Látványos növekedés a vállalkozásban – esettanulmány

A látványos növekedés elérésében a stratégia és a számokkal megalapozott üzleti terv is fontos, de a csapat legalább annyira.

A látványos növekedés minden kezdő álma, aztán pedig a haladó vállalkozók célja lesz. Hiszen ha gyors, dinamikus a fejlődés, azt már nem kell nagyítóval keresni, nemcsak mi tudjuk, hogy mennyi erőfeszítés van mögötte – azt már bárki más is, szabadszemmel is észreveszi. Bár egyre több vállalkozás esetében látom, hogy már az elején nagyon beindul a motor, és szinte alapelvárás lesz, hogy ugyanezt az ütemet a későbbiekben is tartani tudják, egy idő után plafonba ütköznek. De miért?

 

 

Látványos növekedés: van olyan?

 

A látványos növekedés nem olyasmi, amire létezhetne tankönyvi definíció. Igazából mindenki mást ért alatta, amikor konkrét számokra kellene lefordítani a dolgot. Ennek egyrészt szubjektív okai vannak. Mindnyájan mások vagyunk, más vágyakkal, célokkal, elvekkel, hozzáállással. Van, aki szerint már egy 25%-os növekedés is elismerésre méltó, más még a 100%-ossal sem lenne elégedett.

 

Itt szeretném coachként gyorsan megjegyezni: a maximalizmus öl. És ezt értsd szó szerint. Vagy a kreativitásodat, vagy a testi-lelki kapacitásodat, vagy a cégedet. De gyilkol. Az tuti. Click To Tweet

 

Másrészt pedig erősen piac- és iparágfüggő is, hogy hol mi számít kiugrónak, dinamikusnak. Egy IT-startupnál elvárt a dinamikus növekedés, és 40-50%-os, esetleg afölötti növekedési célszámok sem lehetetlenek. Egy pékség viszont örül, ha évente 10% körül képes növekedni. (A Lipóti pékség sikerét nem is tudta megismételni senki.)

 

Szóval először nem ért helyretenni magunkban azt, hogy a mi vállalkozásunknak, iparágunknak, személyiségünknek milyen mértékű növekedés lenne reálisan látványos.

 

Látványos növekedés – lehetséges? 

 

Persze, hogy lehetséges, csak nem mindegy, hogyan. Különösen nem olyan cégeknél, amelyek mér indulásuk óta ilyen látványos növekedést mutatnak.

 

Ilyen kisvállalkozás az egyik kedves ügyfelem, a MyBulldogShop.com is. Természetes alapanyagokból készült, tehát natúr kutyakozmetikumokat készítenek, illetve szintén adalék- és színezékmentes kutyakekszeket. Az indíttatás roppant egyszerű: a két tulajdonos, Magyari Bernadett és Halász Viktor kutyusa, Bosco (francia bulldog) gyakorlatilag mindenre is allergiás volt. (Vagy legalábbis annak tűnt az állatorvosoknak is.) Így Detti és Viktor felelős és #tudatosgazdi módjára elkezdett maga kísérletezni, hogy mi az, amitől a kutyusnak nincs baja. Ezért csak olyan kuytasampont, mancs- és orrápolót fejlesztettek, amiben garantáltan nincs semmilyen allergén.

 

Látványos növekedés - sok cég vágya ez. A MyBulldogShop.com már nemcsak vágyakozik - csinálja is!
Látványos növekedés – sok cég vágya ez. A MyBulldogShop.com már nemcsak vágyakozik – csinálja is!

 

A dolog olyan jól sikerült, hogy végül üzlet épült rá. Ez lett a MyBulldogShop.com, amivel eltaláltak egy olyan célcsoportot, amely igazán elkötelezett, és nagyszerűen tudtak vele kommunikálni. Hiszen ők maguk egy egy voltak a célcsoport tagjai özül.

 

Detti kommunikált, Viktor vitte a marketing többi részét. És közben terméket fejlesztettek, gyártót kerestek, ügyfélkiszolgáláson javítottak. Meg minden mást is. Mindezt organikusan. Vagy inkább ösztönösen? Nem a legjobb szó ez, hiszen nagyon átgondoltak minden egyes lépést – viszont voltak esetek, amikor tényleg csak a zsigereikre hagyatkozhattak. Mert azon a területen nem voltak képzettek.

 

A látványos növekedés kezdő vállalkozóként érte őket. A cég most négy éves, ebből harmadik éve aktív, és a harmadik év végére több, mint 21 milliós nettó árbevételt értek el. Úgy, hogy minden évben dupláztak. (Az szerintem elég látványos növekedés.)

 

A harmadik évben azonban elkezdett szorítani a cipő. A tulajdonosok nem igazán tudták megmondani, hogy mi a gond, mert baj az nem volt. Csak érezték, hogy ha ezt a látványos növekedést fenn akarják tartani, akkor valamit tenniük kell.

 

Így kerültem a képbe én.

 

Mire is volt szükség? 

 

Erről Detti írt nekem egy pár sort, amikor megkértem, hogy ehhez a készülő cikkhez írja le nekem, hogy a konzultációink miben és mennyiben segítettek nekik. Ezt láthatod most itt:

Már első évben is tudtuk, hogy kell egy “pénzügyes”, aki irányba állít minket és segít hosszú távon tervezni. Ilyenkor mit csinál a legtöbb vállakozó? Persze, hogy elkezdtem a különböző üzleti Facebook csoportokban érdeklődni, de ott nem igazán találtam olyat, aki megnyert volna minket. Na, nem azért mert kiváltságosak vagyunk, de úgy gondolom egy üzleti, pénzügyi mentor/coach/tanácsadó kiválasztása azért elég bizalmi kérdés.

Aztán egyszercsak Rád találtam és nagyon szimpatikus volt, amit olvastam. Többször jött ezután velem szembe hozzászólasod is a csoportokban. Így tehát elszántam magam és felkerestelek.

Van néhány olyan döntés és lépés a vállalkozásunkban, amik nem akkor és hirtelen segítenek, de tudjuk, hogy nélkülözhetetlenek a magabiztos fejlődéshez. A konzultációink is ilyenek voltak.

Látványos növekedés - csipet csapattal. Detti, Viktor és a fiúk.
Látványos növekedés – csipet csapattal. Detti, Viktor és a fiúk.

Tavaly volt – ha jól emlékszem – 3 konzultációnk. Nem tudnám pontosan felidézni, az elsőt kivéve, hogy pontosan miről is volt szó, de tudom, hogy irányt kaptunk és tudjuk a nagy fő célunkat. Ez miért jó? Ezt a kérdést konkrétan feltette nekem az egyik ismerősöm. Mi másért lenne jó, mint a kisebb és nagyobb döntéshozatalok esetében el tudjuk dönteni, merre és hogyan tovább. Nekünk nem az volt a célunk a konzultációval, hogy X óra alatt majd Csilla megmondja nekünk a tutit, és két hónap múlva úszunk a pénzben. Azért mentünk újabb tanácsadásokra, mert le akartuk tisztítani az utunkat. És milyen érdekes, ahogy ez sikerült, az üzlet is fellendült.

Nem vagyunk régi motorosok az iparágunkban, de szépen növekedik a cégünk és Neked hála tudjuk mindig merre megyünk. Egyébként csak lövöldöznénk a sötétben azt remélve, hogy majd egyszercsak eltaláljuk a vadat. Sokan csinálják így, ma már én is látom..

Kis adat a pénzügyeinkről – nagyvonalakban – amit a céginformációs oldalakról is le lehet olvasni és amire büszkék vagyunk, mert tisztességgel, becsülettel, tanulással és alázattal szereztünk.

Ez a My Bulldog Shop harmadik aktív éve. Második évben ötszöröztük az első évünk bevételét (ez a tavalyi üzleti év). Idén pedig már rég elértük a tavalyi teljes éves bevételünket.

A konzultációknak hála pontosan tudjuk mekkora növekedésre van szükségünk, ahhoz hogy elérjük kitűzött üzleti álmainkat és céljainkat. Annak már csak örülök, hogy felül tudjuk múlni. 🙂 

Azt is megtanultuk (azelőtt csak sejtettük), hogy újításra, fejlődésre és fejlesztésre is mindig szükség van. Ezért egyszerre mindig több dologban is újításokat tervezünk, de nem átlagosakat. Iparágunkban mindig egyedi szolgáltatásokkal és termékekkel rukkolunk elő.

Sok hibát követtünk el az első másfél évben. Biztos vagyok benne, ha Veled nem találkozunk, és nem mutatsz rá erősségeinkre, akkor még mindig csak tapogatóznánk, és egyike lennénk a nagy lendülettel induló, és rövid ideig fennmaradó cégeknek. Így viszont tartjuk a saját tempót és a saját elvárásainknak is egyre jobban meg tudunk felelni.”

 

Látványos növekedés – na, jó de hogyan csináltuk? 

 

Sajnos kénytelen vagyok azt mondani, hogy a konkrét és részletes válasz üzleti titok. A folyamatba azonban beavathatlak anélkül is, hogy Dettiék érdekeit sérteném.

 

A MyBulldogShop.com dinamikusan fejlődött – sőt nyugodtan állíthatjuk, hogy kilőtt, mint egy rakéta. A cél a lendület megtartása volt – és ehhez szintet kellett lépni.

 

Nemcsak a vállalkozás jövőjére dolgoztunk ki terveket. A stratégia létfontosságú volt ebben a tekintetben, amelynek magvát a terjeszkedés adta. Eköré már meg tudtuk szervezni, hogy

 

  • milyen további feladatokat kell ellátni
  • milyen további partnereket, esetleg munkatársakat kell bevonni
  • milyen erőforrásokra lesz még szükség
  • milyen ütemezésben kell ezeket a feladatokat elvégezni
  • milyen üzenetet kell küldeni, milyen marketinget kell majd ennek megtámogatására folytatni (csak nagyvonalakban, az alapkoncepció szintjén)
  • a fiatal, de a követők körében már most bivalyerős márka hogyan fejlődhet együtt a vállalkozással, illetve milyen lehetőségeket ad a terjeszkedésre.

 

Ezek mellett sokszor beszélgettünk a jelenlegi folyamatokról is, amelyek itt-ott már akkor sem voltak elégségesek a vállalkozás látványos növekedésének megtámogatásához. (Pedig korábban jól működtek.) Ezek voltak azok, amelyeket Dettiék végül pontosan aszerint szerveztek újra, hogy azokban maradjon elég kraft a tervezett terjeszkedéshez is. (Főként szervezeti kérdések voltak ezek.)

 

A látványos növekedés elérésebn a stratégia és a számokkal megalapozott üzleti terv is fontos, de a csapat legalább annyira.
A látványos növekedés elérésében a stratégia és a számokkal megalapozott üzleti terv is fontos, de a csapat legalább annyira.

 

Látványos növekedés koncepciója – már most is hat!

 

A látványos növekedést célzó koncepciónk elég világos célokat és irányelveket fogalmazott meg. Ez az, amiért már most is képes segíteni Dettiék minden olyan törekvését, ami esetenként a vállalkozás, vagy egy-egy folyamatának az átalakítását célozza.

 

Az egyik ilyen pont a szervezeti átalakítás volt. Annyiban mindenképpen, hogy legyen pontosan letisztázva, hogy ki kinek tartozik felelősséggel, meddig terjed a hatásköre, pontosan mi is a dolga. Ez nem is annyira a munkatársak szempontjából volt jelentős, bár ott is hozott eredményt. Sokkal inkább a tulajdonostársak, Detti és Viktor közti munkamegosztás, pontosabban a feleadatok és felelősségi körök újraosztása miatt volt lényeges. (Finom kiigazítás történt, de a hatása jelentős.)

 

A másik fontos pont ilyen szemszögből a kiszervezett munkafolyamatok újragondolása volt. Ehhez már csak áttételesen volt közöm, én nem szóltam bele, nem adtam tanácsot. Viszont a koncepcióban világosan és egyértelműen megfogalmazott alapelveik mentén már sokkal könnyebb volt a lehetséges partnerek szűrése, kiválasztása – és a nem jól teljesítőktől az elköszönés. (Erre is akadt sajnos példa. Viszont a lépés szükségszerű volt, mert ezzel az ügyfélkiszolgálás színvonala újra méltó lett a forgalmazott termékek színvonalához.)

 

További sok sikert a MyBulldogShop.com-nak – egészen biztos, hogy még hallani fogunk Dettiről, Viktorról és két kutyusukról, Bosco-ról, és Tódiról (ő később csatlakozott a kis csipet csapathoz, és Tódi egy örökbefogadott, vak mopsz kutyus).

 

Te is ilyen konzultációt szeretnél? Katt ide, és ismerd meg a részleteket! ›››

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

error
Posted on: 2019-06-28, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás