Másolók – megvédhet tőlük bárki vagy bármi?

A másolók elsősorban bosszantóak. De az csak a jobbik eset, ha megállnak a bosszantásnál. Esettanulmány - ez tényleg megtörtént!

A másolók egyre több vállalkozó számára okoznak bosszúságot. Illetve annál az esetek egy jó részében még többet: nem egyszerűen csak bosszantóak, hanem bevételt vesznek el. (Egy ideig legalábbis biztosan.) És van itt még valami, ami sokkal fájóbb, mint az, hogy a mi vevőink pénze hozzájuk vándorol: az, hogy lopnak. A munkánkat, a gondolatainkat, az ötleteinket, az időnket, a tudásunkat. Mindent, ami beleöltünk a termékünk, szolgáltatásunk, a vállalkozásunk létrehozásába. Mert az, amit beletettünk, mi vagyunk. Figyelem, rázós poszt következik, mindeki csak saját felelősségére olvassa! Friss esetet is bemutatok benne – az egyik kedves ügyfelemmel esett meg.

 

 

A másolók tipológiája, azaz a copycat-ek sokfélék lehetnek

 

Nem tudom, csinált-e már valaki személyiségtipológiát a másolókról. Ha még nem, akkor én most megírtam.

 

Hosszú évek gyakorlata alapján három főbb típust különböztettem meg. (Ha bárki még ezen kívül tud lényegest, és nem ezek alfajait meghatározni, akkor nyugodtan tegye meg észrevételét a kommentek között. Előre is köszönöm.)

 

Az ötlettolvaj

 

A másolók kezdője. Megtetszik mások egy-egy ötlete, és úgy gondolja, hogy ő azt sokkal jobban meg tudná csinálni. Vagy csak simán a tetszésnyilvánítás egy módjának tekintik, hogy viszik a cuccot.

 

Olyan apróságokkal már nem foglalkoznak, hogy ez az ötlet kidolgozójának üzleti modelljébe, stratégiájába illeszkedik, ott egy jól kitalált rendszer eleme, amely a többi elemmel összekapcsolódva fejti ki áldásos hatását. Ezért is nagy a csodálkozás részükről, hogy náluk mégsem működik a dolog.

 

A másolók elsősorban bosszantóak. De az csak a jobbik eset, ha megállnak a bosszantásnál. Esettanulmány - ez tényleg megtörtént!
A másolók elsősorban bosszantóak. De az csak a jobbik eset, ha megállnak a bosszantásnál. Esettanulmány – ez tényleg megtörtént!

 

A rafinált másoló

 

Ők azok másolók, akik elég rafináltnak ahhoz, hogy úgy koppintsanak, hogy ne lehessen jogilag rájuk bizonyítani semmit. Az egyik legveszélyesebb fajta, mert semmi mást nem tudsz tenni, mint bosszankodni. Na, jó, esetleg még toporzékolni. De nincs az a jó ügyvéd, amelyik jogilag alá tudná támasztani a tolvajlás tényét.

 

A rafinált másolók ugyanis inkább koncepciót visznek, nem egy az egyben a kidolgozott mindent. És éppen ezzel tudnak nyerni: mihelyst apróságokat, de abból akár többet is megváltoztatnak az eredeti anyagon, onnantól már nem bizonyítható, hogy loptak. Ők röhögnek a markukba, és akár el is húzhatnak az eredeti ötletgazda mellett.

 

Erre a legismertebb példa nemzetközi szinten is az Apple és a Microsoft macska-egér játéka. Szégyentelenül loptak egymástól, ha úgy gondolták, hogy ezzel bevételeiket növelni, vevőiket elkötelezni tudják. Igaz, arra még ők is vigyáztak, hogy annyit igazítsanak a terméken, hogy az belepasszoljon az üzleti terveikbe, stratégiájukba – hiszen csak a rendszerbe illesztve hozhatott nekik komoly pénzt a “beújított” cucc.

 

A rafinált másolók legtöbbje azonban nem ennyire rafinált, mint Steve Jobs vagy Bill Gates. Csak támadhatatlanul viszik a koncepciót, de csak kevesen képesek azt a stratégiájuk részeként értelmezni és alkalmazni. Aki viszont igen, attól az Isten mentsen meg minden vállalkozót.

 

Egy biztos, a rafinált másoló nyugodt szívvel állítja, hogy ő csak adaptált. (Ami nem igaz, mert az adaptált termék, szolgáltatás esetén fel sem merül az eredeti ötlet gazdájában, hogy tőle koppintottak. Miért? Mert adaptálni többnyire más célcsoportban és/vagy más iparágban utazó módszereket, ötleteket szokás. 🙂 Van olyan bank Magyarországon is, amelynél úgy nyithatsz számlát, hogy a bankszámlacsomagod elemeit te válogathatod össze. Ez pont olyan, mint a zeneiparban elterjedt koncepció, ahol az együttesek oldaláról úgy tölthetsz le zenéket, hogy egy listára – valamikor CD-re – te válogathatod össze a kedvenc slágereidet.)

 

A szégyentelenül másoló

 

A szégyentelenül másolók nemes egyszerűséggel azt gondolják, hogy olyan nagy az internet, hogy úgysem fogja a kutya sem észrevenni, ha tökéletesen és teljes egészében lenyúlnak mástól akármit is – de leginkább mindent IS. Vagy ha mégis észreveszik, az sem baj, mert ami az interneten van, az mindenkié, tehát senkié. Vagyis mindenki szabadon garázdálkodat. (Természetesen ők vannak a leginkább megsértődve, ha őket is utolérik a rafinált másolók.)

 

Ők azok, akik egész cikkeket smittelnek, és a saját nevük alatt jelentetik meg előzetes engedélykérés nélkül. (Jobb esetben feltüntetik valahol ugyan a forrást, de az nem kattintható, illetve az engedélykérés és engedély nélkül még így is szerzői jogbitorlásnak minősül a dolog. Lásd a Mindegyebenblog és társai.)

 

Ők azok, akik viszik azokat a képeket is, amin akár még a te vízjeled, márkajelzésed is felismerhető. Vagy ezt ugyan levágja róla képszerkesztővel, de akkor is felismerhető, hogy a kép a tiéd – hiszen a lakásodban a bútoraidra is ráismersz a kép hátterében.

 

Ők azok, akik pont ugyanolyan terméket csinálnak, mint te. (Igaz, a minősége nem olyan, mint a tiéd, hiszen honnan tudnák a másolók, mi meló van a jó és megfelelő beszállító felkutatásában, a vele való megállapodásban. Ő csak azt látja, hogy te milyen áron adod, ő meg okosban kihozza olcsóbban is, tehát majdnem annyiért adja, mint te – akkor neki mekkora haszna lesz ezen!)

 

Ők azok, akik nemcsak a temréket, a koncepciót, a képeidet, a szövegeidet nyúlják le, hanem még a céged, a terméked nevét is. Ez már simán belefér nemcsak a jogbitorlásba, hanem a vásárlók megtévesztésébe is, amit mellesleg a versenyjogi törvény szigorúan tilt – a Gazdasági és Versenyhivatal meg szigorúan és súlyos milliókkal büntet. Lehet, hogy én vagyok fordítva bekötve, de én sosem mernék egy ilyenbe belemenni.

 

A másolók és az élet szaga

 

Az a nagy helyzet, hogy a másolók nem bírnak kihalni. Ennek ékes példája, ami a héten történt az egyik kedves ügyfelemmel. Az ő engedélyével osztom meg a sztorit és a fotókat is – mindezt azzal a szándékkal, hogy

 

  1. mindenki készüljön fel az elképzelhetetlenre is
  2. okuljon az esetből.

 

Az ügyfelem meseszép baba- és anyaköszöntő dobozok készítésével foglalkozik. Igényes kivitelű dobozokba pakol nagyon jól kitalált koncepció alapján, a mostanában divatos vintage stílusban olyan apróságokat, amelyek egy ilyen buli alkalmával kedves meglepetések lehetnek akár az anyukának, akár a kisbabának.

 

Ez az eredeti oldal. Vigyázat, a nevek is látszani fognak, és ez sem véletlen! (A név ejtése: pur lá pöti)

 

A másolók egyik ritka agresszív fajtájának áldozatul esett oldal.
A másolók egyik ritka agresszív fajtájának áldozatul esett oldal.

 

Ehhez képest a másolók mintapéldánya ezt követte el:

 

A másolók egyik mintapéldánya ezt azt oldalt készítette - ami nemcsak nevében, de termékeiben, azok megjelenítésében is erősen koppintott.
A másolók egyik mintapéldánya ezt azt oldalt készítette – ami nemcsak nevében, de termékeiben, azok megjelenítésében is erősen koppintott.

 

Ha azt mondod, hogy annyira nem is hasonlít, akkor nézd meg azt a levéláradatot, amit az eredeti oldal és termék tulajdonosa kapott – a saját vevőitől (ők figyelmeztették a másolóra):

 

A másolók elleni egyik legjobb védelem: az elkötelezett ügyfél.
A másolók elleni egyik legjobb védelem: az elkötelezett ügyfél.

Mindezek után a tulajdonos természetesen azonnal felszólította a másolót a jogellenes magatartást megszüntetésére, azaz az oldal törlésére. Mi volt erre a reakció? A másoló letiltotta a tulajdonost, és nem fogadott tőle üzenetet. (A tulajdonosnak is megvolt a magához való esze, minden kommunikációt írásban folytatott, ezért nem akarta felhívni, hanem nyomonkövethető, tehát bizonyítható módon dokumentálni, ki is történt részéről és a másoló részéről. Amúgy most szólok, hogy ez fontos!)

 

Hogy még szebb legyen a dolog, a másoló és baráti köre támadásba lendült, és megpróbálta az eredeti ötlet gazdáját lejáratni, hitelteleníteni:

 

A másolók szoktak megsértődni - és ebből az alkalomból nem riadnak vissza semmitől.
A másolók szoktak megsértődni – és ebből az alkalomból nem riadnak vissza semmitől.

 

Vagyis az állás most az, hogy

 

  • van egy rakat üzenetváltás, a végén már csak kísérlet, amivel igazolható, hogy a jogellenes magatartás megszüntetésére felszólította a másolót
  • van legalább két rakat képernyőfotó (ezek egy részét látod itt is), amellyel bizonyítható, hogy mi jelent meg, milyen volt a névhasználat, milyenek a termékek – ez utóbbihoz még egy adalék a termék összetevőinek felsorolása, ami egy az egyben az ötletgazda tulajdonosé:

 

A másolók esetében előfordul, hogy a termékedet a legapróbb részletekig a magukénak érzik.
A másolók esetében előfordul, hogy a termékedet a legapróbb részletekig a magukénak érzik.

 

  • a tulajdonos bevonta az ügyvédjét, aki már fogalmazza az ügyvédi felszólító levelet.

 

Ez az, ami az ilyen esetekben alap. Ha netán valaha is az életben így jársz, akkor te is tedd meg, hogy

 

  • a másolót felszólítod, hogy hagyja abba a másoláson alapuló üzleti tevékenysége folytatását – ez mindegy, hogy értékesítés, reklám, Facebook-oldal üzemeltetése vagy bármi más. Ami a koppintott termék, szolgáltatás megjelenítéséhez vagy értékesítéséhez, az arra alapozott üzleti tevékenység folytatgásához kapcsolódik, az mind tiltott, ennek abbahagyására kell felszólítani a másolókat.
  • dokumentálod az erről folytatott kommunikációt, illetve azt az állapotot, amit kifogásolsz – ehhez természetesen megfelelően rögzíted azt is, hogy a dokumentáció (képek, e-mailek, akármi) mikor készültek, és melyik milyen időrendben keletkezett.
  • megkeresed az ügyvédedet, akit ünnepélyesen megkérsz rá, hogy fogalmazzon meg egy szívhez szólló felszólító levelet. Valamint gondolja végig a folyamatot, ha ez nem lenne elég ijesztő a másolónak, hogyan tudjátok törvényesen végigvinni, hogy befejezze a jogellenes tevékenységét.

 

És ezután jön az, hogy üzletileg mihez kezdj.

 

Másolók – mihez lehet kezdeni velük?

 

A marketingesek gyakori tanácsa, hogy a másolók elleni legjobb védelem, ha rendszert építesz. Azért, mert azt nem tudja másolni.

 

Na, akkor ezt most pontosítsuk egy kicsit.

 

A rendszer ugyanis nem egyszerűen a marketingrendszer, ahogyan azt hinni lehetne – csak azért, mert marketinges mondja. (Egyébként sok guru hajlamos valóban csak erre a területre korlátozni a védekezés lehetőségeit és módszereit, eszközeit.)

 

Nem. Ez a rendszer jóval tágabb, mint a marketingrendszer.

 

Ez a rendszer a te stratégiád. Click To Tweet

 

Aminek része a marketingrendszered is. Meg még más is. (Bár kétségtelen tény, hogy még a másolók ellen is a marketing eszközeivel lehet a leggyorsabb és a leglátványosabb eredményeket elérni.)

 

Amit viszont  garantáltan nem fog tudni lemásolni egyetlen koppintód sem, az a stratégiád. Már csak azért sem, mert tapasztalatom szerint a legtöbb vállalkozónak halvány lila segédfogalma nincs arról, hogy a stratégia valójában miből is áll, hogyan kellene felépítenie. (Erről értekezünk a héten például a Vállalkozni szexi – vállalkozói élmény- és életmódklubban is. Hidd el, üt, mint a péklapát!)

 

A másik oka, amiért a stratégiát nem tudják koppintani, a stratégia összetettségéből adódik. A stratégia ugyanis nem rövid távon mutatkozik meg, hanem hosszú évek alatt – arra meg a másolóknak nincs türelmük, hogy csak ennek kifigyelésére ennyi időt szenteljenek. (Azért másolnak, mert a te eredményeid oldalvizén akarnak minél kevesebb melóval, minél gyorsabban pénzt keresni.)

 

Illetve a stratégia ugyan átlátható, de sok elemből álló, finomra hangolt rendszer. Bármelyik elem esik ki, működik félig vagy rosszul, ott ette meg a fene az egészet. (Na, ezért nem fog hosszú távon működni egyetlen másolónál sem, ha csak koppint.) Rövid távon azonban működhet – és megtévesztheti a vásárlókat.

 

Ezért az első, amit a másolók ellen megtehetsz, hogy szép, összehangolt stratégiát készítesz – vagy egyedül, vagy szakértővel együtt. Ha jót akarsz magadnak és a vállkozásodnak, akkor tudok segíteni, de nem ez a szakterületem. (Én csak addig tudok ebben elmenni, amennyi ahhoz kell, hogy utána tudjak számolni. 🙂 Mert az a dolgom, ahhoz értek.) Az igazi profi, akiket nyugodt szívvel tudok ajánlani neked, Hűvös Ágnes stratégiai tervező és csapata, a Karson Consulting.

 

Mit tehetsz még a másolók ellen?

 

Ezek már mind kapcsolhatóak a stratégiához, de ezen belül is kiemelt figyelmet érdemelnek:

 

  • brandépítés – olyan márkát építesz, amiről egyértelműen téged és a vállalkozásodat tudnak beazonosítani. Lehet, hogy nem vagy például Nike-rajongó, de mérföldekről kiszúrod a hamis Nike-pipát a kínai utángyártott cipőn. (A brandépítéshez ajánlott irodalom a brandbirds.hu weboldala és Facebook-oldala.)
  • közösségépítés – a márkával jár, hogy egy elkötelezett rajongó táborod is lesz. Őket “karbantartod”, vagyis ápolod velük a kapcsolatot, rendszeresen kommunikálsz velük. Így kinevelheted a saját “evangelistáidat”, “térítőidet”, akik ha rárepülnek a másolókra, azon pillanatban szét is szedik őket. Ízekre.
  • belépési korlát – erről már olvashattál korábban a konkurenciakezelésről írott cikkemben, úgyhogy most nem fejtem ki újra.

 

Ezek kicsit hosszabb távon ható és működő eszközök, de van, amit akár azonnal is megtehetsz:

 

  • kampányolsz – kifejezetten márkaépítő kampányt csinálsz. Amolyan “Vigyázat, hamisítják!” stílusban.
  • akciózol – nem, nem árakciózol, de valami olyasmit csinálsz, aminek révén akár vírusszerűen terjed majd a neved, ismertséged – és ha megvan a közösségd, ők készséggel terjesztik is majd az igét.
  • megszólaltatod az elégedett ügyfeleidet – erre is persze kitalálsz valamilyen érdekes formát, hogy ne csak úgy hangozzék, hogy kórusban hódolnak neked a vevőid.
  • az együttműködő partnereidet is megkéred egy kis reklámra, ajánlásra, kiállásra melletted – elmondhatják, hogy miért csakis veled dolgoznak együtt, miért választottak téged.

 

Ezek természetesen csak alapvetések. Mivel minden eset más és más, és a másolók is egyre többfélék, az itt felsorolt módszerek, eszközök inkább csak amolyan alaplépések. Viszont erre már fel tudod építeni a tervedet, ha netán mégis az utadba sodor egy másolót a szél.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

Posted on: 2018-08-16, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás