Telített piac – minek oda még egy vállalkozás?

Telített piac - kék óceán stratégia

A telített piac egy olyan fogalom, ami egyértelműnek tűnik, hogy mit is jelent, mégis van némi fogalomzavar körülötte. Az egyértelmű mindenki számára, hogy ha telített a piaca, az nehézségeket jelent majd neki – de milyet és mennyit? Adok néhány eligazodási pontot, és stratégiát is, hogy mihez kezdj, ha egy szép napon arra ébredsz, telített piacon próbálsz fennmaradni.

 

 

Telített piac – az vajon mi?

 

A telített piac egy olyan fogalom, amit egy vállalkozótársam töredelmesen beismert magáról, hogy nem tudna pontosan meghatározni magától. Bedobta hát a kérdést pár hete az egyik vállalkozói csoportban, hátha a kollektív tudás kipótolja a hiányosságait.

 

Hát, sok válaszból sajnos csak az derült ki, hogy másoknak s hiányosságai vannak ezen a téren. Úgyhogy itt az ideje, hogy rendet tegyünk: mi a telített piac valójában?

 

Telítettnek nevezünk egy piacot, ha

 

a piaci résztvevők már csak úgy tudnak növekedni, ha azt egy másik résztvevő részesedésének a rovására teszi, azaz csak a mások által már megszerzett piacra betörve tudják a forgalmukat növelni. Click To Tweet

 

Gyakorlatilag a Kék óceán stratégia című könyvben W. Chan Kim és Renée Mauborgne ezt a piacot nevezik vörös óceánnak. Ez az a piac, ahol olyan öldöklő verseny folyik a versenytársak között, hogy a vérük vörösre festi a piacukat jelképező óceánt.

 

És valóban: az ilyen piacon vagy ölsz, vagy meghalsz. Cserébe azonban megnyugtatlak: az ilyen késhegyig menő harcokra kihegyezett piacokból nagyon kevés van. Jellemzően az összes tanácsadó azt szokta javasolni fapados piackutatás gyanánt az összes kezdő vállalkozónak, hogy indítson egy keresést a Google-ben arra a termékre, szolgáltatásra, amire vállalkozást szeretne indítani. Ha sok találatot dob ki a kereső, az jó, mert akkor láthatóan van kereslet, van piac.

 

Miért van kevés az öldöklően telített piacokból? Egyszerűen azért, mert ma már olyan sebességgel változnak a piacok (a vevőigények, a termékek, a támogató informatikai háttér, alapanyagok stb.), hogy nincs idő rá, hogy megteljen a piac.

 

Ettől persze még most is igaz: észnél kell lenni, és meg kell találni azt a niche-t, ahol meg tudod vetni a lábad. A verseny akkor is létező része lesz a működésednek, ha nem totálisan telített a piacod.

 

Telített piac - kék óceán stratégia
Telített piac – gyakran hallott kifejezés. De vajon tudjuk-e, miről beszélünk valójában? És hogyan működjünk egy ilyen piacon? Mutatom.

 

Honnan lehet tudni, hogy telített piacon vagy?

 

Ha telített a piacod, akkor a következő jelekből gyaníthatod, hogy a verseny a szokásosnál is élesebb vár rád és a cégedre:

 

  • nemcsak vevőket, lead-eket is nehéz és költségesebb szerezni, mint korábban – és itt a költségek emelkedése esetén nem a hirdetési árak emelkedéséből adódó többletkiadásokra gondolok, hanem arra, hogy a hatékonyságot már csak kisebb vagyonok elköltésével tudod fenntartani
  • a marketingköltségek nem térülnek meg egy-egy kampányban – ez ugyan lehet más probléma jele is, de ha az előző ponttal együtt jelenik meg, akkor már lehet sejteni valamit
  • a piacnak nincs további olyan kiterjedési dimenziója, ahová tovább tudnál lépni – pl. a célcsoportot nem tudod további szegmensekre bontani, mert már mindet megtaláltad, kiszolgálod, vagy éppen világpiacon vagy, ahonnan területileg nincs már hová terjeszkedni
  • új szereplő lépett be a piacra, és te azonnal megérezted a forgalmadon – azaz a te piaci részesedésedből harapott ki az új belépő magának. Ez különösen akkor árulkodó, ha ez nemcsak rád igaz, hanem a piac több más korábbi szereplőjére is.
  • a tényleges és a lehetséges vásárlások száma között nincs jelentős különbség
  • árverseny alakult ki a piaci szereplők között, és ez a jelenség tartósan fennáll
  • bizonyos korábbi piaci szereplők kilépnek a piacról, vagy jelentősen visszaszorítják eddigi tevékenységüket, és figyelmüket más piacokra irányítják – vagyis mások csak úgy tudnak növekedni, hogy a korábbi szereplők zsugorodnak, vagy kilépnek

 

Természetesen lehetnek még más jelek is, de ezek talán a legszembetűnőbbek. Arra figyelj különösen, ha egy-egy ilyen jelenség nem önmagában, hanem más pontokkal együtt fordul elő. Akkor igen nagy az esélyed rá, hogy a piacod telített piaccá vált.

 

Természetesen az a legjobb, ha nem hagyod, hogy idáig fajuljanak a dolgok, és vigyázó szemedet a piacodon tartod. Magyarul ne várd meg, amíg a piacod telítődik. Ezért fontos figyelmeztető jel, ha a konkurensek egyszer csak modellt, piacot, szegmenst, terméket, szolgáltatást stb. váltanak. Persze örülni fogsz, hogy a konkurens így elhagyott piaci részesedéséből neked is jut majd, így növelni tudod a részesedésed, a forgalmad. Csakhogy ez átmeneti megkönnyebbülés lesz, és a további növekedés megáll. Sőt. A marketingköltségek emelkedésével akár a profitod is elkezdhet fogyni. (Jellemzően meg is teszi.)

 

Szóval menj a dolgok elébe – és ha már gyanítható, hogy telítődni fog a piacod, akkor tegyél is valamit ellene.

 

Telített piac – mit csinálj, ha már ott vagy?

 

Először is, mint fentebb már írtam, előzd meg! Magyarul: tervezz! Ha már vannak arra mutató jelek, hogy a piacod telítődni fog, készülj fel rá, hogy mit teszel, ha ez tényleg be is következik!

 

Az ügyfeleim a megmondhatói, hányszor hangzik el a számból konzultációk alkalmával:

 

láss tovább az orrodnál, a vállalkozásodban az idei év végénél! Click To Tweet

 

Csinálj SWOT-analízist, ami felfogható egy minimál kockázatelemzésnek is! Ebben már valószínűleg meg fog jelenni a telített piac réme is – ezért lesz érdemes az erősségekre és a lehetőségekre koncentrálni a továbbiakban, hogy megtaláld a helyzetből a kiutat. Tehát mire bekövetkezik a piacod telítődése, addigra te már kész forgatókönyvvel várhatod ennek bekövetkezését. Sőt akár már előkészített lépésekkel, hogy rögtön le is tudd vezényelni a váltást.

 

Másodszor ha nem voltál ennyire előrelátó, és mégis benne felejtetted magad és a vállalkozásod a szituban, akkor is tervezz – csak éppen újra.

 

Nagyon fontos!

 

Ezt az újratervezést ne halogasd sokáig! Mihelyst beazonosítottál legalább három jelet, ami a telített piac meglétére utal, abban a másodpercben hirdesd ki a vészhelyzetet, gyűjtsd magad köré azokat a kollégáidat és/vagy beszállítóidat (pl. tanácsadókat), akik segíteni tudnak a kivezető út megtalálásában, és fogjatok neki

 

  1. az újratervezésnek

  2. ingujjat feltűrve az azonnali megvalósításnak!

 

Így még elkerülheted, hogy túl késő legyen, és a cégedet gyakorlatilag felfalja a saját piaca.

 

Hogyan tervezz telített piacon?

 

A tervezés nagyszerű találmány, cserébe viszont összetett – ez adja a szépségét és a nehézségét is. Ha telített piacon felejted magad, ráadásul úgy kell tervezned, hogy eleve sarokba szorított helyzetben vagy. Megmondom őszintén, ez a körülmény még akkor sem kedvez a tervezésnek, ha szakember csinálja. Elég nagy a nyomás ahhoz, hogy megzavarja a tervezéshez nélkülözhetetlen fókuszt és nyugalmat. Úgyhogy bármilyen hülyén is hangzik, ebben a helyzetben az az első, hogy vonulj el, és hagyd a céged egy darabig magára – de legalábbis a munkatársaidra, vagy ha azok még nincsenek, akkor az automatizmusaidra. (Azok viszont mindenképpen legyenek!!!)

 

A tervezés mindig onnan indul, hogy helyzetfelmérést végzünk – telített piac esetében sincs ez másképp. Mindenképpen végezni kell egy SWOT-elemzést a piacra, hogy lássuk, honnan indulunk.

 

Ami nagy különbség a szokásos helyzetfelméréshez képest, hogy most a piacelemzés különös hangsúlyt fog kapni. Nagyon meg kell nézni, van-e valamilyen rejtett, eddig senki által ki nem használt niche mégiscsak a piacon – ahogyan azt a Kék óceán stratégia is javasolja -, vagy itt az ideje, hogy elegánsan lelépj innen, mert más piacon könnyebben találsz rést.

 

A tervezés során még egy dolog lesz, amire én szeretek nagy hangsúlyt fektetni. A SWOT-analízist ugyanis nem csak l’art pour l’art végeztük el, hanem azért, hogy a tervezés során hasznát vegyük. Az így beazonosított legkedvezőtlenebb és legkedvezőbb kockázat bekövetkezését is figyelembe véve összesen három tervezési forgatókönyvet készítek. Egyet a legrosszabb eset bekövetkezésére – ez a pesszimista verzió. Egyet, ah minden marad úgy, ahogy most van. És még egyet, amely a lehető legkedvezőbb esetben követendő – ez az optimista verzió.

 

Ennek több oka is van:

 

  1. a piac telítődése válság-közeli helyzet. A telített piac meg már az. Válságban nem lacafacázunk, mert a válság már eleve egyfajta kiszolgáltatottságot, kitettséget jelent. Úgyhogy felkészülünk mindenre – és az ellenkezőjére is. Muszáj, hogy mindig legyen mihez nyúlnunk.
  2. kockázat többféle is létezik – nemcsak negatív, hanem pozitív is. Ezek pedig totálisan más végkimenetelt okozhatnak – nem teheted meg, hogy nem készülsz fel rá.
  3. a pozitív kockázat bekövetkezése (amire az optimista verziót készítjük) legalább annyira veszélyes lehet egy cég jövőjére, ha készületlenül éri a vezetőt, mintha a rossz változat ütne be. Szóval mindenre tervezünk.

 

Ha mindezzel megvagy, akkor sem dőlhetsz hátra nyugodtan, mert a tervezéssel ugyan megvagy, de a megvalósítás még csak ezután jön.

 

Telített piac és a tervek megvalósítása

 

A telített piac nemcsak a tervezés során követel fokozott éberséget, hanem a megvalósítás alkalmával is. Nem kicsit, nagyot. Minimum havonta egyszer kötelező futam:

 

  • monitorozni a piac alakulását – hátha mégis változott valami ahhoz képest, ahogyan mi elgondoljuk tervezés közben. Ha így van, akkor kicsit nyugodtabban tudod kezelni a szitut, mert ha romlik akármi, akkor ott a pesszimista verziód, ha javul, akkor meg az optimista – mindig lesz mihez kapnod.
  • figyelni a tényadatok alakulását a tervhez képest – ahol jelentős eltérés van, ott muszáj megkeresni az eltérés okát, és csak akkor dönteni a beavatkozásról, ha már ismerjük ennek az eltérésnek a természetét, mértékét!
  • beavatkozás, ha szükséges – ez a legnehezebb. Viszont ha a tervezés során képződött adatokat folyamatosan összeveted a megvalósítás során gyűjtöttekkel, akkor megalapozott döntést tudsz majd hozni. A lényeg: találd ki, hogy hogyan, a folyamataid mely pontján gyűjtöd az adatokat, és hogyan rendszerezed azokat, hogy döntésre alkalmas információkat nyerhess belőlük!

 

Szóval a telített piac még nem jelenti azt, hogy kakukkoltak neked és a vállalkozásodnak. Ha azonban nem akarod, hogy egyfolytában harctéren érezd magad, akkor jó, ha még előtte résen vagy.

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

error
Posted on: 2019-10-31, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás