Bevételi források – hogyan építsd fel a rendszert?

Bevételi források

A bevételi források a vállalkozás nyereségességének egyik oldala. Valamiért hajlamos mindenki csak erre koncentrálni. Pedig ott van a nyereségességet befolyásoló másik fontos tényező is – a költségek színvonala. Most azonban eleget teszek a népakaratnak, és némi kitétellel a bevételi forrásokkal kapcsolatban fogok néhány tippet adni.

 

 

Bevételi források – lássunk tisztán!

 

A bevételi források fontosak, érdemes is velük behatóan foglalkozni. Azonban pénzügyes vagyok, és nem hagy nyugodni a lelkiismeret, hogy ne figyelmeztessek erre minden vállalkozót:

 

a vállalkozást nem bevételre, hanem nyereségre játsszák. Click To Tweet

 

Éppen ezért a vállalkozás eredményességéről az árbevétel mértéke önmagában nem sokat mond el. A nyereség azonban igen.

 

Nem elég a pénzt megkeresni, meg is kell tudni tartani. Click To Tweet

 

Erről korábban már írtam egy szösszenetet, amelyben megemlítettem, hogy láttunk már többmilliós árbevételű cégeket is tönkremenni – mert nem a nyereségre koncentráltak. Azaz a bevételek mellett nem figyeltek a költségeikre. Így a bevételeik gyönyörűek voltak – csak éppen a költségeik még nagyobbak.

 

Vagyis nem elég, ha csak a bevételek növelésére koncentrálsz. Tessék odafigyelni a költségek színvonalának tartására, vagy csökkentésére is (amennyiben ez még nem megy a minőség rovására). A kettő együtt fogja ugyanis meghatározni a valódi sikerességed mérőszámát, a nyereséget.

 

Bevételi források
A bevételi források nem a termékeidet és szolgáltatásaidat jelentik – tudod, hogy mik azok?

 

Miért kell odafigyelni a költségekre?

 

Egyrészt azért, mert a bevételi források hiába termelik a bevételt, ha azt mind elviszik a költségek.

 

Másrészt meg azért, mert ha beavatkozásra van szükség, a költségekhez tudsz legelőször nyúlni. Ezek többsége ugyanis saját hatáskörben kezelhető, azaz nem kell kivárni, amíg reagál a piac, a partnerek, bárki. Ergo a költségek (észszerű) leszorítása a leggyorsabb módja a nyereségesség javításának. (Nem véletlen, hogy ha baj van, akkor még a legnagyobb cégek is a költségcsökkentéssel kezdik. Az már egy másik kérdés, hogy ezt is lehet nagyon rosszul csinálni, vagyis totálisan elrontani.)

 

Most már tényleg – melyek a bevételi források?

 

A bevételi források

 

azok a pontok a vállalkozásodban, ahol a folyamataid során pénz folyik be a cégedbe. Click To Tweet

 

Érdekes módon ezt a mondatot a legtöbb vállalkozó félre értelmezi. Amikor ugyanis bevételi forrásokról, pontokról kérdezek, akkor vagy a termékeiről, szolgáltatásairól beszél mindenki, vagy a csatornáiról, ahol beszedi a bevételeket.

 

Pedig nem erről van szó. Nagyon nem.

 

A bevételi források ugyanis sokkal inkább a folyamatokhoz, azok jellegéhez igazodnak, semmint a termékhez, szolgáltatáshoz, vagy éppen a csatornákhoz. Pont fordítva: a bevételi források fogják megszabni, hogy adott esetben terméket, vagy szolgáltatást fogok-e értékesíteni, hol fogom azokat értékesíteni – de legfőképpen azt, hogy hogyan fogom értékesíteni.

 

Nézzük meg tehát, hogy milyen típusai lehetnek a bevételi forrásoknak! (Ehhez letölthetsz egy checklistát innen! ››› )

 

  1. Eladás

 

Ez az, amit nem kell agyonmagyarázni. Van egy cuccod (terméked, vagy szolgáltatásod), és lemondasz annak tulajdonjogáról – cserébe a vevő megfizeti a kialkudott vételárat.

 

2. Használati díj

 

Például ilyet fizetsz minden szoftverért. (Nem, soha nem a szoftvert veszed meg, hanem annak a használati jogát – általában egy gépre. 🙂 )

 

3. Előfizetői díj

 

Manapság igen elterjedt, ami nem is csoda. Stabil, jól tervezhető bevételt képes produkálni azáltal, hogy ismétlődő vásárlásra ösztönzi a vevőket. A cashflow-ddal csodát tesz. 🙂

 

4. Bérlés, kölcsön, lízing

 

Bár ezek jogilag más-más kategóriák, ennél fogva a számviteli elszámolásuk (könyvelésük) is eltérő, pénzügyi szempontból mégis sok hasonlóságot mutatnak. A termék, szolgáltatás tulajdonjoga nem, vagy csak eléggé behatárolt keretek között, és akkor is csak hosszú idő után kerül át a vásárló tulajdonába. Vagyis ez s képes egy jó ideig ismétlődő bevételt generálni.

 

5. Licencdíjak

 

Ha jobban belegondolsz, a franchise díj is ebbe a kategóriába esik. A lényege, hogy mindig áll a háttérben valamilyen szellemi tulajdon (márka, know-how, akármi), amelyért a vevő/partner rendszeresen fizet, amíg az adott szellemi tulajdont használja.

 

Ebből következik a licenc egyik nagy hátránya is. Ha licencből szeretnél bevételt, azt meg kell előznie egy kitartó, akár több éves, tehát meglehetősen költséges innovációnak, fejlesztésnek is.

 

6. Közvetítői jutalék

 

Kapcsolat, kapcsolat, kapcsolat! Gyakorlatilag ezt teszed pénzzé – mindegy, hogy már meglévő, vagy még megszerzendő kapcsolatról van-e szó.

 

Tipikus példája ennek az affiliate jutalék.

 

7. Hirdetés, reklámfelület értékesítése

 

Ez is lehet nagyszerű a bevételi források között – mert ha hosszútávra sikerül eladnod a hirdetési, reklámfelületeidet, akkor egy jó ideig ez biztosíthat ismétlődő bevételt.

 

Ha letöltötted a check-listát, érdemes a termékpiramisodat ilyen szemmel is végignézni! nem kötelező mindegyik bevételi forrástípust használni, de érdemes körülnézni, nem hagytál-e ki valamit, amit pedig érdemes lett volna inkább kihasználni.

 

A bevételi források más szemszögből

 

Már emlegettem a 7 alaptípus magyarázata során is, hogy egy másik szempontból is meg tudjuk különböztetni a bevételi források fajtáit. Nevezetesen aszerint, hogy a bevételi forrásunk egyszeri vagy ismétlődő bevételt képes-e biztosítani.

 

Az egyszeri bevételek egyértelműek: a vásárlóval egyszer veszi meg azt a bizonyos cuccodat ebben az életben, oszt jó napot. (Mást még vehet tőled, de egy terméket csak egyszer.)

 

Az ismétlődő bevételeknek ennél lényegesen szigorúbb feltételeknek kell megfelelniük. Akkor ismétlődő egy bevétel, ha ugyanaz a vásárló többször is megvásárolja tőled ugyanazt a terméket, szolgáltatást. Aki vállalkozik, az tudja, hogy ezt a kihívást nem is olyan egyszerű teljesíteni.

 

Mint említettem, az előfizetői rendszerek szép és stabil, tervezhető bevételeket biztosíthatnak, ami cashflow-szempontból (és egy pénzügyesnek) egy álom. Nagyon meg kell azonban dolgozni érte: fizetési időszakonként gyakorlatilag szinte teljes megújulást kell nyújtani – ha szolgáltatsz.

 

Ha azonban kereskedsz, vagy gyártasz, akkor elég csak azt csinálni, amit egyébként is szoktál, és örülj a havi bevételnek. Jó példa erre a borotva előfizetési webáruház, ami annyira bejött, hogy az alapítók pár éve inkább hátradőltek, és egy szégyentelenül nagy összegért eladták az Unilevernek…

 

Miért fontosak ezek a bevételi források? 

 

Azért lényeges ilyen szemmel is átfésülni a termékpiramisodat, mert az ügyfeleim már tudják, mit szoktam ilyenkor mondani:

 

akkor jó, ha minimum 5 különböző bevételi forrásod van, amelyek közül legalább 3 ismétlődő. Click To Tweet

 

Miért jó ez?

 

Nos, azért, mert ha az 5 bevételi forrásból akár a legnagyobb is kidől a céged alól, még mindig ott van a másik négy, hogy kibekkeld, amíg össze nem tudod szedni magad és a vállalkozásod. Ezzel biztosíthatod a pénzügyi stabilitásodat.

 

A minimum 3 ismétlődő bevételi forrás pedig azért kell, hogy akármi történik is, a cash flow-d jó legyen, és megőrizhesd a fizetőképességedet. Az ismétlődő bevételek kiszámíthatóak, így a cash flow tervezésnél is jól jön, ha vannak ilyen, szinte biztosra tervezhető bevételeid. (Most tekintsünk el a lemorzsolódástól, és a vásárló életútjától – az egy külön blogposzt lesz.)

 

Pénzügyes vagyok, ezért tudod, hogy mindig próbálok biztonságra tervezni, és erre tanítani téged is. (Ismersz. 🙂 )

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást! 

 

🙂 Csilla 🙂 

error
Posted on: 2019-11-15, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás