érsz, készen áll a céged adott évre(!) érvényes mutatószámrendszere. Amelyek egy cél felé húznak, egymásra épülnek és a céged szervezeti felépítésével összehangban egymással is összefüggnek.

Viszont van itt valami nagyon fontos!

Ahogyan arra két szóval már utaltam fentebb, a mutatószámrendszer nem állandó! Nem elég, ha most kidolgozod és személyre (pontosabban munkakörre) szabod. A vállalkozásod operatív céljai folyamatosan változnak még akkor is, ha a stratégiai célok változatlanok maradnak! Ez egyszerűen a fejlődésből is következik – de abból is, hogy a külső és belső körülmények sem állandóak.

Vagyis a mutatószámrendszered, ha vezetői eszközként akarod használni, mindig finomhangolásra szorul. Legalább évente, amikor az új éves célokat megfogalmazzátok.

Kontrolling egyszemélyes vállalkozásban

 

Jó, jó, de én egyedül vagyok a vállalkozásomban! – mondhatod most, ami teljesen jogos, hiszen a magyar kkv-szektor egy tekintélyes részét a mikrovállalkozások teszik ki.

Én mindig azt szoktam tanácsolni az ügyfeleimnek, hogy úgy nézzenek a vállalkozásukra, hogy azt az örökkévalóságnak alapították. Tehát úgy, mintha ők csak beindítanák az egészet, és egy olyan jól működő rendszert kellene a cégükből kiépíteniük, hogy az akár ezer év múlva is úgy ketyegjen, mint egy Doxa óra.

Ehhez pedig úgy kell lerakni az alapokat, hogy már most, amikor még egyedül vagy a cégedben, ne érhessen meglepetésként, ha esetleg bővülsz, növekszel. Tehát már most el kell különíteni a különböző felelősségi és feladatköröket, mintha már most is többen dolgoznátok a vállalkozásban. Lehet, hogy most még mindent te csinálsz – de lehet, hogy mégsem mindent, mert már most is vannak beszállítóid, alvállalkozóid. És nem árt, ha tudod, hogy nekik is mit kell teljesíteniük ahhoz, hogy a te üzleti céljaid megvalósuljanak. Ha ezeket a célokat rájuk is lebontod, meghatározod, akkor sokkal könnyebb lesz elmagyaráznod nekik az elvárásaidat is – ők meg pontosan tudják, mit kell teljesíteniük ahhoz, hogy elégedett legyél velük, mint ügyfelük.

Akármerről is nézem, a kontrolling azért nagy segítség neked vezetőként, mert nemcsak ösztönzőként tudod használni, hanem a folyamataid kiépítésében és a hatékonyság elérésében is segít.

Akkor miért hagynád ki?

Szeretnél te is egy saját kulcs teljesítménymutató rendszert?

Szavazz itt!›››

 

 

Ha elég sokan szeretnétek, készítek erről egy ingyenesen letölthető és azonnal használható munkafüzetet. Mire elolvasod és kitöltöd, már készen is lesz a KPI-rendszered!

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást kívánok!

🙂 Csilla 🙂

Posted on: 2017-04-10, by : Himer Csilla

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás