Halogatás, te drága! – A halogatás mint költségtényező

Ha a halogatás pénzben mérhető lenne!!! Képzeld, mérhető! Tudod, mennyi pénzt veszítesz miatta?

A halogatás az, ami olyan jólesik az adott pillanatban, utána meg persze csak a lelkiismeretfurdalás marad utána. Pedig olyan sokan és sokszor elmondták már neked – a szüleinkkel kezdve -, hogy ez nem jó dolog, meg fogod bánni, sokba fog még ez neked kerülni… OK, higgyük el, hogy a halogatás sokba kerül. De mégis, mennyibe?

 

 

 

 

 

 

Halogatás, ahogyan a pénzügyekben hívják

 

A halogatás onnantól válik pénzügyi tényezővé, hogy valami olyasmit nem csinálsz meg, ami miatt vagy többet költesz a szükségesnél, vagy kevesebbet keresel a lehetségesnél. Click To Tweet

 

Ebből már rögtön adódik is, hogy vagy költséget növel a halogatás, vagy pedig bevételt csökkent. Mindkettő költség. Csak az egyik elszámolható (azaz explicit) költség, a másik pedig felmerül ugyan, de nem jelenik meg az elszámolt kiadások között számlákon, nyugtákon, egyéb dokumentumokban – ezért nem is biztos, hogy elszámolhatóak. (Csak akkor, ha a törvény ezt külön megengedi, mint például az amortizáció vagy az árkülönbözetek esetén.) Ezt a második típust nevezzük implicit, azaz rejtett költségnek. Márpedig az elmaradt haszon egy ilyen rejtett költség.

 

Az elmaradt haszonnak persze nemcsak a halogatás lehet az oka, de a halogatás nagyon is vezethet a haszon elmaradásához. Képzeld el a következő szituációt!

 

Van egy WordPress-alapú honlapod. Kijön a WP-hez a frissítés, amit nem eresztesz rá az oldaladra, mert van úgyis másik ezer dolgod, ezzel most nem érsz rá foglalkozni. (Mondod te, aztán majd meglátjuk, hogy tényleg ez volt-e az okod.) Márpedig a WP nem véletlenül adta ki pont most a frissítést. Ez ugyanis ahhoz szükséges, hogy a WP-oldaladba integrált hírlevélküldő szoftver, mondjuk a példa kedvéért, a Mailchimp az új verziójában is tökéletesen ketyegjen a WP-oldaladon. Mert ha nem, akkor hiába teszed ki megrendelő űrlapként a Mailchimp-formokat az oldaladra, az űrlapok nem fognak rendesen működni, nem lesznek kattinthatóak, vagy egyéb huncutságokat művelnek. Így hiába akarna valaki rendelni, lepattannak az oldaladról – pont a legvégső fázisban, amikor már rendelnének…

 

Amikor meg nézegeted a statisztikákat, és a sales oldalad hőtérképeit, nem érted, hogy miért éppen a döntő pontnál lépnek ki az értékesítési oldaladról a majdnem ügyfelek…

 

Ha a halogatás pénzben mérhető lenne!!! Képzeld, mérhető! Tudod, mennyi pénzt veszítesz miatta?
Ha a halogatás pénzben mérhető lenne!!! Képzeld, mérhető! Tudod, mennyi pénzt veszítesz miatta?

 

A halogatás lélektani háttere – miért halogatsz?

 

Innen nézve talán nem nehéz belátni, hogy a halogatás igenis pénzbe kerül. Vagy kiveszi a zsebedből, vagy bele sem kerül – pedig kerülhetne. Ezt általában ésszel fel is éri mindenki, vagyis pontosan tudja, hogy ilyen következményei is lehetnek a halogatásának.

 

De akkor meg mi a búbánatért létezik még a halogatás? Miért nem végzi el a dolgát mindenki, ha egyszer tudja, hogy ezzel magának árt?

 

Ezer oka, pontosabban motivációja lehet a halogatásnak. Mutatok is néhányat:

 

  • kényelem – a kényelem nem azonos a lustasággal, bár kétségtelenül mutat hasonlóságokat. Egyszerűen csak nincs kedvünk a jelenlegi kényelmes állapotunkat, viszonyainkat megborítani azért, hogy ezt a kényelmet elveszítsük. (Lehet, hogy ez csak átmenetileg lenne igaz, de akkor is, na!)
  • lustaság – ezt nem is kell ragozni, a lustaság jelenségét szerintem minden élő ember ismeri, aki valaha is volt akár fizikailag, akár szellemileg fáradt – és járt valaha magyar iskolába.
  • félelem – félni sok mindentől lehet. A kudarctól, a kockázattól, de akár a sikertől is – kinek mit nehéz megemésztenie.
  • tudatlanság/alulinformáltság – na, itt egy kicsit el is bizonytalanodtam, mert az tudatlanság/alulinformáltság legalább annyira lehet oka a halogatásnak is, mint annak, hogy felesleges kockázatokat vállalva vágunk bele valamibe. A legtöbbekben azonban még mindig inkább bizonytalanságot szül az információhiány, ami bizony tétovázásra ad neki okot.
  • kudarckerülés – nem, nem ugyanaz egészen, mint a félelem a kudarctól, és az emiatt bekövetkező bénult halogatás. A kudarckerülést ugyanis inkább egy biztonsági reflex generálja, semmint a félelem. Ez pedig többnyire tanult magatartás.
  • de lehet más is, ami tökre egyéni, és nem ennyire gyakoriak, mint a fentiek.

 

Ha már itt tartunk…

 

A halogatás pszichés háttere – a rossz szokások

 

Az egy dolog, hogy mi motiválja, fűti, látja el üzemanyaggal a halogatást. Ezek többnyire valamilyen erős érzelemhez kapcsolódnak, amikkel vagy tudunk kezdeni valamit, vagy sem. (Többnyire sem. Pont azért, mert erősek az érzelmek, mint például a félelem.)

 

A másik oldalon azonban ott van az, hogy az érzelmek mit váltanak ki belőlünk. OK, a halogatást, de ez már csak tünet.

 

Amit valójában kiváltanak belőlünk, azok a rossz beidegződések, a rossz viselkedési sémák – vagy nevezzük őket hétköznapi nevükön: a rossz szokások.

 

A szokásoknak ugyanis megvan az a pszichológiai jellemzőjük, hogy olyanok, mintha egy önmagába visszatérő, azaz öngerjesztő hurkot írnának le. Van egy kiváltó jel (ez az a bizonyos érzelem), amire aztán van egy begyakorolt, megszokott reakció (viselkedés), ami miatt az agyunk utána elégedettséget érez (jutalom). Például unatkozunk (jel), unalmunkban eszünk (viselkedés), ettől az agyunkban felszabaduló endorfin és dopamin birizgálja a boldogságközpontunkat (jutalom).

 

Valami hasonló játszódik le a halogatás esetében is. Például információhiány miatt bizonytalanságot érzünk (jel), amire halogatással válaszolunk (viselkedés), mi meg jól érezzük magunkat, mert megúsztunk egy kellemetlen szembesülést a bizonytalannal (jutalom).

 

Másik példa: reggel csörög az óra, mi még fekszünk kényelmesen (jel) a jó meleg és puha ágyban. Ezért lecsapjuk a vekkert (viselkedés). Elégedetten élvezzük tovább a kényelmet és a finom meleget a takaró alatt (jutalom).

 

Mit lehet ilyenkor tenni?

 

A jelet nem tudod megváltoztatni. Az jön. Már csak azért is, mert a legtöbbször nem rajtad múlik, hogy jöjjön a jel. (Például ébredéskor nem tehetsz róla, hogy azonnal a puha, meleg ágyban találod magad.)

 

Két dolgon tudsz változtatni:

 

  • a viselkedésen – de ez igazából már csak következmény lesz a változtatás folyamatában
  • és a jutalmon – pontosabban azon, hogy mi lesz a jutalom.

 

Például ha rá akarod venni magad, hogy ne csapd le a vekkert, igenis felkelj időben, akkor ki kell találnod, hogy mi okoz neked akkora jutalmat, amiért érdemes felkelned. (Vagyis nagyobb jutalmat, mint az, hogy még élvezed az ágy puha melegét.) Ha még mindig a puha meleg jelenti számodra a jutalmat, akkor vegyél egy puha-pihe, bolyhos-meleg fürdőköpenyt, ami az ágy “meghosszabbítása” lehet számodra. Esetleg megtoldhatod valami ínyenc kávéval is – így garantáltan fel tudsz kelni. Ha a mozgás jelent örömöt, akkor nagy gondod nincs – a mozgás amúgy is endorfint termel, és az biztos, hogy attól is hamar átmelegszel…

 

Lényeg a lényeg: van arra mód a jutalmak átrendezésével, hogy a viselkedéseden változtass.

 

A halogatás racionális háttere – az ésszerű indokok

 

Na, ilyen nincs. Maximum racionalizálás. Ami tulajdonképpen egyenlő a kifogással.

 

Mit tudsz kezdeni a kifogásokkal?

 

Semmit. De nem is kell. Ha ugyanis kinyírod a rossz szokásaidat a jutalmak átalakításával, és így a viselkedésedet is átszabod, akkor egyszerűen okafogyottá válnak a kifogásaid. Vállalkozáspénzügyi szinten is.

 

Példa, hogy a vállalkozásod pénzügyeire hogyan hat, ha megszabadulsz a halogatás rossz szokásától

 

Tegyük fel, sehogy nem bírod magad rávenni arra, hogy a vállalkozásod cashflow-ját vezesd. Halogatod. Tudod, hogy kellene, mert mindenki ezt mondja, ésszel fel is fogod, de nem tudod rávenni magad. És gyártod a kifogásokat…

 

Mert nem szeretsz számolni. (Nem igaz, csak eddig nem láttad értelmét. Most fogod.)

 

Mert utálod az Excel-t. (Nem igaz, maximum nem ismered minden funkcióját. Különben meg létezhetetlen, hogy az Excel-ben ne tudj összegezni, kivonni, szorozni meg osztani, tuti, ezerszer csináltad már más okból, más táblázatban. A cashflow-hoz meg ennyi bőven elég.)

 

Mert nincs neked erre időd. (Nem igaz. A cashflow-táblázat kezelése minden nap végén maximum 10 perc. Ha hajlandó vagy ennyit áldozni az értékes Facebook-idődből, máris van időd a táblázat vezetésére. Cserébe olyan infókat kapsz a vállalkozásod pénzügyi helyzetéről, aminek mentén megalapozott döntéseket tudsz hozni, plusz biztonságban is érezheted magad és a céged. Igen, elismerem, amíg összerakod a cashflow-táblázatot, na, az időigényes tud lenni. Viszont nagyon sok jó sablon van a neten, amit már csak kicsit kell átalakítani a te céged igényeihez, és sokkal hamarabb megúszhatod a dolgot. Vagy vársz még egy kicsit, és megveszed potom áron azt, amit én hegesztek neked – használati leírással együtt – és aztán kicsi igazgatással használod boldogan, míg a vállalkozásod el nem adod, vagy meg nem hal.)

 

A kifogásgyártás ahhoz kell, hogy így azt a hitet erősítsd az agyadban, hogy jó ez így, ahogyan van, jobb, mintha hozzányúlnál a cashflow-táblázathoz. Hiszen több hátránnyal járna (a meggyőzött agyad szerint) a cselekvés, mint amennyivel a nem cselekvés járna. (Nem véletlen, hogy ha úgy alakul a helyzet, hogy megborul a céged pénzügyi egyensúlya, de úgy, hogy téged is földre visz, akkor hirtelen mégis erősen motiváltnak érzed magad arra, hogy akárhány órába is kerül, összetákold a cashflow-táblázatodat. És akár ugyanennyi órát fordíts arra is, hogy az ez évi összes adatot belekalpáld.)

 

Ehhez képest…

 

Adott a feladat, hogy cashflow-t kellene vezetni a vállalkozásodban – rendszeresen. Többek között azért is, mert sokan ezt mondták, szakértők is ezt nyilatkozták, még olyanok is, akiknek adsz a szavára. (Jel.)

 

Mivel semmi kedved az egészhez, ezért olyan helyzetet teremtesz, amikor mese nincs, meg kell csinálnod a táblázatot. Ehhez mindent előkészítesz: cashflow-táblát vadászol (akár többet is) a netről, előbányászod a táblázatba betöltendő adatok forrását (számlázóból, internetbankból, pénztárjelentésből, bejövő számlákból), és szabaddá teszel egy egész napot. Lélekben rágyúrsz. Hogy márpedig ha fene fenét eszik is, de ez most meglesz. És a jutalomra gondolsz. Amit igazából már tuti, hogy volt, amikor átéltél: a megkönnyebbülés, hogy megszabadultál egy régi adósságodtól magaddal szemben, a jó érzés, hogy valami fontosat végeztél el, hogy igazán haladtál valami előre mutatóval, jövőt meghatározóval.

Másnap felkelsz, elvégzed a reggeli rituálét (mosakodás, kávézás, öltözés, akármi), és megnyitod a levadászott cashflow-táblázatokat. Átnézed. Átgondolod, hogy neked ezek közül melyik felelne meg leginkább. Utána már csak azzal foglalkozol, a többit elfelejted. (Vagyis a dolog első részével már megvagy, pipa.)

 

Meghegeszted a kiválasztott táblázatot, hogy tényleg a te vállalkozásodról szóljon. Itt-ott kiveszel neked felesleges sorokat, beszúrsz olyanokat, amikre szükséged van, de nincsenek benne a sablonban, ellenőrzöd, szükség esetén újra írod a képleteket. Kipróbálod. Működik, még egy lépés pipa.

 

Első jutalom. (Csoki, kávé, madárcsicsergés hallgatása a kertben, egy kör futás a kutyával a ház körül, akármi.)

 

Megvan a táblázat, tudod, milyen adatok kellenek bele. Ezeket a begyűjtött adatforrásokból (számlázóprogram, számlák, internetbank stb.) kisillabizálod. Érdemes egyszerre egyféle adattal foglalkozni, merta kkor azt sorban beöntöd egy-egy oszlopba, és gyorsabban haladsz. Ha készen vagy egy-egy nagyobb egységgel, jöhet a következő jutalmazás. (Elsősorban a tudat, hogy haladsz valami fontossal, csak másodsorban mozogj a csoki-kávé-kutya-madárkoncert mátrixban.)

 

Mindezt addig folytatod, amíg naprakész nem lesz a táblázatod.

 

És akkor két dologgal szembesülsz:

 

  1. rohadtul sok kalóriát vettél magadhoz a csokival és a cukros kávéval
  2. milyen is valójában a vállalkozásod pénzügyi helyzete.

 

Most mindenképpen elkel egy jutalmazás annak ellensúlyozására, hogy valóban kellett-e ez neked, hogy tudd, hogyan is áll igazából a céged. (Igen, kellett, de ez majd csak egy óra múlva fog leesni. Ezért kell ezt az órát a fölös kalóriák ledolgozására és a fejed kiürítésére fordítani.)

 

Gyere vissza az edzésről, futásból, favágásból (nem kívánt törlendő), zuhanyozz le, vegyél kényelmes rucit, készíts be a kezed ügyébe egy finom kávét, teát, latte macchiatot vagy akármit, amivel kényeztetnéd magad belsőleg, de még józan maradsz tőle, és nézz újra farkasszemet a vadonatúj cashflow-tábláddal!

 

Nem azért, hogy szokd a számot, hanem azért, hogy elemezd. Hogy rájöjj, hogy mi hogyan működik pénzügyileg a cégedben. Hogy hol jön be a pénz, hogy hol folyik el, hogy hol hagysz pénzt az asztalon, hol költesz túl sokat, hová lehetne ezt vagy egy részét átcsoportosítani. Vagyis szervezz. Ha kell, át.

 

Ha ez megvan, akkor fogyaszd el a belsőleges kényeztetésedet, és foglalkozz valami teljesen mással. Vedd tudomásul, hogy itt vége a napnak. Aludj egyet az egészre!

 

Másnap vedd elő még egyszer a cashflow-táblát, nézz vele újra farkasszemet, és kezdd el újra felfedezni benne, amit tegnap is! Vonj le ezekből következtetéseket! Írd össze ezeket, fogalmazz meg ennek mentén feladatokat – felelősökkel, határidőkkel, ezsközökkel, erőforrásokkal.

 

Ezzel megvan a cselekvési terved, amivel jobbá teheted a cégedet. Csak azért, mert végre megcsináltad a cashflow-tábládat.

 

Tiéd a világ!

 

De csak a nap végéig, mert akkor 10 perc alatt aktualizálod a táblázatot. Másnap meg kiosztod a feladatokat mindazoknak, akiket érint. (Munkatársak, beszállítók, alvállalkozók, saját magad.)

Ha ez most viccesnek hat, az csak a megfogalmazás miatt van. Viszont tényleg így működik.

 

A halogatás utolsó napja elérkezett. Csináld! És spórolj vagy keresd meg azt a pénzt, amit eddig elvesztegettél.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

🙂 Csilla 🙂 

MentésMentésMentésMentésMentésMentés

Posted on: 2018-05-24, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás