Trendi vállalkozások 2020-ban – avagy mire érdemes vállalkozni?

trendi vállalkozások

Trendi vállalkozások – ha még most töröd a fejed vállalkozás indításán, akkor valószínűleg ilyet szeretnél, hogy minél hamarabb felfusson a biznisz. Ha már működik a céged egy ideje, akkor biztosan gondolkodtál már azon, hogyan “áramvonalasíthatod” úgy, hogy minél felkapottabb legyen. Természetesen nincs nálam a bölcsek köve, de azért akad egy pár olyan, szabad szemmel is jól felismerhető trend, amire érdemes lehet vállalkozást építeni, vagy akár a meglévőt ennek megfelelően kicsit (nagyon?) átalakítani.

 

 

Trendi vállalkozások 2020-ban – a kulcsszó

 

A trendi vállalkozások felsorolása előtt szeretnék valamit tisztázni: bármelyiket is nézed, tuti, hogy egy közös lesz bennük:

 

a fenntarthatóság.

 

Mégpedig azért, mert tényleg ez a jövő.

 

Egyrészt azért, mert a klímaváltozást elnézve záros határidőn belül rá leszünk kényszerítve, hogy a gazdaság átálljon a csőlátásos mennyiségi növekedési kényszeren alapuló szemléletről valami egészen másra. Például a nem növekedési szemléletre, vagy a Gunter Pauli-féle kék gazdaságra (nem, nem összekeverendő a kék óceán stratégiával, ami valójában ugyanúgy a szabad-versenyes kapitalizmus mennyiségi növekedési modelljét szolgálja ki).

 

Másrészt meg azért is, mert a dolog úgy áll, hogy az Európai Unió ezt a változást – igaz, jóval lassabban, mint ahogyan arra szükség lenne, de – törvényi úton is ki fogja kényszeríteni. A karbon-semleges gazdasági működésről már konkrét döntés született. Az ilyen jellegű irányelvek, törvények pedig csak sűrűbben fognak megjelenni a jövőben, efelől senkinek ne legyenek kétségei.

 

Harmadrészt a befolyásos gazdasági körök is éledeznek. Pár napos hír, hogy a világ legnagyobb befektetési összegei felett diszponáló befektetési alapok és hedge foundok, azaz a Climate Action 100+ pénzügyi résztvevői eldöntötték, idéntől nem hajlandóak finanszírozni semmilyen fosszilis energiahordozó kitermelésére, feldolgozására, szállítására alapuló céget. A hírre már az olyan nagy hitelminősítők is, mint pl. a Morgan Stanley lerontotta az olyan nagy cégek besorolását is, mint pl. az Exxon. Nemes egyszerűséggel azért, mert nem övék a jövő, tehát hosszú távon már nem ajánlják befektetésre.

 

Ebből pedig már nem nehéz megjósolni, milyen profilú cégeknek fog állni a zászló a jövőben.

 

trendi vállalkozások
A trendi vállalkozások 2020-ban mitől lesznek trendik?

 

Trendi vállalkozások #1 – megújuló energiával foglalkozó cégek

 

Ha a trendi vállalkozások felsorolását kezdjük, akkor ez a legkézenfekvőbb – már ha a fenntarthatóság gondolatát alapvetésnek vesszük.

 

Igen, ehhez sok minden kellhet:

 

  • energetikai szaktudás
  • kapcsolatok a szakmán belül
  • drága eszközök…

 

Ha például házi naperőművek telepítésével akarsz foglalkozni, ahhoz ezek mind kelleni fognak. (Ha te nem értesz ehhez, akkor kell legalább egy energetikai szakember, akit alkalmazol.) Ha azonban pl. amolyan energiabrókerként működnél B2B szektoros ügyfelekkel, akkor az eszközöket máris megúsztad. 🙂

 

És ha már itt tartunk: a közvetítésben mindig is volt pénz, nem lesz ez másképp a jövőben sem. Tehát ha össze tudod hozni a keresletet a kínálattal, az biztos fejlődést jelent a későbbiek során is a cégednek.

 

Tipp: képzelj el egy amolyan online piacteret, ahol a kereslet és a kínálat – akár B2C, akár B2B szektorban – találkozhat! Megmozdult a fantáziád? Akkor kezdj el kapcsolatokat építeni, jó sokat!

 

Trendi vállalkozások #2 – fenntarthatósági tanácsadás

 

Ezt még úgy is el tudom képzelni, hogy félig-meddig a lakossági szektornak dolgozol. Vagyis nekik tartasz felvilágosítást, őket edukálod – de a megrendelők a közösségek lesznek, pl. alapítványok, önkormányzatok.

 

A vállalkozások fenntartható működésre átállítása pedig egy külön mise. Ott sem árt az edukációval kezdeni. Egyszerűen azért, mert a legtöbb vállalkozó elképzelni sem tudja, hogy a cége ne legyen sikeres, ha nem növekszik az árbevétele, és nem zabálja fel egy év alatt másfél évre előre az erőforrásait. (Nagyjából júliusban érjük el most már azt az időpontot ugyanis, amikor elhasználjuk mindazt az erőforrást, amit a föld egy alatt lenne képes pótolni.)

 

A fenntarthatósági tanácsadás azonban nemcsak a környezetkíméletről és a gazdaságosságról szól. Hanem arról is, hogy társadalmilag is elfogadottnak kell lennie a cégnek, átláthatóan kell működnie, illetve a működési helyén (globális cégeknél az egész világon) beágyazottnak kell lennie a helyi társadalmi életbe.

 

Ez már felvet mindenféle szociológiai és jogi kérdéseket is. úgyhogy ha a gyereketek egyszer azzal állna elő, hogy márpedig ő szociológus meg politológus akar lenni, akkor dőljetek elégedetten hátra, mert a gyereké lesz a világ legbiztosabb állásaihoz vezető képzettség. 🙂

 

Trendi vállalkozástipp #3 – társadalmi vállalkozások

 

Igen, ez is a fenntarthatósági körbe sorolandó. Egyszerűen azért, mert a fenntarthatósági modellek 3 pilléren nyugszanak:

 

  • környezeti fenntarthatóság
  • gazdasági fenntarthatóság
  • társadalmi fenntarthatóság.

 

Vagyis egy fenntarthatóan működő cégnek társadalmilag is hasznosnak kell lennie – lásd az előző pontot a fenntarthatósági tanácsadásról. A társadalmi hasznosság kiemelkedően szép példái az ún. társadalmi vállalkozások.

 

A társadalmi vállalkozások azok a cégek, amelyek valamilyen társadalmi problémára nyújtanak részben vagy egészben megoldást. Ilyen például itthon is van: az Igazgyöngy Alapítvány, amely Magyarország egyik legelmaradottabb vidékén, Berettyóújfalu térségében szervez munkalehetőségeket a művészeti iskolájukban rajzoló (döntően roma) gyerekek Európában is díjnyertes rajzai alapján. Ezeket a rajzokat applikálják a helyi roma asszonyok táskákra, és ezeket a táskákat árulják webshopjukon keresztül. Így a nők munkához, és némi keresethez jutnak.

 

Más működő példák is vannak itthon, a szociális szövetkezetek például direkt ilyen céllal hozhatók létre.

 

A társadalmi vállalkozásokra jellemző még, hogy bár profitot termelnek, annak döntő részét a törvényi előírásoknak megfelelően vissza kell forgatni a társadalmilag hasznos célra. Vagyis az alapítók ebben a tekintetben nem viselkedhetnek úgy, mint a tulajdonosok, és nem vehetik ki a vállalkozásból a megtermelt profitot osztalékként – még adózás után sem. Fizetést viszont kaphatnak, ami egyértelműen függ a megtermelt profittól, tehát mindenképpen érdekeltek abban, hogy társadalmi vállalkozásuk nyereséget termeljen.

 

Vállalkozási trendek #4 – helyi termelők és az őket kiszolgáló vállalkozások

 

A trendi vállalkozások közé tartoznak a helyi termelők – de csak akkor, ha fenntartható módon termelnek. A túlművelés és a modern mezőgazdasági eljárások (pl. a műtrágyázás, de még a szántás is!!!) sajnos terméketlenné teszik a talajt. Ami aztán újabb műtrágyázáshoz és szántáshoz vezet… ördögi kör. Jelenleg a földfelszín felső 20 cm-es(!) rétege termő csak az aktív művelésű mezőgazdasági területeken.

 

Vagyis a mezőgazdaság egy aranybánya mindazoknak, akik fenntartható módon szeretnék ellátni a lakosságot:

 

  • fenntartható gazdálkodást folytató őstermelő
  • az erre a termelőket megtanító agrármérnökök vállalkozásai
  • a termelőket összefogó beszerzési és értékesítési társaságok
  • a helyi piacok működtetői
  • vagy a YouTyúk modelljével működő értékesítők

 

mind-mind olyan vállalkozási lehetőségek, amelyek nemcsak trendik és társadalmilag hasznosak, hanem minőségi fejlődést is hozhatnak.

 

Trendi vállalkozások #5 – sharing economy 2.0

 

A megosztáson alapuló gazdaság már nem új dolog, az Airb’n’b, az Uber és a többiek már rég világcégek lettek ezzel.

 

Most azonban úgy néz ki, itt a második hullám. Elég, ha csak arra gondolsz, hogy az olyan nagy autógyártó cégeknek, mint a Mercedes és a BMW is van sharing economy alapú vállalkozásuk. (Egyébként a MOL Limo is ezen az elven működik.)

 

A megosztáson alapuló gazdálkodás lényege, hogy nem kell feltétlenül mindent tulajdonolni, elég csak használni a másét. (Igazából egyfajta bérlésnek is felfogható a dolog.) Így nincs felesleges termék-előállítás, ami zabálja az erőforrásokat (alapanyagot, energiát), és kevesebbe is kerül, mint magunknak megvenni a tulajdont. (Vagyis a sharing economy hosszú távon erőteljes csapás lesz a szigorúan mennyiségi növekedésben gondolkodni képes kapitalizmusra.)

 

Két lehetőséged van:

 

  • vagy te magad szerzel be, állítasz olyan nagyértékű tulajdont, amit másokkal is megosztasz, mert igény van ugyan a használatára, de vásárló erő nincs a tulajdonlására (ezt csinálja a Merdecedes és a BMW)
  • vagy te szervezed össze a tulajdonosokat és az érdeklődőket – lehetőleg nagy tömegben, mint az Airb’n’b vagy az Uber.

 

Magyarországon is működő példák:

 

 

Tipp: tudtad, hogy 2017. márciusa óta létezik Magyarországon is Sharing Economy Szövetség? Céljuk a közösségi gazdaság megismertetése, népszerűsítése, és egy olyan vállalkozói réteg kinevelése, segítése, amely ezzel az üzleti modellel működik. Ha ilyen vállalkozáson töröd a fejed, keresd őket bátran, segítenek!

 

Trendi vállalkozások #+1 – fenntartható életterek

 

Ezzel talán még kevesebben foglalkoznak, pedig erre is lesz igény – tőlünk nyugatabbra már van is. Azt meg mindnyájan tudjuk, hogy ha pár év késéssel is, de ez is meg fog érkezni hozzánk. Akkor miért ne lennél te az első a piacon?

 

Ha tudsz tervezni, vagy létrehozni olyan élettereket, amelyek a klímaváltozás hatásait képesek ellensúlyozni, akkor előtted a pálya! Tehát ha

 

  • lakberendező vagy belsőépítész vagy
  • építész vagy
  • kerttervező
  • tájépítész
  • bútortervező és/vagy -készítő
  • olyan lakberendezési tárgyakat, kiegészítőket készítesz, amelyekkel élhető és fenntartható élettér lesz egy otthonból (pl. függönyöket varrsz biopamutból)
  • esetleg olyan kereskedő és/vagy termék-előállító, gyártó vagy, aki az előbbieket ki tudja szolgálni minőségi és fenntartható módon előállított alapanyaggal (pl. egy erdőterületed van),

 

akkor máris kész a fenntartható életterek iránti igényt ellátó piac szereplőlistája.

 

Trendi vállalkozást szeretnél?

 

Akkor a trendi vállalkozások megálmodása a te dolgod, de a valóra váltásában már támogatlak. 🙂 Ha segítségre lenne szükséged, akkor itt megtalálsz. ››› 

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást 2020-ban is! 

 

🙂 Csilla 🙂 

 

Photo by Chris Barbalis on Unsplash

Posted on: 2020-01-03, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

A honlap sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Elfogadod ezek használatát? További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás