Az 5 legnagyobb hiba a vállalkozások üzletvitelében

A vállalkozások üzletvitelében ezernyi hibalehetőség van. Nem baj, ha ezek közül jó néhányat elkövetsz. A kérdés az, hogy mihez kezdesz ezekkel a hibákkal.

A vállalkozások üzletvitelében természetesen jóval több baki előfordul a gyakorlatban. Ez az 5 hiba azonban vagy szarvashiba, vagy egyszerűen túlságosan gyakran fordul elő statisztikailag ahhoz, semhogy szó nélkül el tudjunk menni mellette. És az egy dolog, hogy van baki bőven – de mit tegyél. hogy még csak véletlenül se kövesd el őket? Mutatom.

 

 

Mi van a vállalkozások üzletvitelében?

 

A vállalkozások üzletvitelében nem tudod, mi van benne, nem csodálkozom. Ez alatt ugyanis mindenki valami mást ért.

 

Van, aki szerint csak a napi teendők tartoznak ide, amiket ha elvégzel, működik a cég. A napi szintű adminisztráció, telefonálgatás, kiszolgálás, gyártás, beszerzés, értékesítés és hasonlók.

 

Van, aki szerint a vállalkozások üzletvitelében a hosszú távú folyamatok és munkák a hangsúlyosak. Vagyis a stratégia, a tervezés, a folyamatok kialakítása, a márkaépítés és csupa olyasmi, amiről régen egy vállalkozó nem is hallott, hacsak nem volt multinacionális cég tulajdonosa.

 

Én azt mondom, az igazság valahol középen van. A vállalkozások üzletvitelében mindkettő benne van: a napi szintű, operatív munka is, de a hosszú távú előrelátás is. Hiszen mindegyikre szükség van ahhoz, hogy fusson a bolt. (Az már egy másik kérdés, hogy megtalálod-e az egyensúlyt annak érdekében, hogy a céged a lehető legnagyobb hatékonysággal törjön fel, mint a Falcon Heavy űrrakéta a termoszféra felé.)

 

Éppen ezért a vállalkozások üzletvitelében előforduló hibákat is kicsit szélesebb merítésből válogattam össze. Ebben persze segítségemre az entrepreneur.com magazin is. Na és persze ki is egészítettem a felsorolást a saját gondolataimmal.

 

A vállalkozások üzletvitelében ezernyi hibalehetőség van. Nem baj, ha ezek közül jó néhányat elkövetsz. A kérdés az, hogy mihez kezdesz ezekkel a hibákkal.
A vállalkozások üzletvitelében ezernyi hibalehetőség van. Nem baj, ha ezek közül jó néhányat elkövetsz. A kérdés az, hogy mihez kezdesz ezekkel a hibákkal.

 

#1 hiba a vállalkozások üzletvitelében – költöd a pénzt, pedig még nem is kerestél

 

Sok kezdő vállalkozás – még a startup-ok közül is jó néhány – esik abba a hibába, hogy a vállalkozásindításra szánt pénzmagot még az első bevételek beérkezése előtt elkölti. Ami önmagában még nem lenne probléma, hiszen a kezdő pénzmag arra való, hogy elköltsük.

 

Csak nem nem mindegy, hogy mire költesz. Click To Tweet

 

A vállalkozások üzletvitelében

 

kevés elbaltázottabb lépést tehetsz, különösen az indulás időszakában, mint azt, hogy olyan dolgokra szórod el a cég pénzét, ami nem hoz pénzt. Click To Tweet

 

Nagyon jól hangzik, hogy jó fekvésű irodád, boltod legyen a város központjában – ahol egyébként  alegdrágábbak a négyzetméterárak -, de nem biztos, hogy ezzel kell kezdened. Hacsak nem kapásból egy luxusvevőkörre lősz már induláskor, erre semmi szükség nincs. Lehet, hogy bőven elég lenne egy webshopot gründolni (mellesleg webshopon keresztül értékesíti forgalma egy tekintélyes részét például a Louis Vouitton is, ami ugye bőven a luxusmárka kategóriája), és úgy nekiindulni. Aztán ha már megvan a nyereség (nem csak a bevétel!), ami fedezi egy exkluzív üzlet, iroda fenntartását, akkor jöhet az is.

 

Amit ne tegyél:

 

  • ne ugord át a vállalkozásod növekedésének lépéseit! – nem kezdheted a végső fejlődési állomásnál. Legyen elég türelmed és kitartásod végigvinni a vállalkozásodat a különböző fejlődési lépéseken.
  • ne költsd a pénzt csak azért, mert van! – az, hogy most van pénz, nem jelenti aztl, hogy ez mindig így lesz. Ennek a pénznek egy ideig még ki kell tartania, oszd be!
  • ne arra költs, ami neked tetszik! – sokkal inkább arra, amire valóban szüskége van a cégednek a fejlődéshez.

 

Mit tegyél?

 

  • készíts tervet! – tervezd meg a vállalkozásod növekedését, bevételeit, költségeit! Így mindig tudni fogod, mikor mi várható, és mekkora nagyságrendben.
  • kövesd a kiadásaidat szoros emberfogásban! – a költségkontroll nem ördögtől való, könnyen megtanulható és alkalmazható. Ráadásul ez az első lépés, ahol pluszerőfeszítés nélkül növelni tudod a nyereségedet.

 

#2 hiba a vállalkozások üzletvitelében – nincs (marketing)stratégiád

 

Az entrepreneur említett cikke kifejezetten marketingstratégiát emleget, én azonban a saját tapasztalatomból en bloc a komplett stratégiát szoktam hiányolni a legtöbb induló (és akár már évek óta működő) kisvállalkozásnál is. Bármelyik hiányzik is azonban, mindkettő súlyos hiba.

 

Miért?

 

Mert a vállalkozások üzletvitelében minden lépést, még a legapróbb operatív intézkedést is a stratégiának kel meghatároznia.

 

Közhely, de igaz: még az olyan apróságoknak is, hogy például hogyan szólsz bele egy panaszos ügyfélnek a telefonba, abba az irányba kell vinnie a cégedet, amit a stratégiában megterveztél. Click To Tweet

 

Mit eredményez a stratégia hiánya?

 

Nézzük a három legfontosabb területet, ahol a legnagyobb károkat tudja okozni a hiányzó stratégia:

 

  • elmaradó nyereség – ha csak ad hoc, éppen aktuális marketingelemeket használsz egységes stratégia helyett, az vagy nem hoz eredményt egyáltalán, vagy ha hoz is, akkor is irgalmatlan meló árán. Ami nem feltétlenül arányos a belefeccölt munkaórákkal.
  • rossz vezetői döntések – ha fogalmad sincs, mi a cél, akkor minek szellemében hozol döntéseket? Valószínűleg csakis a bankszámlaegyenleg lesz a meghatározó döntési szempont. Ez azért nem jó, mert így nem látsz tovább az orrodnál. Ergo lehet, hogy a jelenleg elérhető kisebb haszon miatt mondasz le a jövőbeli nagyobb haszonról. Márpedig üzleti lehetőséget visszahozni csak nagyon ritkán lehet. (Ha elúszott, akkor az többnyire véglegesen el van úszva – és én kérek elnézést Grétsy László nyelvészprofesszortól ezért a kifejezésért…)
  • motiválatlan, de legalábbis fejetlenül dolgozó munkavállalók, alvállalkozók, beszállítók – mi köze a beszállítódnak a stratégiádhoz? Több, mint hinnéd. Beszállítót ugyanis akkor éri meg leginkább választani, ha stratégiai együttműködésekben gondolkodsz. Ez ugyais hosszú távon a legkifizetődőbb. A munkavállalóid esetében a stratégia hiánya a hatékonyságban pénzügyileg is  mérhető elmaradásokhoz vezet. Mindenki tüzet olt, vagy a másikra vár? Párhuzamosságok vannak, azaz ugyanazt többen is megcsinálták – és még így sem jó? A stratégia a vezetésnek is mankót nyújt, ezért sem érdemes elhanyagolni.

 

#3 hiba a vállalkozások üzletvitelében – egyedül dolgozol

 

A vállalkozások üzletvitelében ritkán szokták kimutatni szarvashibaként, ha valaki tökegyedül dolgozik. Nem, ez nem azonos azzal, hogy egyéni vállalkozóként alkalmazptt nélkül dolgozol a cégedben! Ez azt jelenti, amikor mindent magadra vállalsz – valamilyen oknál fogva.

 

Miért választja sok vállalkozó a magányt?

 

  • azt hiszi, így kell – az ő cége, neki kell kézben tartania. De mindent. Csak azt adja ki a kezéből, amiről végképp lövése sincs, például a könyvelést. (Bár újabban sok katás úgy hiszi, hogy azzal is elboldogul.)
  • úgy látja, nincs kinek – nincs pénze, hogy megfizesse a szakikat, beszállítókat. Ha ez a helyzet, akkor valami nem stimmel a tervezéssel és az ennek nyomán kialakult bevételi helyezetével, esetleg az árazásával. Egy okkal több, hogy egy hozzáértő segítségét kérje.
  • úgy érzi, nincs kinek – ez a vállalkozói magány. Amikor – különösen a kezdő – vállalkozó úgy érzi, nincs senki, akivel megbeszélhetné a dolgait, mert úgysem érti meg senki (persze, az alkalmazottként dolgozó barátok, ismerősök, családtagok biztos, hogy nem is fogják, legalábbis úgy biztosan nem, ahogyan arra neki szüksége lenne). Pedig most kell újratanulni, mit is jelent például a felelősségvállalás. (Hidd el, teljesen más értelmet nyer vállalkozóként, ahol minden döntésed pénzügyi következményét te viseled – sőt még az alkalmazottaid döntéseinek a pénzügyi következményeit is.) Ilyenkor jön a para, a rápörgés, az összezuhanás, rosszabb esetekben a padlófogás. Ez egy idő után annyi időt és fókuszt vihet félre, ami már gátja lehet akár a bevételszerzésnek is – egyszerűen azért, mert nem arra koncentrálsz, amire kéne.

 

Mit tehetsz a vállalkozói magány ellen? 

 

  • beszállítókkal dolgozol – miért? Egyszerűen azért, mert a beszállítók a vállalkozásod működésének valamelyik részterületén jártasak – azaz ebben ők a szakik. Ilyen például a könyvelő. Minden vállalkozásnak el kell számolnia valahogyan az adóhatósággal, ezt pedig minden esetben a könyvelő számviteli munkája alapozza meg. Mivel olyan mélységig általában egy vállalkozó sem ért az adózáshoz naprakészen (nem is kell neki úgy értenie hozzá), mint ahogyan ennek specialistája, a könyvelő, így jobb is, ha ezt a feladatot egy könyvelőre bízza a vállalkozó.
  • tanácsadókkal konzultálsz – miért? Mert mindent nem tudhatsz te. Minden trendet nem ismerhetsz te. És mindent nem is biztos, hogy észreveszel. Néha jól jön egy külső szem, aki már akkor észreveszi a bakit, még mielőtt annak komoly következményei lennének, és ott is meglátja  a lehetőséget, ahol te még csak nem is sejtenéd. Erre jó a tanácsadó.
  • szerzel egy mentort – a mentor kicsit hasonló jószág, mint a tanácsadó, csak kicsit több. Nem egyszerűen jó tanácsai, ötletei, meglátásai vannak, hanem kapcsolatai is, és ezeket hajlandó megmozgatni is azz érdekedben.
  • kapcsolatokat építesz – keresed a kifejezetten kapcsolatépítő jellegű lehetőségeket. És ez mindegy, hogy egy üzelti randi, vagy éppen egy vállalkozói csoport a FB-on. Keress, kutass, és találd meg azt a közösséget, amelybe a leginkább passzolsz, és kölcsönösen a legtöbbet tudjátok tenni egymásért. (Erre nagyon figyelj, hogy a kapcsolatépítésnek mindig kölcsönösségen kell alapulnia!!!)
  • (szakmai) rendezvényekre jársz – bármilyen olyan rendezvény, amelyen kapcsolatot tudsz építeni, lehetséges partnereket tudsz keresni magadnak éppúgy szóba jöhet, mint azok, amelyeken a célcsoportod grasszál nagy tömegben. Az elsőre jó példa egy-egy szakmai konferencia, a másikra meg egy kiállítás, vásár, családi nap – attól függően, kia  célcsoportod, és hol találod meg őket nagyobb tömegben.

 

#4 hiba a vállalkozások üzletvitelében – alulárazol

 

A vállalkozások üzletvitelében ez van akkora bukta, mint a stratégia hiánya (ld. #2 hiba). A stratégia hiánya ugyanis szervezési-irányítási gondokkal jár (és azok vezetnek pénzügyi bajokhoz), az alulárazás pedig direktben nyírja ki a vállalkozásodat.

 

Az árazás tudományáról már rengeteget írtam ezen a blogon, nem akarom magam ismételni. Itt elolvashatsz mindent, ami eddig a témában a billentyűzetemről kiszabadult az éterbe. Legyen elég most annyi, hogy ha alulárazol, akkor jobb esetben csak a hasznod egy részéről mondasz le, rosszabb esetben az egészről, még rosszabb esetben még a költségeid egy részét sem tudod majd fedezni – amagyarul masszívan veszteséges leszel. (Ha azt hiszed, ilyen nincs, akkor mondom, mégis van. Saját szememmel láttam. Több esetben is ez volt a probléma.)

 

#5 hiba a vállalkozások üzletvitelében – nem tudsz nyugiban dolgozni

 

Hogy ez mekkora baki a vállalkozás üzletvitelében? Addig nem hiszed el, amíg nem látod kiszámolva, mekkora kérokat okozhat a hatékony munkavégzésedben az, hogy állandóan megszakít valami. Esetleg nemcsak téged, hanem az alkalmazottaidat is.

 

Mindig azt hallod, hogy nem elég a cégedben dolgozni, dolgozz a cégeden is, mert akkor jutsz előrébb. Semmi okom, hogy vitába szálljak Michael E. Gerber ezen tézisével, mert igaz. Azt azonban tudnod kell, hogy a cégeden dolgozni azt jelenti, hogy egy-egy részterületet munkálsz ki – mégpedig mélyen, részletesen. Ezt csak úgy tudod, ha hosszabb időre ki tudsz szakadni a napi zsizsegésből, és nyugiban, koncentráltan dolgozol. Különben elveszíted a fonalat.

 

Tedd a szívedre a kezed, és valld be, hogy mikor volt olyan utoljára, hogy nyugiban dolgoztál! Amikor nem szólalt meg a telefon, nem jelzett a Facebook értesítője, nem úszott be a képernyőre a felirat, hogy e-mailed érkezett, nem nyitotta rád az ajtót valamelyik alkalmazott vagy családtagod, nem tűzoltó munkával kellett valamilyen napi problémát elsimítanod… hanem csak békében dolgoztál, mert éppen stratégiát, oktatóanyagot, munkafolyamatot stb. készítettél.

 

Ha erre nincs időd, alkalmad, lehetőséged, akkor bekövetkezik valamelyik fenti pont: nem lesz szoros költségkontrollod, nem lesz terved, stratégiád, nem lesz szervezeted, amiben a munkatársak pontosan tudják a dolgukat és azt hatékonyan el is végzik, és ezért nem lesz időd, pénzed arra, hogy kapcsolatokat építs. Vagyis elköveted szinte mindegyik hibát, amit csak elkövethetsz.

 

Igenis döntsd el, hogy minden nap legyen legalább egy-két óra, amikor megszakítások nélkül tudsz dolgozni! Fontos dolgokon. Olyan fontos dolgokon, amiket ha elintézel, megcsinálsz, nap végén úgy fogod érezni, hogy aznap komolyan… Click To Tweet

 

Ez kell ahhoz, hogy a legtöbb hibát meg tudd előzni.

 

A vállalkozások üzletvitelében lehet hiba

 

Naná, hogy lehet, nem biorobot vagy. És mindig lesz újdonság, amit meg kell tanulni, ki kell tapasztalni, hozzá kell szokni. Amíg ez be nem következik, addig hibázhatsz. És fogsz is hibázni.

 

Hibázni szabad. Elkerülhetetlen. Click To Tweet

 

Tehát nem a hibák totális megszüntetése a cél, hanem az, hogy leszorítsuk a hibák mennyiségét és gyakoriságát, amennyire az csak lehetséges. No meg az, hogy amit mégis elkövetsz, amibe mégis belefutsz, abból meg tanulj.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

🙂 Csilla 🙂 

Posted on: 2018-10-02, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás