Az ár sikere és a siker ára – avagy mitől sikeres egy kisvállalkozás?

Az ár sikere a siker ára? Valóban elég a vállalkozásod sikeréhez a jól képzett ár?

Az ár, az árazás hihetetlenül sok vállalkozás Achilles sarka: ez az a pont, ahol már akkor bukásra lehet ítélni a cégedet, amikor még el sem kezdted a működésedet. Hogy az árverseny nem járható út, sem induláskor, sem hosszú távon, azt már nem fogom szajkózni, megteszik ezt helyettem a marketingesek. 🙂 Arról nem is beszélve, hogy szerintem a sikernek csak az egyik tényezője az ár – bár kétségtelenül a fajsúlyosabb tényezők közül való. Mire kell akkor mégis figyelnie egy induló és egy már működő kisvállalkozásnak, hogy azt mondhassa magáról, sikeres?

 

 

Mitől sikeres egy kisvállalkozás? – Tényleg az ár a lényeg?

 

Az ár valóban nagyon fontos tényező a sikerben. Miért?

 

Mert a vállalkozás az a játék, amit pénzre játszanak: az marad játékban, akinek több pénze van belőle.

 

Nem véletlenül az a mottóm, hogy csengő kasszát és sikeres vállalkozást. Kétségtelen tény, hogy a csengő-bongó kassza és a siker között szoros összefüggés van. De van azért itt még más is. Nem is kevés olyan dolog, ami kell ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeres legyen.

 

Az ár sikere a siker ára? Valóban elég a vállalkozásod sikeréhez a jól képzett ár?
Az ár sikere a siker ára? Valóban elég a vállalkozásod sikeréhez a jól képzett ár?

 

Az ár fontos. De mi kell még? 

 

Sorolom.

 

  • Egy vezető – nem véletlenül nem azt írtam, hogy tulajdonos. Lehet, hogy a vállalkozásnak te vagy a tulaja, de az is lehet, hogy “csak” az operatív vezetője (ügyvezetője), de egy biztos: kell a cégednek egy vezető. Még akkor is, ha egyéni vállalkozásban űzöd az ipart. Kell valaki, akinek van egy elképzelése, egy rendszere, ami szerint a vállalkozás működik – és kézben tartja az egészet.

 

  • Egy misszió – ami tulajdonképpen a vállalkozásod értelme. Ezért csinálod. (Ez az a bizonyos miért, amiről Simon Sinek is beszél az elhíresült TED-előadásában.) Szerintem ez legalább olyan fontos, mint az, hogy az ár rendben legyen. Az ár ugyanis rövid távon biztosítja a működésképességedet, a misszió pedig akár az örökkévalóságig (kis túlzással).

 

 

 

  • Egy vízió – a látomás valahol ikertestvére a küldetésnek. Ez fogja ugyanis megmondani, milyen szerepet akar a céged a működésével betölteni a világban, hogyan mozdítja elő a vállalkozásod a környezete fejlődését, mit fogsz a céggel elérni. Márpedig egy vezetőnek ilyenje is kell, hogy legyen. A küldetés a vevőidet kötelezi el, a vízió pedig a dolgozóidat. Mindannyiukat hosszú távon. Azok a vevők, akik a küldetésedre igent mondanak, és azok a munkatársaid, akik a víziódra, olyanok, mintha kimondták volna neked a boldogító igent. Ha ez a kettő megvan, már nem nehéz stratégiát alkotni.

 

  • Egy csapat – na, ezért kell, hogy legyen egy vezető a cégben. Mert minden cég körül van egy csapat. Akkor is, ha papíron egyedül vagy a vállalkozásodban. És ezt a csapatot vezetni kell. Ki a csapat, ha nincs alkalmazottad? Azok, akik mindazokat a munkákat elvégzik, amit egyébként egy alkalmazottnak adnál: a beszállítók, az alvállalkozók. Az ő munkájukat is össze kell tudni hangolni, valamilyen rendszer szerint kell szinkronizálni, hogy előrébb vigyék a céged.

 

  • Bevétel – és ehhez a marketing. És itt már nagyon is képbe kerül az ár kérdése. Az ár ugyanis mindig valamilyen stratégia mentén kell, hogy kialakuljon. Bevezető árstratégiát alkalmazol, vagy éppen lefölözőt? Freemium modellel dolgozol, vagy modulos rendszerrel? Vagy netán dinamikus árazást alkalmazol? Nagyjából ezerféle változat van, ahogyan az ár alakulhat – és ennek mindnek köze van ahhoz, hogy mi a célod. Hosszú távon és rövid távon is. Egy a lényeg: bevétel nélkül nincs vállalkozás. Amíg nincs értékelhető bevételed, addig a céged csak papíron, jogilag létezik.

 

  • Értékesítés – ezt talán nem kell sokat magyarázni. Ha a marketing hozza a lehetséges vevőket (és dolgozza ki a nekik szánt árstratégiákat), akkor az értékesítés csapja le a magas labdát: ők zárják le az ügyfeleket, realizálják a bevételeket.

 

  • Pénzügyek – itt jön a pontos ár kalkulációja. Hogy az ár fedezze a költségeket (fedezeti pont), de ne csak azt. Hanem például a beruházásokat, fejlesztéseket is. Az amortizációt is. A tartalékképzést is (csak úgy, a biztonság kedvéért). Na meg a nyereséget is – már ha szeretnél osztalékot kivenni a vállalkozásodból. Meg azt is, hogy akkora legyen az árrésed, hogy egy-egy kampányban elviselje az árengedményt, hogy a különböző termékcsoportok különböző módon kialakított árai mind nyereséget termeljenek a vállalkozásnak… és ehhez hasonlók.

 

  • Pénzügyek II – merthogy kell ide még más is a sikerhez, nemcsak az ár, és ez is pénzügyi természetű. Kell az is, hogy likvid legyen a cég. Vagyis akármikor is fizetőképes. Ehhez meg tervezni kell, ergo tudnod kell úgy sakkozni a bevételekkel, kiadásokkal, hogy mire jön a következő kiadás, mindig legyen annyi mozdítható pénzed, hogy azt fedezni tudd. (Itt már nemcsak az összegszerűségről, hanem az időbeli szinkronizálásról is szó van.)

 

Ha csak az ár számítana a céged sikerében, akkor miért érzed úgy magad, mint egy artista, aki tüzes labdákkal zsonglőrködik?
Ha csak az ár számítana a céged sikerében, akkor miért érzed úgy magad, mint egy artista, aki tüzes labdákkal zsonglőrködik?

 

A siker legfőbb záloga az ár lenne? 

 

Kétlem. Lásd a fentieket. (Van, aki ezt állítja, vele vitatkozom most.) Fontos szempont, és bár a sikert valóban pénzben, még pontosabban nyereségben mérik, aminek alapja az ármegállapítás, még nem vagyunk kész.

 

Ha azonban még azt sem igazán tudnád megmondani, hogy az ár képzésének hogyan fuss neki, akkor ezt neked találtam ki (várhatóan 2018. február-március táján kerül rá sor). Nézd csak! ›››

 

 

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

Posted on: 2017-12-01, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás