Ha vállalkozó vagy, akkor vezető vagy – vezetői gyorstalpaló

Vezető vagy, mert vállalkozó vagy. De mit is jelent ez valójában?

Vezető vagy. Ha a blogomat rendszeresen olvasod, akkor vagy már vállalkozó vagy és már vezető vagy, vagy vállalkozó akarsz lenni, és akkor vezető leszel. Bármelyik is a helyzet, jó, ha tudod: nem úszod meg, hogy vezetőként működj. Még akkor sem, ha egyszemélyes vállalkozás vagy.

 

 

Vezető vagy, mert vállalkozol!

 

A vezető voltodat már emlegettem néhányszor ezen a fórumon. (Más fórumokon is, de ez most nem lényeges.) Minél hamarabb veszed ezt tudomásul és kezdesz el eszerint működni, annál hamarabb lesz jó esélyed arra, hogy egy sikeresen működő vállalkozást mondhass magadénak.

 

Hogy egy ilyen vállalkozást vezess. (Ismerős az utolsó szó?)

 

Vezető vagy, mert vállalkozó vagy. De mit is jelent ez valójában?
Vezető vagy, mert vállalkozó vagy. De mit is jelent ez valójában?

 

Miért vezető egy vállalkozó?

 

Minimum két oka van annak, hogy egy vállalkozó mindenképpen vezető:

 

  1. A vállalkozást vezetni kell – és ez nem rövid távú elfoglaltság.

 

Ritkán szoktak vállalkozást egy évre vagy annál rövidebb időtartamra alapítani. (Ha mégis, akkor annak szinte mindig valamilyen illegális oka van, úgyhogy ezt az opciót most inkább nem feszegetném.)

 

Ha azonban elfogadjuk a vállalkozások hosszú távra szóló létét, mint cél és alapvetés, akkor ez azt is jelenti, hogy a vállalkozás hosszú távú létét megalapozó, hosszú távra szóló döntéseket is meg kell hozni valakinek. Na, ki lesz az? Bingó, te. A vállalkozás vezetője.

 

Ha te felelsz a vállalkozásod stratégiájáért - márpedig te felelsz -, akkor te vezető vagy. Click To Tweet

 

2. A vállalkozás még akkor sem magányos műfaj, ha papíron egyedül vagy benne

 

Szép gondolat, hogy egyéni vállalkozóként te csak egy egyszemélyes mikrovállalkozás vagy, de ez csak a nyomdafesték és a törvény szintjén van így. Bár papíron nincs alkalmazottad, mégis több ember munkáját irányítod – így vagy úgy.

 

A beszállítóid ugyanis azok a külső, tőled független vállalkozások, amelyek többnyire olyan munkákat végeznek el neked, amire egyébként alkalmazottat kellene felvenned, vagy tekintélyes összeget kellene beruháznod a feladat megvalósítására. (Például ha szórólapokat akarsz nyomdai minőségben készíteni, akkor egy nyomda felállítása csak ezért igen drága mulatság lenne.)

 

Akkor, amikor a beszállítóidnak leírod, elmondod, eltáncolod, hogy pontosan mit is kellene elvégezniük neked, akkor lényegében ugyanazt csinálod, mint amikor a munkavállalóidnak magyarázod el a tennivalókat, a feladataikat. Csak ilyenkor tender meg brief a munka leírásának a neve. Ha pedig hosszabb távon műveled a beszállítókkal ugyanezt, akkor keretszerződést kötsz – és az abban foglaltak kísértetiesen fognak hasonlítani arra, amit egyébként egy munkaköri leírásban fogalmaznál egy egy munkatársadnak.

 

Akármerről nézem is, ez egy vezető által megalkotott rendszert és annak irányítását feltételezi. Vezetést.

 

Mi a vezető dolga? 

 

A vezető sok mindenre kell, hogy figyeljen. Természetesen egy blogcikk sosem lehet alkalmas keret vezetőképzésre, ezért most erősen csak felsorolásra szorítkozom. Abból viszont máris látszani fog, hogy az, amit eddig is hallottál a guruktól, hogy vállalkozóként mi a feladatod, nagyon-nagyon hasonlítani fog arra, amit vezetőként meg kell tenned. (Újabb bizonyíték arra, hogy a vállalkozó vezető.)

 

Ezért összeraktam a vezető tízparancsolatát – de tényleg csak amolyan gyorstalpaló stílusban. Szóval a vezetőképző tréninghelyek megnyugodhatnak, nem fogom elvenni a kenyerüket… 😀

 

Ezt a 10 dolgot mindenképpen tedd meg vállalkozóként és vezetőként: 

 

  1. Alkoss stratégiát! Kell, hogy legyen egy irány, amerre a cégedet vinni akarod. Azt pedig, hogy milyen úton juttatod oda a vállalkozásodat, a folyamataid fogják megszabni.
  2. Alkoss folyamatokat! A folyamataidba építsd be az ellenőrzés és a visszajelzés, illetve a korrekció lehetőségét.
  3. Alkoss rendszereket! A folyamataidat mindig a rendszerek fogják össze, azok tartják egyben. Ezért kell először a folyamatot töviről hegyire kitalálni, és arra ráépíteni a rendszert.
  4. Szabj feladat és hatásköröket! 
  5. Vegyél fel ezekre a feladatokra embereket! Beszállítókat vagy munkatársakat. És tanítsd is be őket alaposan a munkakörükre, legyenek pontosan tisztában azzal, meddig tart a hatáskörük, és honnantól kell a főnöknek szólni. (Például a raktáros ne akarjon átutalást aláírni…)
  6. Ne csak ellenőrizz, adj rendszeresen visszajelzéseket is! Nyugodtan mondd meg a munkatársadnak, ha valamit elbaltázott – különben azt fogja hinni, hogy mindent a legjobban csinál. Nem azzal van a baj, ha valaki hibázik, hanem azzal, ha ezt az orra alá dörgölik, vagy megkérdezik tőle, hogy mi kell ahhoz, hogy ez legközelebb ne forduljon elő.
  7. Biztosítsd a munkatársaidnak, beszállítóidnak a feltételeket, hogy a lehető legjobb munkát tudják letenni az asztalra! Mármint azt biztosítsd, ami tényleg rajtad múlik. Például akár a beszállítókat, akár a munkatársakat ki kell szolgálni a munka maximális elvégzéséhez szükséges infókkal. Ha valamilyen feladatra embert vettél fel, akkor ne előtte kezdj el titkolózni a feladat bármely aspektusáról.
  8. Egyeztessetek! Folyamatosan. Egyáltalán nem biztos, hogy menet közben nem merül fel olyan váratlan körülmény, ami ne tenné szükségessé a változtatást – és jobb, ha ilyenkor a te kezedben marad a döntés. Ezért tarts rendszeresen megbeszélést, egyeztetést, értekezletet, akármit, ami erre alkalmas. De csak erre. (Szóval ne véget nem érő szájkaratebajnokságokat tartsatok ilyenkor, hanem mindenki, ismétlem, minden résztvevő felkészülten érkezzen egy ilyen beszélgetésre.)
  9. Ilyenkor számoltasd is el a haladással az illetékeseket! Legyenek megfelel mérőszámaitok, amelyeket célszámként használtok. Ehhez képest már jól fog látszani, ki hogyan halad. (És persze a magyarázatok sem mellékesek egy esetleges késés esetében – lehet, hogy vis maior történt, azaz rajtuk kívül álló, pontosabban felettük álló okok miatt nem haladtak. Ennek tipikus példája lehet, amikor valaki azért nem tud dolgozni, mert egy zárlat miatt leég a munkahelye, és emiatt megsemmisül a munkavégzéshez szükséges számítógép és az addig végzett munkát tároló adatállomány.)
  10. Kommunikálj! A fentebb felsorolt feladatokon kívül sem árt tartani a kapcsolatot a munkatársakkal és a beszállítókkal. Egyszerűen csak azért, hogy lássák, egy emberrel dolgoznak együtt, nem pedig egy céget képviselő droiddal. Néha nekik is jólesik, ha embernek tartják őket, és eszerint is viselkednek velük.

 

Vezető vagy – OK, vezetsz. De hogyan hoz ez pénzt? 

 

Képzeld el, hogy adott egy vállalkozás, amelyet megalapítanak, de a fenti 10 pont egyikét sem tartják be benne. Magyarul a kutya nem tudja, hogy mi a dolga, mindenki csinálja azt, ami éppen szembe jön vele, vagy amit ő a legfontosabbnak talál.

 

Nem nehéz kitalálni, hogy egy ilyen cég nem húzná sokáig. Miért?

 

  • Mert nem lenne egy tiszta irány, merre kellene fejlődnie a vállalkozásnak – és a munkatársak számára sem lenne világos, hogy merre kellene tolniuk a szekeret.
  • Mert senki sem tudná, ki mit végzett már el, mi a legsürgősebb – és egyáltalán hogyan lehet egy feladatot hatékonyan elvégezni.
  • Mert sok lenne a párhuzamosság (amikor ugyanazt a munkát ketten vagy többen is elvégzik egymástól függetlenül – csak éppen egészen más eredménnyel).
  • Mert sok lenne benne az ellentmondás – képzeld el, amikor ugyanarról a termékről az egyik munkatárs állít valamit az egyik érdeklődőnek, a másik munkatárs pedig annak ellentétét a másiknak. Vagy éppen ugyanannak az érdeklődőnek, csak másnap…
  • Mert pénzügyileg ez egy követhetetlen káosz lenne – márpedig a pénzügyek is a vezető felelőssége.
  • Mert a könyvelőd is a fejét verné a falba arra gondolva, hogy elvállalt egy ilyen céget, amelyikkel csak a baj van. Gyanús, hogy félévente-évente amortizálnál le egy könyvelőt.
  • Mert a fluktuáció nemcsak a könyvelődre terjedne ki, hanem a munkatársaidra is. Nem lenne egy épkézláb ember sem, aki egy kicsit ismerné az amúgy nehezen kiismerhető cégedet, nem lenne csapat, amibe az újak bele tudnának szokni – és nem lenne olyan sem, aki képes lenne betanítani őket.

 

Azt már korábban is írtam a szervezetfejlesztés kapcsán, hogy

 

minden szervezeti szintű hiba felesleges költségekkel és/vagy veszteséggel (elmaradt haszonnal) jár. Click To Tweet

 

Vagyis egy ilyen cég a feljebb felsorolt ordító szarvashibákkal konkrétan egy pénztemető. Olyan, mint egy fazék, amelyen nagyjából ezer lyuk van, mégis vizet próbálsz benne tartani. Na, pont így folyna el egy ilyen vállalkozásból a pénzed is, ahogyan a víz az ezerlyukú fazékból.

 

Kíméld meg magad, a vállalkozásod, a beszállítóid és a munkatársaid az ilyen baklövésektől! Képezd magad vezetőként is, hogy ne érjen meglepetésként, ha esetleg a jó marketinged miatt elkezd növekedni a céged – és kénytelen vagy több beszállítót, sőt akár munkatársat is bevonni.

 

Eljön még a te időd. 🙂

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

error
Posted on: 2019-04-09, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás