A márkaépítés pénzügyi eszközei

A márkaépítés pénzügyi eszközei

A márkaépítés nem egyszerűen hasznos, vagy jó dolog. Szükséges. Igen, még a mikro- és kisvállalkozásoknak is. Sőt. Ha valakinek különösen szüksége van saját, erős márkára a nagyok árnyékában, azok éppen a kicsik. Akik ezzel is magukhoz tudják vonzani a vevőket, megkülönböztetve magukat a nagyoktól. A márkaépítésnek számtalan eszköze van – például pénzügyi eszközök is. Hogyan lehet erős márkát építeni a pénzügyek segítségével akár egy kisvállalkozásnak is? Tippözön. 

 

 

A márkaépítés pénzügyi eszközei

 

A márkaépítés kisvállalkozások esetében sem új ötlet. Én is építgetem a magamét, és tanulok is róla. (Ha a linken nem látsz szinte semmit, az nem a véletlen műve: ez ugyanis egy zárt csoport fizetős ügyfeleknek – amit viszont ott kapsz, az nagyjából fedi a brutális fogalmát.)

 

A márkaépítésnek számtalan nagyon klassz eszköze létezik. A három legkiemelkedőbb

 

  • a saját könyv (vagy egy olyan, ahol legalább társszerzőként kint van a neved)
  • szakmai előadás valamilyen neves konferencián, rendezvényen
  • és a sajtószereplések – ez különösen akkor, ha nemcsak szakmai ismertségre vágysz, hanem szélesebb körben is szeretnéd, ha megismernék a neved, a márkád.

 

A kreatív kontroller (köz)beszól: 

 

Az én titkos tippem még, ami a B2B-szektorban még felérhet egy atombomba erejével, az ajánlás. Hihetetlen a márkaépítő ereje. 

 

Persze ezen kívül akad számos más is – a YouTube-videócsatornától kezdve a szakmai blogon át a szakmai csoportokban, fórumokon történő szakértői megnyilvánulásokig. Ezek azonban inkább már csak megtámogatják a leghatékonyabb márkaépítő eszközök hatékonyságát.

 

Amiről eddig szó volt, az mind többnyire valamilyen marketingeszköz, amelyet a márkaépítés szolgálatába állíthatsz. Aztán éppen a fentebb már belinkelt márkaépítő szakmai klubban vetődött fel a gondolat, hogy mi van a pénzügyi eszközökkel? Lehet-e pénzügyi eszközökkel márkát építeni? Ha igen, melyekkel? És legfőképpen hogyan?

 

Mutatom.

 

A márkaépítés pénzügyi eszközei
A márkaépítés nemcsak a marketingről szól – a pénzügyekben is vannak eszközök, amelyek komolyan rásegíthetnek az eredményre.

 

A márkaépítés pénzügyi eszközei – lehetséges? 

 

Igen, határozottan. Viszont van egy nagyon komoly előfeltétele a dolognak.

 

Mégpedig az, hogy

 

legyen valamilyen hosszú távú koncepció a pénzügyi eszközök használata mögött. Click To Tweet

 

Vagyis rögtön kezdésként kilyukadtunk a stratégiánál. A helyzet ugyanis az, hogy a legtöbb esetben, amikor pénzügyi eszközökhöz nyúlsz márkaépítési céllal, az neked költséget jelent. (Vagy azért, mert valamit meg kell venned, vagy azért, mert lemondasz a hasznod egy részéről.) Tehát ha ilyen eszközöket használsz, azt mindig érdemes valamilyen nagyobb cél érdekében tenned, amelynek megvalósulása esetén az így befektetett költségek (busásan) megtérülnek. Ez meg csak úgy vaktában nem megy. Ezért kell a stratégia.

 

Vagyis a márkaépítés pénzügyi eszközökkel nagyon is lehetséges – de kell hozzá az is, hogy jól átgondolt célok szolgálatába legyenek állítva ezek az eszközök.

 

A márkaépítés pénzügyi eszközei – azonnali fizetés a beszállítóknak

 

A beszállító beszállít, így kapsz róla egy számlát. A számlán – ahogyan az az áfatörvényben elő van írva – áll egy fizetési határidő, aminek dátuma a készpénzes fizetési módot leszámítva el fog térni a számla kiállításának és a teljesítésének dátumától.

 

Mit csinál a legtöbb magyar vállalkozás?

 

Addig ül a pénzen, amíg csak lehet, és a fizetési határidő napján utal. Ezt azzal indokolják, hogy addig jó, amíg ők használhatják a pénzt. Na, de miért van erre szükség?

 

Mert a magyar kkv-k legtöbbje nem tud tetszőleges pillanatban költeni. Click To Tweet

 

Mégpedig azért nem, mert a költéseik jó része attól függ, hogy a bevételeik MIKOR folynak be. Az ügyfeleimnek mindig úgy szoktam magyarázni a cashflow működését, hogy a cashflow-t egy koordináta-rendszernek kell elképzelni, ahol a pénzmennyiség csak az egyik tengely, a másik mindig az idő. Ergo jó lenne tudni, hogy mikor folynak be a bevételek, és mikor kell költségekre szánt összeget kiadni. Ehhez viszont tervezni kellene a bevételeket is, a kiadásokat is, és azok mozgását.

 

Ha nincsenek tervezve a bevételek (EZ az a pont, ahol az eb sírhantja van jó hat láb mélyen), akkor fordul elő, hogy foggal-körömmel ragaszkodnak a pénzhez a gazdálkodó szervezetek – ameddig csak lehet.

 

A kreatív kontroller (köz)beszól: 

Most akkor tessék belegondolni, hogy ha még mindig ez az uralkodó szemlélet, hogy addig használom a pénzt, amíg csak lehet

  • hány cég tervezi a cashflow-ját egyáltalán vagy rendesen

  • hány cégnek van a gazdálkodásába beépített puffer (tartalék).

 

Szóval a tény, hogy ennyire ragaszkodnak a vállalkozások a készpénzhez ameddig csak lehetséges, nem feltétlenül a jó gazdálkodás jele. Ez már csak azért is így lehet, mert volt olyan vállalkozó, aki rácsodálkozott, hogy ez a jelenség egyáltalán létezik. És elmondta, hogy ők mihelyst kezükbe kapják egy beszállító számláját, azonnal ki is fizetik – a számlán szereplő fizetési határidőtől függetlenül. Mindig. Azonnal. Mert azért a pénzért a beszállító megdolgozott, tehát már az övé.

 

Aztán kérdésemre elmesélte azt is, hogy nagyon szeretik is őket a beszállítók. Nem tudnak olyat kérni tőlük, amit ne teljesítenének.

 

Miért van ez így? 

 

Mert az azonnali fizetéssel nagyszerű márkát építettek a beszállítóiknál. Ők a megbízható, korrekt ügyfél, akiről minden beszállító álmodik. Naná, hogy minden beszállító megtesz mindent azért, hogy megtarthassák őket, mint vevőket.

 

Emögött azonban kemény koncepció van. Mégpedig az, hogy a beszállítókkal stratégiai együttműködést alakítsanak ki. Igazi hosszú távút. Mégpedig azért, mert ennek a vállalkozásnak fontos a stabil, jól működő beszállítói háttér folyamatos fenntartása.

 

Ennek pedig cégszinten az az “ára”, hogy stabilan jó likviditással kell rendelkezni. Ezt a rendszert ugyanis csak akkor lehet fenntartani, ha mindig van annyi forgótőke, amiből azonnal kilehet fizetni a beszállítókat. Vagyis azzal fizeted meg ennek a pénzügyi márkaépítő eszköznek a használatát, hogy nemcsak figyeled, hanem nagyon jól tervezed a cashflow-dat.

 

A márkaépítés pénzügyi eszközei – kedvezmények a vevőknek a gyors fizetésért

 

Ha már a likviditásodról beszéltünk az előző részben, akkor érdemes a másik irányból is pillantást vetnünk erre a történetre. A vevőid is javíthatják a likviditásodat – ha hajlandóak hamarabb fizetni, mint ahogyan az feltétlenül muszáj.

 

Hogyan lehet erre őket rávenni?

 

A skontónak nevezett intézményt erre találták ki – és éppen ott érdemes alkalmazni, ahol alapból hosszú fizetési határidőkkel dolgoztok. (Pl. egy 30 napos fizetési határidőt simán le lehet szorítani vele 8 napra, vagy azonnalra is.)

 

A módszer lényege, hogy a vevőnek sávosan engedményt adsz aszerint, hogy mennyivel hamarabb fizet a fizetési határidőhöz képest. Jó, ha valamilyen szemmel is jól látható kedvezményben gondolkodsz. Pl. ha azonnal fizet, akkor kaphat 5-10% kedvezményt is (ugye, tudod, hogy csakis a haszonból, és nem a teljes árból, tehát a nagyobb százalékú kedvezményhez nem árt egy tisztességes haszonkulcsú termék is). Ha 8-15 nap között,akkor 3%, ha 15-30 nap között, akkor 1-2%.

 

Hogy ezt hogyan tüntesd fel a számládon? Egyszerű: kötsz egy szerződést, amelyben ez a feltétel szerepel, és a számlán hivatkozol a szerződésre. Így a könyvelőd is tudni fogja, hogy miért nem a teljes árat utalta el a vevő, hanem a kedvezménnyel csökkentettet.

 

És hogy hol van ebben a márkaépítés? Ott, hogy a vevőid úgy fogják érezni, kaptak tőled egy lehetőséget. Meg ott, hogy ezt nagyon kevesen csinálják – nem nehéz kitűnni vele a magyar piacon. Megjegyezhető leszel tőle.

 

Ennek viszont ára van. A bevételed egy részéről lemondasz a jó likviditásod – no és persze a márkád építése érdekében.

 

A márkaépítés pénzügyi eszközei – a visszatérő vevőknek adott kedvezmények

 

A márkaépítés egy másik eszköze, amikor a rendszeresen nálad vásárló vevőidnek szeretnéd kifejezni megbecsülésedet – és persze azt sem hátrány elérni, hogy még továbbra is nálad vásároljanak. Ennek érdekében biztosíthatsz a legkedvesebb vevőidnek számos extra szolgáltatást – beleértve a kedvezményes vásárlást is.

 

Hogyan építi ez a márkádat? Úgy, hogy meg tudod vele mutatni, hogy ezen a módon is megbecsülöd a visszatérő vásárlóidat, mert ők fontosak neked. (Ez önmagában persze még nem lenne elég a megbecsülés kimutatásához, de jó arra, hogy a többi eszköz hatására ráerősítsen.) A márkádat ebben az esetben a vevőelégedettség építi.

 

És ahogyan a gyorsabb fizetés esetében, most is a kedvezményben fizeted meg a márkaépítés ezen módjának az árát.

 

A márkaépítés pénzügyi eszközei – speciális értékesítési modellek

 

Vannak olyan speciális értékesítési modellek, amelyek segítségével akár még egy teljesen friss, most induló, tehát tökéletesen ismeretlen márkát is viszonylag rövid idő alatt fel lehet futtatni. Erre nagyon jó példa a Dropbox, amely a freemium üzleti modell alkalmazásával ma már második generációs startup-unikornisnak mondhatja magát.

 

Ennek az értékesítési modellnek az a lényege, hogy az alapszolgáltatás is prémiumminőségű – és ehhez bárki ingyenesen hozzáférhet. Terjed is a termék, mint tél végén az influenza. A vevő azonban még kaphat ennél is többet, szebbet, jobbat – ha megveszi a fizetős kiegészítőket.

 

A modell pénzügyi háttere, hogy a fizetős kiegészítőknek legalább annyira nyálcsorgatóaknak kell lenniük, mint az alapterméknek. (Ez nem egyszerű, mert már az alaptermék is prémiumminőségű.) Hiszen a fizetős verzió kelendősége fogja garantálni azt, hogy az ingyenes használók által igénybe vett termékek és azok fejlesztésének költségeit is fedezni tudd. Vagyis lemondasz az ingyenes felhasználóktól beszedhető haszonról – hiszen a fizetős felhasználók csak az ingyenes felhasználók által generált költségeket fogják az előfizetésben, vételárban megfizetni.

 

Hol van ebben a márkaépítés? A prémiumszolgáltatásban, nem pedig a pénzügyi eszközben. A pénzügyi eszköz annyiban járul hozzá a márka erősödéséhez, hogy a terjedést, az ismertségnövelést generálja.

 

A márkaépítés pénzügyi eszközei sosem elegendőek önmagukban

 

Már csak ezért is KELL, hogy egy koncepció, stratégia mentén állítsuk őket csatasorba. A pénzügyi eszközök jellemzően inkább megtámogatják a többi márkaépítő eszközt, semmint önmagukban építenék a márkát.

 

Ezért jól gondold meg, melyiket hogyan és milyen céllal használod. Mert ha jól rakod össze a rendszert, akkor amit belefektetsz akár költségként, akár elhalasztott haszonként, hosszú távon többszörösen is megtérülhet.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

error
Posted on: 2019-07-19, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás