Cash-flow – avagy amikor CSI-t játszol és nyomozol a pénzügyeidben

A cash-flow pedig az egyik legjobb terep arra, hogy nyomozz!

A cash-flow nem valami pénzügyi hókuszpókusz neve. Ez az a pénzügyi eszköz egy vállalkozó kezében, amelynek segítségével teljesen pontosan tudni fogja, hogy valójában milyen is a vállalkozása pénzügyi helyzete az adott pillanatban. Ezért kihagyhatatlan a használata.

 

 

Ebben a cikkben

Cash-flow – mit tudunk már róla eddig?

 

A cash-flow annyira alapvető eszköz, hogy korábban is írtam már róla egy négy részes cikksorozatban. Megtanultuk, hogy mire jó és milyen hasznai vannak a vezetésének, mit kell, hogy tartalmazzon, miért jó a használata egy katás vállalkozónak, hogyan kell belőle kimutatást készíteni.

 

Ez utóbbitól folytatjuk a cash-flow körüli utazásunkat.

 

A cash-flow kimutatásként ugyanis azért értékes, mert tele van információval - a vállalkozásodról. Click To Tweet

 

Alkalmazni azonban csak egy esetben fogod tudni.

 

A cash-flow alkalmazásának alapvető feltétele

 

A cash-flow alkalmazásnak alapvető feltétele, hogy elemezz. Vagyis az, hogy ne úgy tekints a számadatok közti kotorászásra, mint aktakukacoskodásra.

 

Hanem

 

úgy tekints a számadatok elemzésére, mintha te lennél a CSI nyomozócsoport tagja. Click To Tweet

 

Hogyan bánj a vállalkozásod számaival?

 

Tudom, én csodabogár vagyok (legalábbis többek állítása szerint) Nekem azonban számsorokat elemezni tényleg olyan, mint a CSI: apró információmorzsákat söprögetek össze, amelyek között keresem az összefüggést. Ha van, juhéjjj, sok mindenre megvan a magyarázat – még arra is, amit a matekban mélyáramlattannak hívnak (a felszínen csak az látszik, hogy valami történt, áramlik, de nem látszik, hogy mi, merre, milyen gyorsan, mekkora áramlat stb.), de ha az ember lánya egy kicsit mélyebbre ás, akkor minden kiderül.

 

Ez nekem olyan, mint amit a CSI-ban Catherine Willows mondott a nyomozói munkáról: gyűjtik a tényeket, a részleteket, majd mint a puzzle-t illesztgetik egymáshoz, míg meg nem lesz a big picture. Aztán mikor megjön ez a felismerés, akkor úgy érzi magát, mint egy beszívott King Kong, aki a mellét döngeti.

 

A cash-flow pedig az egyik legjobb terep arra, hogy nyomozz!
A cash-flow pedig az egyik legjobb terep arra, hogy nyomozz!

 

Na, hát ez a pénzügyek és a kontrolling. Benne a cash-flow-val.

 

Mit keress a cash-flow számaiban?

 

Összefüggéseket. Változásokat. Fejlődési irányokat.

 

Kicsit bővebben…

 

Változások a cash-flow-ban

 

Először is döntsd el, hogy mit akarsz mihez hasonlítani, aztán figyeld meg a változásokat!

 

Leggyakrabban időben szokták vizsgálni a változásokat.

 

Milyen változásokat érdemes figyelned?

 

  • Például az idén januári adataidat összehasonlíthatod a tavaly januárival – és máris láthatod, hogy az évkezdő kampányod mennyivel volt sikeresebb vagy rosszabb, mint a tavalyi. (Már ha más nem változott, csak a kampányod.)
  • Vagy ha nem a kampányon változtattál, hanem az áraidon, akkor annak a hatását láthatod. (Persze itt nem árt figyelembe venni azt is, hogy mekkora mennyiséget értékesítettél.)
  • Megfigyelheted azt is, hogy egy-egy új termék, szolgáltatás bevezetése hogyan változtatta meg a bevételeidet.
  • Sőt azt is megfigyelheted, melyik terméked/üzletágad forgalma csökkent annyira, hogy a saját költségeit sem termeli ki – azaz gyakorlatilag a többi terméked fedezi ennek a termékednek/üzletágadnak a veszteségeit.
  • Milyen költségtételeid mekkora arányt képviselnek az összes kiadásaidon belül? Ezt azért érdemes megvizsgálni, mert könnyen kiderülhet, hogy egy-egy költségtételen lehetne spórolni, lejjebb szorítani, vagy esetleg totálisan indokolatlanok…
  • Milyen bevételi forrásaid vannak és milyen arányban járulnak hozzá az árbevételedhez? Azaz melyek a húzótermékek (ezt az “aranykort” marketinggel, termékfejlesztéssel, ráncfelvarrással még tovább is lehet nyújtani, igyekezz minél tovább fenntartani!), és melyek azok, amelyek nem hoznak eleget. Ezeket is fel lehet pörgetni, de ha aránytalanul sokba kerülnek, akkor vagy át kell alakítani őket, vagy ki kell vonni őket a forgalomból.
  • A tervezett egyensúlyban vannak-e a költségeid a kiadásaiddal? A terv természetesen mindig az, hogy nyereséges legyél. Ha ez közelítőleg abban a mértékben következik be, ahogyan eltervezted, akkor egyensúlyban tartottad a pénzügyeidet. A cash-flow arra is jó, hogy mindezt naprakészen követhesd – így bármikor eltérsz ettől, bármikor változik az állás a tervhez képest, azonnal be tudsz avatkozni.

 

Ez csak egy pár példa volt arra, hogy milyen változásokat érdemes követned – és ezek természetesen függnek a termékpalettádtól, az iparágadtól, no és persze a stratégiádtól is.

 

Összefüggések a cash-flow-ban

 

A cash-flow megmutathatja neked azokat az összefüggéseket is, amelyek a könyvelésből nem biztos, hogy kiderülnének. Néhány példa:

 

  • mivel a könyvelés számviteli szemléletű, így az a törvények alapján végzett elszámolási renden alapul. Az meg sajna nem biztos, hogy köszönő viszonyban van a kasszádban vagy bankszámládon tapasztalt valósággal. A könyvelés szerint lehetsz nyereséges akkor is, amikor éppen egy kanyi fillér sincs a kasszádban és a bankszámládon. Ehhez képest a cash-flow éppen azért van, hogy ilyen helyzetekbe ne futhass bele.

 

A kreatív kontroller (köz)beszól: 

 

Ezer oka lehet a dolognak, az amortizáció elszámolásától kezdve az elhatárolások feloldásán át az eredménytartalék felszabadításáig. Ezek mind teljesen jogos könyveléstechnikai eljárások lehetnek bizonyos helyzetekben, és teljesen törvényesek is.

 

Vagyis ha ilyen szituáció állna elő, akkor ne követeld a könyvelőd fejét, mert ő nagy valószínűséggel mindent helyesen csinált. Csak a számvitel az érvényes előírások miatt NEM a tényleges pénzügyi helyzetedet mutatja. És ez teljesen törvényes. 

 

A számvitel azért van, vagyis a könyvelőd azért dolgozik, hogy úgy adminisztrálja a gazdasági eseményeidet, ahogyan az az államnak megfelel. Márpedig az államnak általában úgy felel meg, hogy te lehetőség szerint minél több adót fizess, vagy olyan irányba vidd a vállalkozásodat, amit éppen az állam ösztönözni szeretne. És ennek nem mindig van köze a te valós pénzügyi helyzetedhez.

 

  • a múlt évben nyereséges voltál, idén viszont masszívan veszteséges. A könyvelésből nem biztos, hogy egyértelműen kiderül, mi a baj. A cash-flow viszont azt sem engedi meg, hogy csak a mérlegből – azaz következő év május 31-én – derüljön ki, hogy gáz van, hiszen a cash-flow mindig naprakész állapotot tükröz. (Már persze ha minden nap vezeted és aktualizálod az adatokkal. Bár ez a szuperprogramok világában már nem annyira nagy kunszt.)

 

  • maradjunk még kicsit ennél a szitunál! Tavaly nyereséges voltál, idén veszteséges. De miért? Lehet, hogy a cash-flow szerint tök jól állsz. Ilyenkor tudhatod, hogy olyan könyveléstechnikai elszámolásokat kellett végeznie a könyvelődnek, amelyek miatt most éppen veszteségesen zártál.

 

  • mi van, ha a cash-flow szerint is veszteséges vagy? Baj. És remélem, rögvest elkezdenéd túrni a számokat, hogy kiderüljön miért. Visszaestek az eladásaid. Elszálltak a költségeid – és nem tettél semmit, hogy leszorítsd őket. (Nem kutattál új, olcsóbb beszerzési források után, nem néztél az embereid körmére, hogy miért vették meg ugyanazt a megrendelést kétszer is, nem figyeltél oda, hogy párhuzamosságok vannak a munkafolyamatokban, így gyakorlatilag kétszer fizetsz az embereidnek bizonyos munkákért stb.) Ezer oka lehet a veszteségnek – és ez mind kibukik a cash-flow-ban.

 

Fejlődési irányok a cash-flow-ban

 

Ugyanígy a fejlődési irányok, lehetőségek is kirajzolódhatnak a cash-flow-ban található változásokból. Ahogyan arra már a fenti lehetőségek némelyike esetén is volt példa, akár stratégiai változásokat is generálhat a cash-flow alapján kirajzolódó változás vagy összefüggés. A termékpaletta átszabása ilyen volt, amikor kiderült, hogy egyik-másik tartósan veszteséges, és ezt a veszteséget csak a többi cucc nyeresége fedi el.

 

Termézestesen ilyen esetekben nem elégséges csak a cash-flow-ra hagyatkozni. Szükség van/lehet piackutatásra, marketingre, az értékesítés adataira stb., hiszen ezek erősíthetik meg, támaszthatják alá a cash-flow számait, illetve az azokból levont következtetéseket. Vagyis a cash-flow jó dolog, de ha összefüggéseket vizsgálsz, következtetéseket vonsz le, akkor jó, ha máshonnan is megtámogatod adatokkal. Ez általában inkább csak az ellenőrzés kedvéért jó, mert többnyire a többi vállalkozási terület adatai meg szokták erősíteni azt, amit a cash-flow-ban látsz.

 

Előfordulhat azonban az is, hogy mégsem így van. Ilyenkor általában az van, hogy valahol hiba van a rendszerben. Vagy a cash-flow számításban (például valamilyen adat nem került bele, vagy nem a megfelelő sorba, hónaphoz lett adminisztrálva, és akkor rögtön torzít az eredmény), vagy a más területről szerzett adatokban. Ennek nemcsak számítási, vagy adatrögzítési hiba, mulasztás lehet az oka, hanem esetleg az is, hogy a rendszer nem jól van megtervezve. (Például a cash-flow-ban – ahogyan kell – bruttóban számolsz el mindent, az értékesítést viszont nettóban vezeted, mert ott meg annak van értelme.)

 

A cash-flow és a CSI

 

Elismerem, a pénzügyek számolós dolog. A cash-flow is az. De nem a számolás a lényege.

 

Hanem a nyomon követés. A következtetés. A nyomozás.

 

A számolás csak egy eszköz ehhez. És még csak nem is nehéz: a négy alapműveletet kell hozzá csak tudni.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

 

 

Fotó: By Source, Fair use

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

MentésMentés

Posted on: 2018-07-03, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .