A vállalkozásindítás stressze nem a tiéd – a cégedé!

A vállalkozásindítás másik sarkalatos pontja: a stratégia

A vállalkozásindítás amennyire nagyszerű és lelkesítő, annyira stresszes is tud lenni. Viszont ha igazán jól csinálod, akkor nem neked lesz stresszes a vállalkozásod elindítása, hanem a cégednek. Pontosabban az üzleti ötletednek. Csak járd végig a vállalkozásindítás stressztesztjét! Mire végzel, garantáltan nyugodtabb leszel a cégedbe fektetett pénzed felől…

 

 

A vállalkozásindítás stressztesztje – második fokozat

 

Azt már tudjuk, hogy kell egy ötlet. Azt is, hogy ehhez te is kellesz. És azt is, hogy innentől indul a stressz. Mármint a vállakozásod stressztesztje.

 

Első lépésként az ötletedből üzleti modellt faragtunk. Ha ezt igazán jól csináltad, akkor máris formálódott az ötleted. Én legalábis még nem találkoztam olyan üzleti ötlettel, amelyik ne alakult volna egy kicsit át, ne lett volna elvéve belőle, kicsit hozzá téve ez-az, és egy picit átalakítva benne az eredeti elképzelés.

 

Az üzleti modellnek ugyanis ez a lényege: úgy hangolja össze a bizniszed 9 fontos területét, hogy azok egymás alá dolgozva, egymásra ráerősítve, hatástöbbszörözve mind egy irányba, az általad megjelölt cél felé lendítsék a cégedet. Létezhetetlen, hogy eközben a szinkronizálás közben ne buknának ki olyan eltérések, amelyek nem illeszkednek ebbe az összhangba. És az üzleti modellben ezeket aztán szépen ki is lehet egyenlíteni, össz lehet békíteni.

 

Tehát eddig már eljutottál, van egy papíron legalábbis működtethető modelled. Olyan, ami kell is az embereknek, amivel tudsz nekik mit üzenni, megtaláltad, hogy hol tudod elérni őket. Azt is, hogy hogyan kommunikálsz velük. Milyen pontokon jön majd a bevétel. Kikre, mikre lesz majd szükséged, hogy meg is valósítsd mindezt. És azt is tudod, hogy milyen költségek merülnek majd fel.

 

A kreatív kontroller figyelmeztető lövése:

 

Az üzleti modellben még nem számolunk! Itt még csak a rendszer áll össze. Lövésünk sincs még róla, hogy a többféle tervezett bevételi forrásból mennyi bevételre van szükségünk, ahogyan arról sem, hogy ezek mekkora kiadással járnak. Csak azt tudjuk, milyen jogcímen lesznek bevételeink és kiadásaink.

 

A vállalkozásindítás másik sarkalatos pontja: a stratégia
fotó: pixabay.com

A vállalkozásindítás stressztesztjének sorrendje – mert rohadtul nem mindegy!

 

Az üzleti modell azonban nemcsak arra jó, hogy egy szinkronizált rendszert alakíts ki. Hanem arra is, hogy kiindulási alapul szolgáljon másik két nagyon fontos dokumentumodnak: a stratégiának és az üzleti tervnek.

 

Az üzleti tervről jövő héten esik majd szó – és ez sem véletlen. Az én sorrendemben a stratégia következik – mert a tapasztalatom szerint ez a logikus lépés.

 

A legtöbben viszont a stratégiával kezdik. Utána csinálnak üzleti tervet, az üzleti modell meg valahol elsikkad a balfenéken. Jó esetben a legvégén azt is csinálnak – az üzleti terv alapján. A probléma ezzel csak az, hogy ilyenkor fordítva ülünk a lovon. Ezzel a sorrenddel ugyanis éppen a vállalkozásindítás stressztesztjének a lehetőségét vesszük el.

 

Ha ugyanis követjük a stratégia -› üzleti terv -› (esetleg) üzleti modell sorrendet, akkor sok esetben az lesz a végeredmény, hogy papíron minden szépen kijön – csak aztán valamiért mégsem működik a valóságban. Mert ilyenkor az álmokhoz olyan számokat rendelünk, amilyeneket csak akarunk – a papír mindent elbír alapon.

 

Ha azonban az üzleti modell -› stratégia -› üzleti terv sorrendben haladunk, akkor nem az álmokhoz rendelünk szinte tetszőleges álomszámokat, hanem először leképezzük az álmot egy rendszerré, aztán ebbe távlatot viszünk, majd ezt az egész rendszert fordítjuk le számokká. Remélem, lehet érezni a különbséget: a rendszer ugyanis már esetenként korlátozza, mennyire szállhatunk el a számokkal. Az összefüggő rendszer már megmutatja, hogy ha ennyivel növelem a bevételem, az ekkora kiadásemelkedéssel is jár – vagy valami mást kell kitalálnom.

 

Hát ezért üzleti modell -› stratégia -› üzleti terv nálam a vállalkozásindítás stressztesztjének a sorrendje. Mert itt tényleg lesz teszt. Az elsőnél csak az álmok vannak.

 

A kreatív kontroller (köz)beszól:

 

Ez a kitétel – mármint hogy a stratégia -› üzleti terv -› üzleti modell sorrend esetében csak az álmok vannak, a valóság nem gyakran – különösen akkor igaz, ha kezdők alkalmazzák. Tapasztalatom szerint azok a kisvállalkozók, akik soha nem tanultak vállalkozni, nincsenek megfelelő vállalkozási ismereteik, vagy éppen vállalkoznak már egy ideje, de a tervezésben még akkor is kezdők, ebben a koordináta-rendszerben az álmaik szerint fognak tervezni. Kell nekik egy korlát (ez esetben a rendszer korlátja), ami segít nekik a valóság talaján maradni.

 

Honnan is tudhatnák, tervezői szemmel mi reális és mi nem az, ha nincs tervezési gyakorlatuk?

 

Na, ezért kell nekik a rendszerkorlát mint mankó.

 

Aki már legalább tízszer tervezett bizniszt úgy, hogy vagy sikeres volt a tevezése eredménye, vagy nem volt sikeres ugyan, de tanult és felállt belőle – na, ők talán már megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy a másik sorrenddel dolgozzanak.

 

Bár szívem szerint nekik is a sajátomat javasolnám. Egyszerűen azért, mert a digitalizációval, automatizációval olyan gyorsan kell alkalmazkodni, vagyis változni, hogy arra szinte 3-5 évente új üzleti modellt kell húzni. (Mert a digitalizáció új folyamatokat követel, nem lehet a régieket a digitalizációhoz idomítani. Aki ezt hiszi, az nagyot fog koppanni a közeljövőben.)

 

A vállalkozásindítás stressztesztjének második lépése – a stratégia

 

Akkor kezdjük ott, hogy mi a stratégia?

 

Nem szeretném túlbonyolítani. Aki totálisan szakszerű definíciókba szeretne beleveszni, az keressen rá a neten a gazdasági egyetemek vonatkozó anyagaira, vagy vegyen szakkönyveket, egyetemi jegyzeteket. Ezek is jók, de egy kisvállalkozónak, pláne kezdő tervezőnek, nem erre van szüksége. Főleg nem vállalkozásindítás esetén. (Ettől maximum megijedsz, és tollat-billentyűzetet elhajítva menekülsz.)

 

A vállalkozásod stratégiája az a néhány pontban összeszedhető útmutató, sorvezető, ami jó esetben – mint egy jó pitch – elfér egy A4-es lapon is. Azt mutatja meg, milyen elképzelésed van a cégedről, hol tartson, mondjuk, száz év múlva.

 

Igen, száz év múlva! Mindig azt szoktam mondani, hogy vállalkozást az örökkévalóságnak alapítunk – de bármikor képesnek kell lennünk kiszállni belőle – nyereséggel. És igazából ez határozza meg a stratégia kritériumait is.

 

Mi legyen benne a stratégiában – már a vállalkozásindítás előtt?

 

Még mielőtt a vállalkozásodat elindítanád, legyen meg a stratégiád. És ha a stratégia az a koncepció, elképzelés, amelynek segítségével a cégedet az örökkévalóságnak alapítod, de úgy, hogy bármikor ki tudj belőle szállni nyereséggel, akkor a következő elemeket kell tartalmaznia:

 

  • a miért-ed – erről érdemes megnézni Simon Sinek elhíresült TED-előadását

 

Vagyis kell, hogy legyen egy olyan clja is a vállalkozásodnak, ami túlmutat önmagán – ezért lesz alkalmas arra, hogy akár még száz év múlva is működjön.

 

  • legyen egy víziód – mit ad a céged a világnak, amitől jobb lesz a világnak?  – nem, nem kényelmesebb cipőket, hogy ne fájjon a lábukon a bütyök, és nem, nem tisztára takarított lakást, hogy több ideje maradjon anyukának a családra. Ez a marketing, és mint ilyen, az üzleti terv része (ezen belül a marketingtervé).

Mi az, amivel előbbre viszed a világot? Olyan kényelmes gyógycipő, ami gyakorlatilag megszünteti a fájdalmas bütyköt, és egészségesebbé teszi a járást az egész népesség számára? Megmutatod, hogyan lehet a takarítást ökotisztítószerekkel fenntarthatóan végezni?

Nem véletlenül kezdtük a miérttel, mert a vízióban is visszaköszön a miért-ed. 🙂

A vízió fogja megmutatni a világnak azt, hogy a nagy cél miért jó nekik, miben hoz változást – és mikorra, milyen mértékben. (Itt írod le majd az első számokat.)

 

A kreativ kontroller (köz)beszól:

 

A világ egy eléggé rugalmasan kezelendő fogalom. Egyáltalán nem biztos, hogy akár stratégiai szinten is az egész, kerek világot kell értened alatta! Lehet, hogy “csak” a lakókörnyezeted 50 km-es körzetét.

 

Ha azonban oda érzékelhető változást hozol a cégeddel, akkor a víziód teljesen rendben van.

 

A vízió lényege: a hatásgyakorlás megmutatása.

 

  • a hogyan-ok – követve Simon Sinek logikáját, következnek a hogyan-ok. Hogyan akarod ezt a hatást elérni, kiváltani?

Itt elég az általánosabb megfogalmazás is, hiszen ott lesz a részletekre a következő pont.

 

  • mit kell ehhez csinálni?  – ez a hogyan-ok kifejtése. Kivel, mivel, mikor, hol, kit, mit, mennyit, hová, honnan…? Mire ezeket a kérdéseket megválaszolod, pontosan kirajzolódik előtted, hogy a hogyan-ok között leírt “Fenntartható gazdasági működéssel” című mondat valójában mit is jelent.

 

Szóval lehet, hogy a miért-ed, a víziód, a hogyan-jaid és a mit kell ehhez csinálnom pontok mind csak egy-egy mondatosak lesznek. Nem baj! Sőt. A legnagyobb cégeknek mind egy mondatos stratégiájuk van – és ennek van alárendelve minden üzleti tevékenységük. Ezért ők a legnagyobbak. Mert a legalsóbb szinten dolgozó munkatársnak is tökéletesen egyértelmű, hogy minden nap MIÉRT megy be dolgozni, és MIÉRT kell éppen abba az irányba húznia, amelyikbe mondták neki.

 

A vállalkozásindítás stressztesztje – mi köze a stratégiának az üzleti modellhez?

 

A leírtakból nem biztos, hogy egyértelmű, hol találkozik egymással az üzleti modell és a stratégia. Ezért kicsit részletezem.

 

Ott, hogy az üzleti modellnek van egy olyan pontja, hogy értékajánlat.

 

Az értékajánlat az a hozzáadott érték, ami nemcsak arra jó, hogy megkülönböztessen a versenytársaktól a piacon. Hanem arra is, hogy erre épüljön a cég

 

Az értékajánlat meglehetősen konkrét dolog. Ha ezt ki tudod terjeszteni, tágabb értelmet tudsz neki adni, akkor lehet belőle stratégia.

 

Ha ez nem megy, akkor két dolog lehetséges:

 

  1. nem jó az értékajánlatod (mondtam, hogy stresszteszt lesz, mindjárt kibuknak a hibák) – akkor alakíts rajta úgy, hogy legyen valami távlati, az ajánlaton túl mutató perspektívája, haszna is
  2. segítség kell – már többször elmondtam, hogy a tervezés társas műfaj. Nem azért, mert ne lennél képes egyedül is elboldogulni vele, hanem azért, mert jobb, ha érvényesül a több szem többet lát, több fej, többfélét gondol elve. Egy társ olyan új nézőpontokat hozhat a tervezésbe, amelyekre te nem is gondolnál – pedig komolyan meglökheti a céged fejlődését.

 

A vállalkozásindítás stressztesztje – érzed már a feszültséget?

 

Az a nagy helyzet, hogy ha ebben a felállásban tervezel, amit javaslok, akkor egészen biztosan át fog némileg alakulni az eredeti üzleti ötleted. De ez nem baj. Ilyenkor lehet ugyanis azt érezni, hogy a dolog tényleg alakul, és lassan testet ölt, valóra válik.

 

Kibuknak olyan dolgok, mint pl. az, hogy

 

  • rosszul mérted fel a saját erőidet – ilyenkor biztosan igazítasz valamin. Vagy az eredeti ötletből adsz lejjebb (ezt maximum csak átmenetként javaslom!), vagy időben tolod el a megvalósítást, vagy magadat fejleszted…
  • rosszul mérted fel az üzleti modell egyes elemeit – pl. a kulcserőforrásokat, az együttműködő partnereket, a bevételi forrásokat vagy éppen a kiadások sokféleségét. Ha így jártál, akkor azt onnan tudod, hogy elbillen a rendszer, mihelyst a stratégiád megvalósításába kezdenél, mert valamelyik elem “kidől”. (Pl. ha úgy döntesz, hogy “zöld” vállalkozásként mutatsz példát, de cégedben a kulcserőforrás egy régi, pöfögő csotrogány, amelyik alig megy át a műszakin.)
  • rosszul választottál stratégiát – igen, ez visszafelé is elsülhet. Ha az erőforrásaid hosszú távon sem teszik lehetővé, hogy “zöld” legyél, és/vagy a piacodat sem tudod vele meghatni, akkor ez nem biztos, hogy jó elképzelés. Vagy válts célcsoportot.

 

Szóval gyúrd az elképzeléseidet!

 

Jövő héten azt fogom megmutatni, hogyan fogunk ebből üzleti tervet készíteni.

 

Csengő kasszát és sikeres vállakozást!

🙂 Csilla 🙂

 

Fotó: pixabay.com/2742255

Szeretnéd, ha csak úgy az öledbe hullana egy vállalkozásindító alapcsomag? 

 

Vállalkozásindítás alapcsomaggal

 

Akkor itt a nagy alkalom!

Ha szeretnél

  • egy üzleti terv sablont
  • egy vállalkozói intelligencia tesztet
  • és egy árazási checklistát 

csak úgy,

akkor pár kattintással és néhány adatod megadásával kérd itt ›››

MentésMentés

Posted on: 2017-07-07, by : Himer Csilla

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás