2019-es trendek, amelyek a te bizniszedre is hatnak – 2. rész

A 2019-es trendek szerint az év hőse: a vállalkozó. De csak akkor, ha kihasználja a trendeket.

A 2019-es trendek felsorolásával nyitottam az évet. Van belőlük dögivel – a cikkem alapjául szolgáló LinkedIn-poszt kereken ötvenet(!) gyűjtött össze. Én több okból is rövidítettem ezen a listán. Egyrészt, mert nem akarom, hogy folytatásos kisregényt kelljen olvasnod, és még márciusban is ezzel foglalkozzunk. Másrészt, mert igyekeztem a lényegre szorítkozni. Harmadrészt meg azért, mert próbáltam azokat kiválogatni, amelyek már jövőre komolyan érinthetnek egy magyar kkv-t is. Úgyhogy csapjunk bele, jöjjön a következő 5 legfontosabb trend erre az évre.

 

 

2019-es trendek – kisvállalkozói perspektívából

 

A 2019-es trendek figyelése a kisvállalkozások számára nem azt jelenti, hogy ezeket békaperspektívából kellene szemlélnie – és aztán elszenvednie. Már a múlt heti cikkben is írtam, hogy az első, és talán legfontosabb trend az, hogy a piaci verseny még soha a világtörténelemben nem volt ennyire erős és éles. Éppen azért, mert a kicsik számára soha nem állt még rendelkezésre ennyi lehetőség, és ezek zöme alacsony belépési korlátos – azaz ők is megengedhetik maguknak.

 

A kisvállalkozói perspektíva a 2019-es trendek tanulmányozásakor tehát sokkal inkább azt jelenti, hogy merni kell nagyot álmodni, hogy a piacunk már nem feltétlenül kell, hogy csak a szomszéd városig, vagy Magyarország határáig terjedjen. (Az észtek például ettől lettek Európában amolyan kistigris gazdasági minihatalom, hogy a kkv-kat az állam eleve a világpiacra lépésre ösztönzi, hiszen az észt piac nagyon kicsi önmagában ahhoz, hogy sok vállalkozást – azaz sok adófizetőt – eltartson.)

 

Vagyis a 2019-es trendek szerint

 

a kisvállalkozói perspektíva a nagyot ugrásra van kihegyezve. Click To Tweet

 

2019-es trendek – változó információfogyasztási szokások

 

Ennek legmarkánsabb megnyilvánulási formája az, hogy egyre kevesebben nézünk TV-t, és egyre többen fogyasztjuk az információkat online.

 

Ez több dolgot is jelent neked kisvállalkozóként egyszerre:

 

  • meg fognak nőni az online hirdetési költségeid – mivel a nagy hirdetők is rájönnek, hogy egyre kevesebb embert érhetnek a drága pénzen vett TV-reklámokkal, egyre nagyobb arányban fogják ők is az online platformokat hirdetésre használni. Ezzel pedig jól fel fogják veri az árakat. A Google-ben is, a Facebookon, máshol is.

 

  • ha lehet, az online térben még nagyobb lesz a reklámzaj – nagyon meg kell tanulnod pontosan targetálni, hogy (költség)hatékonyan hirdethess

 

  • ezt már most érdemes megjegyezni, mert ez az adat a vásárlási döntésekre is igaz:

 

View this post on Instagram

Tudtad-e?

A post shared by Marketing Jam (@marketing.jam) on

 

  • Készülj fel, hogy a kommunikációdban egyre több olyan tartalmat is képesnek kell lenned majd nyújtanod, amelyet korábban a TV nyújtott – a funkcióról, amit televízió nyújt, ugyanis egyáltalán nem akarnak lemondani a fogyasztók, csak a fogyasztás helyét teszik máshová. Erre jelenleg a YouTube, Vimeo, IGTV, FB Live és egyéb kisebb platformok szolgálnak, aztán még meglátjuk, mit fúj még elénk a szél az online térben 2019-ben.

 

2019-es trendek – adsz-e élményt a vásárlóidnak?

 

A 2019-es trendek egyik leghangsúlyosabbika az a bizonyos UX, azaz user experience (vásárlói/felhasználói élmény), amelynek témáját már néhányszor feszegettem itt a blogon. A vásárlónak ugyanis kell az élmény, hogy a tenyereden hordozod – onnantól kezdve, hogy a blogodra bukkan a neten egészen addig, hogy a vásárlást követően X ideig utánköveted, és tanácsokkal látod el a terméked jobb használatát illetően.

 

A UX számos módon nyilvánulhat meg, néhány lehetséges példa:

 

  • applikációk alkalmazása – ezek a kis alkalmazásszoftverek állítólag 2019-ben robbanásszerű fejlődésnek indulnak mennyiségben is, de minőségben is, Ez annyit jelent, hogy 2019 végére lehetnek már olyan “instant”, fapados appok, amelyeket akár egy kisvállalkozás is meg tud fizetni.

 

  • szép felüleletek – online is, és offline is. Miért ne lehetne például egy eladótér is olyan szép vintage hangulatú és élményszerű, mint egy sales oldal?

 

  • ügyfélkiszolgálás – a vásárlási folyamataid kidolgozottsága, az értékesítő személyzeted megfelelő kiképzése, az ügyfélszolgálatod hozzáállása stb. mind-mind egy kis adalék a nagy összeképhez, amit a vevőd benyomásként szerez a vállalkozásodról, miközben kiszolgálod őt.

 

  • játékosítás – leánykori nevén gamification, amit próbáltak gamifikációra magyarosítani (bár szerintem ez inkább egy hunglish öszvér). Ismét csak bebizonyosodni látszik, hogy a játék az a tevékenység, amit 0-tól 150 éves korig bárki szívesen végez, aki szellemi képességei birtokában van. És még vásárlás, olvasás, tanulás közben is szeretünk játszani. Sőt. Még a pénztárcánkat is szívesebben nyitjuk meg, ha mindezt játék közben tesszük. Miért hagyná ki akkor ezt a ziccert egy vállalkozó? Ha érdekel a játékosítás, de nem tudod, hogyan fogj neki, akkor nézz szét a Kollektíva oldalán.

 

A 2019-es trendek szerint az év hőse: a vállalkozó. De csak akkor, ha kihasználja a trendeket.
A 2019-es trendek szerint az év hőse: a vállalkozó. De csak akkor, ha kihasználja a trendeket.

2019-es trendek – a munkahelyi képzések menők lesznek

 

A munkahelyi képzések eddig is a jobbnak tartott munkahelyek kínálati palettáján szerepeltek, ha a munkaerőpiacon versenyképesek akartak maradni a munkavállalók szemében. A 2019-es trendek azonban ezen már túlmutatnak.

 

Nem egyszerűen előírni fogják egy-egy dolgozói elbeszélgetésen a főnökök a beosztottaiknak, hogy ebben az évben X és Y képzésen vegyen részt a munkavállaló, hanem egyenesen ösztönözni. Ugyanis nem tehetnek mást.

 

A 2019-es trendek között az előző cikkben már emlegettem az MI-t, és a vele együttjáró automatizációt és robotizációt is. Már akkor írtam, hogy az MI számos, ma még magasabb képzettséget igénylő, de sztenderdizálható munkakört fog megszüntetni. Ha a munkavállalók ezzel tartani akarják a versenyt, akkor olyan kreatívabb munkakörök felé kell orientálódniuk, amik nem szabványosíthatóak, ezért nem is veheti át az MI.

 

És itt kerül a képbe a munkaadó: az MI ugyanis nemcsak munkaköröket szüntet majd meg, hanem új, nem szabványosítható, kreatív munkaköröket is hoz létre. Ezekre még nem léteznek az iskolarendszerben képzések. Ezért a munkaadók, ha át akarják hidalni a hiányt, akkor már most elkezdik ösztönözni a szabványos munkakörökben dolgozó munkatársaikat, hogy képezzék magukat át olyan munkakörök ellátására, amelyek még most vanak kialakulóban.

 

Így mindenki jól jár. A munkavállaló, mert magasabb értékű munkakört lát el – vélhetően magasabb munkabérért is, hiszen az MI termelékeny. És még a munkahelyét is megtarthatja. A munkaadó pedig azért, mert még mindig olcsóbb átképezni egy már meglévő munkaerőt, mint egy teljesen újat toborozni és betanítani. Ráadásul az így “megmentett” munkaerő már ismeri a céget, ezt sem kell neki újból megtanítani.

 

Középvállalkozóként ez mindenképpen érinteni fog, kisvállalkozóként meg pláne. Ha ugyanis állni akarod a versenyt a nagyobbakkal, hatékonynak, termelékenynek kell lenned kicsiként is. Ha termelékeny akarsz lenni, autmatizálnod, robotizálnod kell – amit csak tudsz. Ha robotizálsz, akkor máris ott vagy, amiről írtam.

 

2019-es trendek – a női munkaerő felszabadulása

 

Az MI és a robotizáció egyik fura következménye, hogy az új eljárás elsősorban női munkahelyeket fog megszüntetni. Egyszerűen azért, mert ezek a szabványmunkakörök már most sem a legjobban fizetettek, ezért a világ számos pontján elsősorban nők dolgoznak benne.

 

Vagyis mindazt, amiről fentebb írtam az MI, robotizáció, munkaerőpiaci átalakulás, munkahelyi képzés körben, azt képezd le úgy, hogy elsősorban nőkről fog szólni. Készülj fel rá, hogy kicsiként főleg női munkaerővel, partnerekkel, beszállítókkal fogsz találkozni. Ez pedig alapvetően fogja meghatározni a vállalkozási és vállalati kultúrádat is.

 

2019-es trendek – társadalmi felelősségvállalás

 

Az a nagy helyzet, hogy egyre több környezeti és társadalmi probléma éri el azt a szintet, ami átlépi a hétköznapi ember ingerküszöbét is. Mit ne mondjak, gyakorlatilag betör a mindennapi életébe, a következményeit a saját bőrén érzi.

 

Ezért erősödni fognak a civilmozgalmak (igen, még Magyarországon is) – és fokozódik az elvárás a vállalkozások társadalmi felelősségvállalása irányában is ezeken a területeken. Legyél akármilyen kicsi, akár helyi vállalkozás is, egy szép napon arra ébredhetsz, hogy a szomszéd utácában lakó család megunva, hogy a globális felmelegedés miatti aszály következtében már megint vízkorlátozás van, és ő nem tud mosni, locsolni, mosogatni, pedig ő már eddig is az esővizet meg a szürke vizet gyűjtötte sok házi tevékenységhez, rákérdez a sarki kisboltod eladójánál, hogy te mit teszel a környezet védelméért, amikor a fagyasztóládád még látta a szocializmus magyarországi összeomlását is…

 

Vagyis ha el akarod magad és a céged fogadtatni a vevőiddel, akkor találd ki, mi lesz az a társadalmilag hasznos cél, amit felkarolsz, és tevőleg cselekszel is érte. Ez különösen akkor lesz igaz, ha nem helyi piacban gondolkodsz, hanem országos szinten. Az európai és világpiacról meg már ne is beszéljünk…

 

Miért lesz ez jó neked? Egyrészt, mert vevői elvárásokat teljesítesz. Másrészt, mert márkát építesz vele, amivel elkötelezheted magad és a céged mellett a vásárlóidat. Harmadrészt, mert bizalmat gerjesztesz vele. Negyedrészt, mert a munkaadói márkádnak is jót tesz (szívesebben jönnek majd hozzád dolgozni a munkatársak). Ötödrészt, mert ennek pénzügyi haszna lesz – na, nem azonnal. Ez hosszú távú befektetés. De a vállalkozást nem 1-2 évre játsszák, hanem akár nemzedékekre.

 

2019-es trendek – itt a vége? 

 

Nem, a 2019-es trendek egészen biztosan nem itt érnek véget. Van belőlük még legalább négyszer 10. Viszont úgy gondolom, ezek azok, amelyek belátható időn belül a magyar kkv-kat is érinteni fogják.

 

Tervezési szezon van. Tervezz úgy, hogy már ezeket a trendeket is figyelembe veszed – akár a munkaerőtoborzásban, akár a termék- vagy a folyamatfejlesztésben, akár a márkaépítésben, vagy éppen a marketingedben, az értékesítésedben.

 

Egy biztos: ha meglovagolod ezeket a kedvező trendeket, vagy éppen kiegyensúlyozod a kedvezőtleneket, az hízlalni fogja a bankszámládat is. Ha nem foglalkozol velük, akkor viszont könnyen lehet, hogy a kasszád nem csengeni, hanem kongani fog.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

error
Posted on: 2019-01-10, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás