Akciók – hogyan csináld, hogy ne fizess rá?

Az akciók nem merülnek ki csak az árakciókban. Érdemes erre is gondolni, amikor kampányt építesz.

Az akciók mindig népszerűek, különösen így karácsony táján. Ha azonban jobban megnézed ezeket a kampányokat, szinte mind valamilyen árengedménnyel, kedvezménnyel operál. Túl azon, hogy nem mindig vagyok biztos benne, hogy ez pénzügyi szempontból is át van gondolva, azt sem árt tudni, hogy egy-egy félresikerült akciós kampány többet árt a vállalkozásod jövőjének, mint használ. Nézzünk most végig néhány tipikus hibát, ami legalábbis fura, néha közröhej, időnként pedig kifejezetten káros.

 

 

Ebben a cikkben

Akciók – hogyan kéne ezt jól csinálni?

 

Mint minden eredményes manőver esetében, most is igaz, hogy a marketing-értékesítés-pénzügyek Szentháromságát kell összehangolni ahhoz, hogy az akciók “megérjék a pénzüket”. És ez azt is jelenti, hogy egyáltalán nem biztos, hogy az akciók csak arról szólnak, hogy árengedményt adok.

 

Az akciók nem merülnek ki csak az árakciókban. Érdemes erre is gondolni, amikor kampányt építesz.
Az akciók nem merülnek ki csak az árakciókban. Érdemes erre is gondolni, amikor kampányt építesz.

 

Milyen típusú akciók léteznek?

 

Árakció

 

Na, ez az, amit mindenki ismer, mint a rossz pénzt. (Már bocs a szófordulatért.) Az árakció önmagában nem feltétlenül rossz dolog – a baj akkor van, ha nem jól alkalmazzák.

 

Mikor érdemes árakciót alkalmazni?

 

Sorolom:

 

  • akkora árrésed van egy terméken, hogy vígan elbírja a jelentősebb kedvezményt is – de ekkor is az az ilyen akciók lelke, hogy van megfelelő alkalom, ami kapcsán akciózhatsz. Csak azért tehát ne csinálj például Black Friday-t, mert mindenki ezt teszi. Ha az alkalmat tudod kötni a céged profiljához, a termékedhez, szolgáltatásodhoz, ÉS az árrésed is elbírja, akkor nyugodtan árakciózhatsz.

 

  • meg akarsz szabadulni a nyakadon maradt készletektől – van a szitu, amikor sanjnos mellényúlsz, és berendelsz egy vagonnyi bombaterméknek tűnő léggömbhámozót. Csakhogy a kutya nem akar léggömböt hámozni. Van az a pont, amikor jobban jársz, ha nem a nyereségre hajtasz, hanem a veszteség csökkentésére… (Ezt hívják implicit haszonnak: minden megmentett fillér ebbe a kategóriába esik.) Ilyenkor valamit viszont látsz a készletekbe ölt pénzedből, és nem kell többé finanszíroznod a készlettartást sem. Na, erre például jó a Black Friday – csak akkor tudják is a vevők, hogy készletkisöprés van, és ne vadonatúj, kurrens termékre számítsanak.

 

  • termékbevezetés bizonyos eseteiben – az úgynevezett behatoló árstratégia eszköze ilyenkor az olcsó ár. Ezzel viszont nem árt óvatosan bánni. Az ilyen, csökkentett árral operáló akciók ugyanis nem biztos, hogy azt a vevőkört alapozzák meg, amit egyébként a termékednek szánnál.

 

Termékbevezető akciók

 

Az akciók másik típusa a termékbevezető akció. Ekkor a legfőbb cél a piacszerzés, a vásárló közönség felépítése.

 

Mint korábban említettem, ezt is lehet árakció szintjén kezelni (tudod, behatoló árstratégia). Szerencsére azonban a marketingnek ennél jóval szélesebb az eszköztára egy termékbevezetéshez. Például:

 

  • kiegészítő szolgáltatások, amelyek a bevezetés időszakában ingyenesek
  • próbaidőszak (ha olyan a terméked, szolgáltatásod)
  • csomagajánlat – esetleg más vállalkozókkal együttműködve
  • szövetség egy erős márkával vagy influencer-rel (befolyásos személyiséggel)
  • és még számtalan lehetőséget találsz a jobb marketingesek oldalain. 🙂

 

Értékesítési akciók

 

Ez az az eset, amikor csak úgy simán szeretnél eladni. Ezek az akciók azt a célt szolgálják, hogy

 

  • új vevőket szerezz – vagyis bővítsd a vevőköröd
  • meghosszabítsd a terméked életciklusát – ha jobban megnézed, minden akció a termékéletciklushoz kapcsolódik (bevezetés-felívelés-érettség-hanyatlás-kivezetés)  Vagyis értékesítési akciókat a felívelés, az érettség és a hanyatlás szakaszában szokás csinálni. Lehetőleg úgy, hogy minél tovább tartson az érettség szakasza.

 

Ez utóbbi pontot érdemes hosszabban érlelni. Mert itt van a legtöbb lehetőséged, hogy elrontsd. Egyszerűen azért, mert ez a terméked életében a leghosszabb szakasz, tehát nagxyon sok alkalmad van rá, hogy eltold.

 

Mi nem akció?

 

Például az, hogy hirdeted a terméked. Csak úgy. Simán. Ez az, amire a kutya nem fog reagálni – és hogy ebbe a fajta reklámozásba egy zsáknyi pénzt önts, csak akkor engedheted meg magadnak, ha multi vagy.

 

Vagy az, amikor a termékedet hirdeted ugyan, de csak arra alapozol, hogy az áraid jobbak a konkurenciáénál. Ezzel el lehet ugyan adni a cuccot, de se visszatérő vevőd nem lesz belőle, se nagyot kaszálni nem fogsz rajta – és még az is lehet, hogy még csak sok vásárlót sem hoz.

 

Ez utóbbinak tipikus példája, és az árakciózás elrettentő esete, amikor azt mondod, hogy a vevőid mondhatják meg az árat. Amolyan becsületkassza jelleggel mindenki annyit fizet a cuccért, amennyit akar. Ha csak ennyi az akciók koncepciója, akkor régen rossz.

 

Lehet persze ezt is jól csinálni, de ehhez kell néhány dolog. Először is elkötelezett követő tábor. Akik már ismernek. Vagyis tudják, hogy

 

  • csakis ász dolgokra számíthatnak tőled
  • milyen árfekvésben dolgozol
  • bármit megvehetnek tőled, nem fogod eljátszani a bizalmukat.

 

Ehhez egy ütős márka és egy szilárd, nagyobb méretű lista, követő tábor alapfeltétel.

 

Nálad milyenek lesznek ezentúl az akciók?

 

Remélem ilyenek:

 

  • összehangoltan működő rendszer lesz rájuk kidolgozva a marketing-értékesítés-pénzügyek háromszögében
  • tematikusak
  • márkaépítőek is

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

 

Fotó: pixabay.com/geralt

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

Posted on: 2017-12-14, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .