A vállalkozásindítás sarkalatos lépése: az üzleti terv

A vállalkozásindítás sarkalatos lépése: az üzleti terv készítése

A vállalkozásindítás izgalmas dolog. És nemcsak azért, mert látod, hogy hogyan építed a jövőd, hanem azért is, mert eszméletlen idegesítő is. Elérkeztünk ugyanis az üzleti terv elkészítéséhez. Itt derül ki, hogy mennyi az annyi – nem véletlen, hogy itt remeg meg minden kezdő és újrakezdő vállalkozó keze-lába. A vállalkozásindítás stressztesztje a végső fázisba érkezett.

 

 

A vállalkozásindítás stressztesztjének végső fázisa

 

Ez nem más, mint az üzleti terv elkészítése.

A legtöbb vállalkozó azért izgul ennél a lépésnél, mert ilyenkor derül ki igazán, hogy az üzleti modellben felépített rendszere, amit hosszú távra megtámogatott egy stratégiával is, valójában életképes-e. Lesz-e valójában annyi bevétel, ami nemcsak a fedezeti pontig ér fel, hanem hasznot, mégpedig a tervezett hasznot hozza majd.

 

Vagyis hogy hosszú távon is nyereséges, azaz fenntartható lesz-e a vállalkozása.

 

A ciki az, hogy a legtöbb vállalkozó ennél már sokkal hamarabb eltéved. És ennek nemcsak a sorozat elején emlegetett rossz sorrend az oka. (Vagyis hogy az üzleti tervvel kezdik a tervezési folyamatot, holott szerintem annak kellene a legutolsónak lennie.)

 

A vállalkozásindítás sarkalatos lépése: az üzleti terv készítése
fotó: pixabay.com

 

A vállalkozásindítás elbukik, ha az üzleti tervedben nincs benne a lényeg

 

A legtöbb üzleti terv valóban ott bukik el, hogy a rossz tervezési sorrend miatt a számok nem a valóságot mutatják, hanem az álmainkhoz igazítjuk őket. Van azonban egy másik fontos oka is. És ennek tulajdonképpen a tudáshoz való korlátlan hozzáférés az oka.

 

A neten ugyanis számtalan üzleti terv sablon található. Nagyjából mind másféle tartalommal. És a bőség zavarában könnyű eltévedni.

 

Miért gáz a vállalkozásindítás során, ha nem a neked való üzleti terv sablont használod?

 

Azért, mert akkor nem az lesz az üzleti terv tartalma, ami a te bizniszedet írja le. És akkor valamin dolgozol, ami sablon szerint szükséges, holott semmi értelme a te vállalkozásod esetében. Más meg esetleg kimarad, amire viszont szükség lenne, de a sablon nem “mondta”.

 

Igen, az én oldalamon is van egy üzleti terv sablon, ezt kaphatod meg ajándékba, ha a továbbiakban is szeretnéd követni a blogomat. Annak is vannak elemei, részei. Ezekre azonban tessék úgy tekinteni, mint a szupermarketben az árukra a polcon: amelyikre szükséged van, azt elveszed és használod, amelyik nem kell, azt ott hagyod.

 

De mi dönti el, hogy miből is áll össze az üzleti terved?

 

Miből áll össze a vállalkozásindítás üzleti terve?

 

Ehhez is van már sorvezetőd.

 

Ezt ugyanis az üzleti modelled fogja megmondani.

 

Ha az üzleti modelled szerint olyan szolgáltatásra alapítasz vállalkozást, amely nem igényel igazán jelentős beruházást (jellemzően inkább eszközbeszerzést szokott), akkor felesleges beruházási tervet készítened. Ellenben ha pl. szolágltatóként magánovit, vagy családi napközit nyitsz, és ezt saját ingatlanban tervezed, akkor bizony beruháznod kell. (Ingatlant veszel, átalakítod, felújítod stb.)

 

Ugyanígy ha azt látod az üzleti modelledben, hogy hangsúlyos elem benne a márkaépítés, akkor a marketingterv lesz az üzleti terved gerince – de nemcsak ott fog megjelennni. Hanem az értékesítési terveidben is, amikor belövöd az árakat. (Ha erős a márkád, akkor nyugodtan emelhetsz árat is.)

 

Ezért írtam az elején, hogy mindig az üzleti modell építésével kezdd a vállalkozásindítás stressztesztjét. Mert ez adja azt a rendszert, amihez majd az üzleti tervben a számokat tudod majd rendelni. És nemcsak a számokat. Hanem az üzleti terv felépítését is. Vagyis ha megvan az üzleti modell, és látod, hogy milyen elemekből áll össze (legalább kilncnek lennie kell!), akkor abból már össze lehet variálni az üzleti terv felépítését és részleteit is.

 

A vállalkozásindízás stressztesztje – az üzleti terv minimuma

 

Hogy egy kicsit mégis segítsek: van egy minimum, aminek minden üzleti tervben szerepelnie kell. Mégpedig:

 

  • összefoglaló (ezt az üzleti modell alapján simán megírod, és itt kijelölheted a fontosabb sarokszámokat is)
  • marketingterv
  • értékesítési terv
  • pénzügyi terv

 

Ez a minimum.

 

Már csak azért is, mert már egy ideje azt szajkózom, hogy a marketing-értékesítés-pénzügyek “szentháromsága” fogja a cégedet hosszú távon is fenntartani. Ezeket persze lehet még tovább is bontogatni, mint pl. a marketingtervben brand felépítése, a célcsoport bemutatása, termékpiramis leírása, stb. Vagy az értékesítésnél az értékesítési darabszámok, ezek időbeli eloszlása, ütemezése, fizetési módok meghatározása, vevőszerzési és elosztási csatornák, stb. De nagyjából ezen három fő “összetevő” köré lehet felépíteni az össze többit is. (Pl. termelési terv, ha termelsz, beruházási terv, ha beruházol stb.)

 

A vállalkozásindítás stressztesztje – honnan vegyem az árakat?

 

A saját áraidat neked kell kiszámolnod, ezt nem úszod meg. (Hogy hogyan, arról írtam már egy párszor, de még workshop is lesz róla – ha nem akarsz lemaradni róla, akkor itt jelezd, hogy érdekel!) Ez lesz a bevételed.

 

Az nagyobb fejtörés, hogy honnan vedd a költségeidre az árakat – mert csak ekkor derül ki, hogy életképes-e a céged, ha van annyi bevételed, ami elég a költségeidre, plusz a hasznodra is. Ha a költségekre sem elég, akkor ott baj van.

 

A költségeket összeszedheted:

 

  • iparági átlagárakból (KSH, kamarai és egyéb statisztikákból)
  • bekért, nem kötött, tehát tájékoztató jellegű árajánlatokból (szerintem ez a jobb megoldás, közeebb van a valósághoz)
  • szolgáltatók honlapjáról, tájékoztatóiból (pl. a közműszolgáltatók esetében)

 

Ezek alapján már szelektálni, versenyeztetni is tudod majd a jövendőbeli beszállítóidat, alvállalkozóidat. (Ezért érdemes megnézni különben az iparági átlagárakat is. Ahhoz képest már be tudod lőni, hogy mi az az árkategória, amit keresel. Ez is egy szelekciós szempont a beszállítók kiválasztásához.)

 

A vállalkozásindítás stresszét megosztanád?

 

Az sem gond!

Írj az info@zsebedremegyek.hu címre, és ha kéred, megoszthatod velem a vállalkozásindítás stresszét. 🙂

És tervezek neked még egy lehetőséget. Egy üzleti tervzeő workshopot. Érdekel? Akkor jelezd itt!

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

🙂 Csilla 🙂 

 

Fotó: pixabay.com/StartupStockPhotos

MentésMentés

MentésMentés

Posted on: 2017-07-17, by : Himer Csilla

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás