Még egy pár keresetlen szó az üzleti terv elkészítéséről

Az üzleti terv egy kisvállalkozás számára nem bonyolult. Csak jól átgondolt.
Az üzleti terv kapcsán sok hasznosságot osztottam meg a közzel (remélhetőleg Veled is 🙂 ) a múlt heti Facebook Live közvetítésemben. (Ha esetleg lemaradtál volna róla, sebaj, itt meg tudod nézni. >>>) És bármennyire is tanulságos volt, amit mondtam, még mindig lehetnek kérdőjelek, mert még azóta is kapom a kérdéseket. Ezek némelyikére válaszolok most.

Akkor most mégis milyen távra kell üzleti terv?

A videóban ugyanis azt mondtam, hogy hallottam már szakértőtől azt nyilatkozni, hogy a Prezinél sincs üzleti terv hosszú vagy középtávra, csak 30 naponként igazítgatja a számait.

 

OK, kiigazít. De ha nincs se hosszú, se középtávú terv, akkor mihez igazít bármit is?

 

Kezdjük ott, hogy az üzleti tervek hagyományosan négy időtávra szólnak (igen, négyre, nem háromra!):

 

  • hosszú táv – 5 évre, vagy még annál is hosszabb időre. A nagy japán cégek, mint pl. a Toyota, vagy a Sony, 150(!) évre előre terveznek. (Igen, jól látod, nem elírás.) Persze ne egy részleteiben kimunkált tervre gondolj itt, de irányok, stratégiai pontok, jövőkép az nagyon is vannak.

 

  • középtáv – ez jellemzően 3-5 évre szól a bevett gyakorlat szerint. Ha multinál dolgozol, ez az egyik olyan tervezési időtáv, amivel a leggyakrabban találkozhatsz, hiszen a multik leányvállalati szinten ezeket alkalmazzák.

 

  • rövid táv – na, ez lenne az éves terv. Ilyet – elvileg – minden kisvállalkozó készít, tehát ezt még neked is ismerned kell(ene – ugye, ismered?). Ha semmi mást nem tervezel, csak az előted álló évet, már akkor is nagyon sokat tettél a céged biztos működéséért. Mivel ez a legjobban belátható időtáv, ezt mindig számoljuk – azaz meglehetősen részletekbe menően kiszámolunk mindent, amit csak tudunk. Pont azért, mert
  1. a rövidebb időtáv pontosabb adatokat is jelent, tehát amivel számolsz, az nagy valószínűség szerint tartható, úgy is lesz stb.
  2. a rövidebb időtáv gyorsabb cselekvési és reakcióidőt is jelent – vagyis ha eljön a cselekvés ideje, akkor már nyugiban vághatsz bele, mert minden ki van találva, ráadásul számokkal alá is van támasztva. No para, no kapkodás, just do it.
  3. a rövidebb időtáv alatt mindig meg fogod tapasztalni, hogy minden rendszer mindegyik másikkal összefügg – ha ezek mégsem egymással szinkronban működnek, akkor finoman szólva is trutyi van a palacsintában. Hogy hogyan hangold finomra ezt a szinkront, na ahhoz kellenek a számok.

 

  • operatív terv – na, ezek a kifejezetten cselekvési tervek, amik megmutatják, hogy az adott időszakban, jellemzően hónapban, de akár dekádban (tehát 10 napban) pont mit kell csinálni, milyen értékesítési számokat kell hozni, milyen mutatószámokat kell célként teljesíteni, stb. Ezek arra valók, hogy ha bemész az irodába, műhelybe, üzembe, akárhová, ahol a céged tevékenysége üdvére dolgozol, akkor tudd, hogy aznap, azon a héten, abban a 10 napban, vagy hónapban pontosan mi a dolgod. Akkor is, ha te vagy a cégvezető, meg akkor is, ha te vagy a cégben a raktáros Pista bácsi, az esztergályos Józsi, az értékesítők gyöngye, Menő Jenő, vagy éppen a titkárnő Micike. Ezek a legpontosabban kiszámolt tervek olyan rövid időtávval, amit egy felsőtagozatos is át tud tekinteni. Ilyen tervekkel jellemzően minden biztosító helyi irodájában találkozol, ahol a helyi csoport kiírja egy táblára, hogy az adott héten ki hány életbiztosítást, vagyonbiztosítást, vagy akármilyen más biztosítást “hoz”.

 

Az üzleti terv egy kisvállalkozás számára nem bonyolult. Csak jól átgondolt.
fotó: pixabay.com

 

OK, vágjunk rendet – milyen üzleti terv kell neked? 

 

Na, ez utóbbiról, az operatív tervről beszélt nekem anno az előadó a Prezi kapcsán. Mert a havi terv, az egy operatív, vagyis cselekvési terv, amiből mindenki számára kiderül, hogy aznap mi a dolga.

Az operatív terv azonban csakis akkor működik jól, ha ezzel el tudod érni, hogy a cégednél mindenki egy irányba húzzon. Mondok egy erősen sarkított, de szemléletes példát. Micike lefőzheti ugyan a hónapban rá kiszabott kávémennyiséget, ráadásul még jó minőségben is, és hozhatja a kiküldött köszönőlevelek előírt számát is, sőt elháríthatja a főnök idejét rabló e-maileket és telefonhívásokat az a megszabott számban – de ha ez csak önmagában mutat jól, akkor ott ette meg a fene.

Ha azonban Micike a kávékat azért főzi egymás után, mert előtte az értékesítő leszervezte az adott hónapra tervezett forgalom eléréséhez a kellő mennyiségű ügyféltalálkozót, akkor Micike nagyon fontos segítséget nyújtott a bevételek növeléséhez a háttérből. Ha pedig az ügyfelek még azt is mondják a tárgyalás után, hogy “Kedves Menő Jenő, brutál jó az ajánlat, amúgy is belecsaptunk volna a tenyeredbe, de Micike kávéja miatt mindenképpen visszajönnénk egy következő üzletkötésre is!”, akkor Micike ki is húzhatja magát, mert a visszatérő vevő megszerzésében, illetve a későbbi ügyfélgondozásban is partnere az értékesítésnek.

Vagyis azt, hogy az 1, 7, 10 vagy akár 30 napos operatív terv valóban előre vigye a céged, ahhoz az kell, hogy legyen egy ennél hosszabb távú üzleti terv a zsebedben, mert ez fogja össze a céged különböző területeit, funkcióit azért, hogy minden az egy(!), azaz egyetlen darab az évi cél elérése érdekében történjen a vállalkozásodban.

 

A kreatív kontroller (köz)beszól:

 

Olvastad már Verne Harish: Rockefeller üzleti gondolkodása című könyvét? Ha nem, akkor sürgősen pótold ezt a hiányt!

Ebben a könyvben idéz szerző egy amerikai nagyvállalati vezetőt, aki egyenesen nem kevesebbet állít, mitn hogy középtávú terv nincs. Nem létezik. Mert nincs értelme. Legyen hosszú távú terved, hogy tudd, hová tartasz, és legyen egy rövid, ami összefogja a különböző területek belátható időn belüli működését – aztán vezess operatívan a tervek alapján meghatározott mérőszámokkal!

Ha ezt végiggondolod, akkor ez két dologgal cseng össze:

  1. azzal, ahogyan a Prezi valójában tervez: van egy hosszú távú elképzelés, stratégiai irányvonal, ami a célt határozza meg. Mindenki ezért dolgozik a cégben, ennek van alárendelve minden más. És van egy rövidtávú, azaz éves terv, ami ebből az arra az évre jutó teendőket hozza úgy szinkronba, hogy a különböző területek szinergiában, a lehető leghatékonyabban működjenek. Aztán ezt lehet operatív részekre lebontani – hogy a munkatársak tudják, pontosan mi a dolguk, te meg mérni tudd a teljesítményüket.

  2. azzal, amit korábban már írtam arról, hogy mit érdemes eltanulnod Rockefeller cégvezetési módszeréből. Hát azt, ahogyan a kulcsmutatószámokkal, azaz a KPI-okkal vezette a munkatársait.

 

Üzleti terv – ahogyan egy kisvállalkozónak kell

 

Tehát akkor még egyszer a lényeg:

  1. Egy kisvállalkozónak olyan üzleti terv kell, ami nem bonyolult – magadnak készíted, úgyhogy nem a bonyolult trendszámításokkal kell vesződnöd.
  2. Egy kisvállalkozónak olyan üzleti terv kell, amiben minden benne van, ami számít – hogy mi számít, az meg attól függ, hogy ha befektetőt akarnál bevonni a cégedbe, akkor az is rögtön azt mondja az üzleti terved láttán, hogy “A fene bele, vidd a pénzem!” (Angolul elterjedt mondás szerint olyan wow-feelinget kell kiváltanod, hogy a befektetők akarják odaadni neked a pénzüket, és csak annyit legyenek képesek kinyögni, hogy “Fuck, take my money!”)
  3. Egy kisvállalkozónak olyan üzleti terv kell, amiben van fejlődési ív – azaz megvan a stratégiai elgondolás hosszú távra is (ez egy kisvállalkozásnál kb. 15 év, de van, aki csak 5 évre előre csinálja meg, és remekül működik neki – ez igazából iparágfüggő is), ebből vezeti az adott évi teendőket, amelyben minden működési területet szinkronba hoz, és legkésőbb havonta ellenőrzi, hol tart a megvalósítással – ha szükséges korrigál. Az ellenőrzéshez vannak mutatószámai, amelyek alapján tudja mérni a terv-tény eltérést, így tud korrigálni is.

Hát így.

 

Csengő kasszát, sikeres vállalkozást és egy szuperszónikus üzleti tervet kívánok! 

🙂 Csilla 🙂 

 

fotó: pixabay.com/StartupStockPhotos

Posted on: 2017-05-17, by : Himer Csilla

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás