Stratégia – minek az nekem, sosem vált be!

A stratégia kicsit olyan, mint a sakk: nem árt kicsit előrébb látni az orrunknál.

A stratégia nem kifejezetten az én szakterületem pénzügyesként, mégis kénytelen lettem foglalkozni vele. Kénytelen lettem, mert akkor, amikor az ügyfeleim üzleti tervet kérnek tőlem, az első kérdésem mindig az, hogy OK, milyen a stratégiád? Erre a kérdésre pedig rendszerint elég érdekes válaszokat szoktam kapni – aminek a lényege az, hogy olyanja nincs a vállalkozónak. Meg a visszakérdezést, hogy minek az nekem. Úgyhogy most tisztázzuk a kérdést!

 

 

Stratégia – vezér vagy, akár tetszik, akár nem. Ezért kell.

 

A stratégia nem a nagy cégek játszótere – ha valaha is volt olyan vágyad, elképzelésed, hogy egy kicsit nagyobb cég tulajdonosa legyél, akkor neked ilyen hosszú távú terv kell. Mese nincs.

 

Lehet persze stratégia nélkül is működni. És még csak azt sem állíthatom, hogy minden eredmény nélkül. Lehet úgy is egészen jól megélni egy vállalkozásból, hogy nincs leírt stratégiád. Akiknek azonban enélkül is sikereik vannak, azokkal beszélgetve hamar rá lehet jönni a titok nyitjára:

 

nekik is van stratégiájuk.

 

Legfeljebb nem írták le. Általában egy egyszerűbb stratégia mentén operálnak, ami akár “fejből” is működtethető. (Ez egyébként egy bizonyos cégméretig/piaci részesedésig igaz csak.)

 

Mivel azonban nem minden vállalkozás és nem minden piac, iparág egyforma, így nem merem felelősséggel azt javasolni neked, hogy nosza, menj neki te is egy “fejben” stratégiával a vállalkozásod felfuttatásának. Hacsak nem valami korszakalkotót, világmegváltót nem találtál ki, amiért a piacod azonnal megőrül, egy induló, de hosszú életet tervező vállalkozás jobban jár, ha tervez magának stratégiát.

 

A stratégia kicsit olyan, mint a sakk: nem árt kicsit előrébb látni az orrunknál.
A stratégia kicsit olyan, mint a sakk: nem árt kicsit előrébb látni az orrunknál.

 

Mi nem stratégia?

 

A tanácsadásaim során – amint azt fentebb már említettem – gyakran találkozom azzal a helyzettel, hogy nincs stratégia. Két okból nincs:

 

  • vagy azért, mert soha nem is próbálkoztak vele, nem látták értelmét, nem gondolták, hogy ez kellene;
  • vagy azért, mert csináltak ugyan valamit – de az nem igazán nevezhető stratégiának.

 

Ezek alapján teljes szakmai megalapozottsággal állíthatom, hogy a következő dolgok egészen biztosan nem stratégiák:

 

  • vágylista – attól, hogy összeírod, hogy elképzeled, esetleg vizualizálod, hogy 5 év múlva a vállalkozásod vezetőjeként együtt Opera-bálozol Csányi Sándorral, még nincs stratégiád. Célod igen, de lövésed sincs róla, hogyan érd el.

 

  • vízió – igen, ez a látomás. A jövőkép. Ez magában nem stratégia még mindig, de legalább már a strartégia része. És nem, ez nem ugyanaz, mint a vágylista. A jövőkép ugyanis nem arról szól, hogy hogyan élsz majd a jövőben a vállalkozásodnak (és az abban végzett munkádnak)  köszönhetően. Hanem arról, hogy a vállalkozásod működése milyen változást visz majd a világba (vagy legalábbis abba a szegletébe, amit a piacodnak nevezel).

 

  • misszió – igen, ez meg a küldetés. Ami a vállalkozásod motivációja a létezésre, működésre, fejlődésre. Ugyanaz ezzel is a szitu, mint a vízióval: önmagában még nem stratégia, de annak fontos eleme.

 

  • jövő évi számok – ha csak számok egy rakáson, összefüggések nélkül, akkor ezek lehetnek célok, de összefüggések, egymás alá dolgozó rendszerelemek, konkrét lépések nélkül még csak tervnek sem nevezhető. Arról nem is beszélve, hogy a stratégia hosszú távra, tehát minimum 5 évre, vagy még annál is tovább szól. Ha valaminek az időtávja egy év, az maximum operatív intézkedési terv lehet, de stratégia semmiképpen.

 

Ebből következik azonban az is, hogy

 

mi a stratégia? 

 

Röviden: a stratégia

 

egy olyan terv, amely hosszú távon és rendszerszinten határozza meg a vállalkozásod működését. Click To Tweet

 

Kevésbé szakszerűen:

 

a stratégia a kristálygömböd - viszont ha jól készítetted el, akkor annál jóval megbízhatóbb. Click To Tweet

 

Miért kell a stratégia?

 

Ha mindezt figyelembe veszed, akkor már nem is lehet kérdés, hogy mire jó a stratégia. Nekem, a pénzügyesnek azért jó, mert

 

a pénzügyi és az üzleti tervezésben a stratégia a kályha, ahonnan el tudok indulni. Click To Tweet

 

A stratégiai terv szolgáltatja nekem azokat az inputokat, amelyek révén én outputként az üzleti tervet el tudom készíteni. Én ebből látom, hogy milyen erőforrásokat, mikor, milyen gyakran és mértékben kell igénybe venni ahhoz, hogy a remélt bevételi célokat adott forgalom mellett és termékszerkezettel el lehessen érni.

 

Neked azért jó, ha van stratégiád, mert évekre előre tudni fogod, mit és hogyan csinálj. Mi a célod, amiért dolgozol, és ezt milyen normák, értékek mentén teszed majd. Ha ezeket az értékeket jól határozod meg, két dolgot biztosan elérhetsz vele:

 

  1. ütős márkát építhetsz rá
  2. a céged túlélhet téged is, mert maradandót tudsz adni.

 

OK, hogy stratégia – de hogyan kezdjek neki?

 

Ha megelégedsz azzal, hogy az alapokat lerakjuk, akkor velem neki is tudsz kezdeni – alig három hét múlva itt ›››

 

Két napos üzleti workshop
Két nap, amely megrengeti a vállalkozásod – és orbitális pályára állítja.

 

Ez ugyan csak egy minimálprogram, ahhoz azonban már nagyszerű kiindulási alap, hogy a kétnapos workshop második napján megtervezzük a vállalkozásod üzleti tervének sarokszámait.

 

Ha azonban ennél lényegesen kidolgozottabb stratégiát szeretnél, ami garantáltan megállja a helyét még hosszú évekig, akkor fordulj bizalommal a Hűvös Ágneshez és csapatához, a Karson Consultinghoz. ›››

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

Posted on: 2018-10-26, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás