Élet az üzleti modell építés után – a megvalósítás rögös útján

Az üzleti modell építés jó dolog - ha meg is valósítod, amit azzal papíron felépítettél. Tudod, hogyan csináld?

Az üzleti modell építés szolgáltatásom az egyik legnépszerűbb. Csak idén több, mint harmicat csináltam belőle (pontosan 32-t, visszakerestem a számláimban). Amikor mindezt meg csináljuk, kidolgozzuk, összrakjuk az ügyféllel, mindketten elégedettek vagyunk és boldogok. Hogyne lennénk azok, amikor szépen felépítettünk egy rendszert – sőt ennél sokkal többet: a vállalkozás és benne a vállalkozó jövőjét. Marad azonban a kérdés: mennyi lesz ebből megvalósítva? 

 

 

Mi az üzleti modell építés? 

 

Az üzleti modell egy rendszer. Az a rendszer, amely szinkronba hozza a vállalkozásod különféle tevékenységi-működési területeit a marketingtől kezdve a beruházásokon át a közönségkapcsolatokon keresztül egészen a pénzügyekig. Teszi mindezt oly módon, hogy ezek a különböző területek, tevékenységek egymással szinkronban, egymásra rásegítve működjenek. (Erre jó a rendszer.)

 

Ennek a rendszernek a kitalálása és felépítése az üzleti modell építés.

 

És ez kétoldalú dolog. Az első oldalig minden ügyfelem eljut. Mert ezt megcsináljuk a tanácsadáson.

 

És ezért is boldog mindenki, amikor végzünk, és felállunk az asztaltól. Hiszen ott van a kézzel fogható produktum, az üzleti modell – papírra vetve, fehéren-feketén.

 

Másrészt azért is boldog ilyenkor minden ügyfelem (de tényleg, kivétel nélkül), mert az üzleti modell építés megmutatja nekik, hogy mennyi lehetőség van a vállalkozásukban, az ötletükben. Általában jóval több, mint amit ők feltételeztek róluk. Hiszen az üzleti modellt nem a mai állapotra, hanem kb. legalább 5 évre előre építünk.

 

Ez pedig elvezet a harmadik tényezőhöz, ami miatt az ügyfél úgy érzi, hogy megtalálta a vállalkozása V-faktorát. Meglátja a bizniszében a perspektívát. Tudod, azt a bizonyos fényt az alagút végén. Amikor már tudod, hogy merre kell majd menned. Lát egy utat, amit be tud járni. És ez legalább annyira izgalmas, mint amennyire megnyugtató.

 

Ez eddig rendben van. De mi lesz veled üzleti modell építés? Mi van a másik oldallal?

 

Az üzleti modell építés jó dolog - ha meg is valósítod, amit azzal papíron felépítettél. Tudod, hogyan csináld?
Az üzleti modell építés jó dolog – ha meg is valósítod, amit azzal papíron felépítettél. Tudod, hogyan csináld?

 

Üzleti modell építés a másik oldalon – mert az igazság mindig odaát van

 

El is érkeztünk az érzékeny ponthoz. Terv van, perspektíva van, lehetőség van. De van megvalósítás is?

 

Merthogy az üzleti modell papíron annyit ér, mint a papír, amire leírtad. Ha megvalósítod, na, akkor termeli majd a pénzt is. Ezért írtam, hogy az üzleti nodell építés kétoldalú dolog: papíron is fel kell építeni, de a valóságban is.

 

Na, ez utóbbival szoktak problémák lenni.

 

A probléma magva pedig az, hogy bár mindent átbeszélünk az ügyfelekkel a konzultáción, még az üzleti modellből kibontakozó feladatok sorrendjét is, valahogy mégis elsikkad a megvalósítás. Az üzleti modell építés ugyanis mindaddig valóban lelkesítő, amíg meglátjuk benne a jövőbeli perspektívát. Ellenben meglehetősen nyomasztó is tud lenni, amikor a rendszer kiépítésével kapcsolatos feladatok tengerét látjuk meg benne.

 

Üzleti modell építés – tisztázzuk! 

 

Ahogyan mondtam, az üzleti modell egy rendszer. És nem terv.

 

A tervet ebből a rendszerből kell képezni.

 

Nem volt véletlen, hogy a vállalkozásindítással foglalkozó sorozatomban az üzleti modell építést a stratégiaalkotás követte, majd az üzleti terv elkészítése. Mert így logikus. Mert ezzel a sorrenddel tudunk a már megalkotott, összefüggő, szinkronizált rendszer alapján megvalósítási tervet készíteni. Lépésről lépésre.

 

Mert a terv lényege az, hogy lépésről lépésre haladj a megvalósítással. Ezért a stratégia megalkotása a következő lépés az üzleti modell építés után. Mert ezzel kezdjük tervvé formálni a rendszert.

 

Üzleti modell építés – OK, akkor most mihez kezdj a megépített modelleddel? 

 

Készíts belőle stratégiát!

 

Ha megelégedsz a stratégia alapjaival, mérföldköveivel, akkor szívesen segítek én is.

 

Ha azonban vérprofi kivitelű stratégiát szeretnél, akkor fordulj Hűvös Ági csapatához, a Karson Consultinghoz.

 

És ha megvan a stratégiád, akkor mindezt lefordítjuk üzleti tervre. (Na, az az én terepem! 🙂 )

 

Egy biztos: nem árt helyén kezelni az üzleti modellt. Mert akkor nem ér csalódás – és nem fogod úgy érezni, hogy már megint meghaladta valami a képességeidet.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

🙂 Csilla 🙂 

MentésMentésMentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

Posted on: 2018-05-07, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.