Hogyan motiválhatod vállalkozóként a munkatársaidat?

A nyugdíj az a neuralgikus pont egy vállalkozó életében, amivel jellemzően nem tud mit kezdeni. Sem sajátjával, sem a munkatársaiéval. Pedig lehetne ebből motivációs eszköz is.

Számtalan cikket olvasni a témában, úgyhogy mi igyekeztünk más perspektívából megközelíteni a kérdéskört. A cikkben a nyugdijmaskeppen.hu csapata nem csupán azt mutatjuk be, hogyan motiválhatod az alkalmazottat pénz nélkül, hanem azokat az anyagi jellegű dolgokat is megmutatjuk, amik lojálissá teszik őket. Horváth Tamás vendégírása a zsebedremegyek.hu blogján, amit kifejezetten vállalkozóknak írt. 

 

 

Nyugdíj – másképpen 

 

Kezdjük is az elején! 

 

Ahogyan a vállalkozásoknak van egy SWOT-analízisük, amik segítenek a célok, a stratégia meghatározásában, úgy a munkavállalóknak is van egy Maslow-piramisuk. Habár első ránézésre a kettőnek nem sok köze van egymáshoz, jobban belegondolva mindkettő lényege, a hatékonyság növelése. Hiszen ha vállalkozóként biztosítod a munkavállaló számára a megfelelő körülményeket, akkor nő a motivációja, a lojalitása és a termelékenysége is.

 

De mi fán terem a Maslow-piramis? Nézzük is meg röviden.

 

A nyugdíj szempontjából sem elhanyagolhatóak a Maslow-piramis által meghatározott igényeink.
A nyugdíj szempontjából sem elhanyagolhatóak a Maslow-piramis által meghatározott igényeink.

 

A Maslow-piramis alján helyezkednek el az olyan alapvető szükségletek, mint a lélegzés, az éhség, az alvás, a szexualitás – minden, ami az életben maradáshoz, és a fajfenntartáshoz szükséges.

 

Ezt követi a biztonságra való igény: legyen fedél a fejünk fölött, legyen hol aludnunk és az, hogy biztonságban tudjuk a szeretteinket, családunkat. 

 

Munkáltatóként ebből az aspektusból nézve az a feladatunk, hogy elég anyagi juttatást adjunk ahhoz, hogy a munkavállalók ezeket az alapvető szükségleteket biztosítani tudják maguknak.

 

Feljebb lépkedve már nem csak alapvető, hanem pszichológiai, szociális jellegű szükségletekkel is találkozunk. Ilyen az elfogadás, a szeretet, a megbecsülés igénye, valamint a tanulás iránti vágy, és az esztétikus környezet.

 

Vezetőként tehát biztosítani kell a kollégáink számára egy olyan esztétikus környezetet, ahol jól érzik magukat. Ezenkívül törekednünk kell arra, hogy egy egymást motiváló, összetartó közösséget hozzunk létre, és biztosítsuk a munkavállalók számára azt, hogy tovább tudják képezni magukat.

 

Ezzel pedig el is értünk a Maslow-piramis legfelsőbb szintjére: az önmagvalósításhoz.

 

Az önmegvalósítás egy olyan állapot, amit tulajdonképpen mindenki szeretne elérni az élete során, hiszen csakis így hozhatjuk ki magunkból a maximumot, és tolhatjuk ki a határainkat. Ez pedig az alkalmazottakra és a vállalkozókra egyaránt igaz.

 

Amint látod, a piramis minden eleme szorosan kapcsolódik egymáshoz; csak akkor léphetünk egy szinttel feljebb, ha az előző pont már teljesült. Ha pedig egy-egy elemet kihúzunk – akár egy jengából – a piramis összedől, és újra lépésről lépésre fel kell építeni. (Ilyen például az, ha elveszítjük az állásunkat vagy súlyosabb esetben akár egy szerettünket.)

 

És hogy melyik az a cég, amely a Maslow-piramist teljes mértékben kimaxolja? Valószínűleg mindenkinek egyöntetűen a Google jut eszébe – nem is véletlenül.

 

A nyugdíj távolinak tűnik, de lehet vele motiválni a munkatársakat.
A nyugdíj távolinak tűnik, de lehet vele motiválni a munkatársakat.

 

Hogyan lehetsz te a magyar Google?

 

Valószínűleg már te is kívülről fújod, hogy milyen elképesztően inspiráló a Google munkahelyi környezete. Éppen ezért csak érintőlegesen, a teljesség igénye nélkül felsorolunk párat:

 

  • Minigolf
  • Szafari szoba
  • Zeneterem
  • Csúszdák
  • Kerékpáros közlekedés
  • Kutyabarát környezet
  • Minimálisra csökkentették a hierarchiát
  • Hatékony céges juttatások
  • Továbbképzések, tréningek

 

Ahogyan a listából láthatod, a Google-nél nem csupán az anyagi szempontokat veszik figyelembe, hanem hatalmas hangsúlyt fektetnek a pszichológiai biztonságra is. Így érik el azt, hogy a dolgozók a kreativitásukkal hozzájáruljanak a cég működéséhez.

 

Első az anyagi biztonság

 

Természetesen ahhoz, hogy a pszichológiai biztonságérzet megvalósuljon, szükség van a fiziológiai szükségletek kielégítésére – amihez persze pénz kell. (Gondoljunk csak a Maslow-piramisra!)

 

Sokan mondják, hogy a pénz nem motivál, ez azonban egyszerűen nem (vagy csak részben igaz). Ha egy alkalmazottnak azon kell aggódnia, hogy az adott hónapban be tudja-e fizetni a számlákat, vagy hogy lesz-e egyáltalán nyugdíja, akkor egész egyszerűen nem tud kibontakozni – mert a fiziológiai szükségletekre koncentrál.

 

Az azonban igaz, hogy nem csak pénzzel, hanem egyéb, pénzbeli juttatásokkal is segíthetjük a dolgozóinkat.

 

Önkéntes nyugdíjpénztár

 

Munkáltatóként például önkéntes nyugdíjpénztárat (vagy ahogyan röviden hívják, önyp-t) is indíthatsz a dolgozóid számára. Ezzel nem csupán a lojalitásukat növelheted a cég iránt, hanem igénybe vehetik az éves, 20%-os adójóváírást is.

 

Munkáltatóként a önkéntes nyugdíjpénztári tagdíj egy részét vagy az egészet átvállalhatod. 

 

Azt azonban mindenképpen jó tudni, hogy 2019-től szigorítottak a szabályokon, és munkáltatóként 19%-nyi adót kell megfizetned. Munkavállalóként összesen 33,5%-os közterhet köteles megfizetni a dolgozó, ebbe beletartozik a személyi jövedelemadó, valamint a nyugdíj-, egészségbiztosítási-, és munkaerőpiaci járulék is. 

 

SZÉP kártya

 

SZÉP kártyára évente összesen 450 ezret forintot utalhatsz munkavállalónként, 3 különböző alszámlára. Ezeken az alszámlákon a következőképpen maximalizálták a kereteket:

 

  • Szálláshely alszámla: 225 ezer forint
  • Vendéglátás alszámla: 150 ezer forint
  • Szabadidő alszámla: 75 ezer forint

 

Mielőtt azonban ezt a cafeteria-jellegű juttatást választod, érdemes tájékozódni annak adózásáról.

 

A nyugdíj nem szuperhősöknek való - de ha egy tisztes nyugdíjhoz juttathatod hozzá munkatársaidat, annak érezheted magad. Joggal.
A nyugdíj nem szuperhősöknek való – de ha egy tisztes nyugdíjhoz juttathatod hozzá munkatársaidat, annak érezheted magad. Joggal.

 

Így nyerd meg az alkalmazottakat nem anyagi javakkal

 

Ha a dolgozód fiziológiai szükségleteit kielégítetted, a másik fontos dolog az, hogy az alkalmazottak számára egy missziót, egyfajta küldetéstudatot adj. Ha ugyanis a munkavállalók érzik azt, hogy amit csinálnak az nem csak a cég, de a világ számára is fontos, az kellő motivációt ad a minőségi munkavégzéshez.

 

Hogyan adj küldetéstudatot?

 

Nyilván nem minden vállalkozó, vagy cég árul világmegváltó termékeket vagy szolgáltatásokat. Azonban egy kis kreativitással mindenhol megtalálhatjuk azt, ami megadja a szükséges pluszt.

 

Nem kell globálisan gondolkozni, elég, ha csak lokálisan, a helyi közösségre összpontosítasz. Most, a járvány idején például rengeteg olyan cég van, aki segíti az egészségügyi dolgozókat: 

  • a pékek pékárukkal kedveskednek
  • az éttermek ételt szállítanak
  • a taxisok kedvezményes áron, vagy teljesen ingyen fuvarozzák az egészségügyi dolgozókat satöbbi.

 

A karitatív jellegű dolgok egyébként is erősítik a dolgozók küldetéstudatát: “Az, hogy segítek egy hátrányosabb helyzetben lévő/leterheltebb embertársamon, jó érzéssel tölt el. Az pedig, hogy ebben a főnököm is partner, és megad minden segítséget, szintén jó érzéssel tölt el. Jó itt dolgozni.”

 

Munkáltatóként tehát igyekezzünk átadni ezt a pozitív “flowt” az alkalmazottaink számára is. Hiszen jelenleg nincs is nagyobb kincs egy motivált, lojális dolgozónál.

 

A cikk marketingmegjelenés. 

 

Posted on: 2020-05-15, by :

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .