HR-marketing – a munkaerőfelvétel és -megtartás új “csodafegyvere”

A HR-marketing az a házassága a HR-nek és a marketingnek, ami a kkv-k számára egyre fontosabb lesz a következő években. De miéééért?

HR-marketing? Az meg mi? Nemsokára megtudod. Amiért pedig ez az egész téma felvetődött, az nem más, minthogy egyre több vállalkozói csoportban bukkan fel a kérdés: hogyan tudok a jelenlegi helyzetben munkatársakat találni? Na, és megtartani? Hogyan tudok JÓ munkatársakat találni – és főleg kinevelni? Talán meglepő, hogy egy pénzügyes erről ír, de a dolognak komoly pénzügyi vonatkozásai is vannak – úgyhogy mindenképpen érdemes – akár hosszan – beszélni róla.

 

 

Ebben a cikkben

HR-marketing – eszik, vagy isszák?

 

A HR-marketing fogalmával Magyarországon még csak most ismerkednek a vállalkozások. Még a multik is. A korábban tartós állapot, miszerint minden meghirdetett pozícióra legalább 10 pályázót találtak, megszűnt a legtöbb iparágban. (Hogy miért hiányoznak most a munkavállalók a piacról, azt most hagyjuk, ennek a cikknek nem az ezen való borongás a témája.)

 

Mi tagadás, ez meglehetősen kényelmessé is tette a munkaadói oldal szereplőit – és bizonyos mértékig kiszolgáltatottá a munkavállalói oldalon állókat. Ez a felállás borul most – és a munkaadóknak meg kell tanulniuk versenyezni a munkatársakért. Különösen a JÓ munkatársakért.

 

Ez a helyzet hozta magával a HR-marketing kialakulását. Lényege, hogy a HR-tevékenységeket nem a megszokott – lényegében hatalmi – pozícióból gyakorolja a munkaadó, hanem itt is használja a piacain már jól bevált marketinget. A munkavállalói oldal szereplőit célcsoportnak tekinti, számukra felépíti a saját munkaadói márkáját (employer brandjét), és ennek szellemében kommunikál. Külön tartalommarketingstratégiája van a HR-re. Ennek keretében olyan tartalmakat állít elő és kommunikál folyamatosan, amelyek egyrészt a már említett márkát építik, másrészt elősegítik az akvizíció (toborzás), a munkaerőmegtartás, illetve munkavállalói márka, karrierépítés lehetőségeit.

 

Emellett persze működtethetőek a hagyományos HR-módszerek, rendszerek is (pl. a cafetéria, karriertervezés, interjúztatás stb.), a HR-marketing lesz azonban szem előtt – annak érdekében, hogy ezeket a hagyományos HR-tevékenységeket kellő hatékonysággal megtámogassa.

 

A HR-marketing az a házassága a HR-nek és a marketingnek, ami a kkv-k számára egyre fontosabb lesz a következő években. De miéééért?
A HR-marketing az a házassága a HR-nek és a marketingnek, ami a kkv-k számára egyre fontosabb lesz a következő években. De miéééért?

 

HR-marketing – hogyan fogjon neki egy kkv?

 

Az a helyzet, hogy a HR-marketing lényegét tekintve ugyanolyan marketing, mint pl. a termékmarketing. Az alapok ugyanazok, még sok lépés, módszer is azonos. Tehát ha egy kicsit is konyítasz a marketinghez, vagy van olyan munkatársad, vagy szolgáltatód, aki igen, ÉS vannak jól meghatározott HR-céljaid célcsoportmeghatározással, akkor nem lesz nehéz dolgod.

 

Egy valamit azonban nagyon jegyezz meg! Ez pedig a különbség az eddigi HR-tevékenységek és a HR-marketing között.

 

Eddig elegendő volt elsősorban a munkaadói igényeket kommunikálni egy hirdetésben.

 

Most pedig tudnod kell azt is, hogy a munkavállalókat mi érdekli, ezt meg tudod-e (akarod-e) nekik adni - és ezt olyan csatornákon keresztül kommunikálni, ahol meg is találod a munkavállalóidat. Azokat is, akik éppen nem is keresnek… Click To Tweet

 

Ez alapvető stratégiai eltérés, ami miatt jelenleg sír a legtöbb munkaadó, hogy nem talál munkavállalót.

 

HR-marketing – mit csinálj másképp?

 

Először is: nem munkavállalóid és beosztottaid lesznek, ha megegyeztek, hanem munkatársaid és kollégáid. Ezt kezdettől fogva kommunikálnod kell. (Ez persze nem jelenti azt, hogy megszűnik az alá-fölérendeltségi viszony egy főnök-munkatárs kapcsolatban, csak azt, hogy ezt másképpen kell kifejezésre juttatnod.)

 

Aztán építs munkaadói márkát. Ez nem ugyanaz, mint a vállalkozásod márkája. Ez része a vállalkozásod márkájának, de kifejezetten a munkavállalói piacnak szól. Mégpedig arról, hogy milyen cég vagy munkáltatóként:

 

  • mi jellemzi a vállalkozásodat az ott dolgozók szerint?
  • mi az, ami miatt ők szeretnek ott dolgozni?
  • mit kapnak meg a te vállalkozásodban dolgozva, amit máshol nem?

 

Ha ezeket fel tudod mérni, máris van mire építened az employer brand-edet – és máris van mit kommunikálnod a vállalkozásodról úgy általában a leendő új munkavállalóidnak.

 

Itt is igaz az, ami egyébként az értékesítést támogató marketingedben: a legjobb reklám mindig az elégedett ügyfél. Éppen ezért nem árt, ha a kollégáid arccal, névvel vállaltan nyilatkoznak a munkahelyük nagyszerűségéről.

 

Nincsenek még munkatársaid? Sebaj, akkor nyilatkozzanak a gyakornokaid, vagy azok a beszállítóid, akik eddig mindazt a munkát elvégezték, amire most egy kollégát szeretnél felvenni.

 

Ha tartósan vagy folyamatosan keresel munkaerőt, akkor érdemes egy kifejezetten munkatársjelölteknek szóló blogot is vezetni. Pont úgy, ahogyan a vállalkozásodat marketingezed, itt is jó, ha az elégedett vevőid is szerepelnek néha. Csak itt nem arról kell beszéltetned az ügyfeleidet, hogy mennyire meg vannak elégedve a termékeddel, szolgáltatásoddal, hanem arról, hogy hogyan szolgálod ki az ügyfeleidet – és ezzel mennyire vannak megelégedve. Hogy az ügyfeleid milyen elvárásokkal érkeztek hozzád – és ehhez képest mit kaptak. (Felülmúltad az elvárásaikat, teljesítetted – az alulmúlt elvárásokról meg ugye nem nyilatkoztatod meg őket… 🙂 )

 

Használd ki azokat a felületeket, amelyeket a reménybeli kollégáid rendszeresen használnak! (Ez korcsoport, érdeklődés, életvitel alapján egészen jól belőhető.) Itt mutasd be képeken, videókban, posztokban, infografikán, akármin, hogyan dolgoztok! Milyen a munkahely, vagy éppen azt, hogy lehet home office-ból is dolgozni. Milyen munkaeszközöket biztosítasz a munkavégzéshez – sokaknak már az is élményt nyújt, ha épkézláb, netán modern eszközökkel dolgozhat, és nem mindig szerelgetni kell az eszközt, és ezért nem tud haladni. Mutasd meg, hogy milyen fejlődési lehetőségek vannak a vállalkozásodban egy kolléga számára! Előrelépés a ranglétrán? Kiemelkedő fizu? Képzések? Projektmunkák? Laza szervezeti felépítés? Esetleg mátrixszervezet?

 

Mutasd meg a kollégák munkájának azt a részét is, ami nem biztos, hogy megjelenne egy átlagos álláshirdetésben! Azt, ahogyan az ebédszünetet együtt töltik a munkatársaid, vagy éppen azt, ahogyan oldanak meg nehezebb helyzeteket, esetleg kríziseket (van, ahol ez velejárója a munkakörnek, így ilyenkor nincs értelme köntörfalazni).

 

A lényeg itt is ugyanaz, mint amikor a termékeidet, szolgáltatásaidat értékesíted:

 

elkötelezettséget kell kialakítanod - közösséget kell építened. Click To Tweet

 

Lényegében itt is rajongókat gyűjtesz, akik mikor eljön a pályázás ideje, már pontosan tudják, hogy mit várhatnak az új munkahelyen – ahogyan te is tudod, hogy amit te vársz el a leendő kollégáidtól, azt hajlandóak is lesznek teljesíteni.

 

HR-marketing – miért éri ez meg neked? 

 

A HR-marketing kiadásokkal jár. Nézzük meg, mi mindenre is kell költened:

 

  • HR-stratégia – ez amúgy is kellene. A lényege, hogy a HR-tevékenységed összhangban legyen a stratégiáddal, és hogy hosszú távon szabjon irányokat. Ezt alapból meg kellene csinálnod – akár HR-marketingezel, akár nem, tehát ez alapból nem növeli a kiadásaidat.

 

  • tartalomstratégia – ez is kell egyébként is. Csak ki kell egészíteni a HR-re vonatkozó részekkel. Tehát a kiadás létezne amúgy is, a HR-marketing arányaiban már csak egy kicsivel dobja meg.

 

  • tartalomkészítés – legyen blog, Facebook-oldal, vagy csoport, Snapchat- vagy Instagram-fiók, esetleg bármi más, arra tartalmat kell gyártanod. Ezt megteheti ugyanaz a team, beszállító vagy egy szem babszem kolléga is, akinek a tartalomfejlesztés a feladata. Vagyis erre is kell költened alapból, legfeljebb egy kicsivel többet, mint HR nélkül.

 

  • hirdetés – ez is kell egyébként is. Akkor is, ha a termékeidet, szolgáltatásaidat akarod eladni, meg akkor is, ha a cégedet a munkaerőpiacon. De…

 

...nagyon nem mindegy, hogy ezek a költségek milyen hatékonysággal dolgoznak. Click To Tweet

 

Ez az a pont ugyanis, ahol már megtakarítást lehet elérni – bár kétségtelen tény, hogy nem ezen ffogsz a legtöbbet. A HR-marketingre és stratégiára épülő toborzás esetében a hirderések jóval hatékonyabbak, hiszen

  1. jobban targetált a célcsoport – előválogatott, előszűrt, előmelegített, lényegében alig várja, hogy nálad dolgozhasson
  2. jobban targetált csatornák – csak azok elé kerülnek a tartalmaid, hirdetéseid, akik valóban érdeklődnek, sőt már el is köteleződtek a vállalkozásod felé.

 

HR-marketing – az aprópénzen túl

 

A HR-marketing tehát már eddig is hozott megtakarítást – meg egy kis pluszkiadást. Ezek együtt kb. nullára ütik ki egymást jó esetben.

 

A kreatív kontroller költségmegtakarító tippje: 

 

Ha már lúd, legyen kövér: a HR-marketing folyamataidba illesztését használd ki a folyamataid újraszervezésére, felülvizsgálatára, optimalizálására! Ha ezt megteszed, akkor hamar költségmegtakarítást hoznak már a marketing- és a HR-folyamataid is.

 

Ez azonban aprópénznek számít amellett a megtakarítás mellett, amit a jól kiválasztott, elkötelezett munkatársak megtartása termel neked.

 

Ha ugyanis a munkatársaidat hosszú távon a vállalkozásodhoz tudod kötni, mert a HR-marketinged működik a munkaszerződés megkötése után is, akkor a következő költségeket spórolod meg:

 

  • az új (korábban felvett, de lelépett, tehát pótlandó kolléga helyére) munkatárs toborzásának költsége – ez a gyűjtő fázis, amikor begyűjtöd a lehetséges érdeklődők pályázatait

 

  • az új munkatárs kiválasztásának költsége – amikor a begyűjtött pályázatból kiválasztod a legjobbakat (igen, ennek is költsége van!)

 

  • az új munkatárs betanításának költsége – na, ez az a költség, ami esetenként kifejezetten magas lehet. Egy kollégát ugyanis tartósan le fog kötni a betanítás, plusz az új kolléga sem fog még termelni, mert meg kell tanulnia, hogyan kell ezt nálatok tennie. Ergo a két ember helyett kb. egy fél ember kapacitása áll majd rendelkezésedre a betanítás időszakában.

 

  • az új munkatárs betanításának költsége 2. – ami még drága az új munkatárs betanításában, az az új munkatárs ténykedése az első időszakban. Ő még betanul, begyakorol – és néha téved. Olykor kisebbet, néha nagyobbat. Munkakörtől függően változhat ennek mértéke. Multinál láttam már százezres nagyságrendű kárt is emiatt – euróban számolva.

 

Ezek mind megspórolhatóak, ha hosszú távon meg tudod tartani a már tapasztalt kollégáidat.

 

HR-marketing – számolj te is! 

 

Mielőtt bármibe belevágnál, mindenképpen erősen ajánlott számolni! HR-marketingezni csak akkor érdemes, ha megéri alkalmazottat felvenned. Lehet, hogy előnyösebb, ha kiszervezel, és beszállítóval, alvállalkozóval dolgoztatsz.

A másik szempont, amit a számolásnál érdemes figyelembe venned: az a többletbevétel, amit a felvett új munkatárs fog kitermelni. Munkatársat sosem úgy veszünk fel, hogy a jelenlegi bevételekből próbáljuk meg kigazdálkodni az ő munkabérét. Hanem azt számoljuk ki, hogy képes lesz-e kitermelni a saját munkabérét (és közterheit), hozzá tud-e járulni az egyéb költségek fedezetéhez (így a HR-marketing költségeit is) – plusz természetesen nyereséget is kell tudnia termelnie.

 

Ha ezen szempontok szerint is megéri alkalmazottakat foglalkoztatnod és HR-marketingezned, akkor ne késlekedj, vágj bele! Különben elhúznak melletted a versenytársak – és munkatárs nélkül maradsz.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

Posted on: 2018-10-16, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .