Mit vár el tőled egy befektető? – Befektetőkereső #1

A befektetőkereső jó játék - de jó, ha tisztában vagy a játékszabályokkal.

Befektetőkereső üzemmódban vagy? Szép kihívás, gratulálok! De korántsem lehetetlen küldetés. A befektetőkereső tulajdonképpen egy komoly összegekre menő játék. Csak a játékszabályokat kell jól ismerned, hogy jól tudd játszani. Ennek első lépése, hogy tudd, mit vár el tőled egy befektető.

 

 

Egy szempont mindenek felett

 

A befektetőkereső azért izgalmas, mert olyan, mintha egy vállalkozás lenne a vállalkozásban. Itt is van egy terméked (a komplett céged), amit el kell adni a vevőnek (itt a befektetőnek). Ismerni kell a célcsoportot, hogy a termékeddel ki tudd szolgálni az igényeit, az ő nyelvén kell beszélned, és meg kell találnod azokat a csatornákat is, ahol el tudod érni ezt a célcsoportot. Ha elérted őket, akkor még le kell csapnod a magas labdát, azaz el kell adnod neki a céged (jellemzően egy pitch keretében egy one pagert prezentálva).

 

Ezen a ponton apróbb eltérés a hagyományos értékesítési folyamathoz képest, hogy ezzel még adtad el a terméket. Sőt. Ez volt eddig a csali. Ha komoly érdeklődés van, akkor még most következik az értékesítési munka legfontosabb és legnagyobb része: jöhetnek a részletekbe menő tárgyalások, ahol bizonyítanod kell, hogy a céged valóban olyan vonzó, mit  ahogyan azt a pitch során előadtad. Ebből is látszik, a befektető kényes vevő. Akárkinek nem adja oda az értékes pénzét.

 

A befektetőkereső legfontosabb játékszabálya ugyanis az, hogy a befektető csakis egy esetben ad pénzt: ha biztos helyen érzi a pénzét – még az előre látható kockázatok ellenére is.

 

Vagyis a befektetőt az érdekli, hogy

 

  • visszakapja a befektetett pénzét
  • minél hamarabb kaphassa vissza
  • minél nagyobb hozammal megfejelve kaphassa vissza
  • mindezt minél több garanciával körbebástyázva.

 

Vagyis a fő szempont az, hogy a befektető keresni akar a bulin. Nem kicsit. Nagyot.

 

Minden más szempont ennek van alárendelve, és ebből fakad.

 

A befektetőkereső jó játék - de jó, ha tisztában vagy a játékszabályokkal.
A befektetőkereső jó játék – de jó, ha tisztában vagy a játékszabályokkal.

 

Mit keres a befektető a cégedben?

 

Először is a tervet. Az átgondoltságot. A felépítettséget.

 

Ha ez nincs, akkor lehet akármilyen jó is az ötleted, üzletileg megvalósíthatatlan, de legalábbis kétséges kategóriába esik a befektetőknél.

 

A befektetők soha nem az ötletet veszik meg (önmagában). Hanem azt, hogy képes vagy-e megvalósítani. Ebben látják a legfőbb garanciát arra, hogy vissza is kapják a befektetésüket – hozamostul. Click To Tweet

 

Miből fogják látni, hogy az ötleted megvalósítható-e, és tényleg fog is annyit hozni, amennyit te megálmodtál? Sorolom.

 

Befektetőkereső – legyen stratégiád!

 

Ez nemcsak a befektetőkereső játékban alapvetés, hanem úgy általában a vállalkozásokban.

 

Legyen stratégiád!

 

Miért? Mert a befektető (aki egy sima vállalkozásban speciel pont te vagy) azt akarja, hogy akár az idők végezetéig is képes lenne folyni a vállalkozásodba a pénz. Már korábban is írtam:

 

vállalkozást a lehető legritkább esetben alapítunk csak 1-2 évre – egyébként inkább az örökkévalóságnak. Click To Tweet

 

Azt pedig, hogy a vállalkozásodat hogyan lehet (egyáltalán lehet-e) fenntartani  akár az idők végezetéig is, azt a stratégiából lehet majd látni. Azt, hogy mi a cél a vállalkozással, hogy látod és tudod, ki a célcsoportod, hogy érted is, ismered is őket, ezért képes vagy nekik valami olyat adni (hosszú távon is), amiért hajlandóak fizetni, hogy meg is találod őket, hogy az erőforrásaid vagy már rendelkezésre állnak, vagy képes vagy őket megszerezni (időben, amikorra kellenek) stb.

 

Azt kell látnia a stratégiából a befektetőnek, hogy van egy rendszered, ami finomra van hangolva, és az elemei összhangban működnek a nagy cél érdekében nagyon-nagyon sokáig. Click To Tweet

 

Bár a stratégia nélkülözhetetlen, mert a vállalkozásod sok évre szóló megalapozottságát mutatja meg, de a befektetők ebből inkább mazsolázni fognak. A második lépcsőben sokkal több minden dől el a befektetőkereső során…

 

Befektetőkereső – az üzleti terv a lényeg!

 

A befektető az az állatfajta, amelyik kifejezetten rajong a számokért. Azzal kel és fekszik, sőt azzal is álmodik. Magyarul ha egy nyelvet akartok beszélni, sürgősen meg kell tanulnod informatív üzleti tervet készíteni. Click To Tweet

 

Nem most, hanem már akkor, amikor a one pager-rel betámadod a befektetőket. Hiszen a one pager nagyobb részt az üzleti terved áttekinthető, egy oldalas, étvágygerjesztő kivonata.

 

A kreatív kontroller (köz)beszól: 

 

Ez az oka annak, hogy pénzügyes lelkem csendben, legbelül irgalmatlan sikoltozásba kezd, amikor vállalkozói csoportokban rendszeresen(!) azt olvasom posztokban, hogy pénzügyest keresnek befektetőfogáshoz, de a pénzügyekhez nem értenek, nem is szeretnének ezzel foglalkozni(!!!), ezért kell a szakértő…

 

A dolog úgy áll, hogy nem kötelező a pénzügyekhez érteni. Még minimálisan sem. Mindenkinek szíve joga max 5 év után belebukni a vállalkozásába, vagy nagyon legfeljebb tengődni a saját munkáltatójaként. Click To Tweet

 

Ez az az állapot azonban egy cégben, amire az életben nem adna pénzt egy befektető. A befektetőt arról is meg kell tudnod győzni, hogy képes vagy kézben tartani a vállalkozásodat – benne a pénzügyeket is. 

 

És ha az üzleti terv a lényeg, akkor minek kellett a stratégia? Hát azért, mert stratégia nélkül nincs megalapozott üzleti terv. A stratégia adja a rendszert, amit majd az üzleti tervben lefordíthatsz számokra.

 

A stratégia mutatja meg, hogy működőképes-e az ötlet, az üzleti terv meg azt, hogy meg is tudod-e csinálni, és azt is, hogy meg is éri-e megcsinálni. Click To Tweet

 

Szóval hidd el, kell mind a kettő, egyik nincs a másik nélkül – és ezt a befektetők is tudják. Ha befeketetőkereső időszakodban vagy éppen, akkor ez egy olyan aranyszabály, amit mindenképpen meg kell jegyezned.

 

Befektetőkereső – a legfontosabb erőforrás

 

A befektetőknek legalább olyan fontos lesz az is, hogy kikből áll a vállalkozásodban a csapatod, mint az, hogy az üzleti terv számai mit mutatnak.

 

A csapat egy másikféle garancia a befektető számára arra, hogy az üzleti tervben foglaltak megvalósíthatóak. Click To Tweet

 

A csapat azért lényeges, mert a befektető tudni akarja, hogy

 

  • minden funkció le van-e fedve – azaz mindenre van-e embered, ami a stratégiában és az üzleti tervben megvalósítási feladat
  • minden ember rendelkezik-e a megfelelő szakmai képzettséggel, de még inkább tapasztalattal
  • milyen régóta működtök csapatként, és ez alatt az idő milyen eredményeket tudtok felmutatni.

 

Na, ez utóbbi már jelzi, hogy a totál kezdő vállalkozások után ritkán kapkodnak a befektetők. Tévedés azt hinni, hogy a startup-ok simán megkapják a befektetők pénzét akár a nulláról indulva is. A startuppereknek magyar viszonyok között szintén bele kell tolni kb. 3-5 évet, és cirka 15-20 millió forintot a vállalkozásba, amivel elő tudják állítani az MVP-t (minimálisan működőképes terméket), plusz prezentálni tudják a validált piacot, mire a befektetők hajlandóak szóba állni velük. (A Google-fiúk is beletoltak nem kevés melót és egy működőképes alapmodellt a cégbe, mire hajlandó volt egy kockázati befektető odaadni nekik az első befektetői milliót.)

 

A befektetők is akkor érzik, hogy jó helyen van a pénzük, ha már van valamilyen felmutatható eredmény, amiből következtetni lehet a további növekedésre. Az egyik ilyen felmutatható eredmény az összecsiszolódott csapat, amely összehangoltan képes a célért dolgozni – amelyhez a befektető a pénzét adja.

 

Befektetőkereső – mire alapozod a befektetési igényedet? #1

 

Nem árt, ha azt is meg tudod mutatni a befektetőknek, hogy mi az a cucc, amivel el akarod bűvölni, de még inkább le akarod tarolni a piacod. Ez az a bizonyos MVP (minimum viable product – minimálisan működőképes termék). Hiszen ha erre van kereslet, akkor a kibővített funkciójú termékverziókra meg pláne lesz.

 

A lényeg: fel kell tudnod mutatnod egy működőképes terméket, szolgáltatást, bármit, amivel akár már most is ki tudnál állni a piacod elé. Ez lehet prototípus, már készre kidolgozott termék, azoknak cizellált csomagajánlatai – feljebb mindig van út, de az alapterméknek meg kell lennie. Ha a fene fenét eszik is.

 

Befektetőkereső – mire alapozod a befektetési igényedet? #2

 

Ha már van termék, azt is meg kell tudnod mutatni a befektetőknek, hogy ez valós piaci igényeket elégít ki – azaz lesz rá kereslet.

 

Ennek is lehet többféle módja:

 

  1. szekunder piackutatás (amikor csak a nyilvánosan fellelhető adatokra alapozva is alá lehet támasztani a piaci igényeket, pl. korábban, mások által elvégzett felmérések eredményeivel)
  2. primer piackutatás (amikor te magad kérdezed meg a célcsoportodat, hogy mire is lenne szüksége, amiért még fizetni is hajlandó lenne)
  3. validálás (ez az a varázsfolyamat, amit startupként eleve nem úszhatsz meg, de ha nem startup akarsz lenni, akkor is érdemes lehet eltanulni a startupperektől – ugyanis sokkal megbízhatóbb eredményeket ad, mint a piackutatás, nem véletlen, hogy a befektetők is ennyire kedvelik).

 

Csak mellékesen megemlítem, hogy ha mikro- vagy kisvállalkozóként piackutatásra adnád a fejed, akkor ha mész a saját fejed után, baromira el is lehet rontani. A befektető meg ezt azonnal kiszúrja. Érdemes tehát itt is szakértő segítségét kérni. Jó hír, hogy van már olyan szaki, aki kifejezetten kis cégekre specializálta magát – ez pedig a kicsik számára is megfizethető árakat (is) jelent. Ez a valaki pedig nem más, mint kedves együttműködő partnerem, Széles Anikó, akinek oldalán, a kerdoiviranytu.hu-n a blogon is sok értékes információt találsz.

 

Amit fontos megjegyezni:

 

a befektetőt nemcsak az fogja érdekelni, hogy mit akarsz eladni, hanem az is, hogy erre vevő-e a piac. Click To Tweet

 

És neked ezt meg kell tudnod mutatni neki.

 

Befektetőkereső – tudod, hogy mibe vágsz bele? 

 

A befektetőt az is erősen érdekelni fogja, hogy tisztában vagy-e azzal, hogy az, amit szeretnél, mivel is jár valójában. Pontosabban arra, hogy tudod-e, mekkora és milyen hegyeket kell majd megmozgatnod ezért.

 

Tudod-e, hogy milyen eszközök, gépek kellenek majd? És hány ember? Azok mit tudjanak, mire legyenek képesek? Milyen szervezetben tudod őket a leghatékonyabban irányítani? Mennyi pénz kell a működtetéshez, mennyi a beruházásokra, és mennyi a fejlesztésre? Milyen forrásokból? melyik forrásnak mi a terhe, és azt hogyan fogod kigazdálkodni?

 

Magyarul jól alátámasztva el tudod-e mondani nekik, hogy milyen erőforrásokat kell megmozgatnod a vállalkozás céljának eléréséhez, melyikre mikor van szükség – és elő is tudod-e majd teremteni, amikorra kell. (Ha másért nem, akkor ezért mindenképpen kell e gy jó terv.)

 

Befektetőkereső – hogyan add el mindezt a befektetőnek?

 

Ez az, amiről majd egy következő blogbejegyzésben írok, különben sosem fogunk felállni a képernyő elől…

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást!

 

🙂 Csilla 🙂

error
Posted on: 2019-05-29, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás