Trendek 2019-ben, amelyek a te bizniszedre is hatnak – 1. rész

A trendek 2019-ben is támadnak - nagy kérdés, hogy mihez tudsz kezdeni velük.

Melyek azok a trendek 2019-ben, amelyek szinte biztosan hatnak a te vállalkozásodra is? Még akkor is, ha itt, Magyarországon úgy érzed magad a cégedben, mint a kis Vuk? (Tudod: “Kicsi vagyok, éhes vagyok, egyedül vagyok… segítsetek Vuknak, a kis rókának!”) Trendek 2019-ben is vannak – és valószínűleg elérkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy akárhol is legyen egy vállalkozás a világban, akármekkora is legyen egy cég, nem fog tudni elbújnni ezek elől a trendek elől.

 

 

Trendek 2019-ben – miért kell foglalkoznod velük?

 

A trendek 2019-ben is támadnak – ahogyan eddig is mindig. A nagy különbség a korábbi időszakokhoz, gazdasági korszakokhoz képest, hogy az internet már behálózza a világot, és gyakorlatilag mindent és mindenkit összeköt mindennel és mindekivel. Magyarul ha a neten valaki elgurít egy kavicsot, esetleg téged temet maga alá a lavina, amit ez okoz. (Elég, ha csak a 2008-as gazdasági válságra gondolunk, amit még máig nem hevert ki a világ, és nem nagyon tett ellene érdemben senki semmit, hogy ez változzon.)

 

A lényeg: azért kell foglalkozni a trendekkel ebben az évben, mert most először fordul elő a világtörténelemben, hogy ezek a trendek nem szépen szivárognak egyik országról a másikra, egyik iparágból a másikba. Hanem akár egy héten belül simán legyalulja a piacokat.

 

Azért kell figyelni a trendekre, mert iszonyú gyors és földindulásszerű átrendeződést okozhatnak – ha felkészületlenül érnek. Úgyhogy figyelj, és gondolkodj!

 

A trendek 2019-ben is támadnak - nagy kérdés, hogy mihez tudsz kezdeni velük.
A trendek 2019-ben is támadnak – nagy kérdés, hogy mihez tudsz kezdeni velük.

 

Trendek 2019-ben – soha még ilyen erős nem volt a történelemben a piaci verseny… és a helyzet csak fokozódik!

 

Az a helyzet, hogy az internet sok mindent demokratizált. A kommunikációt, a piacra lépési küszöböt (azt hihetetlenül alacsonyra szállította a legtöbb iparágban) – és sokak szerint a véleményszabadság mögé bújva a hülyeséget is, de ez most más tészta.

 

Viszont az internet, különösen a web 2.0 megjelenésével demokratizált még valamit: a versenyt.

 

Elismerem, egy mamutméretű multinak még ma is jobb lehetőségei vannak, mint egy kisvállalkozásnak. De nem feltétlenül. Elég, ha csak a közösségi médiában a Facebookra gondolsz. Senkinek sem jut eszébe megkérdőjelezni a FB vezető piaci pozícióját – világszerte. Pedig elég lenne csak Kínára meg Oroszországra gondolni, ahol a FB kínos kudarc lett, és kénytelen volt kivonulni a piacról. Miért? OK, elismerem, kellett hozzá az is, hogy Kínában például az állam kíméletlenül cenzúrázni akarta a Facebookot (ahogyan a Google-nek sem engedte, hogy a keresésekre Kínán kívüli linkeket adjon meg eredményként). Ellenben ott voltak Kínában a RenRen, Oroszországban pedig a Vkontakte, amelyek kielégítették az igényt – mégpedig a helyi szokásoknak, vásárlói attitűdnek megfelelően. Ők ezzel nyertek – a Facebook pedig a globalizált igényekhez igazított szolgáltatásaival vesztett. Mivel elég nagy piacokról van szó, ez azért még egy Facebook-méretű óriást is érzékenyen érintett.

 

A lényeg: a kis vállalkozások, startup-ok ma már igenis érzékeny csapást képesek mérni a nagy multikra is - ha jól választanak szegmenst. A verseny demokratizálódott, és élesebb, mint valaha. Click To Tweet

 


Warning: include(/var/www/customerwebs/himercs/zsebedremegyek.hu/wp-content/plugins/accordions//templates/tabs/tabs.php): failed to open stream: No such file or directory in /var/www/customerwebs/himercs/zsebedremegyek.hu/wp-content/plugins/accordions/includes/class-shortcodes.php on line 65

Warning: include(): Failed opening '/var/www/customerwebs/himercs/zsebedremegyek.hu/wp-content/plugins/accordions//templates/tabs/tabs.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php/:/usr/share/php5/') in /var/www/customerwebs/himercs/zsebedremegyek.hu/wp-content/plugins/accordions/includes/class-shortcodes.php on line 65

 

Trendek 2019-ben – WorldWar Z

 

Na, nem a zombik támadnak, hanem a Z-generációsok. A Z-generáció eleje bizony már kint van a piacon fizetőképes célcsoportként – és ők sem lesznek fiatalabbak, azaz egyre többen lesznek vevői pozícióban a piacodon.

 

Ez azonban nemcsak azt jelenti, hogy vevőként is meg kell tanulnod bánni velük, megérteni a teljesen más igényeiket, hozzáállásukat. Hanem azt is, hogy munkavállalóként is teljesen mások lesznek, mint a veteránok, a baby boomerek, az X-esek, vagy az Y-osak. Arról nem is beszélve, hogy munkaadóként arra is fel kell készülnöd, hogy esetleg 5 különböző generáció is együttdolgozhat a vállalkozásodban – és ezt meg is kell tanulnod kezelni.

 

Különben nagy valószínűséggel el fog jönni a pillanat, amikor úgy érzed, kitört a világháború körülötted, te meg próbálod a békét fenntartani egy szál olajággal... Click To Tweet

 

Munkaerő – van vagy nincs? Hogyan találhat egy kkv jó alkalmazottat?

 

Visszatérve a Z-generáció vásárlókénti megjelenésére a piacodon: hasonlóan tudathasadásos állapotot élhetsz meg értékesítőként is, mint munkaadóként. Egyre több a Z-s fiatal felnőtt, egyre több kutatási eredmény áll rendelkezésre róluk és a viselkedésükről, gondolkodásukról. Ezek alapján a dolog nagyon úgy néz ki, hogy a vevőid köre sokkal szegmentáltabb tömeg lesz, mint amennyire egységes massza. Nem elképzelhetetlen, hogy ugyanarra a termékre, még ha ugyanazt az igényt elégíti is ki minden vevő számára, egészen másképpen kell eladni azt, ha a vevő X-es, vagy ha Z-s. Ez ugyanennyi sales funnelt is jelenthet.

 

Trendek 2019-ben – a gépek lassan öntudatra ébrednek?

 

Nem, ez még nem a Skynet meg a gépi világvége, de az MI (mesterséges intelligencia) már nem a jövő, hanem itt van.

 

Vállalkozás és technológia – üdv a XXI. században!

 

Mondok egy nagyon közeli példát: az a számlázó, amit én használok, síkegyszerű, pont elég arra, amire egy alanyi mentes katásnak szüksége lehet. Ellenben a Billcity – erről a programról van ugyanis szó – könyvelőknek is nyújt szolgláltatásokat: a papíralapú számlákat felismeri, a tartalmukat rendszerezi, kikontírozza (kijelöli a könyvviteli számlákat, hogy a számláról melyik tétel hova legyen lekönyvelve) – így a könyvelés legmunkaigényesebb részének időigényét gyakorlatilag nagyjából a tizedére csökkenti. A könyvelők párás szemmel hálálkodnak a fejlesztőknek (van is miért!). Mindez azonban nem jöhetett volna létre az öntanuló mesterséges intelligencia nélkül.

 

Ha valaha is azt hitted, hogy megúszhatod MI nélkül, mert te olyan kicsi vállalkozás vagy, akkor szólok, hogy a NAV mint mindenre kíváncsi nagytesó szintén MI segítségével gyűjti be a neki szükséges adatokat az online pénztárgépekből, kötegeli a számlázó programodból, ha a számlában szereplő áfatartalom meghaladja a 100 ezer forintot stb. Az MI körülvesz.

 

És ha nem akarsz kíméletlenül elhullani a fentebb már vázolt, demokratizált versenyben, ahol gyakorlatilag mindenki lehet mindenki versenytársa és viszont, akkor neked is használnod kell előbb-utóbb az MI-t. Ha akarsz még egy kis versenyelőnyt, akkor inkább előbb, mint utóbb.

 

Trendek 2019-ben – a gazdaság lelassul

 

A trendek 2019-ben is hoznak vacak dolgokat. Ennek egyik megnyilvánulása pedig az lesz, hogy a gazdaság lelassul. Ehhez nem is kell nagy jóstehetség vagy kristálygömb, hiszen azt mindenki látja, hogy a 2008-as válságot sem hevertük még ki, azóta is csak a vergődés tart. Ráadásul mindezt úgy, hogy a gazdaság nem élénkül szinte sehol, vagy alig. (A nemcsak Magyarországon létező hurráoptimizmustól, amit a GDP-növekedéssel igyekeznek alátámasztani a politikusok, most tekintsünk el. Ezek makrogazdasági mutatók – és hiába szépek ezek, ha az átlagember szintjére mindez a szép és jó nem tud leszivárogni. Márpedig nem szivárog, az látható – és az emberek érzékelik is a különbséget a hivatalos statisztikák és a saját bőrük között.)

 

Ennek már mutatkoztak a jelei tavaly is:

 

  • Kína lassul – márpedig szinte kizárólag a kínai gazdaság fűtötte eddig is a világgazdaság motorját.
  • A régi, megbízható amerikai fejlődés közel sem olyan megbízható többé, mint volt. (Meg mostanában ők egyébként is el vannak foglalva magukkal, konkrétan körömpiszoknyit sem érdekli őket, mi lesz a világ többi részével. Amit szerintem ők is meg fognak szívni egy újabb válság esetén, de ez meg akkor legyen az ő bajuk.)
  • Az amerikai részvénypiac is beárazta a közelgő válságot, az elemzők a medvepiacot várják tétre, helyre, befutóra.
  • A legtöbb fejlett államban nincs gazdaságélénkítés, mindenki csak a költségvetési egyensúlyra koncentrál, mintha az lenne a Szent Grál. Amúgy helyben topi.
  • A legtöbb fejlett állam úgy eladósodott 2008-2009 során abban, hogy megmentse az amúgy a válságot okozó bankokat (az adófizetők pénzén, illetve a nyomtatott, inflációt felhajtó állami pénzeken), hogy egy újabb válság azzal fenyeget, hogy még a legfejlettebbek között is lesznek, akik kénytelenek lesznek államcsődöt jelenteni. (Olaszország például tagja a világ 10 legfejlettebb államát tömörítő G10 szervezetnek, de képtelen az adósságait menedzselni: adósságállománya majdnem másfélszer annyi, mint az éves teljes GDP-je, pedig arrafelé azért akad némi ipar meg innováció is. Több, mint felénk.)

 

Szóval nem állunk jól. És ezt ki kell tudnod bekkelni, ha túl akarod élni. Ha rábízod magad a piacra meg a gazdaságra, akkor lehúzhatod a rolót.

 

Trendek 2019-ben – …és jön a szokásos vállalkozói reakció

 

Ha a fenti 2019-re várható trend beüt, akkor a legtöbb vállalkozás már ezt megelőzőleg megpróbál felkészülni rá – a szokott módon, és már megelőzésképpen sokakat el fognak bocsátani…

 

Nem, ez nem fogja megoldani a jelenlegi magyar munkaerőgondokat sem, mert egyáltalán nem valószínű, hogy azokból a szegmensekből fogják elküldeni az embereket, ahol szükség lenne rájuk. Egy elbocsátott postás pedig egyáltalán nem biztos, hogy képes lesz szakszerűen burkolni.

 

Éppen ezért én azt várom, hogy az átképző vállalkozások virágozni fognak – talán még azoknak is jutni fog valami, akik nem a kapcsolataik révén jutnak megbízásokhoz.

 

Trendek 2019-ben még bőven vannak. Olyan sok, hogy bele sem fér egyetlen cikkbe, úgyhogy a jövő héten folytatjuk.

 

A cikket a LinkedIn saját cikke alapján írtam – bőségesen kiegészítve a saját meglátásaimmal, illetve a magyar viszonyokra alkalmazva a lehetséges trendeket.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást!

 

🙂 Csilla 🙂

error
Posted on: 2019-01-04, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás