Black Friday – kell ez neked?

Black Friday - úgy kell ez neked, mint az éltető levegő, vagy úgy, mint a fekete macska péntek 13-án?

A Black Friday Amerikából indult világhódító útjára – hol máshol, persze, hogy az interneten. Már két hete csak a Black Friday-ra gondolok – mert az folyik a csapból is. Magyarul boldog-boldogtalan hirdeti a maga fekete pénteki akcióit. Pénzügyesként azonban elgondolkodtam: kell-e minden magyar vállalkozásnak a Black Friday, vagy jobban tenné, ha nem erőltetné túlságosan ezt a dolgot. Kicsit nyomoztam. Íme, a téged is érintő eredmény.

 

 

Black Friday – mi a fene ez?

 

Bár nincs sok kétségem felőle, hogy tudod, én azért mégis belemennék ebbe a kérdésbe – már csak a tisztánlátás kedvéért.

 

A Black Friday, magyarul fekete péntek az USA-ban alkalmazott kereskedelmi akció, lényegében egy orbitális méretű kampány, amiben mindenki, de tényleg mindenki, aki él és mozog, részt vesz. Tökmindegy, hogy webáruháza van, szatócsboltja, vagy áruházlánca. Minden cég, aki bármit is árul a lakosságnak, az brutális árengedményekkel ösztönzi ilyenkor a készletei forgását.

 

A Black Friday hagyományosan a Hálaadás napja utáni első pénteken van. Ez az utolsó alkalom, hogy karácsony előtt kipucolják az elfekvő készleteket. Mi értelme van ennek? Megszabadulnak a vacakoktól, így az új, bevezetés alatt álló termékeknek lényegében kisöprik a placcot – csak az újdonságokra lehet koncentrálni a vásárlók figyelmét.

 

És szörnyűlködve nézzük, hogy arrafelé a fekete péntek néha tényleg fekete: sokszor fordul elő, hogy az egymáson átgázoló emberek sérüléseket okoznak egymásnak, vagy éppen tömegverekedésbe torkollik a tülekedés egy-egy kedvező áron kapható népszerű termékért.

 

 

És még egy dolog nagyon lényeges a Black Friday kapcsán: az, hogy minden kereskedő letolja a gatyáját.

 

De tényleg.

 

Mint fentebb már említettem, brutális akciókkal csábítják a vevőket vásárlásra. Ez, és az a tény, hogy ez a lehetőség mindössze 24 órán át érhető csak el, éri el azt a pusztító hatást, ami miatt sokan képesek kivetkőzni akár emberi mivoltukból is. (Ezen lehet hőbörögni vagy háborogni, hogy de nálunk nem is – viszont elég, ha csak arra gondolsz, hogy hányszor volt már, hogy már hajnal ötkor összeomlottak a nagyobb webshopok szerverei, mert már az éjszakai terhelést sem bírták – pedig akkor elvileg mindenki alszik…)

 

A brutális akciók alatt pedig azt értsd, hogy a fél áron adott cuccok a fekete pénteken cseppet sem attraktívak. Ez az engedmények alsó határa. Az átlagkedvezmény 70% körül mozog, de van, amit akár 90%-kal leárazva lehet elvinni. Na, az már vonzó.

 

Black Friday - úgy kell ez neked, mint az éltető levegő, vagy úgy, mint a fekete macska péntek 13-án?
Black Friday – úgy kell ez neked, mint az éltető levegő, vagy úgy, mint a fekete macska péntek 13-án?

 

Black Friday – itthon

 

A fekete péntek Magyarországon is meghonosodott, sőt kétszer is van. Vannak cégek, amelyek már november 20 előtt megkezdik a szezont, másik csak egy hétre rá hirdetnek ilyen akciót. És van olyan cég, amelyiknél a fekete péntek több napig is eltart… (Hogy ennek mi értelme, azt nem tudom, mert gyakorlatilag kiheréli vele az egész fekete péntek egyik lényegét: azt, hogy korlátozott ideig elérhető a kínálat.)

 

Amit még tudni kell a magyar fekete pénteki szezonról, az az, hogy eddig inkább csak az online térben létezik. A csomagküldő és az internetes kereskedelem ilyenkor realizálja a teljes novemberi forgalmának a harmadát. A hagyományos üzletek közül azonban jóval kevesebben próbálkoznak vele – viszont ahol mégis van kísérlet a fekete péntekkel, ott gyakorlatilag mikroszkóppal sem látható a hatása.

 

Éppen ez az a momentum, ami engem pénzügyesként elgondolkodtatott… Kell-e mindenkinek részt vennie a magyar vállalkozások közül ebben a felhajtásban, vagy kódolva van benne a kész ráfizetés?

 

Black Friday – kinek éri ez meg a magyar vállalkozások közül? 

 

Teljesen egyértelműen azoknak, akiknek

 

  • sok elfekvő készletük van – amire persze van kereslet. A fekete péntek nem alkalmas arra, hogy csak a bóvlit sózd el olcsón. A fekete péntek lelke a kereslet – tehát a selejt és a gagyi ki van zárva, arra sosem lesz valós kereslet.

 

  • nagy árrésű termékei vannak – nem árt, ha nemcsak a készletekben lekötött tőkédet szabadítod fel a kiárusítással, hanem esetleg keresel is valamit az egészen. Ha tényleg kurrens terméked van, ami amúgy is jól forog, igazából semmi szükséged a Black Friday-re. Ha azonban valamiért mégis be akarsz szállni ebbe a cirkuszba, akkor győznöd kell az árversenyt. Ezt pedig csak úgy teheted meg, ha legalább olyan brutális alapból az árrésed, mint amilyen brutális kedvezményt készülsz adni a fekete pénteken.

 

  • sikerül irgalmatlanul leszorítani a költségszintjüket – tehát ha a fekete pénteken valami olyan készletet árulsz, amit rettentő kedvezően sikerült megszerezned, előállítanod. Erre sok példát láthatunk a diszkontláncoktól (pl. Lidl, Aldi, hellyel-közzel a Tesco, bár az nem kifejezetten diszkontlánc), akik előszeretettel mogyorózzák meg a beszállítóikat azért, hogy árulják a termékeiket.

 

Ha ezek közül egyik kategóriába sem esel bele, akkor pénzügyi szempontból a világon semmi nem indokolja, hogy Black Friday akciót csinálj. Persze lehet, hogy marketing szempontból van értelme, pl. ismertségnövelés, márkanév- vagy termékbevezetés miatt (ezt csinálta most az Alza is, a legújabb komplex webáruház). Azzal viszont számolj, hogy ebben az esetben a fekete péntek neked nem annyira bevétel lesz, sokkal inkább költség.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

MentésMentés

Posted on: 2017-11-20, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás