Krízishelyzet a vállalkozásban – kezeld a tűzoltótechnikával!

Krízishelyzet - hogyan kezeld vállalkozóként?

A krízishelyzet olyan szituáció, amelyben sok minden megmutatkozik. A te vállalkozásvezetési képességeidtől kezdve egészen addig, hogy mennyire stabil céget építettél (pénzügyileg, folyamataiban, márkában). Egy valami azonban biztos: krízisben gyorsan kell cselekedni. Már csak az a kérdés, hogy milyen gyorsan…

 

 

Krízishelyzet – mi is az valójában?

 

A krízishelyzet félreértelmezett szó. Szerintem. A legtöbben ugyanis valami hirtelen beütő válságot vizionálnak ilyenkor, ami úgy érkezik, mint a derült égből fél tégla. Pedig szerintem a krízis más.

 

Mégpedig valamilyen – akármilyen – válság. És pont.

 

A krízis lehet lassan, fokozatosan kialakuló, és becsaphat váratlanul is. Click To Tweet

 

Okozhatja belső tényező (többnyire), és külső (bár legtöbbször ezt is vissza lehetne vezetni valamilyen belső tényező hiányára, ami miatt nem volt kezelhető a külső hatás).

 

Egy valamit azonban megmutatott a sokéves munkatapasztalatom (nemcsak tanácsadóként, hanem még alkalmazottként is):

 

a krízis mindig akkor vadul el, amikor a tervezés és az ennek leképeződéséből kialakított szervezettség nincs a topon. Click To Tweet

 

Ez az a krízishelyzet, amikor tényleg becsap a mennykő. Ha túl sok sebből kezd el vérezni a cég egyszerre a válság során, vagy viszonylag rövid időn (kb. egy éven belül) az egy ponton kirobbant krízis a cég több pontján is dominószerűen borítja a rendszert. Akkor a krízis akár maga alá is temetheti a vállalkozást – és nem biztos, hogy onnan van visszaút.

 

Krízishelyzet - hogyan kezeld vállalkozóként?
Krízishelyzet – hogyan kezeld vállalkozóként? Tanulj a tűzoltóktól!

 

Krízishelyzet – OK, de akkor hogyan reagálj?

 

Úgy, mint a tűzoltók. Szerintem baromi tanulságos megnézni azokat a tréningvideókat vállalkozásvezetési szemszögből is a YouTube-on, amelyeken a tűzoltók tréning közben mutatják be, hogy hogyan lehet bejutni még a leglehetetlenebb helyekre is, oltani, mindezt úgy, hogy a tűzoltók is túléljék. Itt találsz néznivalót. ›››

 

Néhány dolog azért elég jól látszik a tűzoltók módszerein:

 

0. Honnan tudod, hogy krízishelyzet van?

 

Onnan, hogy mérsz. Mindent, amit csak tudsz. (Galilei szerint amit nem tudsz mérni, azt meg tedd mérhetővé. 🙂 )

 

Ez önmagában még nem lenne elég a krízishelyzet kihirdetéséhez. Az kell még hozzá, hogy legyenek a normális üzletmenetedet ugyanezekkel a fajta mérőszámokkal leíró értékeid. Mi számít normálisnak? Milyen tartományon belül? (Vagyis mekkora tűrést engedsz meg? Vagy mekkora kilengés lesz még viszonylag kevés erőforrás feláldozása mellett kezelhető?)

 

Ha átlépted ezt a tartományt, akkor tudhatod, hogy baj van. Nem kicsi, nagy.

 

1.A krízishelyzet kialakulásának legjobb ellenszere a megelőzés.

 

Vagyis a tervezés.

 

A tűzoltók minden lehetséges krízishelyzetet elképzelnek, és kidolgoznak rá egy forgatókönyvet, módszert, eljárást – bármit, ami abban a helyzetben segítheti az ő és a mentettek túlélését, és a vagyonmegóvást. (Merthogy ez is a tűzoltók feladata, még válságos szituban is – ahogyan neked is vigyáznod kell a vállalkozásod vagyonára. Akkor is, ha orbitálisan nagy baj van.)

 

Cégvezetőként ez a te dolgod is. Már akkor, amikor elkészíted az éves üzleti tervedet, megpróbálod azonosítani a vállalkozásodra leselkedő veszélyeket. Ezeket nevezzük kockázatnak.

 

A tervezés során ezeket a kockázatokat nemcsak azonosítjuk – hanem vagy kiküszöböljük őket, vagy ha ez nem lehetséges, akkor felkészülünk rá, hogyan tompíthatjuk a hatásait. (Erre jó például a biztosítás is. A bajt nem állítja meg a biztosító, de ha már baj van, a biztosítási összeggel enyhítheti a kár hatásait.)

 

Ha ezt megtetted, akkor már a terveidben kezelted a kockázatokat. Click To Tweet

 

Figyelem! Minden kockázatot nem tudsz így előre kezelni! Egyszerűen azért, mert nem vagy jós. A kockázatkezelésnek nem is ez a lényege. Hanem az, hogy amire csak lehet, amire akár csak egy kis jel is utal, arra felkészüljünk.

 

2. Ne csak tervezz – készíts utasításokat is!

 

Még akkor is, ha csak magadnak, mert egyedül vagy a cégedben. Krízishelyzet esetén azonban nagyon megnyugtató tud lenni, hogy lesz egy leírásod, amit még nem pánikban készítettél, és követni tudod.

 

Ezeket nevezheted utasításnak, de akár forgatókönyvnek is. A lényeg: legyen egy olyan leírás, ami operatív szinten (és nemcsak a tervek szintjén) képes szabályozni, mi a teendő, ha marha nagy gáz van.

 

3. Ne pánikolj!

 

Igenis hagyj időt arra, hogy dönts. OK, elismerem, nem lesz rá több napod. (Bár még ez sem feltétlenül biztos. Üzleti helyzetben az összeomlás általában nem órák kérdése, mint egy lángoló ház esetében.)

 

A LinkedIn-en találtam ezt a videót, sajnos nem tudom beágyazni sehogy sem. Viszont érdemes megnézni, hogy a tűzoltó siet, de nem kapkod. (Egyesek szerint leég a ház, mire bejut, de nem erről van szó. Egyszerűen csak nehéz a felszerelés, és még a védőruhában sem egyszerű mozogni.)

 

Ami nagyon fontos:

 

ahogyan a tűzoltó sem teheti kockára a saját életét és a házban rekedtekét sem, te sem teheted kockára sem a saját, sem a vállalkozásod létét. Click To Tweet

 

Röviden: kell a megfontoltság.

 

Tudom, ezt krízishelyzetben a legkönnyebb mondani, és a legnehezebb csinálni. Ezért kellenek az óvintézkedések és a kidolgozott drillek. Meg az, hogy észnél legyél.

 

4. Ha valamikor, akkor most aztán tényleg figyelj a szűk keresztmetszetekre!

 

Az, hogy az adott krízishelyzetben mi lesz a szűk keresztmetszet, az legtöbbször következik a válság jellegéből is, tehát valamennyire lehet rá készülni is. Ezek legyenek benne a terveidben, a forgatókönyveidben is!

 

Ha már megtörtént a baj, a szűk keresztmetszetet azonosítsd be elsőként, aztán annak alakulását mérd akár minden nap!

 

A krízishelyzet nem az a szitu, ahol megengedheted magadnak, hogy a szűk keresztmetszeten bukd el a visszakapaszkodást.

 

5. Csak akkor fogj neki a tűzoltásnak, ha felszerelkeztél hozzá!

 

Ha már megvan a terved, amiben kell, hogy legyen erőforráslista is, hogy mi kell egy krízishelyzet kezeléséhez… ha már van forgatókönyved, ahol az emberi erőforrásokat is hozzárendelted a tűzoltáshoz…

 

…, akkor használd is ezeket!

 

Krízist csak akkor tudsz kezelni, ha minden feltételt megteremtesz ehhez. (Nem véletlenül szoktam ajánlani az ügyfeleimnek, hogy képezzenek vésztartalékot, de legalább puffert itt-ott a cégükben. Például ilyen esetek kezelésére is.)

 

Nézd meg a LinkedIn-videón a tűzoltót! Kezeli a szűk keresztmetszetet (levesz mindent, ami az életben maradását nem gátolja, hogy átférjen), de aztán mikor ott áll a krízishelyzettel szemben, akkor mindent újra felvesz. Miért? Mert semmi értelme nem lenne oxigénpalack nélkül berohannia az égő házba. (És nem mellesleg valószínűleg mozgósítja a társait is – hogy ne ő legyen a szűk erőforrás a megoldásban.)

 

Krízishelyzet – mi az neked?

 

Nem azt mondom, hogy ha így felkészülsz egy-egy válságra, akkor az nem fog megrázni téged és a céged. (A céged tuti, hogy téged, az meg a te rezilienciádon – lelki rugalmasságodon, állóképességeden – és hozzáállásodon múlik.) Akármennyire felkészülsz is egy-egy ilyen szitura, az a minimum, hogy rendesen elfáradsz, mire kilábalsz belőle.

 

Hogy mi segíthet egy ilyen helyzetet emberileg átvészelni? Van egy pár tippem:

 

  1. Vegyen körül csapat! – ha nincsenek munkatársaid, akkor keress mentort, tanácsadót, mastermind-csoportot vagy bármilyen olyan vállalkozói közösséget, ami a segítségedre lehet! Jótanáccsal, ötlettel, kapcsolattal, tettel – akármivel is.
  2. Tekints a krízisre kihívásként! – igazából ez is csak egy megoldandó probléma, csak egy kicsit nagyobb, mint a mindennapi üzletmenet kisebb gubancai.
  3. Keress támogató szakembert! – érzésed, ízlésed, igényed szerint választhatsz coach-ot, pszichológust, mentort (igen, a mentor ilyen sokoldalú 🙂 ).
  4. Ha valamikor, amikor most keríts én-időt! – igen, pont most! És legfőképpen mozogj! Miért? Nemcsak a stresszlevezetés miatt, hanem azért is, hogy tisztuljon az agyad. Meglepődnél, milyen jó ötleteid tudnak támadni futás, vagy bringázás, esetleg forró fürdő közben… 🙂
  5. Ha valamikor, akkor most keríts mi-időt! – igen, most! A családoddal, a barátaiddal – nem azt mondom, hogy ezzel töltsd a napodat, de 1-2 óra lazulás ilyenkor jól jön. Amikor végre azért lehetsz emberek között, mert NEM a vállalkozásod kríziséről van szó.

 

A krízishelyzet abban az értelemben nem elkerülhető, hogy előbb-utóbb minden vállalkozó belefut legalább egybe. Mert olyan nincs, hogy nem. Meg kell edződnöd – különben nem lenne miből tanulnod. (Nemcsak az üzletről és a vállalkozásodról, hanem magadról is, hogy mire nem vagy képes.)

 

Kívánom, hogy kerüljenek el a krízisek, de tuti, hogy egyszer még összefutsz velük, ha eddig még nem tetted. Téged azonban már felkészülten fog érni – ugye?

 

Csengő kasszát és sikeres vállalkozást!

 

🙂 Csilla 🙂

 

Photo by Pedro da Silva on Unsplash

 

Posted on: 2020-01-17, by :

2 thoughts on “Krízishelyzet a vállalkozásban – kezeld a tűzoltótechnikával!

  1. A rezilienciát a magyar szaknyelvben (pszichológiában) megküzdés néven emlegetik. Ezt három eltérő módon is elérhetjük:
    – Támaszkodunk a baráti és rokoni kapcsolatainkra;
    – Tudatos cselekvéssel elkezdjük a hatásokat kompenzálni;
    – Tudat alatt kialakulhatnak olyan reakciók, mely a későbbi kihívások során hasznosíthatunk

    A kríziskezelés eredményeként:
    1. növekedhet, fejlődhet mindaz, ami korábban volt,
    2. rugalmasan visszaállhat az eredeti állapot
    3. Túlélhetünk egy erőtlenebb szinten
    4. vagy a hatás után össze is omolhat (cég, ember, kapcsolat stb.)

    Ezen eredmény csak attól függ, hogy a reakciónk mennyire volt aktív és hatékony.
    A reakciók legjobbika természetesen a problémamegoldás.
    Képes még valamit elérni az, aki segítséget kér vagy elkezd helyzeteket kontrollálni.

    Amikor viszont megjelenik a figyelem elterelődése, vagy az érzelmi viharok, onnantól csak lefele van. Az apátia, az önbüntetés és a belenyugvás hatásairól nem is beszélve.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .