Üzleti terv – ősvilági szörnyeteg vagy modern pénzügyi eszköz?

Az üzleti terv elavult? Vagy alapvető félremagyarázással van csak dolgunk?

Az üzleti terv mindig aktuális téma – nálam legalábbis tuti, hogy az. Tény, sok vállalkozás elmondhatja magáról, hogy sikeres üzleti tervezés nélkül is. Egy darabig. Aztán amikor jön a szintlépés időszaka, akkor hamar rájönnek, hogy valami mégiscsak kéne, és hogy akármennyit is dolgoztak eddig, akármilyen klassz is volt a marketingjük eddig, igazából baromi nagy szerencséjük volt az eddigi fejlődési rally-val. (Tapasztalatból mondom.) De biztos, hogy üzleti terv kell ide? Vagy valami más kell már a modern vállalkozásoknak?

 

 

Disclaimer: a cikket meglehetősen felindult állapotban írtam, pedig már három napja emésztem a kiváltó cikkben olvasottakat. Ez valószínűleg érződik is az írásomon. Ennek ellenére végig igyekszem tartani magam a szakmai színvonalhoz, és szakmai érveket hozni. 

 

Eljárt felette az idő?

 

Rögtön szeretnék valamit az elején rögzíteni mint alapigazság, és ebből nem is vagyok hajlandó engedni:

 

A stratégia mutatja meg, hogy a vállalkozásod működésképes-e, az üzleti terv meg azt, hogy megéri-e működtetni. Click To Tweet

 

Ezt nem azért mondom, mert ez a fixa ideám, de tény, hogy nekem ez a tétel fontos szakmai becsípődés. Egyszerűen azért, mert az empírikus tapasztalat ezt mutatja. A saját vállalkozásom kapcsán is, de az ügyfeleim cégeivel kapcsolatban is.

 

Ha pedig ezt elfogadjuk igaznak, akkor nagyon sokat nem kell rágódnunk rajta, hogy kell-e terv, vagy sem.

 

A rágódás azon megy, hogy az eddig megszokott forma szerinti üzleti tervre van-e szüksége egy mai, XXI. századi vállalkozásnak, vagy elég valami sokkal egyszerűbb is? A rágódás apropóját pedig ez a cikk okozta. Meg az, hogy az egyik legismertebb vállalkozásfejlesztő csoportjában bukkantam rá – és széles egyetértés mellett bólogattak többen a cikkíró véleményére.

 

Az üzleti terv elavult? Vagy alapvető félremagyarázással van csak dolgunk?
Az üzleti terv elavult? Vagy alapvető félremagyarázással van csak dolgunk?

 

Mielőtt a cikket ízekre szedném, még valamit szeretnék leszögezni:

 

ismerem a startup-ok és a lean módszertanát. Sőt. Amit lehet és érdemes kkv-környezetben ezekből használni, alkalmazom is az ügyfeleimnél. (Pl. a validálás, a minimálisan működőképes termék, vagy éppen a “bolondbiztos” folyamatok kidolgozása.)

 

Ebben a cikkben, pontosabban a szerzőjének fejében azonban valami nagyon félrement, és szeretném ezt most helyretenni.

 

Üzleti terv és az emeletes marhaságok #1

 

A cikk első félremagyarázása a beidézett Wikipedia definíciója kapcsán ugrik az arcunkba. Az idézet így szól:

 

“Az üzleti terv egy üzleti vállalkozás útját jelöli ki az előkészületektől a kijelölt célokig. Gyakorlatilag egy közép távú akcióterv, ami általában három vagy öt évre jelöli ki a taktikai és stratégiai lépéseket, és azok időzítését.

 

Nincs általános konszenzus a formájáról és tartalmáról, de vannak olyan elemek, amiket mindenképpen célszerű tartalmaznia. Van néhány előfeltétel, amelynek teljesülnie kell ahhoz, hogy üzleti tervet készíthessünk. Ilyen például, hogy a megvalósítandó üzleti ötletünk mellé szükséges.”

 

Ez többé-kevésbé igaz. (Még foglalkozunk a kevésbé részével is.) Az utána következő magyarázat viszont sántít:

 

“Láthatod, hogy még a Wikipédia is középtávról beszél! Rövidtávon nem erre van szükséged!”

 

Az indoklás ebben a formában épületes hülyeség. OK, fogadjuk el a Wikipediatól (ami valljuk meg, nem minden tekintetben számít a tudás hiteles kútfőjének), hogy az üzleti terv lényegében egy közép távú akcióterv, ami 3-5 évre szól. Viszont akkor itt a milliódolláros kérdés: hogy a rozmaringos, zivataros kakukkfüttybe fogjuk meghatározni a terveinket 3-5 évre anélkül, hogy tudnánk, mi a bánatos bogyót fogunk csinálni jövőre?

 

Igen, a válaszhoz nem kell különösebb agytorna: a 3-5 évre szóló középtáv nem fog csak úgy lógni a levegőben. Kell hozzá az 1-3 éves rövid távú alap. Ami, jelentem a Wikipediának, szintén a terv része. Oszt jó napot.

 

Üzleti terv és az emeletes marhaságok #2

 

A következő ilyen veretes bölcselet a cikkből így szól:

 

“Szerinted Elon Musk meg tudta volna becsülni előre, hogy hány SpaceX rakéta fog felrobbanni a kilövési kísérletek közben? Nem. A hagyományos üzleti terv ebben az esetben egyáltalán nem működött volna. Működött viszont a cash flow, így pontosan tudta, hogy még egy teszt kilövésre van pénzük, utána bezár a bazár. A kilövés pedig sikerült…”

 

Mondjuk, hogy egyetértek azzal, hogy elég a cashflow. (Amúgy nem. És csak felvilágosításképpen szólok a cikkszerzőnek, hogy a cashflowterv amúgy az üzleti terv része. Ergo ha már ez megvan, az nagyon sokat segít egy vállalkozáson – amíg kezdő. Aztán amikor át akar lépni egy szintet, hamar rájön, hogy kell oda még más is. A cashflow-nak is megvannak a maga korlátai, így például bele sem tudod írni a korrektül megbecsült, megtervezett értékesítési és költségadatokat, amíg azokat meg nem tervezed.) Ha elég a cashflow, akkor se hagyjuk figyelmen kívül a cashflow lényegét: nem elég azt tudni, hogy MOST éppen mi ment ki és mi jött be – azt is tudni kéne, hogy két hónap múlva jól állok-e.

 

Ha már idekevertük Elon Muskot és a SpaceX rakétáit: nem, nem tudta előre, hogy hány rakétát fog csak úgy elfüstölni a sztratoszférába. De nem is kellett. Neki célokat kellett kitűznie – és a cashflow-nak, valamint a tervnek is ezeket a célokat, illetve azok megvalósítását kell szolgálnia.

 

Alapvető tévedés a tervezésről

 

A tervezés során nem jósolni kell, hanem célokat kitűzni, és az ezekhez vezető lépéseket, feladatokat, a szükséges erőforrásokat és felelősöket megnevezni. Click To Tweet

 

Vagyis szó nincs arról, hogy Elon Musknak teljes bizonyossággal előre tudnia kellett volna, hogy hány rakéta fog felrobbanni. Neki elég volt annyit tudnia, hogy mennyit akar kilőni. Pontosabban mennyit akar kísérletezni. (Ha valamelyik kísérlet hamarabb bejön, az tiszta haszon.)

 

Üzleti terv és az emeletes marhaságok #3

 

És ha már itt tartunk, akkor még valami: Elon Musk, vagy bármelyik startup befektetők bevonásával dolgozik. És tudod, mire kíváncsi a befektető?

 

Arra, hogy mikorra térül meg a befektetése, és mikortól termel neki hasznot/hozamot. És ezt honnan tudja meg?

 

Igen. A stratégiából és az üzleti tervből. Nem véletlen, hogy minden one pager olyan adatokkal van tele, amelyeket vagy a stratégiából, vagy az annak alapján készített tervből vesznek. (Később ezt a one pager-t kell kicsit bővebben kifejteni, azaz pitchelni, bemutatni – gyakorlatilag kivonatosan, de már részletesebb adatokkal alátámasztottan kell bemutatni a startégiát és az üzleti tervet. Jó reggelt.)

 

Üzleti terv és az emeletes marhaságok #4

 

A cikk ezek után megidézi a a startup-ok és a lean szellemét is, és hivatkozva a Minner gazdasági és vállalkozási blogra azt állítja, hogy az üzleti terv elhagyása teljesen összhangban van a lean szemlélettel, meg azzal, amit Mándó Milán a Butítsd le a vállalkozási ötletedet! című cikkében írt. Hát nem.

 

Többszörös nagy nem. Egyrészt Mándó Milán sem írt le olyat soha, hogy ne kellene üzleti terv, akár a lean szemlélet alkalmazása mellett sem. (Sőt. Milán most dolgozik saját üzleti terv sablonon. Nem is értem, miért pont rá és a cikkére hivatkozott a szerző.) Másrészt a lean szemlélettől mi sem áll távolabb, mint az üzleti terv elhagyása. Szóval…

 

…tisztázzuk! A lean nem erről szól!

 

A lean lényegi gondolata, hogy a felesleges dolgoktól szabaduljunk meg. Elsősorban a vevő számára felesleges dolgoktól, aztán meg azoktól, amelyek nekünk is feleslegesek, vagyis gyakorlatilag pocsékolunk (waste-pontok megtalálása). Ez eddig rendben van.

 

A vita azon van, hogy a terv felesleges-e. Szerintem a fentiek egyértelműen alátámasztják, hogy ha valami a legkevésbé felesleges a vállalkozásodban, akkor az a startégia és az üzleti terv.

 

Nem tudom, ki látott már közelről, működés közben olyan vállalkozást, vállalatot, amely lean alapon működött. Én igen. Nemcsak a simított gyártást, meg a “bolondbiztos” folyamatokat, meg a zero waste elvet láttam a gyakorlatban alkalmazni. Hanem azt is, hogy bár a közép távú tervekkel már tényleg csak nagyon érintőlegesen, nagy vonalakban foglalkoztak, a stratégia és az egy éves(!), operatív tervek nagyon is kidolgozottak voltak.

 

Mert a lean megvalósításának a lelke – persze a cselekvésen túl – a dokumentálás. És nemcsak az utólagos (mi történt? – főként a hibajavításra koncentrálva), hanem az előzetes is (mi fog történni? – ezt nevezzük  tervezésnek, hahó!).

 

Az egyedüli, amiben egyet tudok érteni a cikk szerzőjével, az szintén a lean, és ezzel a lean startup metodika egyik alapelve: építs, mérj, tanulj! Igaz, ezt a tervezéstől függetlenül is meg kellene csinálni.

 

Ellenben lenne egy költői kérdésem: ha nincs terv, mert az ugye a szerző szerint nem kell, akkor mihez képest végzi el a méréseket? Az előző évhez?

 

Persze, lehet, és ennek is megvan a maga értelme. Csak egy év alatt túl sok minden történhet ahhoz, hogy ne lépjenek fel mérést torzító tényezők. (Erről írtam korábban a statisztikák használatáról szóló cikkemben.)

 

Akkor viszont hogyan mér, hogy korrekt eredményt is kapjon? Na, ezért sem árt, ha van terv, amihez képest lehet a teljesülést mérni. Mert lehet, hogy tavalyhoz képest megkétszereztem az árbevételem, de ha a növekedés nagy részét az infláció okozta, akkor már nem is olyan rózsás a szitu. Ha viszont az idei évre szóló tervemhez képest növeltem duplájára az árbevételt, az már fejlődés.

 

Ha ezt korrektül meg tudja válaszolni a szerző, akkor nincs több kérdésem.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

error
Posted on: 2019-08-08, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás