A vállalkozás tanulható! De melyik módszer az igazi?

A vállalkozás két legfontosabb funkciója - biztos, hogy ez?

A vállalkozás szuper dolog. Ezerféle cselekvésre vesz rá. Ezek közül a legtöbb olyan, amiről sosem hitted volna, hogy képes vagy rá. A többi meg olyan, hogy korábban azt sem tudtad, létezik. Most meg csinálod. Ez is bizonyítja, hogy a vállalkozás tanulható. Ez rendben is van. De melyik módszert kellene tanulni? Hiszen ahány guru, annyiféle módra esküszik. Rakjunk kicsit rendet a fejünkben! 

 

 

A vállalkozás tanulható – és muszáj is tanulni! 

 

A vállalkozás az a műfaj, ahol mindig tanulsz. Ha buksz, akkor a hibádból, ha nyersz, akkor a sikeredből. A vállalkozó olyan, mint a jó pap: holtig tanul. Csak holtáig kétszer annyit, mint egy jó pap.

 

Azonban nemcsak a hibákból kell levonni a tanulságokat, illetve a sikerekből továbbra is használni a működőképes elemeket. Másoktól is kell tanulni.

 

Tudom, tudom, kevesen vagyunk, akik hajlandóak vagyunk más kárán tanulni – még akkor is, ha elvileg ez az okos ember ismérve. Vannak azonban a vállalkozásnak olyan alapvetései, amiket el lehet fogadni, és ennek mentén akár iskolarendszerűen is tanítani, tanulni.

 

Ilyen például az, hogy a vállalkozás több terület összehangolt működését kívánja meg, mint pl. a marketing, az értékesítés, a humánerőforrás-gazdálkodás, a pénzügy, a termelés stb.

 

De aztán jöttek a guruk.

 

A vállalkozás tanulható – de melyik??? 

 

Márpedig manapság guru csak az lehet, aki jól megmondja a magáét az éppen uralkodó nézetekkel szemben. Aztán elkezd terjedni az ige, és aztán már a guru tana lesz az alapvetés.

 

Az egyik ilyen kedvenc “tanom” a Klapka Györgytől származó idézet, miszerint

“Ha pénz nélkül nem tudsz vállalkozni, akkor pénzzel sem fogsz tudni.”

 

Amivel semmi baj nincs – ha azt abban az eredeti kontextusban értelmezzük, amiben Klapka eredetileg magyarázta. Így, kiragadva azonban, ahogyan némely marketingesek szeretik ezt tálalni, a világon semmi értelme nincs.

 

Tetszik, nem tetszik, tessék tudomásul venni, a vállalkozáshoz pénz kell. Valamennyi egészen biztosan. Az olyan legendák, minthogy nulla tőkével építettem fel kacsalábon forgó világcéget, meg pár ezer forintért vettem domaint és tárhelyet, és ez volt az össze befektetésem, tényleg csak arra valók, hogy egy-egy guru legendáját megalapozzák. Jól hangzik.

 

Az már kevésbé hangzana jól, hogy ahhoz képest, hogy milyen pénzeket bukott el néha Klapka, ami maradt, tényleg szinte nulla volt. Szinte. Arra azonban bőven elég, hogy egy új céget gründoljon.

 

Az már kevésbé hangzana jól, hogy OK, pénzem nem sok volt (nem pedig semmi), de annyi még igen, hogy az adóimat, a könyvelőmet, az első alkalmazottamat stb. kifizessem. (Vagyis mindazokat a kiadásokat, amelyeket akkor is fizetnem kell, ha egy árva forintnyi bevételem nem sok, annyi sincs.)

 

Az már kevésbé hangzana jól, hogy OK, a legnagyobb kiadásom a tárhely és a domain lefoglalása volt – de közben GYED-en voltam, és a család még számíthatott a férj fizetésére (ha szűken is), a GYED miatt kevesebb volt a fizetendő járulék, és volt a fejemben egy rakás olyan tudás, amit akkoriban még pénzért sem lehetett volna megvenni – mert nem árulta még senki.

 

Egyiküknek sem volt könnyű. Félreértés ne essék, az érdemeiket nem akarom kisebbíteni. Nem is lehet. Ők végigjárták a rögös utat, hogy eljussanak a guru-szintig.

 

De ez az ő útjuk. Nem a tiéd. Neked lehet, hogy egészen másképpen kell majd végigjárnod egy másik utat – annál is inkább, mivel egyáltalán nem biztos, hogy mindenki guru akar lenni.

 

A vállalkozás tanulható – másképpen is

 

Ez a másképpen jutott eszembe akkor is, amikor a múlt héten az egyik vezetői Facebook-csoportban a csoportot vezető Boér Tamás business coach kitette ezt a Peter F. Drucker idézetet:

 

A vállalkozás két legfontosabb funkciója - biztos, hogy ez?
A vállalkozás két legfontosabb funkciója – biztos, hogy ez?

 

A csoportban nyomban vita alakult ki, hogy melyik funkció a legfontosabb. A marketing? Az innováció? A küldetés, misszió? A stratégia kialakítása? A jó humánerőforrás-gazdálkodás?

 

Azt figyeltem, hogy tulajdonképpen mindenki megmaradt azon a keretrendszeren belül, amit az idézet felvetett. A  modern vállalkozás mindenféle funkcióiban gondolkodtak – és kész. És eszükbe sem jutott az, ami annyira alapvető és magától értetődő, hogy már szinte legyint rá minden vállalkozó. Pedig nem biztos, hogy ehhez fel kellene találni a spanyol viaszt.

 

Még ezzel együtt sem gondoltam volna azonban, hogy kisebb atombombát dobok a csoportra, amikor leírom: mindez nagyon szép és jó, de a legalapvetőbb, ezért a legfontosabb vállalkozási funkció: a profitszerzés.

 

Természetesen azok, akik olyan emelkedett funkciókra szavaztak, mint pl. a küldetés megalkotása vagy a(z emberek) vezetés(e), rögtön elkezdtek érvelni, hogy miért fontosabb az általuk favorizált funkció a profitszerzéssel szemben.

 

Elgondolkodtam. Tényleg én látom rosszul? Csak azért, mert kalapács van a kezemben, mindent szögnek nézek? Vagyis képtelen vagyok nem pénzügyes, hanem csak vállalkozó lenni, és nem mindent pénzügyi szemüvegen keresztül nézni.

 

Azt kell mondanom, hogy lehet. Nem vagyok tévedhetetlen.

 

Azt is el kell mondanom azonban, hogy én még nem láttam céget, amelyik ha nem termelt legalább egy alapszinten értelmezhető profitot, akkor képes lett volna marketingezni (annak ugyanis költségei vannak), vagy innoválni (annak meg pláne). Én úgy fogalmaznám át Drucker mondatát, hogy

 

a vállalkozás fejlődése szempontjából két legfontosabb funkció: a marketing és az innováció.

 

A vállalkozás létezése szempontjából legfontosabb funkció pedig a profitszerzés.

 

Ehhez pedig kell az általam már sokszor emlegetett marketing-értékesítés-pénzügy Szentháromsága.

 

Hiszen innováció is akkor van, ha a marketing (piackutatás) jelzi az erre meglévő igényt.

 

A kreatív kontroller (köz)beszól: 

 

A meglévő igényeket aztán, ha igazán innovatívak vagyunk, úgy elégítjük ki, ahogyan az még eddig nem jutott eszébe senkinek. Az Apple a kedvenc példám. Steve Jobs-nak eszében sem volt olyan igényt kielégíteni, ami az érintőképernyős okostelefonokra irányult – hiszen a piac azt sem tudta, mi az, nemhogy igénye lett volna rá. Jobs azt tudta, hogy a felhasználói élményre van igény – és erre találta jó eszköznek az érintőképernyőt. Hát ezzel kezdett el foglalkozni, és az Apple minden erőforrását ennek innovációjára állította át. Aztán pedig ennek marketingjére és értékesítésére. Miközben mindezt a pénzügy fedezte.

 

Hiszen a humánerőforrás-gazdálkodás a marketing és az értékesítés előirányzatait szolgálja ki. A termelés az értékesítés tervszámaira dolgozik. A pénzügy pedig mindezt keretek között tartja. (Nem engedi elszállni sem a marketingköltségvetést, sem a létszámot, sem az innováció költségeit.)

 

A vállalkozás sokféleképpen tanulható – de ezt az egyet jól vésd az eszedbe!

 

Akármilyen módszerrel is vezeted majd a vállalkozásodat, ezt a régi igazságot mindig tartsd szem előtt:

 

a vállalkozás az a játék, amit pénzre játszanak. Aki több profitot ér el, az a sikeresebb. Minden más parasztvakítás. 

 

A vállalkozásodnak akkor is pénzt kell hoznia, ha van világmegváltó küldetésed. Akkor is, ha szenvedélyesen szereted azt, amit csinálsz – annyira, hogy akár ingyen is csinálnád. (De ne csináld. Vagy ha mégis, akkor tartsd meg hobbinak, és ne alapíts rá vállalkozást!) Mindenképpen.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

MentésMentés

Posted on: 2018-01-29, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.