SWOT-analízis – hogyan csináld jól?

A SWOT-analízis az a tervező eszköz, amit előszeretettel használ még egy kezdő vállalkozó is, különösen, ha pályázathoz, hitelhez készít üzleti tervet. Csakhogy van itt egy pár dolog, ami orbitális mellélövés a SWOT-analízis használatának gyakorlatában – nem is csoda, ha nem jön be, ami papíron kijön.

 

 

Mi a SWOT-analízis tulajdonképpen?

 

A SWOT-analízis egy elemzés, amely az elemzés eszközéül szolgáló mátrix mezőnek az elnevezéséből származik. A klasszik SWOT-tábla így néz ki:

 

A klasszikus SWOT-analízis mátrixa. Elég vajon ez arra, amire nekünk kell?
A klasszikus SWOT-analízis mátrixa. Vajon elég ez arra, amire nekünk kell?

 

A SWOT a mátrix mezőinek angol nyelvű kezdőbetűiből áll össze, magyarosítva GYELV-elemzésnek is szokták nevezni. Az erősségek (Strength), gyengeségek (Weakness), lehetőségek (Opportunities) és veszélyek (Threads) ismerete mindig hasznos dolog. És valóban, az elemzési módszert kidolgozó Boston Consulting Group (egyike a világ három legnagyobb stratégiai elemző cégének, amely a világ 50 országában van jelen) eredetileg a külső-belső pozitív-negatív tényezők mentén kereste a vállalkozások jellemzőit.

 

A növénytermesztés SWOT-analízise - a neten vadásztam. Ez az, amit a leggyakrabban csinálnak, és ez az, ami rossz.
A növénytermesztés SWOT-analízise – a neten vadásztam. Ez az, amit a leggyakrabban csinálnak, és ez az, ami rossz. (Az eredetit itt találod: https://slideplayer.hu/slide/2236393/)

 

Csakhogy a BCG rég nem lenne már a világ három legnagyobb stratégiai elemző cégének egyike, ha itt megálltak volna, és ültek volna a babérjaikon. A SWOT-analízis nagyszerű eszköz még ma is – csak éppen haladnia kellett ennek is a korral. A BCG és vele a SWOT pedig haladtak is. Csak a neten vagy éppen a felsőoktatásban nem biztos, hogy ennek mindig látni a nyomát.

 

A SWOT-analízis nem egyszerűen arra szolgál csak, hogy felderítsük a gyengeségeinket, az erősségeinket, a lehetőségeinket és a ránk leselkedő veszélyeket. Ennél jóval többre képes – mégis, ha kezembe akad egy-egy önállóan megkezdett üzleti terv, akkor a felsoroláson túl nem nagyon látom, hogy a szerző többet is kezdett volna vele. Éppen ezért gondoltam, hogy

 

itt az ideje, hogy helyreállítsuk a SWOT-analízis becsületét, és ismerjük meg a valóságot vele kapcsolatban. Click To Tweet

 

A SWOT-analízis népszerű elemző eszköz - de messze nem aknázzák ki a benne rejlő lehetőségeket. Te képes vagy rá?
A SWOT-analízis népszerű elemző eszköz – de messze nem aknázzák ki a benne rejlő lehetőségeket. Te képes vagy rá?

 

leggyakoribb tévedés a SWOT-analízis használatában 

 

A SWOT-elemzésről tudni kell, hogy már az ősidőkben is a BCG stratégiai tervező eszköznek szánta. Vagyis egy olyan eszköznek, amely, segít lábra állítani egy működőképes stratégiát a vállalkozásod számára.

 

Ebből rögtön következik is, hogy a SWOT nem az üzleti tervedbe való, hanem a stratégiádba. (Amúgy is sokszor keverednek még a szakirodalomban is azok az eszközök, módszerek, amelyek a stratégia tervezésére szolgálnak, és azok, amelyekkel üzleti tervet rakunk össze.)

 

A SWOT-analízis nem öncélú – a stratégiai célok megvalósulását szolgálja

 

Az előző pontban leírt gyakorlati tapasztalataimból következik, hogy a SWOT jelenlegi alkalmazása leginkább is l’art pour l’art jellegű – azaz meglehetősen öncélú. A legtöbben beleteszik az üzleti tervükbe a klasszik változatot, mert olvasták a szakirodalomban, meg a neten összevadászott nagy rakás letölthető üzleti terv sablonban, hogy az kell, és milyen hozzáértőnek tűnnek majd, ha ők is alkalmazzák.

 

A probléma ezzel csak az, hogy nem alkalmazzák, csak látványelemként beleillesztik a tervbe. Az alkalmazás ott kezdődik, hogy a mátrix józan paraszti ésszel történő kitöltése után el is gondolkodunk azon, amit a különböző mezőkbe beleírtunk – és ezekre építve

 

lehetséges stratégiákat mutatunk be. Click To Tweet

 

Ha már egyszer a SWOT-analízis stratégiai tervező eszköz, akkor lehetőség szerint tervezzünk vele stratégiákat.

 

A második legnagyobb tévedés

 

Hangozzék ez bármilyen meglepően, a SWOT-elemzés eredetileg súlyozásra is alkalmas volt. Akárcsak az egyébként szintén a Boston Consulting Group által kifejlesztett portfólió mátrix (tudod, sztárok, kérdőjelek, döglött kutyák és fejőstehenek 🙂 ), a SWOT is súlyozható – azaz nem egy szimpla felsorolása a vállalkozásod külső-belső jellemzőinek, hanem azok értékelése is. Csak ez valahogy elsikkadt az idők során – túlságosan is bonyolította volna az egyszerű vállalkozók életét.

 

Ha azonban szakértővel állsz szemben, akkor ő ezt a fajta számításos értékelést is meg tudja oldani. Az erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek mindig valamekkora súllyal szerepelnek a stratégiában – hiszen a legtöbb stratégia hangsúlyosan az erősségekre épít, kisebb mértékben a lehetőségekre. A gond az, amikor a stratégia különböző lépéseinek meghatározásánál elfelejtjük súlyának megfelelő mértékben figyelembe venni a veszélyeket és a gyengeségeket – és az ezek ellensúlyozására szolgáló stratégiákat.

 

A SWOT-analízis nem felsorolás, hanem mátrix

 

Ezt azért fontos kihangsúlyozni a SWOT lényege nem elsősorban az, hogy fel tudd sorolni az erősségeidet, gyengeségeidet, lehetőségeidet és a cégedre leselkedő veszélyeket. Igen, roppant fontos dolog, hogy ezeket egyáltalán (fel)ismerd. Legalább ilyen fontos azonban, hogy a köztük lévő összefüggésekkel is tisztában legyél.

 

Az összefüggések, egymásra épülések, következmények jelölhetőek is a mátrixban. Ha akarod, akár nyilazhatod is, ha valamilyen logikai lánc is érvényesül közöttük. Így már egészen ütős kis készséggé lehet tenni a SWOT-ot, nem? 😉

 

A kreatív kontroller (köz)beszól: 

 

Nem, az eredeti SWOT-mátrixban senki nem jelölgetett semmi ilyet – még mielőtt támadások érnének, hogy milyen szakmai és történelmi hűséggel írogatok én itt a SWOT-ról. Viszont a tanácsadói tapasztalatom azt mondta, hogy ha már mátrix, akkor használjuk ki ennek minden előnyét – és tényleg, miért is ne? 

 

Szóval ez inkább az én tapasztalati belepiszkálásom volt a BCG zseniális alkotásába – de úgy néz ki, a dolog működik. 🙂 

 

A modernizált SWOT-analízis

 

Igen, mint fentebb írtam, a SWOT is haladt a korral. Már nem elég a négy mező, létezik a nyolcmezős modell is – és ez nem a véletlen műve. A 8 mezős SWOT-analízis ugyanis tartalmazza a konklúziókat is. Valahogy így néz ki:

 

A SWOT-analízis ma már sokkal inkább stratégiatervező eszköz, semmint egyszerű elemzés.
A SWOT-analízis ma már sokkal inkább stratégiatervező eszköz, semmint egyszerű elemzés.

 

Már a látvány is önmagáért beszél: a jellemzőkből (erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek) indul ki, de a középpontban már az ezek kombinált, mátrixban feltárt összefüggéseken alapuló stratégiák állnak. Ha például a gyengeségeink olyan lehetőségekkel kombinálhatóak, amelyek ezen gyengeségek megváltoztatására adnak lehetőséget, akkor miért ne használjuk ki ezeket stratégiai szinten is? Ha azonban nincsenek ilyen lehetőségek, ellenben veszélyek annál inkább, ott csakis a megelőzésre, a rizikó csökkentésére irányulhat a stratégia, hiszen a gyengeségünk nem teszi lehetővé, hogy mi indítsuk be a kedvező folyamatokat.

 

A SWOT-analízis valódi haszna

 

A SWOT tehát valójában sokkal messzebbre mutat vállalkozásunk jellemzőinek a tudatosításánál. Konkrét és többféle stratégiát is ad a kezünkbe, ha jól használjuk – sőt a pontozásos-súlyozásos értékelés révén még a priorizálásban, a hangsúlyok megtalálásában is segíthet.

 

Nagyszerű kiegészítője ez egy másik stratégiai eszköznek, az üzleti modellnek. A kettő együttes használata képes arra, hogy a vállalkozásunknak hosszú távra adjon biztos alapokat és szilárd működési kereteket.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

error
Posted on: 2019-03-29, by :

1 thought on “SWOT-analízis – hogyan csináld jól?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás