A vállalkozás értéke miből áll össze? – Kincsek a cégedben

A vállalkozás értéke, alias cégérték - mi határozza meg?

A vállalkozás értéke az a fogalom, ami eléggé homályos sokak számára. Van ugye a nyilvánvaló. Amit megveszel a cégednek, annak értéke van, az a vállalkozás vagyona. Ez OK. De miért cserélhetnek akkor az eszközértéknél akár tízszer magasabb áron is gazdát cégek? És mit tanulhatnak ebből akár a kisvállalkozások is? Megmondom.

 

 

A vállalkozás értéke

 

A vállalkozás értéke a legegyszerűbb értelmezés szerint az az érték, amelyet a cég eszközeinek eladása után piaci értéken kapnánk leszámítva az akkor éppen fennálló kötelezettségek értékét. Tiszta sor: mindent kiárulunk piaci értéken, és amit kapunk, abból kifizetjük a kötelezettségeket. Ami marad, az a cég valós értéke. A módszer faék egyszerűségű, ebben rejlik a népszerűsége is.

 

Kisebb vállalkozások azonban hajlamosak ezt úgy értelmezni, hogy ami szerepel a könyvelésben, vagy az ahhoz kapcsolódó valamilyen nyilvántartásban, az értékesíthető vagyonelem, és azt vehetjük figyelembe. Ezzel is számolnak. Viszont így figyelmen kívül hagyhatnak egy rakás olyan tényezőt, ami valós értékkel bírhat egy vevő számára, a számviteli nyilvántartásokban azonban nem szerepel. Vagy esetleg nem piaci értéken. Kisvállalkozók nem is gondolnak rá, hogy ezek is értéknövelők lehetnek, és bizony egy cégeladási tárgyaláson remekül alkualapot biztosítanak.

 

Úgyhogy ideje összeszedni azokat a tényezőket, amelyek egy ilyen helyzetben emelhetik (vagy éppen csökkenthetik) egy vállalkozás értékét.

 

A vállalkozás értéke, alias cégérték - mi határozza meg?
A vállalkozás értéke, alias cégérték minden cégvezető számára érdekes információ. Na jó, de mi határozza meg, mi tartozik bele?

 

A vállalkozás értéke – amire mindenki elsőként gondol

 

A vállalkozás értéke nem ezen múlik ugyan, de az alapját mindenképpen ez adja. Ez pedig az eszközök értéke. Mégpedig a piaci értéke.

 

A gond az, hogy amikor a legtöbb kisvállalkozó fejében megfordul a gondolat, hogy esetleg eladja a cégét, akkor csak eddig lát. Márpedig egy éppen működésben lévő vállalkozás értéke, még ha szigorúan vagyonalapon is nézzük, nemcsak az eszközök piaci értékéből fog állni. Mert vannak folyó, vagyis éppen nyitott kötelezettségei is. Ezeket meg egy vevő sem szívesen veszi át, ha mégis, akkor bizony megkéri az árát. Engedményben.

 

Ez pedig teljesen jogos elvárás. Hiszen a kötelezettségeket még nem a vevő vállalta, ahhoz neki semmi köze, azt még neked mint eladónak kell rendezned. Ezért számol úgy a vevő (és vele együtt a szakma is), hogy az eszközök piaci értékéből illik levonni a fennálló kötelezettségek értékét is. Vagyis

 

Összes eszköz piaci értéke – összes kötelezettség = cégérték

 

Extrém esetben az eladási ár akár nulla, azaz 0 forint is lehet, ha hagytad elúszni a kötelezettségeidet, amelyek éppen annyira rúgnak, mint a vagyontárgyaid teljes piaci értéke, és hagysz magad után egy rakás elégedetlen beszállítót.

 

A vállalkozás értéke, amit a kapcsolatok adnak

 

Sokféle kapcsolata lehet egy vállalkozásnak, ami értéket képvisel. Ha ezek a kapcsolatok még ráadásul karbantartott adatbázisba is vannak rendezve, na, az már igazán jó tárgyalási alap.

 

Ezen adatbázisok értéke alapvetően azon múlik, hogy hogyan tud megállapodni egymással erről a két fél. Persze ezt is lehet értékelni – és ilyenkor az értékelés módszertanáról is meg kell állapodni a vevővel.

 

Milyen adatbázisokra gondolok?

 

Vevőadatbázis

 

Az adatbázisok Szent Grálja. Hiszen ebből jön a pénz, mégpedig az árbevétel stabilan elérhető fele. Különösen akkor, ha ez a lista elég sok exkluzív, de legalábbis prémiumügyfelet tartalmaz.

 

Ékes példája volt ennek nem is olyan nagyon régen a Citibank lakossági üzletága. A Citi úgy döntött, neki nem elég nagy a magyar piac, hogy megérje foglalkoznia vele, így ahogy volt, eladta az egészet. Kötve, fűzve, masnizva. Már akkor közmondásossá vált a tülekedés, ami a többi magyarországi bank részéről beindult ezért az üzletágért. Miért? Mert a Citi kifejezetten prémiumbanki szolgáltatásokra specializálódott – kifejezetten és kizárólag prémiumügyfelekkel. Naná, hogy az a csinos betét- és befektetési állomány, amivel ezek az ügyfelek rendelkeztek, megmozgatták még az olyan nagy régiós multik fantáziáját is, mint az OTP.

 

Hogy végül mégis az Erste lett a befutó, csak annak volt köszönhető, hogy ő vállalta, hogy átveszi a volt Citi-s munkatársakat is. Soha nem fogjuk megtudni, hogy így jártunk-e rosszabbul, vagy ugyanúgy megszívtuk volna az OTP-vel is. Tény azonban, hogy alig pár hónap kellett, hogy meginduljon az elvándorlás az Erste-től. Az Erste-nek hiába indult be ugyanis a nyálelválasztása az ügyféllista láttán – ha tökéletesen alkalmatlannak bizonyult arra, hogy kiszolgálja ezt az igényesebb ügyfélkört. Jelentem, azóta sem találtunk olyan bankot, amelyik azt lett volna képes nyújtani, mint a Citi. Szomorú.

 

A vállalkozás értéke a piaci részesedésének nagysága is. De csak addig, amíg ezt a részesedést képes vagy megtartani.
A vállalkozás értéke a piaci részesedésének nagysága is. De csak addig, amíg ezt a részesedést képes vagy megtartani.

 

A vevőadatbázis azonban nemcsak abból a szempontból lehet értékes a vevőnek, hogy milyen ügyfelek vannak rajta. Lehet, hogy nagyon kielégítő a számára az átlagos ügyfél is – he elegendő szerepel belőlük a listádon. Ezzel ugyanis a vevő a piaci részesedésedre pályázik. Ha már mérhető részt haraptál ki magadnak a piacodból, akkor a piacvásárlás lehetősége legalább annyira vonzó lehet a vevőknek, mint az, hogy prémiumügyfelekhez juthat.

 

Követői, feliratkozói adatbázis

 

A vállalkozás értéke szempontjából ez az adatbázis akkor lehet meghatározó, ha elég nagy számosságú. Jellemzően a közösségi platformokon keresztül stabilan elérhető ÉS aktivizálható követőkről van szó. Ha ugyanis mutatnak némi aktivitást, akkor ők valószínűleg elkötelezettebbek a vállalkozásod, termékeid iránt, mint azok, akik valamikor nyomtak egy lájkot, aztán azóta sem néztek az oldalad felé.

 

Ugyanez igaz pepitában a feliratkozói adatbázisra is. Nemcsak a mennyiség számít, hanem a minőség is. Hogy egy személyes példával jöjjek: az én feliratkozói adatbázisom roppant szerény. Alig pár száz fő. (Ez sokak számára lehet meglepő, pedig így van.) Viszont ez a feliratkozói adatbázis egyrészt jól karbantartott (az inaktívaktól rendszeresen megtisztítom), másrészt meglehetősen jól mozgósíthatóak (vagyis eltartanak).

 

A feliratkozói és követői adatbázisok azért képviselnek értéket, mert őket sokkal költséghatékonyabban lehet elérni akár hirdetéssel, akár direktben, mint a körön kívüli potenciális vásárlókat. Az már egy másik kérdés, hogy láttunk olyat, hogy az eredeti tulajdonos alatt szép eladási számokat produkáló  feliratkozói és/vagy követői adatbázis az új tulajdonos keze között elpárolgott, az eladások meg szinte megszűntek. Ha ugyanis az átmenet nincs jól kommunikálva, a megszokott minőség pedig a megszokott módon továbbra is biztosítva, akkor az érdeklődők bizony eltűnnek a balfenéken.

 

Beszállítói adatbázis

 

Van az az eset, amikor a beszállítók kiléte és/vagy összetétele (ki mit szállít be), akár az üzleti titok kategóriája is lehet. Ez különösen akkor igaz, ha a beszállítókkal stratégiai kapcsolatot építettünk ki, vagyis hosszú távra rendezkedtünk be a velük való együttműködés tekintetében. Ha pedig ez még valamilyen kizárólagossággal is párosul, az már igenis az üzleti titok kategóriája.

 

Ezt kiadni másnak csak úgy: üzleti harakiri. Ezt elkérni tőled csak úgy: ipari kémkedés gyenge kezdő verzióban. Click To Tweet

 

Ebben az esetben a beszállítók listája ugyanis pont ugyanazt az értéket képviselik, mint a terméked összetétele vagy receptúrája. Olyasmi, mintha a Kentucky Fried Chicken egy napon kiadná, hogy a panír titkos receptjéhez a hozzávalókat kik szállítják be nekik. Innen közelítve egy jobb ízérzékű szakács már simán koppintaná a receptet annak alapján, hogy melyik beszállító mit forgalmaz.

 

A vállalkozás értéke és a tulajdon

 

A különféle tulajdonok szintén értéknövelőek lehetnek. Mégpedig az olyan tulajdonok, amiknek a kizárólagos birtokosa a vállalkozásod.

 

Ilyen tulajdon lehet pl. egy licensz, egy know-how, vagy éppen egy szerzői jog. Ezek is eszközök, tehát beleszámítanak a vagyontárgyak közé. Csak sok kisvállalkozás hajlamos ezt a ziccert simán kihagyni. Egyszerűen nem is veszik figyelembe, ha valami ilyen vagyontárgyon ülnek a cégben.

 

Hogy mennyi pl. egy know-how értéke? Annyi, amennyit a piacon adnak érte. Vagyis megint a piaci értéknél tartunk. Ha azonban egy know-how, illetve az arra alapuló termék, szolgáltatás validált, tehát már látszik, hogy mennyien érdeklődnek iránta, netán már pörögnek is az eladások, az egyértelműen növelni fogja az ilyen tulajdonok értékét.

 

A vállalkozás humán értéke

 

A munkatársak és a cégen belüli működésüket meghatározó vállalati kultúra szintén növelheti a céged értékét. Minél több olyan szakember dolgozik nálad, akiknek már van neve a szakmában, minél összecsiszoltabb a csapat, minél nagyobb a tudásbázis, ami a koponyájukban van, annál valószínűbb, hogy vonzó lesz a vállalkozásod a vevőnek ebből a szempontból is. (És ami vonzó, annak az üzletben ára van.)

 

Ha a vállalkozásod az innovatív megoldásairól is híres, akkor pláne nyert ügyed van ezen a téren. Innoválni lehetetlen a megfelelő gondolkodású és hozzáállású, összeszokott munkatársak nélkül. Az innováció léte a cégedben mindig jó bizonyíték arra, hogy a humán tőke erős a vállalkozásodban.

 

És ha már humán érték, akkor van itt még más is…

 

A vállalkozás értéke szempontjából valóban nagyon fontos a humán tőke, de hiába dolgoznának neked a legjobb koponyák is, ha nem lennének optimalizált, hatékony folyamatok a cégedben, aminek mentén ez a sok okos ember nagyszerűt lenne képes produkálni.

 

Az optimalizált, tehát hatékony működést lehetővé tevő külső és belső folyamatok szintén olyan ékkövei egy vállalkozásnak, amelyek éppen a profittermelő képességének a maximalizálását teszik lehetővé. Nem volt véletlen, hogy a maga idejében, amikor a Ford gyárban bevezették a futószalagos termelési rendszert, ami a mai napig hatékony termelési folyamatnak számít, a Ford volt a világ legértékesebb autógyára. (Persze ehhez nagyban hozzájárult az is, hogy éppen ennek a kimaxolt, és a kor színvonalán agyonoptimalizált folyamatnak köszönhetően letarolták a piacot a T-modellekkel. Tehát a folyamatoptimalizálás tekintélyes piaci részesedésbe is torkollott.)

 

A vállalkozás értéke a múltban

 

Minden pénzügyi gurutól tudjuk, hogy az, hogy egy cég hogyan teljesített a múltban, még semmire nem garancia a jövőjét illetően. (Aki valaha is próbált már tőzsdézni, az biztosan hallott már erről.) Persze kivétel azért itt is akad: Warren Buffet, a világ harmadik leggazdagabb embere, aki egész vagyonát a fundamentális elemzésre alapozta, mert szerinte sokkal megbízhatóbb, mint bármilyen más elemzés. Hát, neki bejött, az biztos.

 

Akármerről nézzük is, a cégtörténet az a tényező a cégértékelésben, ami – ha nem is számolnak rá pénzben konkrét értéket, de – a bizalmat mindenképpen erősen képes gerjeszteni. Önmagában persze ez még kevés, de meg lehet támogatni még egy pár egyéb faktorral – ezekről még lesz szó a további pontokban.

 

Aminek viszont egészen biztosan van értéke, és a minden mindennel összefügg elve alapján működik, az a márka.

 

A márka értékét az adja, hogy mekkora az ismertsége, mekkora a rajongótábora, és milyen elkötelezettséget képes kiváltani, azaz mennyire aktívan vásárolnak. Az ismertséget pedig erősen befolyásolja a “legenda”, azaz a márka múltja, és annak dicsőséges volta. Ezen tényezők alapján már lehet márkaértéket számolgatni. Ugyanis ha újonnan kellene ugyanezt a márkát kiépíteni, annak lennének jól kalkulálható költségei: a hirdetésnek, közösségépítésnek egészen biztosan.

 

Mi lehet még a vállalkozás értéke?

 

Alapvetően a növekedési potenciál. Ha egy céget úgy adsz át bárkinek is, hogy már kész a stratégia arra, hogyan hódíts meg újabb piacokat, hogyan erősítsd meg a márkádat, az ehhez szükséges új termékek koncepciója mr megvan, de még jobb, ha már validálva is, a kockázatokra ki van dolgozva azok kezelésének módszere – magyarul a vállalkozás jövője is sínre van téve -, akkor ez is érték. Hiszen megvannak a tervek, nem a vevőnek kell kínlódnia vele, hogy megcsinálja. (Persze valószínűleg úgyis fog csinálni, mert neki is megvannak a maga elképzelései.)

 

Ez azonban kicsit úgy működik, mint amikor bankhitelt akar felvenni az egyszeri vállalkozó, vagy befektetőt akar bevonni a cégbe. Az első, amit ilyenkor akár a bank, akár a befektető látni akar, a hosszú távú elképzelések (alias stratégia), és az azt alátámasztó számítások (nagyobb részt az üzleti tervben). Úgyhogy jó van ilyened akkor is, ha eladod a vállalkozásod.

 

Ha meg nem adod el, akkor meg pláne jó, ha van. Különben mitől lenne értékes a céged? 😉

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

error
Posted on: 2019-07-05, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás