ÁFA-kisokos – tegyünk végre rendet az ÁFA háza táján!

Az ÁFA olyan, mint egy kulcscsomó - nem mindegy, melyik kulcsot választod!

Az ÁFA a leggyakoribb adónk az SZJA mellett. Mindenhol ott van, hiszen ahol csak áru cserél gazdát, ott mindenképpen adókötelezettség keletkezik. (Igen, még akkor is, ha pénz nem mozgott, mert bartereztél.) És ez az adó, ami a legnagyobb pénzügyi terhet jelenti – ismét csak a bér és közterhei mellett – egy vállalkozásnak az adójellegű kötelezettségek közül. Ez az adó azért nagyon huncut dolog, mert bár csak átmeneti tétel minden vállalkozás számára, komoly likviditási gondokat tud okozni. Ezért nem árt észnél lenni – és rendszert kialakítani az ÁFA kezelésére a vállalkozás pénzügyi rendszerében.

 

 

Az ÁFA – nyakunkon ragadt vendég vagy csak átmeneti látogató?

 

Lehet bármelyik – igazából minden attól függ, hogy képesek vagyunk-e egy jól felépített, előre sztenderdizált rendszert felépíteni a kezelésére.

Az ÁFA – mint a neve is mutatja – általános forgalmi adó, ami azt jelenti, hogy

  • általános – vagyis minden szinten megjelenik, mindegy, hogy termelő, nagyker, kisker vagy végfogyasztó vásárol-e (vagyis ebben a láncban háromszor is felszámolják és fizetik meg ezt az adót)
  • forgalmi – az értékesítéshez kötött, vagyis ahol az áru, szolgáltatás tulajdonost vált, az ezzel járó ügyletet terheli
  • adó – vagyis mese nincs, a költségvetésnek (NAV-nak) joga van kivetni, beszedni, neked meg vállalkozóként kötelességed bevallani és befizetni – illetve néhány esetben jogod van visszaigényelni.

Az ÁFA rendszere úgy van kitalálva, hogy a cégek két irányból találkozzanak az adóval: a beszerzéseiknél (költségeiknél) és az értékesítéseiknél (bevételeiknél). A beszerzésekre eső forgalmi adó a levonható adó, az értékesítésekre eső pedig a fizetendő.

Ha a bevallási időszak végén az összesített fizetendő adóból levont levonható adó egyenlege pozitív (azaz a fizetendő adó volt a több), akkor befizetési kötelezettség keletkezik. Ha azonban a levonható adó volt a nagyobb összegű, akkor visszaigényelhető ÁFA keletkezik. Vagyis mindig csak a különbözettel kell kezdeni valamit – előjeltől függően.

 

Az ÁFA két oldalról támad.
Az ÁFA két oldalról támad – a bevételek felől is, de a kiadások oldaláról is.

 

Ez előfordul ugyan, de nem sűrűn. Főleg akkor van rá esély, ha a bejövő ÁFA magasabb adókulcsú, mint a kimenő adó kulcsa.

Ebből is látszik, hogy ez az adó igazából csak átmenő tétel a vállalkozásunkban. Mi érvényesítjük ugyan a számláinkban (illetve velünk szemben érvényesítik a bejövő számláinkban), hiszen mi tudjuk az adott ügyfelt alapján kiszámolni, hogy mennyi az annyi. Ettől függetlenül ez nem a mi pénzünk. Adó. Vagyis az államé. Be is kell vallani, és ha pozitív az egyenleg, akkor be is kell fizetni. Határidőre. (Ez mindig a követő hónap 20-ig kell, hogy megtörténjen.)

Ami miatt ebből mindenféle problémák adódhatnak, az az ÁFA-kötelezettség keletkezésének és az adó beszedésének időpontja közti különbség. Itt el tud szabadulni a pokol…

 

Az ÁFA, ha problémás

 

Az ÁFA akkor tud galibát okozni, ha az időpontok nem stimmelnek. Tudni kell ugyanis, hogy az ÁFA-kötelezettség nem a számla ellenértékének – és ezzel fizetendő adó – számlára beérkezésének időpontjában, és nem is a számla kiállításának időpontjában keletkezik.

Hanem a teljesítés időpontjában.

Vagyis lehet, hogy számlát még nem látott egyik fél sem, mert nincs kiállítva, de az ÁFA-kötelezettség már fennáll, ha a meló el van végezve, ha az áru tulajdonost cserélt. (A törvény szerint legalábbis.) Vagyis mindig arra a hónapra kell bevallani az adót, amikorra a számlán szereplő teljesítés időpontja esett.

Példa: ha megrendelés szerint leszállítottad a kért léggömbhámozó gépsort az ügyfelednek augusztus 31-én, de a számlát szeptember 1-én állítottad ki, akkor ennek az ügyletnek az adótartalmát az augusztusi ÁFA-bevalláshoz kell számítanod, nem a szeptemberihez. Vagyis ennek az ügyletnek az ÁFA-tartalmát szeptember 20-ig be kell vallani és meg kell fizetni a költségvetésnek – hiába áll a számlán szeptemberi fizetési határidő.

Ez azt jelenti, hogy ha nincs kidolgozott rendszered arra, hogyan kezeld az adókötelezettség különböző időpontjaiból adódó eltéréseket, komoly likviditási zavarokba futhatsz bele. Nem egy olyan kisebb-nagyobb vállalkozást láttunk már csődbe menni, mert ennek az adónak a finanszírozása nem volt megoldott.

 

Hogyan lehet áthidalni az ÁFA finanszírozási gondjait?

 

Úgy, hogy odafigyelsz arra, kivel miben állapodsz meg – a teljesítés, a számla kiállítás, illetve a fizetés időpontjáról.

Nem nagy baj, ha ezt végiggondolod, és erre kialakítasz egy neked megfelelő rendszert. Aztán ezeket mint feltételek már beépíted az ajánlatodba is – így már kezdettől dokumentálva van az ügyfél felé is, hogy mi a rendszer. Arról nem is beszélve, hogy ha nem köttök külön szerződést, csak az ajánlat elfogadása történik meg, akkor a Ptk és az ÁFA törvény szerint is a főbb feltételek tekintetében az ajánlat jelenti a szerződést.

És van itt még valami, ami nagyban megkönnyítheti a finanszírozás megoldását.

Egy alszámla a vállalkozói számládhoz kötve. Nem nagy nehézség ilyet nyitni a bankban. Ugyanúgy a hivatalos bankszámládhoz lesz kötve, csak annak egy “leágazása” lesz.

És ez azért lesz jó, mert ide gyűjtheted – tehát a vállalkozás saját pénzétől teljesen külön! – a bejövő adót. Hiszen ez a pénz úgysem a tiéd, hanem az államé! Jobb, ha nem kevered össze a cég saját pénzével.

Ráadásul ennek megvan az az előnye is, hogy ha bármikor bekopog a NAV, hogy ellenőrzés, és márpedig neki most és azonnal kell az adó, akkor simán elő tudod rántani. Bevallás után, minden hónap 20-án pedig innen teljesíted a befizetéseket – vagy ide várod a visszaigényelt összegeket.

Ami 20-a után ezen a számlán marad, az már a tiéd! Ha tetszik, akkor átpakolod a főszámlára, és összefolyatod a cég egyéb pénzeivel. Ha akarod, akkor rajta is hagyhatod – ki tudja, mikor lesz rá szükség, mert a NAV valamit kitalál. Vagyis ez egy kis biztonsági tartalék lehet arra az esetre, ha valami adógond támad.

Ez az alszámlás megoldás már csak azért sem elvetemült ötlet, mert Olaszországban már két éve így kezelik eezt az adót, a lengyelek az idén vezetik be ezt a módszert, Romániában pedig jövő év január 1-től lesz kötelező. Megosztott ÁFA-nak nevezik – és szerintem közeledik a nap, amikor nálunk is bevezetik. A lehetőségekről írtam egy Facebook-posztot is, ami jövő héten jelenik majd meg.

 

Az ÁFA kulcscsomója – melyiket válaszd?

 

Az ÁFA olyan, mint egy kulcscsomó - nem mindegy, melyik kulcsot választod!
Az ÁFA olyan, mint egy kulcscsomó – nem mindegy, melyik kulcsot választod! – fotó: pixabay.com

 

Az adó mértéke változó. Sok mindentől függ, hogy éppen milyen mérték szerint kell ÁFA-t fizetned.

Lehet, hogy nem is kell. Vagy azért, mert egy, a törvény által kedvezményezett tevékenységet folytatsz (tárgyi adómentesség – mint pl. a postai szolgáltatások), vagy azért, mert az törvény veled, mint a törvény alanyával tesz kivételt (alanyi adómentesség – mint pl. az évi 8 milliós árbevételt el nem érő vállalkozások esetén). Ilyenkor a számládon a nettó ár a bruttó is, és nem 0%-os az adómérték, hanem külön fel kell tüntetned az ÁFA mértéke rovatban, hogy TM (tárgyi adómentes), vagy AM (alanyi adómentes) vagy-e.

 

A kreativ kontroller (köz)beszól: 

 

Az, hogy bármilyen ok miatt adómentes vagy, csak annyit jelent, hogy te nem számítasz fel ÁFA-t a számláidban – így nem kell a költségvetés felé bevallással és -fizetéssel bajlódnod. Azt viszont messze nem jelenti, hogy ne kellene ezt az adót fizetned – a beszerzéseid során! A neked kiállított számlákban bizony meg kell fizetned az ÁFA-t – és ráadásul nem is igényelheted vissza, hiszen nincs semmi, amiből levonhatnád. 

 

Ezeken kívül létezik még 5%-os, 18%-os, illetve 27%-os ÁFA. A 27%-os az általános, tehát arra nem találni kitételt, hogy mely tevékenységek, adóalanyok tartoznak ez alá a kulcs alá. Alapból mindenki – hacsak a törvény nem fogalmazott meg valamilyen kivételt.

Na, ezeket a kivételeket, akár alanyi vagy tárgyi mentességre, akár az 5 vagy a 18%-os kulcs alkalmazására vonatkozóan itt találod meg a NAV oldalán. ››› (Ez a 2017. január 1-től érvényes besorolást tartalmazó, a NAV által hivatalosan is kibocsátott pdf-dokumentum. Lehet, hogy jövő januártól megint változik majd valami. Ha lesz ilyen, akkor azt itt fogod megtalálni.)

Azt, hogy neked akár a tevékenységed, akár az adóalanyiságod okán milyen adókulcs van előírva, pontosan tartsd be! Vannak ugyan bizonyos esetekben választási lehetőségeid (mint például az alanyi adómentesség esetén, hiszen az nem előírás, hanem csak választható!), de ezek meglehetősen korlátozottak. Ha csak egy kicsit is bizonytalan vagy, fordulj haladéktalanul könyvelődhöz, adótanácsadódhoz! A NAV ugyanis előszeretettel büntet egyenesen adócsalásért, ha valamit nem talál rendben ezen a téren – hiába volt csak tévedés az egész.

 

Az ÁFA-analitika

 

Az adó bevallásának alapja a jól vezetett ÁFA-analitika. (Ha nem tudod, mi az analitika, akkor olvasd el ezt a korábbi cikkemet!) Ez az a nyilvántartás, amelybe tételesen bekerül minden kimenő és bejövő számla főbb tartalma – és persze az ide-oda mozgó adóösszegek.

Jó esetben az ÁFA-analitikád tartalma így néz ki:

  • számla sorszáma
  • számla kiállítója
  • számla szerinti teljesítés időpontja
  • számla nettó értéke
  • számlában szereplő ÁFA-kulcs
  • számla ÁFA-tartalma
  • számla bruttó összege
  • összegző rovatok az oszlopok alatt (vagyis az összes nettó érték, az összes ÁFA-tartalom, az öszes bruttó érték mindenképpen meg kell, hogy legyen)

 

A kreativ kontroller segít: 

 

Ha nincs ötleted és egyelőre segítséged sem, hogyan kezdj neki a forgalmi adó követésének, rögzítésének, akkor töltsd le az én változatomat innen. ›››

Csak két kérésem van:

  1. a halványsárgával színezett cellákba ne írj semmit, mert azokban képletek vannak, vagyis azok alapján, amiket a fehéren hagyott cellákba írtál, magától számol az Excel
  2. az adókulcsokat felülírhatod, de abban a tizedestört formában írd be a táblázatba, ahogyan a mintában látod. 

Köszi szépen, és használd egészséggel – no meg a könyvelőd örömére!

 

Mindezt külön(!) a kimenő, és külön a bejövő ÁFA kapcsán el kell készíteni. (Lehetne ugyan úgy is, hogy “egybe ereszted” a kimenő és a bejövő adót is, csak az előjelekkel operálsz, hiszen a saját analitikus nyilvántartásaid tartalmát úgy állítod össze magadnak, ahogyan te akarod. Azonban az átláthatóság kedvéért – és hogy a könyvelőd is gyorsabban tudjon dolgozni belőle – jobb a békesség alapon célszerűbb a külön nyilvántartás.

 

A kreativ kontroller (köz)beszól: 

 

Könnyen előfordulhat, hogy egyazon számlán többféle ÁFA-kulcs is szerepel. Ilyenkor tételenként érdemes megbontani a számla tartalmát, és a különböző kulcsok alá tartozó tételeket külön bevezetni a nyilvántartásba – ugyanazon számlaszám alatt. Persze ezt is jobb, ha előtte átbeszéled a könyvelővel. 

 

Ezt elkészítheted papír alapon is, ha nagyon muszáj, de jobb, ha mégsem. Bár éppen most láttam egy ilyet egy könyvelő csoportban is – egy könyvelőtől… Amit ezért a kollégáitól kapott…!!!

 

Az ÁFA nyilvántartása így nem jó.
ÁFA-analitika, ahogyan nem kellene – fotó: Facebook

 

Nem az a baj vele, hogy kézzel íródott, bár a XXI. században vannak már ennél szebb, gyorsabb, hatékonyabb módok is. Hanem az, hogy követhetetlen. Könyvelő legyen a talpán, aki ezt kibogozza, hogy ki kivel van, mi hová tartozik – és egyáltalán hogyan jött ki a végén a bevallandó összeg… Szóval, ha lehet, így ne!

 

Akkor most hogyyan legyen jó az ÁFA? 

 

Ezért nagyon fontos, hogy:

 

  • legyen rendszered az adó finanszírozására
  • ezt érvényesítsd mindenhol – az árajánlattól kezdve a szerződésekig bezárólag
  • vezess róla nyilvántartást – ez nem feltétlenül a könyvelőd dolga! Már csak azért sem, mert így azonnali információd lesz az adó aktuális állásáról neked is – nem pedig csak akkor, amikor a könyvelőd 20 nappal később lekönyveli. Ráadásul ha akarsz hálás könyvelőt, akkor is jobb, ha te csinálod – és neki már csak a kész nyilvántartásból kell dolgoznia.
  • mielőtt vállalkozásba kezdesz, mindenképpen konzultálj könyvelővel erről az adóról – arról, hogy milyen kulcssal kell majd adóznod, vagy egyáltalán be kell-e jelentkezned az ÁFA-körbe stb.

 

Vagyis az ÁFA közel sem kizárólag a könyvelő gondja! Neked is legalább ennyi dolgod van vele, ha jót akarsz a cégednek.

 

Csengő kasszát és sikeres vállakozást! 

🙂 Csilla 🙂 

 

 

Fotó: pixabay.com – weinstock

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

Posted on: 2017-09-13, by : Himer Csilla

One thought on “ÁFA-kisokos – tegyünk végre rendet az ÁFA háza táján!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás