Tervezel? Így csináld! – Tervezési checklista 5+1 pontban

A tervezési checklista rugalmas kereteket tartalmaz, hiszen mindent a saját cégedre kell igazítani.
A tervezési checklista, vagy lépésről lépésre útmutató sok kezdő, sőt akár már nem is olyan kezdő vállalkozó szíve vágya. Hiszen azt minden vállalkozó a saját bőrén érzi, hogy előbb-utóbb jobb, ha tervez. Na igen. De hogyan? Erre is találni számtalan megoldást a neten. Most nem arról lesz szó, hogy melyik az egyedül üdvözítő módszer, hanem arról, amiről a legtöbb tervezési segédletből kimarad.
 

 

Tervezési checklista – egy pár szó a tervezésről

Márpedig ha ebből indulsz ki, nincs az a tervezési checklista, tervezési sablon, vagy lépésről lépésre útmutató, amelyik megmutatná, hogyan készítsd el apróra a terveidet. Bár lesznek alapelvek, amiket be lehet, sőt kell is tartani a tervezés során, legalább ennyi, ha nem több lesz a kanyar és a csavar, amit viszont mindenképpen be kell venned a tervezés során, ha valóban vállalkozásodra szabott tervet szeretnél a kezedbe kapni.
A tervezési checklista rugalmas kereteket tartalmaz, hiszen mindent a saját cégedre kell igazítani.
A tervezési checklista rugalmas kereteket tartalmaz, hiszen mindent a saját cégedre kell igazítani.

A tervezési checklista használata előtt ezt vésd az eszedbe! 

Mielőtt bármit is használnál, ami a tervezési checklistában van, van egy nulladik szempont, amit mindenképpen tudatosíts magadban. Ezt nem figyelembe vesszük, hanem alapvetésként fogadjuk el, különben tervezhetünk bármilyen szépet, nem fogjuk érteni, miért nem válik be.
Tehát nem arra való, hogy betűről betűre, számról számra betartsd, mert olyan nincs, hogy ez a valóságban is megtörténhessen. Akárhány körülményt is próbálsz meg figyelembe venni, valami úgyis kimarad. Egyszerűen azért, mert nem vagy tévedhetetlen jós. Mert sem a piac, sem a gazdaság, sem a törvénykezés nem ilyen kiszámítható.

Ha ez így van, akkor miért fáraszd magad a tervezéssel? 

Nos, azért, mert bár minden kockázatot nem tudsz kiküszöbölni, de sok mindent igen. Éppen a tervezéssel. Mert amire számítasz, arra fel is tudsz készülni. (És arra fogsz számítani, amit a tervezés miatt végiggondolsz.) Ezért van az, hogy
Ettől az útvonaltól el is lehet térni – néha kell is, ha váratlan útakadály kerül az utadba. És csakúgy, ahogyan a GPS is teszi, ilyenkor kell bekapcsolnod az újratervezés funkciót.

Tervezési checklista – nem szamárvezető

Az a tervezési checklista, amit most közzéteszek, nem szentírás. Nem sablon. Nem lépésről lépésre útmutató.
Ellenben olyan szempontok gyűjteménye, amelyek felett rendszeresen átsiklanak sokszor még a gyakorlottabb vállalkozók is, a kezdőknek általában fogalmuk sincs róla, pedig rendszerbe foglalhatja az egész tervezési tevékenységet.
Íme a jótanácsok: 
 
1. a tervezést mindig a stratégiával kezdd!
 
Amíg nem tudod, hogy a következő évben milyen nagyobb cél felé kell navigálnod a vállalkozásodat, addig igazából csak a túlélésre tervezel. Abból meg csak ritkán, nagy szerencsével lesz csak növekedés.
 
2. a stratégia visszafelé bontásával folytasd!
 
A stratégiát legalább 5 évre illik megtervezni. Ha már látod, hol akarsz tartani 5-10-20 év múlva, már vissza tudod fejteni, hogy ehhez hol kell tartanod majd a jövő évben, mit kell megvalósítanod, elérned.
 
3. a jövő évi feladatokhoz rendelj erőforrásokat!
 
Mindegy, mi kell hozzá, írd fel! Ez lehet
  • eszköz, gép, berendezés, ingatlan (akár bérelve, lízingelve, megvéve, beruházva stb.),
  • ember (munkatárs, beszállító, alvállalkozó, kapcsolati tőke),
  • határidők (az idő is egy erőforrás!),
  • pénz,
  • akármi.

 

Minden feladathoz rendelj erőforrást, felelőst és megvalósítási időtartamot!

 
4. az erőforrásokhoz rendelj költségeket!
 
Ha már tudod, hogy mire van szükséged és mikor és mennyi kell belőle, akkor azt is meg tudod határozni, hogy az a valami mibe fog neked kerülni. Vagy körbenézel a neten, ki mennyiért adja a cuccot, vagy tájékozódó árajánlatot kérsz, vagy megbecsülöd, vagy igény alapján határozod meg (mint péládul a te munkadíjadat). Ha így teszel, akkor már az Isten sem ment meg attól, hogy ebből pénzügyi tervet ne készíts!
 
5. merj becsülni!
 
OK, elismerem, hogy ehhez nem árt némi gyakorlat, hogy azt reálisnak is érezd, de én mindig azt szoktam mondani, hogy nincs lehetetlen cél, csak te nem adtál rá magadnak elég időt, hogy meg is valósíthasd.
 
Ez különösen az árbevételeknél igaz, hiszen azt tényleg csak becsléssel tudod meghatározni. Még akkor is, ha már több évre visszamenőleg vannak adataid. Hiszen senki sem az előző évi bevételeit akarja reprodukálni, mindenki fejlődni akar – azt meg csak becsülni tudja.
 
A becsléssel azonban nincsen semmi baj! Még a vérprofik is így csinálják!
 
Amiben a legtöbb vállalkozó nem tud felnőni a vérprofikhoz ebben a tekintetben, az az a tény, hogy a legtöbb vállalkozó (különösen a kezdők) a becslést hasraütésnek érzik, a vérprofik viszont megvalósítandó célnak – és ennek rendelik alá az erőforrásokat, a marketingnek, értékesítésnek is ezt a mércét szabják.
 
+1. akár költséget, akár bevételt állítasz be, azt mindig nettó áron tedd!
 
Ha alanyi mentes vagy, akkor eleve a nettód a bruttód is, ha meg áfakörös, akkor az áfa egy átmenő tétel nálad – hiszen az nem a tiéd, hanem az államé.
 
Csengő kasszát és sikeres vállalkozást!
🙂 Csilla 🙂 
Posted on: 2018-12-06, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás