A megfelelő szakértő kiválasztása

A szakértő kiválasztása fontos dolog, mert esetenként szó szerint a céged jövöje múlhat rajta. De jól is csinálod?

A szakértő kiválasztása az a téma, ami nekem szakértőként is nagyon tanulságos. Tanulságos megfigyelni, hogy ma a magyar kkv-k és mikrovállalkozók milyen szempontok alapján válogatnak. Egy biztos: jellemzően nem jól.

 

 

A szakértő kiválasztása

 

Ott kezdődik, hogy a vállalkozót szorongatja valami probléma. Mire szakértőhöz fordul, általában már nem kicsit. Hanem nagyon.
 
Előfordulhat ilyen. 
 
Előfordul, hogy egy probléma túlnő rajtad.
 
Előfordul, hogy egy problémát érzékelsz ugyan, de meg sem tudod határozni, hogy mi is az, nemhogy azt, hogy hol kezdd el keresni.
 
Előfordul, hogy az eddig bevált módszerek egyszer csak elkezdenek nem működni – nálad pedig megáll a tudomány.
 
Ilyenkor kell tanácsadót hívni. 
Pontosabban ilyenkor már biztos, hogy kell. Mert ameddig csak lehet, a vállalkozó és a cége lábon kihordott egy kisebb válságot.
A szakértő kiválasztása fontos dolog, mert esetenként szó szerint a céged jövöje múlhat rajta. De jól is csinálod?
A szakértő kiválasztása fontos dolog, mert esetenként szó szerint a céged jövöje múlhat rajta. De jól is csinálod?

A szakértő kiválasztása – mi a jellemző gyakorlat? 

 
A szakértő kiválasztása rendszerint – különösen a kisebb vállalkozások tulajdonosai részéről – a következő forgatókönyv szerint történik:
  1. a vállalkozó észlel a cégében valamelyik működési területén valamilyen problémát
  2. szentül meg van győződve róla, hogy a kutya ott van elásva, tehát erre a területre keres majd szakit
  3. felteszi a kérdést legalább három különböző szakértői csoportban, hogy kit javasolnak a többiek arra a problémára
  4. tengernyi javaslat érkezik, amelyeknek legalább a kétharmada nem is releváns a kérdéssel
  5. a vállalkozó azonban általában arra a két-három jelöltre repül rá, akiket a legtöbben javasolnak
  6. szétnéz a javasolt szakik honlapján, FB-oldalán, Instáján
  7. aki a legszimpibb neki – jellemzően az árai alapján -, arra ráír, hogy ez a baja, mennyi a tanácsadás.

 

Aztán vagy lesz ebből együttműködés, vagy sem.

 

Félreértés ne essék, engem is a legtöbben így találnak meg. Annyi a különbség, hogy ha rájövök, hogy igazából nem az én asztalom a probléma, akkor tovább küldöm az illetőt egy olyan szakértőhöz, akiről tudom, hogy nálam sokkal kompetensebb a kérdésben. Nem szeretem magam és a szakértőként felépített hírnevem és márkám erodálni azzal, hogy olyasmibe ártsam magam, amiben nem vagyok annyira jó, hogy mérhető eredményt tudjanak a tanácsaim nyomán produkálni az ügyfeleim. (Nekem elégedett, visszajáró ügyfelek kellenek.)

 

Ezért nekem megvan az a szakértői köröm, akiket ilyen esetekben bátran és nyugodt lelkiismerettel tudok javasolni. (Volt egy kereskedő ismerősöm, akitől nem tudtunk olyat kérni, amit meg ne tudott volna szerezni. Ő mondta magáról, hogy a bugyitól a helikopterig mindennel foglalkozik. Ebben a szellemben gyűjtöm én is a szakértői kört magam köré: virtuális asszisztenstől a GDPR-szakértőn át a marketingkivitelezőn keresztül a stratégiai tervezőig gyakorlatilag minden problémára tudok JÓ szakértőt. Némelyik problémára többet is – az ügyfél igényeitől, céljaitól és pénztárcájától függően.)

 

A szakértő kiválasztása – hogyan kellene ezt jól csinálni? 

 

Szóval probléma van, amivel nem bírsz el egymagad.

 
Mese nincs, ilyenkor kell egy olyan szakember, aki valószínűleg jobban ért a problémák megoldásához, kezeléséhez, és hamarabb talál megoldást, mintha te görcsölnél rajta tovább.
 
Hogy ez a szakember ki legyen, egyáltalán milyen szakterületről érkezzen, sok mindentől függ.
 
Kérheted mentor, coach, tanácsadó segítségét. Mindegyikőjük más módszerrel fog közelíteni, van, aki komplexen fogja szemlélni a cégedet, benne téged és a problémát, van, aki csak a saját szűkebb szakterülete felől keresné a megoldást (pl. marketing, pénzügyek, szervezetfejlesztés, HR stb.). Az, ugyanis hogy
 
 

Mit lehet tenni? Pontosabban mit érdemes tenni (és hogyan)? 

 
  1. Kialakítasz több rendszert is a cégedben, amelyeknek a folyamataiba mindenhol beépíted a kontrollt és a visszajelzést. Akkor legalább már azt időben megtudod, hogy valahol baj van. Sőt legtöbbször azt is, hogy mi az, és mi az oka. Ha netán mégsem jössz rá te, akkor a szakértőnek már elég csak az adatokra ránéznie, és legalább már azt tudni fogja, hogy honnan induljon el, hol kezdje a nyomozást.
  2. Először egy olyan szakit kérsz fel, aki egészben képes látni a cégedet. Nem biztos, hogy a megoldást is rá kell bíznod, de a baj kiderítését mindenképpen. Pont azért, mert ő komplexen fogja vizsgálni a vállalkozásod, és nem szakbarbárként a saját szakterülete felől közelít. Ez a szaki lehet vállalkozó mentor, szervezetfejlesztési vagy éppen stratégiai tanácsadó. Mást és másképp csinálnak mind, egy valami azonban közös bennük: az összetett rendszert fogják nézni és keresni a vállalkozásodban, nemcsak egy részrendszert fognak vizsgálni és esetleg toldozni-foldozni.
  3. Ha a komplexen vizsgálódó szakember megtalálja a baj valódi okát, akkor ő is adhat tanácsokat, dolgozhat ki javaslatokat – a rendszer megváltoztatására. De a kivitelezési feladatokra valószínűleg nem fog. Már ha jó szakember. Azt már át fogja adni az ahhoz sokkal jobban értő kivitelezőknek. Pl. a szövegírónak, a FB- és Ads-hirdetések kezelőjének, a pénzügyi tervezőnek stb. Ha ezt a komplexitás felől közelítő szakértő nem teszi meg, akkor ébredjen fel benned a gyanú, hogy valami nem stimmel. Olyan nincs, hogy valaki mindenhez IS ért.
 
 
Szóval a lényeg még egyszer:
 
  1. építs rendszert, benne ellenőrzési pontokkal, visszajelzésekkel!
  2. válassz komplex rendszereket tervező-kezelő szakértőt, aki megállapítja a valódi problémát!
  3. ha megvan a probléma, és a rendszerszintű megoldás, az alrendszerekben történő finomítást bízd a kivitelező szakikra!
 
Azért így, mert így ugyan több ember munkáját kell megfizetned, viszont így a kifizetett pénz garantáltan befektetés lesz, aminek minden fillérje meg fog térülni!

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

🙂 Csilla 🙂 
Posted on: 2018-11-30, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás