Vállalkozásvezetés és komoly zene – avagy mit tanulhat egy vállalkozó a filharmonikusoktól?

Vállalkozásvezetés és filharmonikus zenekar - több köze van a kettőnek egymáshoz, mint hinnéd!

A vállalkozásvezetés az a tevékenység, amely egész embert kíván, és sokféle szakterület ismeretét. Nem biztos, hogy mélységi ismeretét, de átfogót, az már egyszer biztos! A vállalkozás ezért olyan nagy kihívás: egy vállalkozónak olyan sokoldalúnak kell lennie, hogy az már szinte gömb. Hol lehet ilyet látni? Meglepődtem, amikor múlt szombaton rájöttem: a hangversenytermekben. 

 

 

WTF is vállalkozásvezetés? 

 

A vállalkozásvezetés olyan, mintha egyszerre kellene marketingesnek, értékesítőnek, pénzügyesnek, HR-esnek és stratégának is lenned – minimum. Mert vannak vállalkozók, akik a cég profiljától függően még esztergályosok, adminisztrátorok és segédmunkások is egyben. Ők azok, akik látástól Mikulásig dolgoznak, napi 12-14 órát (vagy még többet is) lehúznak, a család alig látja őket, örökké tűzoltanak a cégükben, és szinte képtelenek elmenni szabadságra, mert nélkülük megáll az élet, és senki nem tudja, mi a dolga.

 

Pedig…

 

Ha ők is vezetnék a vállalkozásukat, akkor tudnák, hogy a vállalkozásvezetés nem a lyukak tömködése. Nem az a lényege, hogy része legyél a rendszernek, hanem az, hogy megalkoss, finomhangolj és működtess egy roppant érzékeny rendszert. (Hogy egy mondaton belül kétszer került elő a rendszer szó, az nem a véletlen műve!)

 

Az egésznek a lelke tehát a RENDSZER. 

 

A vállalkozásvezetés lelke pedig az, hogy ezt a rendszert vállalkozásvezetőként

  • te alkotod meg,
  • te finomítod, tökéletesíted, alakítod,
  • te működteted,
  • és te figyeled a működés során keletkező visszajelzéseket, visszacsatolásokat.

 

És erre a legjobb példát egy filharmonikus zenekar szolgáltatta.

 

Vállalkozásvezetés és filharmonikus zenekar - több köze van a kettőnek egymáshoz, mint hinnéd!
Vállalkozásvezetés és filharmonikus zenekar – több köze van a kettőnek egymáshoz, mint hinnéd!

 

Vállalkozásvezetés és Mozart

 

Nem, nem Mozart a vállalkozásvezetés eddig fel nem ismert zsenije. Ő speciel a mai értéken számolt havi 2,5 milliós nettó jövedelméből sem tudott soha kijönni, mindig kölcsön kért – már ha hajlandó volt neki valaki kölcsönözni.

 

Viszont múlt szombaton a Pannon Filharmonikusok zenekara adott 14-18 éves gyerekeknek interaktív beszélgetéssel megspékelt koncertet. Az előadás témája: pénz és hatalom – és ármány. 🙂 Így keveredtem én is oda, mert a zenekar menedzsere, Eiter Tamás volt olyan kedves, hogy meghívjon a zeneművek közötti “kis színesként” előadónak, hogy beszéljek a gyerekeknek a pénz és a hatalom kapcsolatáról. Az előadás interaktív része után pedig koncert következett, és ezt én is megnézhettem.

 

Miközben Mozart, Haydn, Beethoven és Wagner műveit hallgattam (meg a végén még volt egy kis Hegedűs a háztetőn is), figyeltem a zenekart – és a karmestert. Remélem, Vass András karmester megbocsátja nekem, hogy ezt írom, de az első benyomásom az volt róla, hogy gyerekként valószínűleg ő lehetett az osztály bohóca. Ahogy vezényelt, még azon is átütött a humora. (Szerintem ez hihetetlen intelligenciára vall.)

 

De ami igazán lenyűgözött, az az volt, ahogyan a zenekart vezette. És a Sors szimfónia közepette az jutott eszembe, hogy ha valaki ilyen vezetői attitűddel irányítana akár csak egy osztályt is némelyik multinál, szerintem az első nap végére tömegesen mondanának fel az emberek. És nem azért, mert a vezető rossz. Hanem azért, mert egy ilyen vezetővel együttdolgozni csak akkor lehet, ha teljesülnek bizonyos feltételek az alkalmazottak részéről is. Kemény feltételek.

 

(Sajna, nem találtam olyan felvételt, amelyen a legutóbbi előadáson műsoron szereplő zeneműveket játszana a zenekar, ezért most egy másik darabot hoztam, ami évekkel korábbi – viszont népszerű: Ravel Bolero-ját.) 

 

Nézzük, milyen a vállalkozásvezetés filharmonikus módra!

 

Vállalkozásvezetés – filharmonikus módra

 

Tudom, karmesterből is van többféle stílusú – ahogyan vezetőből is. Ettől függetlenül van, ami nélkül nincs sikeres és korrekt előadás – és ezekre a pontokra érdemes odafigyelni!

 

Vállalkozásvezetés – kottából

 

A vállalkozásvezetés számára a kotta a stratégia, a tervek és mindazok a belső szabályzatok, amelyek megszabják a munka menetét. Ezt látja a karmester. Ha te vagy a vállalkozó, akkor bizony a zeneszerzőnek is neked kell lenned, mert te fogod megalkotni a stratégiát, a terveket és a szabályokat is. Ezt a stratégiát, ezeket a terveket és szabályrendszert fogja látni a karmester – azaz te, a vállalkozásvezető (vagy esetleg a menedzsered, ha már van olyanod). Ebből a kottából fogod vezényelni a cégedet.

 

Nem ezt a teljes kottát, de a rájuk vonatkozó részeit fogják látni a különböző területeken dolgozó munkatársaid és/vagy beszállítóid, alvállalkozóid. Ez az a kottarészlet, amit a zenekarban a hegedűsök, brácsások, bőgősök, csellisták, fagottosok, fuvolások, üstdobos stb. látni fognak. Mindenki a maga szólamát. Ez lesz nálad a munkaköri leírás – a hozzá tartozó feladat- és hatáskörökkel, munkafolyamatok leírásával. (És ezt is te fogod kidolgozni. Ki más csinálná, amikor te tudod a stratégia és egyéb tervek, szabályok alapján, hogy melyik szólam, melyik terület mit kell, hogy játsszon?)

 

Így mindenki tudja, mi a dolga, és nem fordulhat elő, hogy megy az egymásra mutogatás, ha valami elmaradt, vagy nem jól van elvégezve.

 

Persze van még segítséged. Ahogyan a karmesternek is. Ott vannak a szólamvezetők. Az első hegedűs, az első brácsás, a fúvósok vezérszólamát játszó zenész. Ők tartják egyben a saját területük működését – amelynek leírását és céljait pontosan ismerik. Ők a vállalkozásodban a középvezetők, akik segítenek neked a vállalkozásvezetés nehéz mesterségében.

 

És ott vagy az élen persze te. A karmester. Aki ismeri ugyan tövirül-hegyire a teljes kottát, azaz a stratégiát, terveket, szabélyzatokat, leírásokat. Mégis azokat még neki kontextusba kell helyeznie, kell róluk egy saját értelmezés, hogy tudja, melyik feladatra kit érdemes kiválasztani, milyen csapatot és vállalati kultúrát akar a feladat köré építeni… és akiről a zenekara, a csapata is tudja, hogy melyik gesztusával jelzi, kinek mikor és hogyan kell belépnie. Neked kell, hogy legyen egy képed arról, hogyan kell összességében működnie a rendszerednek. És neked kell, hogy legyen a fejedben egy kép (vagy hang) arról, hogyan és mivé álljon össze a végeredmény.

 

Vállalkozásvezetés karmester módra – miért nehéz ügy?

 

Azt írtam az elején, hogy ha valaki egyszer így kezdene el vezetni egy osztályt némelyik multinál, akkor egy nap alatt ugrásszerűen megnőne a fluktuáció. Miért? Mert ezt a fajta vezetést nem bírja ám mindenki. Ehez a vezetési stílushoz a beosztottaktól is kell egy hozzáállás, különben kudarcra van ítélve a működés.

 

Vállalkozásvezetés filharmonikus módra - nem egyszerű ügy...
Vállalkozásvezetés filharmonikus módra – nem egyszerű ügy…

 

Mi kell ahhoz az alkalmazottaidtól, hogy karmester lehess a vállalkozásodban?

 

  • alázat – szakmai szempontból. Elnéztem a zenészeket, és hirtelen ez a szó jutott eszembe. Mert ez írta le a legjobban azt az attitűdöt, amely a részükről kellett ahhoz, hogy csodálatosan szólaljanak meg a zeneművek. Egytől egyig tehetséges emberek ültek a színpadon – mégsem jutott eszébe egynek sem, hogy ő most külön utakon akarna járni, mert ő most mindenképpen ki akar tűnni.

 

  • csapatmunka – igen, ehhez kellett a karmester is, de zenekarban zenélni mindenek felett az együttműködésről szól. Csak akkor szól úgy a végeredmény, ahogyan a karmester és a zeneszerző szerette volna, ha a csapat tagjai összedolgoznak.

 

  • vasfegyelem – talán itt éreztem legerősebben a karmester vezetői szerepét. A kigyakoroltságban. Hogy a legkisebb intésre is minden zenekari tag tudta, mi a dolga, hogyan játsszon. Hogy a fortissimo mennyire erős, a piano mennyire halk, hogy a glissando-ban hogyan kell elérni, lejátszani az átmenetet… A vállalkozásban is van sok monoton, ismétlődő feladat. Ezeket a beosztottak sem szeretik többnyire. De ezek is kellenek ahhoz, hogy a mindennapi működés végeredménye “szépen szóljon”.

 

  • odafigyelés – boldogult multis koromban ez volt az, ami a leginkább csípte a szemem. Hogy mindenki csak a saját kis területét látta, az volt a legfontosabb – de a rendszerről, amiben az egész cég működött, fogalma sem volt. Nem volt meg a big picture. Így aztán nem is figyelt oda arra, hogy ha ő csinál (vagy nem csinál), esetleg másképp csinál valamit, azzal mit okoz a rendszer más pontjain a többieknek. A zenekarban nem volt ilyen. Végig figyelni kellett a kottára – és ha ketten ugyanabból a kottából játszottak, az egyiküknek (és csak az egyiküknek!) lapoznia is kellett. Hogy a másik addig is tudjon játszani, amíg ő kiesik a szólamból.

 

Ezek csak a legfontosabb megfigyeléseim voltak – a koncerten. Ha látom elejétől végéig a teljes próbafolyamatot is, valószínűleg egyéb finomságok is kijöttek volna. Például az, hogy hogyan vesz fel a karmester új zenekari tagot.

 

Vállalkozásvezetés – ami ebben a karmester dolga

 

A karmesteren – aki a vállalkozásodban te vagy, vagy a menedzsered – sok múlik. Például az is, hogy a beosztottak rendelkeznek-e a fenti attitűddel.

 

Ennek biztosítására több lehetőség is van a karmester kezében:

 

  • munkaerőfelvétel – már a próbanapon, próbahéten egyértelművé kell tenni, hogy itt ezek a követelmények. Ha a jelölt ebben tud dolgozni, akkor jó, ha nem, akkor köszönjük a részvételt.

 

  • a csapat – akikkel együtt kell dolgoznia a jelöltnek, szintén sokat közvetíthetnek ezekből az elvárásokból. Erre való a vállalati kultúra, és a konkrét munkafolyamatok pontos leírása.

 

  • középvezetők – ha vannak már a cégedben ilyenek, akkor oszd meg velük akár az új munkatárs felvételének és betanításának felelősségét is! Ők már nemcsak a működési paramétereket, hanem a célokat is jobban ismerik, tehát sokkal jobban meg tudják ítélni, hogy illeszkedni tud-e majd a jelölt a cégbe és a munkába, mint a munkatársak.

 

  • KPI-ok – már említettem egy párszor a mutatószámok alkalmazásának fontosságát. Ha van világosan megfogalmazott teljesítménycél, akár egyénre bontva – márpedig a KPI-ok erre is valók -, akkor sokal egyszerűbb a vállalkozásvezetés. Hiszen vezetőként te is, és a munkatársad is pontosan tudni fogjátok, mit kell elérni, mi a feladat – így már arra is lehetnek ötletek, hogyan lehet ezt elérni.

 

  • (azonnali) visszajelzések – amikor coach-ként kezdtem el dolgozni, hamar rájöttem, hogy a tartós coachingkapcsolat alapja, ha nemcsak én jelzek vissza mindig az ügyfélnek, hanem én is kapok folyamatosan visszcsatolást az ügyfelektől az adott napi munkámról, annak eredményességéről. Nincs ez másképp a vállalkozásban sem. Varga András karmester sem átallotta mindkét hüvelykujját felmutatni a zenekarnak, ha különösen meg volt elégedve az előadással. (Ami a nézőtéren ülve sokaknak vicces volt egy komoly zenei koncerten, a zenekari tagok számára azonban láthatóan legalább akkora elismerés volt, mint a nézők tapsa.)

 

A vállalkozásvezetés nem piskóta. Az már tisztán látszik, hogy ha maradunk a filharmonikus hasonlatnál, addig nem is fog működni, amíg nincs kottád: stratégiád, üzleti terved és szabályzataid, amelyek a mindennapi működést leírják.

 

Még nincs stratégiád, sem üzleti terved? Sebaj, ezen segíthetünk! Januárban újra lesz Vállalkozás(újra)indító műhelygyakorlat! ›››

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást!

 

🙂 Csilla 🙂

MentésMentésMentésMentésMentésMentésMentésMentés

MentésMentés

Posted on: 2017-12-04, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás