Mi lehet ingyenes? – Avagy mit bírnak el az áraid?

Ingyenes cuccod neked is van? Szuper! Tudod, hogy mibe kerül ez neked?

Az ingyenes termékek, szolgáltatások mindig vonzóak. Nem véletlenül használnak ilyesmit arra, hogy növeljenek valamilyen konverziót. De mi a helyzet pénzügyileg? Jó az a vállalkozásunknak, ha ingyen adunk bármit? Vagy szinte vármit?

 

 

Ingyenes – de kinek?

 

Egy dolog biztos: az ingyenes termékek és szolgáltatások igazából senkinek sincsenek ingyen.

 

Mindjárt elmondom, hogy miért.

 

Neked mint vállalkozónak, aki adja az ingyenes terméket vagy szolgáltatást, egészen biztosan pénzbe kerül a cucc. Vagy elő kell állítanod, vagy meg kell venned mástól. Egyik sincs ingyért, egészen biztosan felmerülnek valamilyen költségek. Ha más nem is, de az, hogy dolgozol vele, vagyis a te munkadíjad ára, egészen biztosan.

 

Az ingyenes holmi eljuttatása is csak ritkán nem kerül pénzbe. Ha postáznod kell, teljesen egyértelmű a dolog: a postaköltség a tiéd. Vagy lenyeled, vagy azt mondod, hogy csak azt, de fizesse meg a vevő. (Ilyet is szoktak csinálni “guruk”, Magyarországon jellemzően Pongor-Juhász Attila szokta így bevezetni az új könyveit.)

 

Még a marketingesek által szinte ingyenes elérésűnek mondott online térben is vannak költségek. Hiszen ha hirdeted az ingyenes csalianyagod, annak is van költsége. (Hogy ennek nem biztos, hogy az a megtérülése, amit a marketingesek szeretnek mondani, arról korábban már írtam a termékpiramis kapcsán.)

 

Ingyenes cuccod neked is van? Szuper! Tudod, hogy mibe kerül ez neked?
Ingyenes cuccod neked is van? Szuper! Tudod, hogy mibe kerül ez neked?

 

Ha pedig a saját listádra küldöd ki az ajánlatod – ami a marketingesek szerint ingyért van -, akkor számolj azzal, hogy a hírlevélküldő szoftver használati díjában fogod megfizetni a leendő érdeklődők elérésének árát.

 

Ezért egy dolgot egészen biztosan tudnod kell: az ingyenes termék, szolgáltatás neked egészen biztosan nincs ingyen.

 

Ingyenes – akkor a vevőnek az! Hát nem!

 

A legenda szerint egyszer Churchill arra kérte a kor tudós angol közgazdászait, hogy magyarázzák el neki, aki teljesen tudtalan a témában, a közgazdaságtan lényegét. Gyanítom, a tudósok nagyon jó pedagógusok is lehettek, mert egy nap után a következő mondattal álltak elő:

 

“Nincs ingyen ebéd!”

 

Hát, ez így van az ingyenes csalianyagoknál is. Még az érdeklődők számára is, akikből egyszer vevőt remélünk majd konvertálni.

 

Mivel fizet az ingyenes anyagért a látogatónk, érdeklődőnk?

 

Sok mindennel, attól függően, hogy mi a célunk:

 

  • a személyes adataival – ezt megteheti online is, vagy akár offline is, pl. egy dobozba bedobható sorsjegyen

 

  • az érdeklődésével – elolvassa azt, amit üzenetként el akarsz juttatni neki – és ez különösen fontos lehet, ha valamit erősen sulykolni szeretnél a számára, hogy az információ megszilárduljon a fejében

 

  • az idejével – készítesz egy játékos tesztet, amelyből kiderül, mennyire jó valamiben, és hogy az eredményt el tudd neki küldeni, bekéred az adatait is. A játék viszi el az idejét, de ha érdekes a téma és a teszt, rá fogja szánni – és kapásból lesz egy ügyfélélménye rólad.

 

  • adatokkal a szokásairól – ha már említettem a játékos tesztet… a kérdéseket úgy is össze lehet állítani, hogy olyan információkat nyerj belőle, amelyek piackutatási értékkel bírnak.

 

Mi teszi lehetővé, hogy az ingyenes anyagokért cserébe az érdeklődő adjon is neked valamit?

 

Robert B. Cialdini: Hatás című könyve szerint a kölcsönösség pszichológiai elve miatt van esélyünk a sikerre. A kölcsönösség elve ugyanis evolúciósan kódolt minden emberben. Szükségünk volt rá ugyanis a túléléshez.

 

Ha ugyanis egy adott helyzetben valaki javára lemondok, de legalábbis megosztok valamilyen előnyömet, akkor így biztosan számíthatok a viszonzásra akkor, amikor én vagyok előnytelen helyzetben.  (Lényegében ez egy késleltetett csere.) Ez az a pszichológiai elv, ami biztosítja, hogy ne csak azonnali viszonzásra számíthassak, hanem időben elnyúlóan, hosszú távon is számíthassak mások segítségére. (Már persze csak akkor, ha van mit viszonozniuk embertársaimnak.)

 

Ezért hajlandóak ingyenes, de hasznos dolgokért az érdeklődők megadni adataikat, szokásaikról szóló információkat, a figyelmüket stb.

 

A kreatív kontroller figyelmezetető lövése: 

 

Sajnos az ingyenes cuccok hatékonysága erősen visszaesett. Mert az addig rendben van, hogy a kölcsönösség elve evolúciós agyi programunk része, és könnyen, szinte bármikor előhívható. Viszont a neten gyakorlatilag minden oldalon ebbe az ingyenes ígéretbe fut bele, akkor elkezd kialakulni egy védekező reflex. Főleg, ha csalódás is érte már az ember fiát/lányát az ingyenes anyagokkal. Ezért kell egyre újabb praktikákat, taktikákat kitalálni a terjesztésre, illetve a figyelemfelhívásra, és ezért emelkedett stratégiává a tartalommarketing is. 

 

Hogyan számolj az ingyenes termékekkel, szolgáltatásokkal? 

 

Először úgy, hogy ez is pénzbe kerül.

 

Másodszor úgy, hogy az ebbe fektetett erőforrások (tudás, munkaidő, pénz, anyag stb.) valójában egyfajta reklám- vagy piackutatási költségek, amelyekkel valamilyen adtabázist építesz, piaci információkat nyersz stb. Vagyis rendben van, hogy erre költesz, csak kalkulálj erre egy keretet!

 

Harmadszor úgy, ahogyan azt a már hivatkozott, termékpiramisról szóló bejegyzésemben is írtam: az erre eső költségeket majd a tömegtermékednek kell tudni kitermelnie. (Vagyis amikor a tömegterméked forgalmi mennyiségét és árbevételét számolod, vedd igyelembe az ingyenes csali költségeit is!)

 

Ha nem boldogulsz az árazással, pláne azzal, hogy mit adj ingyenesen, akkor gyere el az árazási műhelygyakorlatra! ›››

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

🙂 Csilla 🙂 

MentésMentés

Posted on: 2018-01-23, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás