Új év, új üzlet – hogyan csináld másképp 2018-ban?

Új év, új üzlet - alakítsd át úgy, hogy rá se ismerj, és jól működjön!

Az üzlet világa mindig is változékony volt. A korábbi időszakokhoz képest csak annyi a különbség, hogy a változások sokkal gyorsabbak. Nincs időnk megszokni az egyiket, már itt is a másik. Hogyan lehet az üzlet alapja mégis stabil? Hogyan ne kapjon a vállalkozó idegbajt? Itt az én tippem.

 

 

Az üzlet gyorsan változik – mi az, ami ne változzon?

 

Nem, nem a céljaid. Azok sincsenek kőbe vésve.

 

Sőt. Éppen a körülmények változásai miatt könnyen előfordulhat olyan is, amit a polgári jog érdekmúlásnak nevez: egyszerűen már több veszteséggel, netán kárral járna ragaszkodni a kitűzött célhoz, mint az eddig befektetett munkát, pénzt, erőforrásokat elengedni, leírni. Ilyenkor mindenképpen érdemes a célokat újra gondolni.

 

Mi az akkor, ami az üzlet területén állandó kellene, hogy maradjon?

 

Szerintem – és ez is kisebb-nagyobb mértékben igaz – a stratégia.

 

A stratégia ugyanis az a valami, ami hosszú távra szól. Nem évekre, hanem igazából évtizedekre (a japánoknál évszázadokra) határozza meg a vállalkozásod működését. Az üzleted számára ez az a sarokpont, ami Archimédész számára a fix pont volt a világegyetemben, hogy kifogathassa a Földet a sarkaiból.

 

Persze a stratégia sem feltétlenül kell, hogy az üzlet terén mindig állandó legyen. Hogy is lehetne, mikor nyilvánvalóan egészen mást jelentett egy behatoló piaci stratégia az 1800-as években, mint most, a XXI. században.

 

Van azonban a stratégiának egy olyan szelete, ami olyan szilárd, mint a zongorahúr. Ezek az értékek. Ezek szinte minden korban lehetnek ugyanazok – persze ki is egészülhetnek újakkal, és valamelyest ezek is változhatnak. De az alapvető értékek megmaradnak.

 

Új év, új üzlet - alakítsd át úgy, hogy rá se ismerj, és jól működjön!
Új év, új üzlet – alakítsd át úgy, hogy rá se ismerj, és jól működjön! Fotó: pixabay.com

 

Például az Apple mindig is alapvető élménynek tekintette az ügyfélélményt. Már az első garázsban buherált MacIntosh gépek is erről szóltak: kicsi, kompakt, otthon is használható – akkor, amikor a számítógép még csak a nagyvállalatok számára elérhető úri huncutság volt, mert drága volt, és nagy dög. Hogy azóta az Apple az ügyfélélményt már nemcsak a termékeire, hanem a szolgáltatásaira is kiterjesztette, arról már ne is beszéljünk. Tehát az Apple-nél alapvető érték, hogy az ügyfélnek többet adnak, mint csak a termék – élményt, és ezzel értéket adnak neki.

 

Mint látható, az Apple egy egész üzlet filozófiáját húzta fel egyetlen stratégiai értékre – és aköré. Minden más értéket, a stratégia minden más elemét ez a központi érték határozta meg. Ekörül a központi érték körül változhatnak a dolgok, de a fő motívum, ami miatt az Apple ma is Apple, és már 1976 óta rá lehet ismerni, hogy ez az Apple, az az ügyfélélmény értéke. Pont.

 

Az üzlet járulékos részei

 

Nem véletlenül szokták azt mondani, hogy az üzlet alfája és omegája a stratégia. Egyszerűen azért, mert a stratégia perspektívát, azaz jövőképet jelent. Márpedig akinek jövője, jövőképe van, az sokkal magabiztosabban vállalkozik, összeszedettebb az üzlet során, hajlamosabb a nagy egészet nézni – és ezért kitartóbb a megvalósításban is.

 

Nálam viszont van egy nulladik lépés is. Ami megelőzi a stratégiát.

 

És ez az üzleti modell építése.

 

Egyszerűen azért, mert a működés keretrendszerét ez adja. Ezzel tudod az üzlet minden fontos területét úgy összehangolni, hogy az költséghatékonyan működtethető legyen. Így a különböző részterületek egymást erősítik, és egynás alá dolgoznak.

 

Ebből már le lehet vezetni a stratégiát is – és oda-vissza lehet módosítani az üzleti modellt és a stratégiát egymás függvényében. Ez azért jó, mert így a hosszú távú célokkal szinkronba kerül a működési rendszer is.

 

Aztán jöhet az üzleti terv is, ami az én olvasatomban lényegében az üzleti modell lefordítása számokra – és egy kicsit más szerkezetben történő értelmezése. Vagyis ha van üzleti modelled, akkor megvannak a stratégiád alapjai is, és megvannak az üzleti terved sarokszámai is.

 

Én ezért szoktam mindig az üzlet tervezését az üzleti modellel kezdeni. Ezért ez az alapja a két napos Vállalkozás(újra)indító workshopomnak is.

 

Két napos üzleti workshop
Két nap, amely megrengeti a vállalkozásod – és orbitális pályára állítja.

 

Vélemények a korábbi workshopról, csak hogy tudd, mi is ez:

 

“Az év legjobb tréningje volt! A workshop végére teljesen összeállt a fejemben az éves üzleti terv, a feladatok, a számok, a kapacitásaim rendje.

Csilla rendkívül jól testre szabja a mondanivalót, segít megérteni a folyamatok egészét és az összefüggéseket. Nagyon nehéz téma, ennek ellenére az elejétől a végééig maximálisan értettem mindent, egy másodpercet nem unatkoztam.”

Göcző Ágnes, marketingfanatikus, a MarketingJam ügyvezetője

 

És egy másik:

 

“Nagyon jó volt, hogy együtt gondolkdotunk, hogy megbeszéltünk midnent, és segítettünk egymásnak gondolkodni. És sok-sok nagyon jó kérdést kaptunk az egyes elemekhez. A hasonló tréningekhez képest ez a workshop teljesen más volt az interaktivitás miatt – és ez nagyon pozitív volt számomra.”

Széles Anikó, a fejlődő vállalkozások kérdőív szakértője, kerdoiviranytu.hu

 

Új év, új üzlet – vagy legalábbis egy olyan üzlet, amire két nap után rá sem ismersz, mert annyival jobb. 🙂 Érdekel? Akkor jelentkezz az utolsó helyek egyikére itt! ›››  

 

Ezzel kívánok neked békés, meghitt, bensőséges karácsonyi ünnepeket és eredményes, boldog 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást az új évben is! 

🙂 Csilla 🙂 

 

Fotó: pixabay.com/FotografieLink

MentésMentés

MentésMentésMentésMentés

Posted on: 2017-12-18, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás