Kintlévőség kezelése – hogyan juss a pénzedhez?

Kintlévőség - van, amivl együtt kell élni, és van, amit minimálisra kell szorítani.

A kintlévőség az a pénzügyi tétel, ami szinte mindenkinek fáj. Kinek jobban, kinek kevésbé – ez csakis attól függ, hogy a vállalkozás cashflow-ja milyen jó. A jó cashflow, vagyis a meglehetősen mozgalmas pénzáramlás képes elfedni a kintlévőségeket is – így azok egy rosszabb periódusban aztán akár időzített bombaként robbanhatnak. Röviden: jó kintlévőség nincs. Hogyan lehet a kintlévőségeket kezelni? Itt a rövid válasz.

 

 

Kintlévőség – nem katasztrófa, ha van, de jobb, ha nincs!

 

Amikor a vállalkozások pénzügyi stabilitásának 7 pontjáról írtam még március elején egy blogbejegyzésben, nem véltelenül volt a stabilitás egyik pontja a kintlévőség. Pontosabban az, hogy a kintlévőséget jobb, ha nem kezelned kell, hanem inkább megelőzöd.

Hogyan lehet a kintlévőséget megelőzni?

 

  1. kvalifikált vevőkkel – ez alapvetően marketingfeladat, hogy olyan vevőkört tudj kiépíteni, amelyek nem filléreznek, nem vitatják az értékesítési áraidat, tudják, hogy ha egy bizonyos minőséget várnak el, annak ára van, amit meg is kell fizetni, stb. Hogy ilyen vevőid legyenek, ahhoz nagyon jól be kell lőni a célpiacod, ez pedig a marketing területe.
  2. kvalifikált vevőkkel 2 – mindez azonban még nem lenne elegenedő ahhoz, hogy kvalifikált vevőid legyenek. Ehhez kell az is, hogy az értékesítés is bele adjon apait-anyait. A vevőidnek és a vevőjelöltjeidnek kezdettől fogva tisztában kell lenniük azzal, hogy hogyan tudnak tőled vásárolni, mi a vásárlási és fizetési folyamat menete, mit kell nekik ebben teljesíteni. Ez ugyan is már szintén egy szűrő. Aki ennek tudatában még mindig úgy dönt, hogy pont a te terméked, szolgáltatásod kell neki, annak már nem sok lehetősége marad a kifogásokra, ha egyszer már a Megrendelem gombra kattintott. 🙂 Ennek a metódusnak egy leágazása, hogy a megrendelés esetén (online megrendelés esetén különösen) a vevő nyugtázza az Általános Szerződési Feltételek című szösszenetedet, közismertebb nevén az ÁSZF-et. Online ezt a megrendelésnél kattinthatóan olvashatóvá kell tenni, és a megrendelést addig nem is fogadod, amíg az elfogadást a vevő a checkboxban le nem nyugtázza. Offline pedig úgy alakítsd ki a vásárlási/értékesítési folyamataidat, hogy ezen feltételek ismertetése képezze részét a vásárlásnak, szerződéskötésnek, vagy bármilyen más formában történő üzletkötésnek.
  3. kvalifikált vevőkkel 3 – ha már szóba került az ÁSZF, akkor az nemcsak arra jó, hogy a folyamataidat megismertesd a vevőiddel, hanem arra is, hogy a fizetési késedelembe esett vevőid kezelésére vonatkozó folyamataidat is megismertesd velük. Jó, ha mindenki tisztában van vele, mit kockáztat azzal, ha nem fizet határidőre. Itt a csúzlitól az atomfegyverig, vagyis az első kedves telefonos érdeklődéstől a behajtóig minden játszhat – csak a folyamat legyen jól felépített, több lépcsős, és legyen benne arányos a fokozatosság. (Tehát pl. ne a 31. napon uszítsd rá a behajtót, vagy kezdeményezz a cég ellen felszámolási eljárást.)
  4. fizetési hajlandóság ösztönzése – sokan ezt is marketingakciónak hiszik, pedig szerintem sokkal inkább pénzügyi tudást igényel a jó megvalósítás. Miért? Mert ha csak annyit látsz az egészből, hogy árengedményt adsz, akkor régen rossz – a cuccaival árakciózni ugyanis bárki tud (a hülye is), csak éppen sokan tönkre is mennek bele. Fizetésre ugyanis ösztönözni is tudod a vevőjelöltjeidet. Ennek egyik és totál banális eszköze, hogy lehetővé teszed neki az azonnali fizetést (amíg még friss a vásárlási döntés, és a vevő “lendületben” van). A boltodban azonnal a kasszához is fáradhattok, de nagyban meg tudod könnyíteni a dolgod, ha van kártyás fizetési lehetőséged. Ugyanígy a weboldaladon is érdemes elgondolkodni azon, hogy azonnali utalással, kártyás fizetéssel tedd kényelmesebbé a vásárlást. És most jön a képbe az, hogy pénzügyi döntést hozz… A kártyás fizetés ugyanis nagyon vevőbarát, és lehet forgalomnövelő hatása – de vannak költségei is. Ha csak néhány vásárlásod van havonta, és az is egyenként pár tízezer forint értékben, lehet, hogy akármennyire is csilivili megodlás lenne ez a vevőid szemében, egyszerűen nem érné meg, hogy ezt lehetővé tedd a vevőidnek. Ha viszont olyan piacon dolgozol, hogy ezt ki sem tudod kerülni, akkor újra kell gondolnod az üzleti modelled és a rá épülő üzleti terved, hogy hogyan szerezz több vevőt és növeld meg a vásárlásái értéket is.
  5. fizetési hajlandóság ösztönzése 2 – egy másik pénzügyi megoldás arra, hogy a vevőid fizetési hajlandóságát ösztönözd: adj nekik engedményt! De csak akkor, ha gyorsan fizet. Ez bevett gyakorlat nagyobb cégek fizetési eljárásaiban, skontónak nevezik. Tulajdonképpen sávosan adott engedményt jelent. Az engedménysávok attól függően változnak, hogy milyen gyorsan fizet a vevő: ha pl. 10 napon belül utal, akkor kapja a legnagyobb engedményt, ha 20 napon belül, akkor már kevesebbet, ha pedig 30 napon belül, akkor a legkevesebbet. Ha a számlán feltüntetett 30 napos fizetési határidőre, akkor semmilyen kedvezményt nem kap a vevő, hiszen ő nem élt a felkínált lehetőséggel. Ilyenkor sem árt számolni! Az áraidat úgy kell kialakítanod, hogy akkor is maradjon hasznod, ha mindenki gyorsan fizet – de a vevőnek is vonzó legyen az így elért megtakarítás százaléka. Ezt a megoldást akkor érdemes választanod, ha nagy a forgási sebességed, azaz adott időszak alatt nagy mennyiségben adod el a terméked, szolgáltatásod, vagy kifejezetten nagy értékű a cuccod, ezért nagy a haszonkulcsod is.

Ha ezekből az elemekből egy jól működő rendszert tudsz felépíteni – ahol a marketing, az értékesítés és a pénzügy ismét szorosan együtt dolgozott – akkor a kintlevőség szinte ismeretlen fogalom lesz a vállalkozásodban.

Kintlévőség - van, amivl együtt kell élni, és van, amit minimálisra kell szorítani.
fotó: de.123rf.com

 

Kintlévőség – akkor is van, ha papíron nincs is…

 

Ha már kintlévőség, akkor nem árt, ha egy kicsit más szemszögből nézzük a dolgot. Szigorúan véve ugyanis csak azt nevezzük kintlévőségnek, amely összeget a kibocsátott számláid alapján nem fizettek meg a számlán feltüntetett határidőre.

Ha ez ilyen egyszerű lenne…

Van itt ugyanis még egy olyan körülmény is, amit úgy hívunk: ÁFA. Ha ÁFA-alany vagy (vagyis az adószámod kilencedik számjegye 2-es vagy 3-as – ez utóbbi az EVA-s adózókra igaz), akkor a számládban felszámolt fizetendő adóval abban a másodpercben már tartozol a költségvetésnek (NAV-nak). Az adótörvény szerint ugyanis az ÁFA-fizetési kötelezettség a számla kiállításának pillanatában keletkezik – és nem akkor, amikor befolyik a számla ellenértéke.

Mit jelent ez a vállalkozásod számára?

Azt, hogy ha pl. a számlát a hónap utolsó napján állítod ki 30 napos fizetési határidővel, akkor a kiállítás utáni hónap 20-án már meg kell fizetned az ÁFA-t – anélkül, hogy az esetleg befolyt volna hozzád. Vagyis kell, hogy legyen elegendő likvid tőkéd ahhoz, hogy előre finanszírozd a fizetendő ÁFA-t – ergo erre az ÁFA-ra minden további nélkül lehet úgy is tekinteni, hogy a számla fizetési határideje szerint nem, az ÁFA-fizetési határidő szerint viszont nagyon is kintlévőség.

Mindezzel csak arra akartam felhívni a figyelmedet, hogy van az a tétel, ami számviteli szempontból nem kintlévőség, cashflow szempontból viszont nagyon is az – és mindennek a tetejébe neked még ki is kell fizetned. Előre.

 

A kreatív kontroller (köz)beszól:

 

Persze ezt is meg lehet oldani, hiszen a számla kiállításának időpontját te határozod meg. 🙂 Így aztán azzal a 20 nappal – persze csak a törvényes keretek között – még “játszani” is tudsz, hogy minél rövidebb legyen az az időszak, amit valóban meg kell finanszíroznod. És persze használhatod a fizetésösztönző módszereket is, hogy áthidald ezt az időtávot.

 

Kintlévőségek – mihez kezdj velük, ha már vannak?

 

Ez lesz az a téma, amiről jövő héten Facebook Live közvetítésben fogok beszélni. 🙂

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást kívánok!

🙂 Csilla 🙂

Posted on: 2017-04-18, by : Himer Csilla

2 thoughts on “Kintlévőség kezelése – hogyan juss a pénzedhez?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás