Kötelezettségek – avagy létezik-e a tartozásmentes vállalkozás?

A kötelezettségek tökre normálisak. Ettől azonban még nagyon el is lehet rontani.

A kötelezettségek meglehetősen tág fogalom. Ha egyszerűen akarjuk megfogni a dolgot, akkor azonban gyorsan le kell szögeznünk: ha kötelezettségünk van, akkor tartozásunk van. Valakinek tartozunk. Amit valamikor ki kell fizetnünk.

Létezik-e a tartozásmentes vállalkozás? Lehet-e ilyet építeni? Vagy ez csak egy vágyálom? Mindjárt kiderül.

 

 

Kötelezettségek = tartozás

 

Elismerem, kissé sarkos a megfogalmazás – a számviteli törvény tudói lehet, hogy most zúdulnak fel -, de ha nagyon egyszerűen kellene elmagyarázni a kötelezettségek mibenlétét, akkor valószínűleg ezt mondanám:

 

Kötelezettségek = tartozás
Ennyike.

 

Vagy adósság. Mindegy. A lényeg, hogy ezeket az összegeket előbb-utóbb ki kell fizetned. És inkább előbb, mint utóbb. Mert ha utóbb, akkor ezek az összegek rendszerint csak izmosabbak lesznek – a kötbértől, a késedelmi kamattól, vagy bármi olyantól, amivel szankcionálni lehet a késedelmes fizetést.

A kötelezettségek ugyanis – mint a nevük is mutatja – nem csak úgy jó kedvünkből vállalt hobbikifizetések. (Azok is kötelezettségek egyébként. A kötelezettségek ugyanis kötelezőek – mindegy, hogy önként vállaltuk, vagy más kényszerítette azt ránk.) Kötelezőek.

És ez az egyik legnagyobb előnyük is.

 

Mi a kötelezettségek előnye?

 

Hát az, hogy kötelezőek. Nemcsak összegükben, hanem jellemzően időpontjukban, esedékességükben is.

Márpedig ha valamiről tudom, hogy mikor és mibe fog kerülni, az azt is jelenti, hogy számíthatok rá – számításba, pontosabban tervbe vehetem.

A kötelezettségek tervezhetőek.

És ezt nem kihasználni óriási pénzügyi baklövés lenne!

 

Kötelezettségek ellen naptárral

 

Éppen ezért a kötelezettségek “elleni harc” egyik legmegbízhatóbb eszköze a naptár. Van egy mondás ugyanis a pénzügyesek között:

 

Ez a mondat már irodalmibb változatban írja le, hogy a kötelezettségek milyen súllyal esnek latba a pénzügyeid tervezésénél.
Ez a mondat már irodalmibb változatban írja le, hogy a kötelezettségek milyen súllyal esnek latba a pénzügyeid tervezésénél.

 

Ha valahol ez mérhetően így van, akkor azok a kötelezettségek. A kötelezettség ugyanis mindig határidőhöz kötött – és a határidő túllépés mindig szankcionálva is van.

Ez akkor is igaz, ha nem adóról vagy egyéb költségvetési mutatványról van szó. Gondolj bele, hogy ha egy komolyabb céggel szerződsz, a nem teljesítés esetére tuti ki van kötve valamilyen késedelmi díj vagy kötbér. Vagyis ha nem teljesíted, amit vállaltál (és ezzel kötelezettséget is csináltál belőle), akkor a kötelezettség csak szaporodik – a kötbérrel, késedelmi díjjal, késedelmi pótlékkal, bármivel, amit garanciaként adtál, vagy előírtak nemteljesítés esetére.

 

A kötelezettségek tökre normálisak. Ettől azonban még nagyon el is lehet rontani.
A kötelezettségek tökre normálisak. Ettől azonban még nagyon el is lehet rontani.

 

Éppen ezért az a szuper, ha

 

  • van adónaptárad – egy évben egyszer, lehetőleg még előző év végén, üljetek le a könyvelőddel, és beszéljétek át, melyik adót, járulékot, hozzájárulást, egyéb kiadót mikor milyen mértékben kell majd fizetned. Ezt ha beteszitek akár csak a Google Naptárba is, még tululni is fog, hogy közeledik a fizetési határidő.

 

  • kiegészíted az adónaptárad – és beleírod a rendszeresen ismétlődő egyéb kötelezettségeidet is. Ilyenek lehetnek az előfizetési díjak, a tagdíjak, a munkabérek, rezsiszámlák egy része stb. Ha jobban megnézed, a költségeid tekintélyes részét be is tudod tervezni ezek alapján. Időben mindenképpen. Összegben is, ha az előző évek tapasztalata alapján egy jó közelítő átlagértéket veszel alapul. (Ez még a tervezés, itt lehetnek eltérések a valósághoz képest, ezzel nincs semmi baj!)

 

  • van cashflow kimutatásod – ez ugyanis nemcsak arra jó, hogy követni tudd a pénzáramlásodat, hanem arra is, hogy meg is tervezd! Vagyis ide is beírhatod a rendszeres, ezért tervezhető kötelezettségeidet – időben és összegben is. Máris tudni fogod, melyik hónapban mennyi bevételt kell produkálnod ahhoz, hogy legalább ezekre előteremtsd majd a fedezetet!

 

A kreativ kontroller (köz)beszól:

 

Már erőst dolgozom egy cashflow kimutatáson, ami ugyan alapszinten, de bővíthető, alakítható módon lesz használható. Azért alapszinten, mert ahány cég, annyiféle igény a cashflow-val szemben is – tehát innen, messziről csak egy alapverziót tudok hegeszteni, ami általában jó mindenkinek. Ha cégre szabott verzió érdekel, akkor kérj konzultációt, és együtt kitaláljuk, hogy mi lenne a te vállalkozásodnak a legjobb.

 

A lényeg: a kötelezettségeidet akkor tarthatod leginkább a kezedben, szoros kontroll alatt, ha követed őket. Elsősorban figyelemmel.

A másik, legalább ilyen fontos szempont a kötelezettségeid kezelhető szinten tartásában, a tervezés. A kötelezettségeidet is tervezni kell (Lásd fentebb.)

És van egy harmadik módja a kötelezettségek szintjének leszorítására…

 

Kötelezettségek szoros emberfogásban – optimalizálj!

 

Az optimalizálás egy szép, ámbár idegen kifejezés arra, hogy folyamatosan keresed az új, még jobb lehetőségeket.

Ez igazi nyomozó munka:

 

  • felderítesz, kutatsz – a nyomozók nyomok és bizonyítékok, te pedig ugyanannak a problémának többféle megoldása után. Ha például sokallod a telefonszámlád, akkor addig kotorsz a különböző szolgáltatók különböző ajánlatai után, amíg meg nem találod azt a 3-5 csomagot, ami a legjobb ár-érték arányú szolgáltatást nyújthatja neked (és a cégednek).

 

A kreatív kontroller (köz)beszól:

 

Amikor coachnak tanultam, az egyik első lecke, amit belénk vertek, az volt, hogy a coachingfolyamat során legalább 3 lehetőségig el kell jutnunk az ügyféllel.

Miért?

Mert a két választási lehetőség még nem biuztosít igazi választási lehetőséget. Akkor még belekényszerülhet az ügyfél a “kisebbik rossz” választásának csapdájába. Három választási lehetőség esetén azonban már kitágulnak a keretek, és az ügyfél is sokkal inkább érzi, hogy valóban ő dönt a saját sorsáról.

Ezt tanácsadóként is követem, és nagyon bevált. Ezért tanácsolom, hogy 3-5 lehetőségig te se állj meg. Ötnél viszont nem érdemes többet bent tartani a kalapban, mert akkor már túl sok mindenre kell figyelni, és nagyon megnehezül a döntés.

 

  • priorizálsz – kialakítod a döntési szempontjaidat, és ennek mentén szűröd a lehetőségeket. Ez nagyon fontos, mert ennek alapján tudod leszűkíteni a tengernyi tetszetős ajánlat halmazát arra a 3-5 lehetőségre, ami komolyan szóba jöhet.

 

  • mérlegelsz – az első 3-5 lehetőségből válogatsz. Összehasonlítasz, ütköztetsz, esetleg megkérdezel róla szakértőt stb.

 

  • döntesz – vagyis elkötelezed magad egy lehetőség mellett.

 

És ez az a folyamat, amit minden egyes kötelezettséged esetén egy évben legalább egyszer érdemes felülvizsgálat címén megcsinálni. Alkalmazhatod akkor is, amikor egy-egy beszállítóddal, alvállalkozóddal lejár a szerződésed, és ugyanarra a szolgáltatásra keresel lehetőségeket. Lehet, hogy a régi beszállítód nyer toronymagasan, de nem árt őket időnként megversenyeztetni, hogy ne “tunyuljanak el”.

 

Kötezelettségek nélküli vállalkozás…

 

Na, ez az, ami édes álom, de a valóságban soha az életben elő nem fordulhat. Ezért hiú ábránd, hogy a vállalkozásod tartozásmentes legyen.

Milyen tartozásaid vannak?

 

  • a beérkezett (tehát teljesített szolgáltatást, áru ellenértékét tartalamzó) számlák
  • a kibocsátott számláidban szereplő ÁFA – mert ugye az ÁFA-tartozás már akkor fennáll, amihelyst teljesítesz (és nem csak a számla kiállításával!)
  • lejárt tartozások – remélem, ilyened nincs, de nem véletlen, hogy erre külön számviteli kategória, és a számlaosztályok között külön számla létezik, mert nem is olyan kevesen ebbe bizony beleszaladnak. (Ide kerülnek a szállítói tartozásaid.)
  • egyéb adó-, járulék-, illetékkötelezettségek stb. – az ÁFA-n túl is vannak költségvetési kötelezettségeid. Ráadásul ezek attól még tartozások, hogy éppen nem esedékesek. (Vagyis hiába fizetted ki például az éppen esedékes helyi adódat, amíg működik a céged, ezek a kötelezettségeid újratermelődnek – és a kifizetés utáni napon máris újra ketyegnek.)
  • hiteltartozások, kölcsönök – ez az a kategória, amit a köztudat is tartozásként, adósságként kezel, pedig ez csak egy része az igazságnak. Ez csak annyiban más, hogy ilyened nem feltétlenül van (hasonlóan a lejárt tartozásokhoz).

 

Tehát ha innen nézzük, akkor folyamatosan adósságaid, tartozásaid vannak. Nem lesz olyan pillanatod, amikor valakinek valamilyen határidővel valamennyi összeggel ne lógnál. Ettől ne ijedj meg, ez természetes. Ijedtségre csak az adhat okot, ha nem tudod ezeket határidőre rendezni.

Na, ezért kell az átgondolt rendszer, amit fentebb már emlegettem, hogy ez ne fordulhasson elő veled.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást!

 

🙂 Csilla 🙂

 

fotó: pixabay.com/webandi

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentésMentésMentés

MentésMentés

Posted on: 2017-10-06, by : Himer Csilla

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás