Hol hozhat pénzt a szervezetfejlesztés? – Ott, ahol nem költöd el!

A szervezetfejlesztés nem azért jó, mert trendi, hanem azért, mert egy kazal pénzt hozhat.

A szervezetfejlesztés egy olyan csodaszó, ami a mikro- és kisvállalkozások számára elképzelhetetlen messzeségből hangzik. A legtöbb kisvállalkozónak halvány lila gondolata sincsen, hogy mit lehetne az ő szervezetén fejleszteni. Pláne a mikrovállalkozók, akik legtöbbször egyszemélyes vállalkozást visznek. Pedig aki nem foglalkozik a szervezettel, az bizony csak egy félig szervezett káoszban létezik – és lapátolja ki a pénzt az ablakon.

 

 

Mi a szervezetfejlesztés?

 

A szervezetfejlesztés a nagy könyv szerint egy olyan tevékenység, aminek csak kezdete van, de vége sosincs.

 

Ennél kicsit pontosabban az a folyamatos tevékenység, amely a szervezet működésének javítására irányul – bármilyen formában. Vagyis lehet ez a szervezet felépítésének változtatása, a szolgálati utak, a szervezeti kommunikáció hatékonyabbá tétele, vagy éppen a munkafolyamatok optimalizálása – mindegy. A lényeg, hogy a szervezetfejlesztés eredményeképpen a vállalkozás mint szervezet szebben, jobban, hatékonyabban, ne adj’ Isten, még olcsóbban is működjön.

 

Szervezetfejlesztés és KKV-k

 

Innen nézve aztán már nem olyan kilátástalan annak belátása sem (édes anyanyelvünk, bocsáss meg nekem!), hogy akár a kis cégek életében is lehet szerepe a szervezetfejlesztésnek. Merthogy minden vállalkozásnak van szervezete, tehát akkor van is mit fejleszteni.

 

A kisvállalkozások egyik legnagyobb hibája éppen az szokott lenni, hogy a szervezetet nem fejlesztik, hanem az fejlődik magától. Valamerre. És egyáltalán nem biztos, hogy ha magától nő, mint vadvirág a réten, az pont az az irány lesz, amelyik segítené a vállalkozás stratégiájának megvalósulását. Ekkor szokott az megtörténni, hogy a vállalkozás vezetője azt veszi észre, hogy ina szakadtából dolgozik, mégsem keres eleget a cége. Vagy ha keres is, a könyvelő szól, hogy magabiztosan haladnak a csőd felé, mert masszívan veszteségesek.

 

Ami fontos: minden vállalkozásnak, még a mikrovállalkozásoknak is van szervezete. Legfeljebb a tulajdonos, a vezető nem tud róla. És ez baj.

 

A szervezet optimális esetben egy rendszer, amelynek minden egyes pontja egy-egy szervezeti funkciónak felel meg (pl. marketing, értékesítés, pénzügy, könyvelés, személyügy, menedzsment, gyártás stb.). A pontokon pedig embereknek kell állniuk, akik ezeket a funkciókat működtetik. Lehet, hogy amíg kis cég vagy, addig több ponton is csak a te neved fog szerepelni, ez nem baj. Viszont tudd, hogy akkor a ponthoz tartozó funkció működtetése is a tiéd.

 

A szervezetfejlesztés nem azért jó, mert trendi, hanem azért, mert egy kazal pénzt hozhat.
A szervezetfejlesztés nem azért jó, mert trendi, hanem azért, mert egy kazal pénzt hozhat.

 

Szervezetfejlesztés és szervezet

 

Ami a szervezetből igazán szervezetet csinál, az nem a különböző funkciók behozatala a cégbe, és nem is az, hogy a funkciók mögé ember kerül, aki élővé, működővé teszi az adott területet.

 

Hanem a funkciók, területek közötti összefüggések, kapcsolatok.

 

Ezen kapcsolatok jellegének meghatározása, kitalálása, kiépítése a vezető (tulajdonos) feladata, a menedzsment funkció része. Ha ezt sikerül úgy kicsiszolni, hogy biztosítsa a megfelelő minőségű és gyorsaságú információáramlást a vállalkozásban, hogy a feladat- és hatáskörök a gyakorlati munkavégzés hatékonyságát támogassák, és megtalálod mindenhová a megfelelő embert, akkor a szervezetfejlesztés az a tevékenység, amely működési megtakarításaival pénzt hoz – tehát nyereséget termel.

 

Szervezetfejlesztés és a kisvállalkozások

 

Mielőtt rátérünk a piszkos anyagiakra, nézzünk egy kicsit vissza 4-5 bekezdéssel!

 

Azt írtam, hogy “A szervezet optimális esetben egy rendszer, amelynek minden egyes pontja egy-egy szervezeti funkciónak felel meg”. A funkciók felsorolása pedig még egy kisvállalkozás, vagy akár egy mikrovállalkozás számára is fiyelmet érdemel.

 

Vannak ugyanis olyan funkciók, amelyeket nem a mikrovállalkozás végez el. Elvégezni viszont el kell, különben nem működhet a cég. Tipikusan ilyen funkció a könyvelés. Kell, mert törvény írja elő, de a lehető legritkább esetben fordul elő, hogy a mikrovállalkozó maga könyvel. (És igen, ez még KATA-s vállalkozónak sem ajánlott!!!)

 

Azaz egy külsős beszállító (más funkciók esetében alvállalkozó) látja el a funkciót. Vagyis van szervezet – akkor is, ha egyedül vagy a cégedben. És erre rendszert kell kitalálni, alkotni, működtetni.

 

Ezért is szoktam mondani, hogy

 

 

már egy mikrovállalkozás szervezetét is úgy tervezzük meg, mintha nagyvállalatként működne - funkciókkal, feladat- és hatáskörökkel. Legfeljebb egy ideig kevesen látnak el sok funkciót. Click To Tweet

 

Szervezetfejlesztés és nyereség

 

Térjünk rá a lényegre: miért cseng a kassza egy jól irányzott szervezetfejlesztés után?

 

Ezért:

 

Aki nem foglalkozik a szervezettel, az csak egy félig szervezett káoszban működik - és lapátolja ki a pénzt az ablakon. Click To Tweet

 

A rendszer miatt. A hatékonyság miatt.

 

Képzeld el, hogy adott egy kisvállalkozás, ahol teljesen ötletszerűen dolgozik mindenki. A tulajdonos tömködi a réseket – és ebből napjában legalább huszat talál. A napját az operatív feladatok teszik ki, de azok közül is csak azok, amelyek a cég megmentését célozzák. Mindig van valami, ami éppen a vezető fejére készül omlani, tehát mindig van mivel foglalkozni.

 

A beosztottak látják, hogy van meló, és mivel szorgalmasak, neki is esnek. Van, aminek egymástól függetlenül ketten is, van, ami kimarad (ezzel szokott a vezető küzdeni, mire észreveszik, hogy bár határidős volt a meló, mégsincs készen).

 

Ez egy szervezett káosz.

 

A káosz egyértelmű, a szervezettség maximum annyiban, hogy a vezető azt hiszi, van egy szervezet, amit irányít. Holott a szervezet irányítja őt és a cégét, hiszen a szervezet által (feleslegesen) termelt problémákra dolgozik naphosszat. Annál pedig felslegesebb pénzkidobás, nagyobb pénznyelő és veszteségtermelő nincs, mint a feleslegesen elvégzett munka.

 

Szervezetfejlesztés és feleslegesség

 

Kicsit időzzünk el a gondolatnál, hogy mi is a feleslegesen elvégzett munka.

 

Felesleges munka az, ami

 

  • nincs összhangban a vállalkozás céljaival, nem azok megvalósítására irányul
  • nem szükségszerű (pl. a törvények nem írják elő, nem is visz a célok felé, mégis megcsinálják)
  • többször elvégzett munka, mert nem megfelelő minőségű az eredménye
  • többször elvégzett munka, mert a szervezetlenség miatt többen is elvégzik ugyanazt – hiszen nem tudnak egymásról
  • sztenderdizálható, mégis egyszer ilyen módon, máskor olyan módon van elvégezve – hiszen nincsen meghatározva, hogy hogyan kellene jól
  • sztenderdizálható – ezért automatizálható is, mégsincs automatizálva.

 

Ha jobban megnézed ezeket a pontokat, máris látod, hogy hol hozza a szervezetfejlesztés a nyereséget.

 

A felesleges kiadások elkerülésével.

 

 

Nyereséget kétféleképpen lehet növelni: 1. a bevételeket növeled 2. a kiadásokat csökkented Click To Tweet

 

A szervezetfejlesztés pénzügyi értelme tehát a spórolás, a hatékonyságnövelés – ezzel marad több a folyamat végére a kasszádban.

 

Ez a több pedig sok esetben jelentősen több lehet. Nézd át a saját cégedet ilyen szemmel, és kezdj el számolni. Szerintem hamar rájössz, hogy

 

  1. mindig van hová fejlődni
  2. mennyi pénzen ültél úgy, hogy nem is tudtál róla.

 

A meglepetés garantált.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást!

 

🙂 Csilla 🙂

 

 

Szeretnéd, ha csak úgy az öledbe hullana egy vállalkozásindító alapcsomag? 

 

Vállalkozásindítás alapcsomaggal

 

Akkor itt a nagy alkalom!

Ha szeretnél

  • egy üzleti terv sablont
  • egy vállalkozói intelligencia tesztet
  • és egy árazási checklistát 

csak úgy,

akkor pár kattintással és néhány adatod megadásával kérd itt ›››

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

Posted on: 2018-04-04, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.