Hogyan indíts vállalkozást? – a vállalkozásindítás lépései 1. rész

A vállalkozásindítás az ötlettel kezdődík.
A vállalkozásindítás szép gondolat: baromi lelkes vagy, és bár van Benned egy adag drukk és némi idegesség, de azért alapvetően szép az élet. Ilyenkor még nem lomboz le az sem, hogy gyanítod, nem lesz a dolog egy fáklyás menet: ott az adminisztráció (még hogy csökkennek a vállalkozások adminisztrációs terhei, na hiszen, amikor meg ahhoz is külön nyomtatványt kell kitölteni, és regisztráltatnod kell magad, hogy a NAV ügyfélszolgálatát egyáltalan fel tudd hívni, ha kérdésed van!), és tartasz tőle, hogy a bevételek sem biztos, hogy úgy fognak jönni, ahogyan te azt a kockás papíron, vagy az Excel-ben kiszámoltad. Hogyan indíts vállalkozást, hogy a lehető legkisebb legyen annak kockázata, hogy az első öt éven belül lehúzd a rolót? Mutatom. 

 

Vállalkozásindítás alapfokon – the Big-Big-very big idea

 

A vállalkozásindítás legeslegelső, vagy még inkább nulladik lépése a vállalkozási ötlet.

 

Vagyis az a gondolat, hogy cégként mit akarsz csinálni, mivel akarsz foglalkozni, mi lesz az a tevékenységed, ami hasznos lesz a világnak.

 

És hidd el, ezek nem nagy szavak. Egy cég tényleg akkor lesz hosszú távon is fenntartható és működőképes, ha tud valami hasznosat nyújtani a világnak.

 

És itt kezdődik az első nagy probléma: szinte minden kezdő vállalkozó azt gondolja, hogy csak akkor hasznos a cége a világnak, ha valami igazán egetrengetőt, világmegváltót talál ki, valósít meg.

 

Hát nem.

 

Ez nem erről szól. Hogy mennyire nem, arra bizonyíték a falunkban már lassan 30 éve működő pék. Sikeres. Terjeszkedik. Egyre-másra nyitja a környéken az újabb üzleteit. Túlélte az alapító-tulajdonost. És még mindig virul.

 

Hasznos egy pék? Igen. A világnak is hasznos? Naná, mindenki szereti a jó kenyeret, ráadásul alapvető élelmiszert ad a világnak.

 

Jaaaaa, hogy nem az egész világnak? Ki mondta, hogy az egész emberiségnek kell hasznára lenni? (Ennyit a hatalmaaaaaas naaaaaagy ötletről.)

 

Szóval közel sem biztos, hogy az innovatív gondolkodást az mutatja meg a legjobban, hogy olyat találsz ki, ami eddig még sosem volt. A legtöbb innováció arról szól, hogy eddig is meglévő igényt elégítettek ki már létező termékkel, szolgáltatással – csak másképp, mint eddig.

 

 A vállalkozásindítás az ötlettel kezdődík.
fotó: pixabay.com – A vállalkozásindítás az ötlettel kezdődík.

 

Nézd meg a Tesla-t!

 

Voltak már korábban autók? Voltak. Voltak luxusautók és sportkocsik is? Voltak. Voltak elektromos autók? Még azok is voltak. (Legfeljebb nem terjedtek el még annyira sem, mint mostanság.)

 

Mi nem volt még? Olyan luxus sportautó, amelyik 100%-ban környezetbarát módon üzemelt. Hosszú távon is fenntarthatóan működő luxus sportkocsi nem volt.

 

Elon Musk a Tesla-val igazából már létező megoldásokat és technológiákat kombinált. És ebből a kombinációból valami olyan született, ami egy bizonyos kategóriában még nem volt. Nála így nézett ki a vállalkozásindítás.

 

Lehet azt mondani, hogy ez egy újabb divathóbort gazdagoknak. Ma már azonban tisztán látszik, hogy Elon Musk felforgatta az autópiacot. Mert a környezetbarát szériaautók előállításának küszöbén vagyunk.

 

Akkor mi a vállalkozásindítás nulladik lépése? 

 

Az, hogy legyen egy ötleted. Mégpedig olyan ötleted, ami innovációt kíván ugyan, de inkább az alkalmazás módszerében, semmint a termék alapvetően újdonság jellege miatt.

 

Ha már emlegettem a kisfalunk pékjét: mi volt az ő innovációja?

 

Ma már talán hülyén hangzik, de az, hogy rendes kenyeret sütött.

 

Olyat, ami nem egy nap után szárad meg, és lesz szíjas, hanem talán egy hét után. Puha. És finom. Pár nap után talán már nem ropog úgy a héja szeleteléskor, mint frissen, de a belseje jó puha, és a héja is finom. Lövésem sincs, mit tesz bele, de jó. És a sok vacak kenyér között a tisztességes, jó kenyerével kitűnt. És tartja a színvonalat.

 

Szóval a vállalkozásindítás alapja az, hogy legyen ötleted. 

 

Mert el sem hinnéd, hogy mennyi vállalkozó indul neki a vállakozásindítás folyamatának, hogy pl. nyissunk butikot! Igen, a mi városunkban is van belőle már most vagy 30. (Egy bő 33.000-es városban. Nem viccelek!) Azt azonban már nem nézi meg ez a vállalkozó, hogy a már meglévő 30 butik is az éhhalál ellen küzd. Nem. Nyit egy ugyanolyat, mint az összes többi.

 

A városban egyetlen butik van, amelyiknek profilja is van. Ugyanúgy női ruhákat árul – de kifejezetten az elegáns, olaszosabb szabásra megy rá. Hogy ezt elfogadható árakon tudja adni, felhajtott pár jó beszerzési forrást, illetve néhány tehetségesebb varrónőt. Ez a butik még akkor nyitott, amikor én gimnazista voltam. Azaz kb. 32-33 éve működik. Elsősorban azért, mert amit kínál, azzal egy olyan vevőkört szolgál ki, amit rajta kívül senki.

 

Ezzel tudnak ezek a vállalkozások a maguk területén egyeduralkodók lenni – és akár még egy szűk piacon is megélni, és kimaxolni a bevételeket.

 

És mi a vállalkozásindítás következő lépése?

 

Hát az, hogy kitaláld, hogyan lesz ebből pénz!

 

Hogy ezt hogyan tervezheted meg, arról írok jövő héten.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást kívánok! 

 

🙂 Csilla 🙂 

 

fotó: pixabay.com/tremaestro

MentésMentés

Posted on: 2017-06-08, by : Himer Csilla

2 thoughts on “Hogyan indíts vállalkozást? – a vállalkozásindítás lépései 1. rész

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás