Amit tudni akarsz a vállalkozásról – de soha nem mesélte el egy guru sem

A vállalkozás rózsaszín köde

A vállalkozás összetett művelet. Hogy mennyire az, azzal sajnos a legtöbb kezdő vállalkozó a legkevésbé sincs tisztában. Sőt. Gyakran botlok bele a kezdők körében szinte megkövült sztereotípiákba, amik sok esetben meglehetősen rózsaszín ködbe burkolják a vállalkozás jelenségét. Úgyhogy most eljátszom a nagyteljesítményű ventilátort, és oszlatom a rózsaszín ködöt.

 

 

A vállalkozás szuper – csak nem mindig

 

A vállalkozás valóban szuper dolog. Tényleg igaz róla az a sok minden, amit a legtöbb reklámízű szlogenben olvashatsz róla: egyfajta szabadságot ad, lehet kötetlen, igazából ez egy életstílus. És ez mind nagyon vonzó.

 

A probléma ott van, hogy mint mindennek, a vállalkozói lét kellemes oldalának is megvan az ára. Erről már jóval kevesebbet lehet hallani. Pedig nagyon nem ártana ezeket is tisztázni – és akkor talán több vállalkozás élné meg az első születésnapját, vagy ha meg is éli, akkor nem a túlélésért küzd.

 

Mert ez az, amiről vagy nem beszélnek a guruk, vagy egyenesen képesek a valóság ellenkezőjét állítani. Úgyhogy most összegyűjtöttem a leggyakoribb rózsaszín vattacukros vállalkozói humbugot, amit itt az ideje helyére tenni a fejekben.

 

A vállalkozás rózsaszín köde
A vállalkozás rószaszín ködét sok guru legendája táplálja – itt az ideje oszlatni!

 

A vállalkozás rózsaszín köde #1 – “Aki nem tud pénz nélkül vállalkozni, nem tud pénzzel sem.”

 

Hááááát… pénzügyesként csípőből cáfolok.

 

A mondat eredetileg Klapka Györgytől származik, és tényleg így mondta. Aztán egy marketingguru felkapta, és előszeretettel használta. És meg is gyökeresedett a fejekben. Olyannyira, hogy azóta sok kezdő képes tényleg minden kezdőtőke nélkül belevágni a cégalapításba – akkor is, ha éppen árukészletet kellene vennie az induló boltjába, meg berendezést, vagy bármit.

 

Csakhogy az illetékes marketingguru elfelejtette idézni a Klapka-könyv idevágó teljes szövegrészletét. A szövegkörnyezetéből kiragadott egyetlen mondat így üt ugyan, mint a péklapát, csak a lényege veszik el. Azt ugyanis Klapka is leírta, hogy ő komplett vagyonokat mozgatott meg vállalkozásai során. Tény, volt jó néhány cége, amit el is bukott. De a vagyonnyi tőkével működő cég romjain mindig maradt annyi, amiből új céget indíthatott. Kisebbet, szűkebben, de elindította, felfuttatta.

 

Amit tehát Klapka mondott, igaz – az ő szemszögéből. Ő vagyonokhoz szokott, nem tízezres tételeken rágódott egy csőd után sem. Az ő szemüvegén keresztül nézve ez aprópénz, gyakorlatilag pénz nélküli állapot. De csöppet sem csóró állapot.

 

Amiért nekem ezzel bajom van, hogy az illetékes guru interpretációjában ez a gondolat lényegében szó szerinti értelmezésben gyökeresedett meg a kezdő vállalkozók fejében – és tartja magát makacsul mind a mai napig. Erre persze rátett egy másik guru maga köré szőtt legendája, aminek szintén van valóságalapja, hogy ő mindössze 3.600 Ft-ból indított vállalkozást, mert akkoriban annyiba került egy domain név és a tárhely. Hát persze.

 

Amit a másik guru ezzel kapcsolatban elfelejt megemlíteni, az az a tény, hogy bár akkoriban csak a GYES volt a “keresete”, de azt mind a cégébe tudta beforgatni – és ebben támogatta a férje is. (Szóval a vajas kenyérre valóval nem kellett foglalkoznia.) Plusz már akkor rendelkezett marketingtudással, és abban az időben kezdett online vállalkozni, amikor az online-t még csak elkezdtük megismerni itthon. El ne felejtsük megemlíteni, hogy a szükséges technikai tudással is rendelkezett az oldala létrehozásához és üzemeltetéséhez a korábbi munkatapasztalataiból – és  ezt rajta kívül nem sok vállalkozó mondhatta még el akkoriban.

 

Ne érts félre, az, hogy ő mostanra guruvá nőtte ki magát, nagyon is nagy teljesítmény, aminek semmi köze nincs ahhoz a hülyeséghez, hogy többek szerint jókor volt  jó helyen. Csak éppen pont azért, mert guru lett belőle közben, sokan adnak a szavára – és azt szó szerint is veszik. És ez baj.

 

A rózsaszín köd oszlatása – pénz nélkül nem megy

 

Ezzel szemben a valóság az, hogy ha vállalkozást indítasz, akkor egy szabályt azonnal jegyezz meg:

 

árbevételarányosan éppen az indulás időszaka a legköltségesebb. Click To Tweet

 

A következő ehhez hasonlóan vacak árbevétel/költség arányú időszak a nagyobb fejlesztések időszaka lesz.

 

Tetszik, nem tetszik, az elején tolod a vállalkozásba a pénzt. Naná, hogy iparágfüggő, hogy mennyit. Egy tanácsadói vállalkozást lényegesen kevesebb költséggel lehet elindítani (különösen online), mint pl. egy fodrász vagy egy kozmetikus, még akkor is, ha egyéni vállalkozóként indul a fodrász, és csak egy széket bérel. Pedig szolgáltatóként dolgozik mindkettő.

 

Viszont fodrászra mindig szükség van, ott a szükségletek folyamatossága miatt könnyebb vendéget fogni, szakértőként ezzel meg kell küzdeni. Fodrászként bele kell tolni az induló anyagkészletbe, az eszközökbe, a székbérletbe a pénzt, tanácsadóként meg ki kell tudni bekkelni az elején azt az időszakot, amikor még egy masszív marketing mellett is éppenhogy csordogálnak a vevők meg a bevételek.

 

Tessék megérteni:

 

a vállalkozás befektetés és egzisztencia. Click To Tweet

 

Ergo először bele kell tenni a pénzt, hogy később többet hozzon vissza.

 

Nem véletlen, hogy statisztikailag kimutatható, hogy sokkal nagyobb arányban élik túl azok az induló vállalkozások az első három évet, ahol már a kezdetektől volt legalább valamilyen kezdetleges előzetes (aztán meg folytatólagos) tervezés. Kivételek persze mindig vannak, de ez a lendület is csak egy darabig tart ki.

 

Több olyan ügyfelem van, akik a harmadik évre nagyot növekedtek, aztán mintha üvegplafonba ütötték volna bele a fejüket. (Érdekes módon ezen vállalkozások esetén a harmadik év rendszeresen visszatérő mérföldkő a cég fejlődésében.) Ők is mind ösztönből kezdték, egy jól megtalált piaci résre lőve, nagyszerű elképzelésekkel – és vitte őket a lendület.

 

Aztán elértek egy olyan határt, ahol még mindig remek ötleteik vannak, nagyszerű terveik – de valahogy döcögni kezdett a gépezet. Mert nincs stratégia, nincs üzleti terv – ehhez képest pedig már túlságosan sok forog kockán. És eljönnek, hogy tervezzünk. Mert mostanra már tudják, hogy ez kell, ha tovább akarnak lépni.

 

Mert tudják, hogy a növekedési fázist finanszírozni kell - és azt a semmiből nem lehet. Click To Tweet

 

A vállalkozás indításának pénzügyi aranyszabálya

 

Vállalkozást az induló költségek fedezetével, illetve legalább 3-6 havi (kinek mennyi ad biztonságérzetet a saját iparágában) működési tartalékkal indítunk. Click To Tweet

 

Rózsaszín köd #2 – Indítsunk vállalkozást külső tőke bevonásával

 

Ez a makacs hiedelem az #1 pont egyenesági folyománya. Nekem nincs pénzem, mert pénz nélkül is tudnom kell vállalkozni – null problemo, majd használjuk másét!

 

Ebben az esetben a kezdő vállalkozók kifejezetten úgy érzik, ők a korszellemmel haladva teljesen illeszkednek ezzel az elképzelésükkel a trendbe (startup-okról alkotott másik rózsaszín elképzelés miatt).

 

Ezzel a ponttal most nem is babrálnék sokat, hiszen már két cikket is írtam a témában – és ez akkor is igaz, ha befektetőt keresel, hitelt akarsz felvenni (hiszen ilyenkor a bank viselkedik úgy, mint egy befektető), vagy pályázati pénzt szeretnél nyerni.

 

Mit vár el tőled egy befektető? – Befektetőkereső #1

 

Mit akar egy befektető? Pénzt! – Befektetőkereső #2

 

A kreatív kontroller (köz)beszól:

 

Igen, kezdő vállalkozások számára akadnak pályázatok. Ezekkel is van azonban egy kis bibi:

 

  1. baromi kevés a pénz, amit így lehet vele nyerni (Pl. a minimálbért fedezi 6 hónapra – ebből mégis hogyan indítasz céget???)
  2. meglehetősen korlátozott az az összeg, amit eszközbeszerzésre fordíthatsz (az induló költségekre ritkán szokott elég lenni)
  3. ígéreteket kell tenni arra, hogy a pénz felhasználását a vállalkozás fejlődési mutatóin lehet majd adott időn belül szemmel látható mértékben is mérni (vagyis nem elég a – mondjuk így – organikus fejlődés, mindenképpen bevételkényszerben leszel… ha nem teljesítesz, akár vissza is kell fizetned az elnyert pénzt)
  4. nincs rá garancia, hogy tényleg annyi pénzt nyersz a pályázaton, amennyit te szeretnél – és akkor borul az üzleti terv
  5. sok pályázat meghatározza, hogy milyen költségeket hajlandó elismerni – ezeket a benyújtott üzleti tervben nem lehet elszámolni. De attól még fedezni kell, ki kell fizetni…

 

Szóval csak óvatosan a más pénzével – még akkor is, ha az pályázati pénz.

 

A vállalkozás rózsaszín köde #3 – A vállalkozás szabadsága

 

Na, ez az, amiről egyik gurut sem hallottam még soha egy hangot sem ejteni. Mindegyikük csak arról beszél, hogy a vállalkozás szabadságot ad, mert azt csinálhatnak és akkor, amikor akarnak.

 

Na, ez így ebben a formában – ki merem jelenteni – nettó hazugság. El ne hidd.

 

A vállalkozás szabadsága ugyanis nem abban áll, hogy azt csinálok és akkor (meg annyit), amikor (és amennyit) akarok, hanem abban, hogy azzal foglalkozom, amit szeretek. Click To Tweet

 

Minden más ezen felül egy merő kötelesség.

 

Ezt még egyszer, csak hogy kihangsúlyozzam a fontosságát: minden más ezen felül merő kötelesség.

 

És ebből van számos. Be kell tartanod egy rakat törvényt és előírást. Be kell tartanod a vállalkozásod folyamatait, amit magad alkottál – azért, hogy az ügyfeleidet olyan színvonalon szolgálhasd ki, ahogyan ígérted nekik. Ott vannak a folyton változó ügyféligények, amelyekhez alkalmazkodnod kell (sokszor akár fénysebességgel is). Ott a technológiai nyomás, aminek ugyan pont nincs szabálya, hiszen annyira új dolog, de legalább kihívás, hogy alkalmazd, adaptáld és alkalmazkodj hozzá.

 

A vállalkozás innentől egy csomó szükségszerűségről, kötelezettségről szól. Ennyit a határtalan szabadságról.

 

Még egyszer mondom: igenis a vállalkozás szabadabb életet jelent – az egyik oldalról. Nincs főnök, van ráhatásod az időbeosztásodra, azt csinálod, ami motivál, amit szeretsz. Viszont ennek ára van, és millió másféle kötelezettségben, no meg felelősségben fizeted ezt meg.

 

A vállalkozás rózsaszín köde #+1 – Azt is be kell fektetned, amiről nem is tudsz

 

Erről sem hallottam még beszélni a gurukat – igaz, szerintem ők azért is lehettek guruk, mert ők bele sem ütköztek soha ebbe a problémába.

 

A gond ugyanis az, hogy ha te vállalkozol, akkor a családod is vállalkozik. Anélkül, hogy bármelyikőtök fel lenne készülve erre. Te még csak-csak elbírsz ezzel jó esetben, hiszen ezt te akarod, visz a lendület és a lelkesedés.

 

De mi van a családoddal? Akik ezt az életmódot nem élik (jellemzően ők maradnak alkalmazottak, vagy tanulnak még, ami szintén alapvetően alkalmazotti hozzáállást igényel, és alkalmazotti időbeosztás szerint folyik), és nem is értik, hogy a vállalkozás miatt te miért változtál meg…

 

Miért nem akkor vacsorázol, amikor ők? Mert akkor neked még ügyfeled van? Miért nem teszed le a lantot este, mint minden más rendes ember?

 

Miért nincs fix összeg a számládon minden hónap 5-én vagy 10-én, ahogy minden más dolgozó embernek? Miért teszed ki a családodat ilyen bizonytalanságnak? (Ez addig lesz így, amíg a vállalkozásod be nem áll annyira, hogy stabil bevételt nem képes termelni.)

 

Miért költöd el a család megtakarításait, miért tolod bele a pénzt a vállalkozásodba – amikor az a következő hónapban nem térül meg? (Hasonló okokból érzik így, mint ami amiatt a kiszámítható rendszerességgel érkező fizetés hiányát megsínylik.)

 

Miért nem foglalkozol már annyit a gyerekkel, miért nem fekszel le időben, miért nem lehet tőled aludni, miért jár az agyad folyton a cégeden??? Ezer kérdés, ami legalább ugyanennyi konfliktust szül.

 

Mert lehet, hogy lesz alkalom, amikor hétköznap reggelire palacsintát sütsz a gyerekeidnek, mert megteheted. De lesz számos nap, amikor még azt sem tudod megtenni, ami tökre átlagos a családodnak az eddig megszokott családi életetekben.

 

A milliódolláros kérdés tehát:

 

készen áll a családod arra, hogy hátteret adjon neked a vállalkozói életformához? Click To Tweet

 

A vállalkozás jó dolog, de akkor is többszemélyes társasjáték, ha elvileg egyedül vagy a cégedben.

 

Egy biztos: a családod ellenében soha nem leszel sikeres vállalkozó. Click To Tweet

 

Valamiféle konszenzusnak születnie kell, különben vagy a vállalkozást bukod el hosszabb távon, vagy a családod. Jó lenne, ha nem alakulna ki olyan szitu, amikor erre a döntésre kényszerülsz. Ez nagyon komoly befektetés a cégedbe – érzelmileg. Részedről is, de legalább annyira a családod részéről is.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

 

error
Posted on: 2019-08-02, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás