A dropshipping – tapasztalat első kézből

Dropshipping

A dropshipping webshopok voltak a téma a múlt héten a Zsebedre megyek Facebook-oldalán. Már akkor is állítottam, hogy ez egy nagyszerű üzleti modell, de tudni kell jól működtetni, mert vannak buktatói. Ezek közül egyet emeltem ki akkor, amit rendszeresen elfelejtenek sokan, akik dropshippingbe vágnak. Ezt olvasta egyik kedves ügyfelem, Kiss Judith, aki Spanyolországban él, és onnan üzemeltet dropshipping webáruházat. Azonnal fel is ajánlotta, hogy leírja a tapasztalatait, hol lehet a dropshippinggel nagyot koppanni. Olvassátok most Judith vendégcikkét, amelynek minden betűje mögött többéves tapasztalat áll.

 

 

Dropshipping – mi is az valójában? 

 

2013 óta működtetünk egy online üzletet és beszállítóink nagy részével dropshipping konstrukcióban kötöttünk szerződést. Ez ahhoz a nagyszerű életformához vezetett, hogy egyik országból egy másikba importáltunk terméket, miközben mi egy harmadikban laktunk, csak mert úgy adta az élet, és mert így volt kedvünk. Ez ma már nem így van, a forgalom növekedése miatt változtatni kényszerültünk, de még mind a mai napig dropshipping rendszerben működünk együtt beszállítóink nagy részével.

 

A dropshipping előnyeit rengeteg cikk részletezi, ebbe nem is mennék most bele, de szintén sok a buktatója, és mivel mi nagy részüket saját kárunkon tanultuk meg, azt gondolom hasznosabb, ha erre a részre fókuszálunk most.

 

A pénzügyi, adminisztratív nehézségeket Csilla itt nagyszerűen leírta (minden szavával egyetértek így hat év dropshipping tapasztalattal a hátam mögött), így én inkább a gyakorlati, szervezési, ügyfélszolgálati problémákra hívom most fel a figyelmet.

 

Először is tisztázzuk, hogy a dropshipping nem azt jelenti, hogy egy nagy üzleti platformról (Amazon, Aliexpress stb.) megrendelt árut a te webáruházadon keresztül adod el úgy, hogy közvetlenül az ügyfélnek szállítják ki.

 

Dropshipping egy olyan üzleti modell, ahol te rendelkezel webshoppal, és egy vagy több beszállítóval és gyártóval megegyezel abban, hogy bizonyos feltételek mellett egyesével, rendelésenként összekészítik az eladott árut, majd az közvetlenül az ügyfélhez kerül anélkül, hogy a te raktáradat érintené.

 

Dropshipping
Dropshipping – nagyon klassz, ha jól csinálod. De tudod, hogy mire figyelj? Egy gyakorló dropshipper megmondja.

 

A beszállító – csak nagyon megbízható gyártóval/beszállítóval lehet így dolgozni

 

Csak olyan gyártóval lehet így dolgozni, akiről tudod, hogy csak jó árut ad ki a kezéből. (Mi minden évben meglátogatjuk a gyárakat, és csak olyan új beszállítóval kezdünk el dolgozni, akit ismerünk és voltunk nála.) Csak olyannal szerződj, akinél van minőség-ellenőrzés, és fel van készülve az ilyen típusú együttműködésre. Például tud csomagot összeállítani.

 

Az első évben a főbeszállítónkkal rengeteget harcoltunk egy annyira egyszerű dologért, mint a duplafalú kartondoboz, mert nem hitte el, hogy a sima nem bírja ki a szállítást, és rengeteg törött áru érkezett. A gyártó mosta kezeit, mert ő rendben átadta, a szállító mosta kezeit, mert nem megfelelően volt becsomagolva az áru… mi pedig fizettünk, és nyugtattuk a vevőket.

 

A te neved van rajta a számlán, tőled rendelt az ügyfél, benned bízott, így ha bármi probléma merül fel, téged keres, és neked kell megoldani a panaszát.

 

Minden esetben a te szakmai hírneved forog kockán. Hiába a beszállító, vagy a gyártó hibája, akár az is lehet, hogy kártérítést fizet, de az ügyfél, aki nem megfelelő árut kapott, későn kapta meg, vagy rossz állapotban, az rólad ír majd véleményt a Facebookon.

 

Jótanács: csak olyan megbízható beszállítóval, vagy gyártóval köss dropshipping megállapodást, akinél meg tudsz bizonyosodni arról, hogy a megfelelő árut küldi el, időben, és a szállítás körülményeit is figyelembe veszi.

 

Raktárkészlet – mert minimális készlet azért kell

 

Sok helyen olvasom, hogy a dropshipping azt jelenti, hogy nem kell raktárkészlet. Ezt néhány év tapasztalata után cáfolom.

 

Mindenképpen kell egy minimális raktárkészlet, csereáru, mégpedig azért, hogy bármilyen gond esetén tudj lépni, ne kelljen várni a gyártóra/beszállítóra. Képzeld el a következő szituációt: van egy ügyfeled (a TE ügyfeled, mert nálad vásárolt, neked fizetett) de például nem azt kapta, amit rendelt. Természetesen mérges, felhív téged, hogy most mi a teendő.  Ha neked ilyen esetben még kapcsolatba kell lépni a beszállítóval, és ha ő még gyorsan is reagál, az rengeteg idő egy elégedetlen ügyfél esetében. Mert ugye minden relatív. De egy morcos ügyfélnek 2-3-4 nap is sok. Ha pedig a beszállítód külföldi, akkor még hosszabb ez az átfutási idő. És tapasztalatból mondom, az ügyfeled rosszkedve egyenesen arányos a várakozási idővel.

 

Ilyen esetben neked kell reagálni saját raktáradból, és utána elrendezni majd a dolgot a gyártóval. Ugyanez a szituáció, ha hibás áru érkezik, törött, vagy nem működik.  Te nem tudod, ki a hibás. A gyártó azt mondja valószínűleg, hogy ő tökéletes árut csomagolt (pedig emberek vagyunk, ott is előfordulhat gyári hiba), és biztosan a szállító, vagy a vevő a hibás. A lényeg, hogy mindegy, ki a hibás, neked új és jól működő árut kell küldened az ügyfélnek, sokszor úgy, hogy a gyártó nem vállalja a felelősséget, a szállító pedig, ha kitöltesz 20 oldalnyi papírt, talán két hónap után… Szóval minimális raktárkészletet mindenképpen szükséges tartanod a céged jó hírnevének megőrzése érdekében. 

 

Jótanács: a beszállítóval/gyártóval kötött megállapodásban minden részletre kitérően le kell írni, mi a teendő problémák (elcserélt áru, hibás áru, törött termék stb.) esetében, és milyen határidővel tudják vállalni ezek kezelését. Ez alapján tudsz megfelelő döntést hozni, hogy mekkora méretű saját raktárkészletre van szükséged, illetve eszerint tudsz a webshopod ÁSZF-jében is korrekt tájékoztatást adni a vásárlóidnak az ilyen esetekben várható átfutási időkről.

 

Garancia – ez az egyik kulcskérdés

 

Az Európai Unió területén 2 év kötelező garancia van, de ez nem biztos, hogy így van ott is, ahonnan az árut rendeled. Ilyenkor minden esetben a te felelősséged a garanciavállalás. A mi esetünkben például mindegyik beszállító az Európai Unió területén működik, ennek ellenére mindegyik különféleképpen kezeli ezt a témát a legalitás határain belül. Ez megegyezés kérdése, de a lényeg, hogy előre meg kell beszélni, és szerződésbe foglalni, nem akkor, amikor egy dühös ügyfél már a fogyasztóvédelemmel fenyeget.

 

Jótanács: kérj segítséget egy külkereskedelemben jártas szakértőtől, mielőtt belekezdenél. Hidd el, megéri azt a kis befektetést egy konzultációba, hogy együtt készüljetek fel a lehetséges szerződés megszövegezésére. Mi ezt nem tettük, és a tanulópénz, az idegeskedés míg kialakítottuk a rendszert, sokkal többe került végül.

 

A szállítás hatékony megszervezése – mi történik, ha valaki két terméket rendel?

 

A dropshipping egyik nehézsége éppen a szállítás hatékony megszervezése. Vannak beszállítók, akik elvárják, hogy te intézd a szállítást, azaz ők összekészítik az árut, és neked kell a futárt küldeni érte. (Tapasztalatból mondom, ez a jobbik eset, bar első hallásra rosszabbnak tűnik.) Másoknál pont ellenkezőleg, ők intézik a szállítást.

 

A másik komplikált logisztikai eset: mi történik, ha egy vevő több terméket rendel, és ezek mind más beszállítótól kerülnek hozzá? Erre nincs egységes megoldás, át kell gondolni, számolni, figyelembe venni a termék típusát, az átfutási időt, és azt, hogy az ügyfelet esetleg zavarja-e, ha külön csomagban, darabonként érkezik meg a rendelése.

 

Jótanács: át kell gondolni, és meg kell szervezni a szállítást, egy hatékony, gördülékeny rendszert kell kialakítani, ami nem mindig egyezik a beszállító/gyártó feltételeivel. Ez egy újabb tétel, amit előre le kell fixálni, és az idők folyamán a körülmények változásához igazítani.

 

Dropshipping – mi ebből a tanulság? 

 

A dropshipping egy nagyszerű üzleti modell, de véleményem szerint a leghatékonyabban akkor tud működni, ha úgy kezeljük, mint egy szállítási módot, és nem mint az üzletünk fő stratégiáját. Ha az ügyfelünket állítjuk a középpontba, az ő érdekeit tartjuk szem előtt, akkor működhet hosszútávon. Lesznek beszállítók, akivel sikeresen meg tudunk egyezni, és jól is működik majd a rendszer, és lesznek, akikkel nem. Lesznek termékcsoportok, amelyeknél megéri a dropshipping, és lesznek olyanok, amelyeknél nem.

 

Készüljünk fel alaposan, tárgyaljunk a részletekről, és ha egy beszállító nem működik, keressünk másikat. Nem éri meg kockáztatni üzletünk hírnevét emiatt.

 

 

Kiss Judith

 

rendszer- és folyamatszervező, vállalkozó

a KreaBaby és a Marabico márkák megalapítója

https://marabico.com

https://kreababy.es

 

error
Posted on: 2019-11-08, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás