A jó árajánlat titka – avagy tanulj az én esetemből

A jó árajánlat egyik titka, hogy megértsd: a vállalkozás nem a kisnyuszik sportja.

A jó árajánlat titkát már sokan próbálták megfejteni, sőt sokan sok pénzt is fizettek már ilyen jellegű oktató anyagokért. Pedig a dolog minimálszintje baromi egyszerű: legalább annak meg kell felelni, amit az ajánlatkérő elvár. Az én időben meglehetősen közeli tapasztalatom azonban az, hogy sokaknak még ez sem megy. Tanulj az ő hibáikból!

 

 

A jó árajánlat, amire csak vártam, vártam és vártam…

 

A jó árajánlat szerintem olyan, amilyet én mint ajánlatkérő elvárok: minimálisan arról szóljon, amit én az ajánlatkérésben leírok. Ez az a szint, amit legalább meg kell ütni – különben az ajánlat megy a levesbe.

 

Mint tudod, tavaly év végén (egészen pontosan december 30-án) közzétettem a Facebook oldalamon egy ajánlatkérést. Asszisztenst kerestem. Megadtam egy rakat kritériumot, gondoltam, így egyértelmű lesz kivel is szeretnék majd együtt dolgozni.

 

 

Hát, nem. Vagy legalábbis nem mindenkinek volt egyértelmű.

 

A jó árajánlat titka – ha árajánlatot kérnek tőled, akkor ne önéletrajzot küldj!

 

A jó árajánlat első számú titka az, hogy legyen is árajánlat: legyen benne ajánlat, ami be is van árazva. Ehhez képest kaptam olyan jelentkezéseket, amiben pár udvarias bevezető mondaton kívül egy csatolt önéletrajz volt.

 

Ez formailag nem árajánlat, mert már nem azt adta a jelölt, amit én kértem. Ez volt a nulladik kör, amiben már hullottak a jelentkezők.

 

A jó árajánlat titka – ha már kapsz egy briefet, tendert, vagy kiírást, akkor ahhoz tartsd magad!

 

Alapszinten akkor tudod teljesíteni a reménybeli megrendelőd elvárásait, ha az ajánlatkérésben szereplő feltételeket mind, értsd az utolsó szálig teljesíted. Ez az alapja annak, hogy esélyed legyen a megbízás elnyerésére.

 

Ha nem ezt teszed, hullasz, mint ősszel a falevél.

 

Nálam is ez történt. Mint a beágyazott Facebook-posztban látható, tételesen felsoroltam a feladatokat. Nagyon sok ajánlattevő ott bukott el már az első körben, hogy azt sorolta fel, ő mit tud, sőt volt olyan is, aki csak azokra a területekre tért ki, amiket ő kedvel és szívesen csinál – és nem azt, hogy tudja-e azt, amit én kérek. Ebből pedig számomra nem derült ki:

 

  • hogy a többit tudja-e
  • ha tudja, milyen szinten
  • ha nem tudja, akkor hajlandó-e megtanulni.

 

Ők voltak azok, akik az első körben kihullottak. Nem volt ugyanis sem időm, sem kapacitásom arra, hogy utána járjak, egyenként írogassak nekik, hogy de mégis, mi van például a WordPress-szel, vagy tudsz-e infografikát készíteni. (Ha lett volna erre időm és kapacitásom, akkor nem kerestem volna asszisztenst.)

 

A jó árajánlat attól jó, hogy fennmarad az objektív szűrőkön is - nekem az ajánlatkérésben szereplő szempontok voltak a szűrőim, ennek alapján szelektáltam.
A jó árajánlat attól jó, hogy fennmarad az objektív szűrőkön is – nekem az ajánlatkérésben szereplő szempontok voltak a szűrőim, ennek alapján szelektáltam.

 

A jó árajánlat titka – figyelj a kiemelt feltételekre!

 

A jó árajánlat készítője egészen biztosan külön figyelmet fordít arra az ajánlatában, amit az ajánlatkérésben úgy fogalmaznak meg, hogy “alapfeltétel”, vagy “kiemelt jelentőségű, hogy…” vagy bármilyen más, de ehhez hasonló módon.

 

Nálam ilyen alapfeltétel volt, hogy számlaképes legyen az ajánlattevő. (Ha figyeltek volna a “jelöltek”, akkor feltűnt volna nekik, hogy végig árajánlatot kértem, ami már feltételezte, hogy nem álláspályázatot írtam ki, tehát nem munkatársat, hanem beszállítót keresek. Ehhez képest sokaknak kellett írnom, hogy ugye tisztában vannak vele, hogy ez nem egy alkalmazotti munkakör, hanem beszállítói ajánlatkérés.)

 

Az alapfeltétel azt jeleni, hogy ez K.O.-kritérium: ha ezt nem tudod teljesíteni, akkor kiestél a rostán.

 

A jó árajánlat egyik titka, hogy megértsd: a vállalkozás nem a kisnyuszik sportja.
A jó árajánlat egyik titka, hogy megértsd: a vállalkozás nem a kisnyuszik sportja. Olvass tovább, hogy megértsd, miről is van szó!

 

A jó árajánlat titka – odafigyelsz a rejtett igényekre is

 

Hogy mennyire volt rejtett az az igényem, hogy egy bizonyos meghatározott e-mail címre küldjélk az ajánlatokat az érdeklődők, azon lehet vitatkozni, hiszen ott van fehéren-feketén. Ha ezt adták meg, annak oka volt, ezért jó, ha ezt is betartod, ha árajánlatot teszel.

 

Esetemben az volt az ok, hogy egy előre meghatározott e-mail címre kértem az ajánlatokat, hogy ne kelljen a lehető legkülönbözőbb helyekről összevadásznom az ajánlatokat akkor, amikor majd döntök róluk. Jobb az, ha egy helyen vannak.

 

Ehhez képest érkezett árajánlat telefonon(!), Messengeren – ez utóbbi sem felelt meg a feltételeknek, de könyörgöm, ha még a céges FB-oldalam Messengerjére küldi valaki, azt még értem. De miért a magánprofilomra? Az magáncélra van, mint a neve is mutatja. Ettől függetlenül mindenkinek nagyon udvariasan válaszoltam, és megkértem, a kijelölt e-mail címre írjon. Viszont jó, ha tudja mindenki, aki akárhová is küldte az ajánlatát, hogy egyrészt nagyon felbosszantott, másrészt erősen csökkentette az esélyeit. Az a jelölt pedig, aki képes volt a magán e-mail címemet is kinyomozni, és ezt még büszkén meg is említette, hogy ennyire képes tűzön-vízen át teljesíteni kihívásokat. Hát ja. Csak ez nem az én kihívásom volt, hanem az, amit ő kreált magának.

 

A jó árajánlat titka – arra is adsz ajánlatot, amit az ajánlatkérésben csak elsóhajtanak

 

Az én ajánlatkérésemben két ilyen sóhaj is volt. Az egyik az angoltudás. Nem volt elvárás, de jó, ha van alapon írtam bele az ajánlatkérésbe. Érdekes módon, ez mindenkinek elérte az ingerküszöbét, erről mindenki írt.

 

A másik ilyen sóhajomat viszont sokan úgy kerülték, mint ördög a tömjénfüstöt. Ez szintén nem árt alapon volt benne az ajánlatkérésben. Ez nem volt más, mint a pénzügyek iránti affintiás.

 

Ennek két oka is volt:

 

  • egyrészt a jövőbeli kifutás lehetősége – ez talán egy kivételével minden érdeklődőnek megragadta a fantáziáját, nem is gondoltam volna, hogy ennyien akarnak velem együtt dolgozni
  • másrészt az a tény, hogy nemcsak a jövőben, hanem én már most is pénzügyekkel foglalkozom – és mivel az én munkámat kellene támogatnia az asszisztensemnek, hát nem árt, ha mutat a tárgykörben valamiféle érdeklődést.

 

Ez a rész azonban nem sokak fantáziáját mozgatta meg – bár ez a hosszú távú közös munka előfeltétele lett volna. Vagyis ott álltam az ellentmondásos ajánlattal: a hosszú távú munka érdekelné, de a pénzügyek nem. Ezt most akkor hogyan? Nem volt mit tenni, ezek a jelöltek is kiestek.

 

A jó árajánlat triviális titka – adj árat!

 

A jó árajánlat attól jó árajánlat, hogy benne van az egyik legfontosabb összetevő: az ár.

 

Igen, most lehet, hogy csodálkozol, de nem egy ajánlattevőnek kellett visszaírnom, hogy alapvetően nem rossz, amit küldött, csak nincs benne ár. Érdekes módon ez többnyire azokban az esetekben fordult elő, amikor az illető igazából állást keresett és nem beszállítóként megbízást, vagy aki még nem is volt vállalkozó, de abban az esetben, ha nyer, akkor a kedvemért még az is lett volna.

 

Érthető módon az első esetben azonnal elbúcsúztunk egymástól. A második eset is alapból kizáró ok kellett volna, hogy legyen, az csak az én áldott jó szívemnek köszönhető, hogy még így is adtam ezeknek az érdeklődőknek egy esélyt, és úgy vettem figyelembe őket, mintha máris vállalkozók lettek volna.

 

Hiszen nagyon szép, hogy ennyire elkötelezett egy beszállítójelölt, hogy csak egy megbízás kedvéért vállalkozó lenne – de milyen vállalkozó lenne ő így? Leginkább is kényszer. Én együttműködésre képes partnert kerestem, nem pedig olyat, akit vállalkozóként is nekem kellene kinevelnem. (Ez nem mentorprogram, ráadásul ezért én fizetek.) Mondom, ez nem volt feltétlenül kizáró ok, de nagyon klassznak kellett volna lennie az ajánlat többi részének ahhoz, hogy egy ilyen jelölt legyen a  befutó. (Nem ilyen lett.)

 

A jó árajánlat titka – tudod, hogy mennyit érsz te és a munkád

 

Kaptam olyan árajánlatot is, hogy szabjam meg én az árat. Ilyenkor elgondolkodtam, hogy miért olvasnak az emberek ilyen szelektíven. Az ajánlatkérésemben ugyanis az is benne volt, hogy szándékosan nem én írok árat, hanem piaci alapon kérem az ajánlatokat.

 

Egyrészt, mert így korrekt és tisztességes, másrészt, mert szerintem egy vállalkozótól, de akár egy vállalkozójelölttől is alapelvárás, hogy tudjon árat szabni. Lehet, hogy kezdőként elsőre nem jól csinálja, de akkor is, a fene egye meg, írja már le, mennyit akar keresni. Legyen tárgyalópartner, aki kiáll magáért és az érdekeiért, és ne félénk kisnyuszi!

 

A vállalkozás nem a kisnyuszik sportja. Click To Tweet

 

A jó árajánlat titka – tanulságok

 

Tehát röviden a tanulságok még egyszer, ami mindenki számára értékes lehet, ha a jó árajánlat titkát keresi:

 

  • formailag is árajánlatot küldj, ha már egyszer azt kértek!
  • az alapelvárásoknak, paramétereknek, ami a brief-ben, tenderben, leírásban, ajánlatkérésben szerepel, felelj meg mindenképpen!
  • a kiemelt vagy alapfeltételekre helyezz különös hangsúlyt, az legyen az ajánlatod erőssége!
  • olvass a sorok között, felelj meg a rejtett igényeknek is – ezekkel tűnhetsz ki a többiek közül!
  • szabd meg az árad – és mutasd is be, miért érsz annyit!

 

Dobpergés…. ééééééés, bemutatom az asszisztensemet!

 

Ő Nemeskéri Mónika, az n-office.hu tulajdonosa, profi virtuális asszisztens, aki szó szerint mindent lefedett az ajánlatában, amit én az ajánlatkérésben leírtam. Nem az övé volt a legolcsóbb ajánlat, viszont az övé volt a legjobb ár-érték arányú. A K.O.-kritériumoknak is megfelelt, a betanítása nem vesz igénybe sok időt. A jövő héttől már aktívan együtt dolgozunk. 🙂

 

Lehet irigykedni. 🙂 Vagy te is megkeresheted Mónikát, ha ilyen szuper segítséget szeretnél magadnak és a vállalkozásodnak.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást!

 

🙂 Csilla 🙂

error
Posted on: 2019-02-14, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás