A vállalkozásindítás fordulópontja – a megvalósítás lelke

A vállalkozásindítás igazi stressztesztje - a validálás

Bár mindig mondom, hogy a vállalkozásindítás első lépése az üzleti modell, aztán a stratégia, végül az üzleti terv, ez azonban nem elég. Ezzel még csak papíron létezik a céged – akármennyire is kézzel fogható produktumok is már ezek. A vállalkozásindítás ott fordul meg, hogy mit vagy képes mindabból megvalósítani, amit papírra vetettél. Még akkor is, ha a papíron elvégzett stresszteszt alapján a céged életképes.

 

 

A vállalkozásindítás fordulópontja – a megvalósítás lelke

 

Ezzel sokaknak még akkor is problémájuk van, ha a papíron elvégzett stresszteszt-sorozat az üzleti modellel, a stratégiával és az üzleti tervvel készen áll, és ezek alapján pontosan tudja, mit kellene tennie. Mert valamiért nem tudja meglépni.

A megvalósítás lelke ugyanis te vagy.

Nem volt véletlen, hogy a feledik feltétel egy vállalkozáshoz mindig az emberi erőforrás. Nem elég ugyanis, ha jól tervezel, jó stratéga vagy, és jó szakember. Vezető leszel vállalkozóként, hiszen még ha egyszemélyes vállalkozásod is lesz, a beszállítókat és az alvállalkozókat akkor is neked kell összehangolnod, a te elvárásaidnak megfeleltetned a teljesítményüket.

Márpedig ha vezető vagy, akkor megvalósítónak is kell lenned. És rá is kell venned másokat, hogy abba az irányba húzzanak, amerre a te céljaid megvalósulnak.

Van azonban még egy fontos pont, ahol elválik, hogy a vállalkozásindítás neked való-e. És ez az igazi fordulópont.

 

A vállalkozásindítás igazi stressztesztje - a validálás
A vállalkozásindítás igazi stressztesztje – a validálás

 

A vállalkozásindítás fordulópontja – Kell-e a vevőknek, amit kínálsz?

 

Itt az igazság órája: kilépsz a piacra, és elkezded árulni a portékádat. Megveszik? Megvan a wow-faktor, de mégsem vásárolnak? Vagy a kutya sem kíváncsi rád meg a cuccodra?

Nagy lutri. Még a papíron végzett stresszteszt ellenére is.

Éppen ezért a vállalkozásinídtás gyakorlati stressztesztjére is van mód. Ezt a startup cégek előszeretettel alkalmazzák. Úgy hívják, hogy

validálás.

Az ötlet validálása azért nagyszerű találmány, mert a vállalkozásindítás hajnalán, még mielőtt elkezdenénk számolatlanul lapátolni a pénzt a cégbe, kiderül, hogy kell-e a piacnak az, amit kínálsz.

A validálás valahol félúton van a papíron végzett stresszteszt és a nagyüzemi megvalósítás között. Itt derül ki ugyanis ezer százalékos biztonsággal, hogy életképes-e az üzleti ötleted, vagy (tetsz)halott.

 

A kreativ kontroller (köz)beszól:

 

Egy üzleti ötlet akkor halott, ha soha ebben a földi létben nem lesz szükség arra, amit csinálsz. Sem most, sem később. Mert a jövőbeli igényeket sem fogja soha az életben kielégíteni. Még akkor sem, ha mostanság divat Henry Ford-ra hivatkozni. (Erről még ejtek szót később.) Mégis vannak olyan ötletek, amelyek nagy eséllyel nem lesznek piacképesek a belátható jövőben. Ilyen lehet pl. egy olyan szolgáltatás, hogy más tanul meg helyettünk mindent a vizsgára.

Egy üzleti ötlet pedig akkor tetszhalott, ha jócskán megelőzi a korát. Így érezhette ezt Hedy Lamarr is, a harmincas-negyvenes ünnepelt hollywood-i filmcsillaga is, amikor 1940-ben – igaz, eredetileg egész másra és katonai célra – kitalálta azt a frekvenciaváltós technológiát, amelyen ma a bluetooth és a wifi technológia alapul, valamint ezért tudunk ma mobilozni is.

 

Az üzleti ötlet életképessége attól függ, hogy van-e igény arra, amit művelsz. Még akkor is így van ez, ha manapság ebben a tekintetben is előszeretettel hivatkoznak Henry Ford-ra. Tudod, ő mondta, hogy “Ha megkérdeztem volna a vásárlókat, mit akarnak, azt mondták volna, hogy  még gyorsabb lovat.” És igaza is lett volna.

Csakhogy…

Még nem létező igényeket is fel lehet kelteni. Steve Jobs esküdött is erre a módszerre, és haláláig osztotta Henry Ford véleményét. Be is jött neki. Amiért azonban mégis működhettek az ötletei, az az volt, hogy egy meglehetősen ősi vágyat is kielégített. Mégpedig azt, hogy részesei legyünk a saját jövőnknek.

Emlékszel még, amikor megjelentek az első érintőképernyős telefonok az Apple-től? Mindenki úgy érezte, hogy a kezében foghat egy olyan cuccot, amit időgépen hoztak el neki a jövőből. Az addig a piacon megszokott készülékekhez képest ez a távoli jövőnek tűnt. Ma.

Egy óriási technikai ugrás.

De még a ma embere számára is befogadható technikai ugrás. Mert bárki képes volt megtanulni, hogyan kell használni. Ezért jött be Steve Jobs-nak ez a nagy újítás. Mert nagy lépés volt az átlagembernek, amit a mindennapi életében is érzékelt. (Tudományosan és technológiailag már nem annyira, a fejlesztések már jóval előrébb járnak.)

 

A vállalkozásindítás valódi stressztesztje – a validálás

 

És azért Steve Jobs sem csak úgy beletrafált a közepébe. Látnoknak mondják, de azért volt, ami neki sem jött össze. Ami viszont igen, az akkorát szólt, mint a tunguzkai meteorbecsapódás. Hogyan tudta ezt megcsinálni?

Úgy, hogy minden piacra szánt, és kiforrott technológiai megoldását validálta.

 

Mi a franc az a validálás?

 

Az, amikor a termékedből, szolgáltatásodból elkészítesz egy amolyan minimalista verziót, és azt elkezded szétszórni a világban. De legalábbis a hírét. Ha megmutatod a nagyvilágnak, mire képes ez a minimálváltozat (levideózod, fázisfotózod, fókuszcsoporttal tesztelteted stb.), és már erre nagy tömegben fizetnek az emberek (előrendelik), akkor lehet pénzt ölni a sorozatgyártásba. (Amihez a pénzmagot mellesleg az előrendelő trenddiktálók és trendkövetők fogják biztosítani.)

Vagyis ha élesben megmutatod, mit adsz majd a világnak, akkor a beérkező tényleges megrendelések száma fogja mutatni, egyúttal hitelesíteni, validálni, hogy van-e valós fizetőképes kereslet az árudra, és az mekkora. Ez a validálás.

Ha jobban belegondolsz, manapság minden könyvszerző így adja el a szerzeményét. Már a könyv ötletének a megszületésénél nyit néhány közösségi csatornát a könyvnek, ahol mindenről kommunikál, ami a könyvvel kapcsolatos. Mindezt még az alatt az idő alatt, amíg a könyv készül.

A könyvötlet köré a közösségi médiában összegyűlő közönség már tuti érdeklődő, ők már potenciális vevők. Az ötlet máris validálva van. Mire elkészül a könyv, kiépül egy elkötelezett közönség, amelyik boldogan fogja megvenni elővételben az őt érdeklő könyvet.

 

A vállalkozásindítás legstresszesebb pontja – kezdd a megvalósítást a validálással!

 

Nézd át újra a papíron már jól működő vállalkozásodat, vagyis az üzleti modellt, a stratégiádat és az üzleti tervedet! Ennek alapján készítsd el a terméked, szolgáltatásod minimálverzióját, ami még valós igényt tud kielégíteni a vevő megelégedésére. Ezt a minimálcuccot hirdesd meg, fogadd rá az előrendeléseket.

Ha szép számmal kezdenek gyűlni az előrendelések, akkor kezdhetsz nagyban is gondolkodni. Ha csak nyögve-nyelősen, akkor a kevés számú megrendelőnek add oda, amiért fizetett, majd kérj tőlük utánkövetéssel visszajelzést. Mi volt jó? Mi volt rossz? Neki mi lett volna jobb? Kinek ajánlaná? És kinek nem? Gyűjtsd össze ezeket az infókat, és javíts! Ha nem tudsz javítani, akkor hagyd a fenébe az egészet. Így csak a minimálcuccok előállításának és a hirdetésnek a költségeit kell viselned – nem pedig egy baromi nagy buktáét.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást!

🙂 Csilla 🙂

 

Szeretnéd, ha csak úgy az öledbe hullana egy vállalkozásindító alapcsomag? 

 

Vállalkozásindítás alapcsomaggal

 

Akkor itt a nagy alkalom!

Ha szeretnél

  • egy üzleti terv sablont
  • egy vállalkozói intelligencia tesztet
  • és egy árazási checklistát 

csak úgy,

akkor pár kattintással és néhány adatod megadásával kérd itt ›››

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

Posted on: 2017-08-04, by : Himer Csilla

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás